Pagina 1 van 1

olieverbruik ktm 250 exc

Geplaatst: zo aug 17, 2003 20:40
door 250_EXC_RACING
ik heb een vraagje hoeveel olie mag een ktm 250 4-takt verbruiken hij is nu 1 jaar oud en staat ongeveer 4000 km op de teller hij verbruikt nu ongeveer op 1500 km 0,5 liter olie is dit normaal ?

Geplaatst: zo aug 17, 2003 21:10
door Gast
een halve liter olie op 1500 kilometer????? das wat veel jah hoeveel t wel mag zijn weet ik niet precies maar ik heb met mijn 520 exc al 3000 kilometer geen olie hoeven bij gooien .. maar ik ververs deze dan ook regelmatig

Geplaatst: zo aug 17, 2003 21:28
door Jo VdB
Mijn 520 heeft zo'n 5.300 km ook geen druppel olie verbruikt.

Sinds kort vrees ik echter dat dit verleden tijd is, en dat er nogal wat olie verbruikt wordt ... Vandaag olie ververst, dus het zal zich moeten uitwijzen in de komende dagen/weken.

En anders zal de zuiger + zuigerveer dienen vernieuwd

(Ik heb er waarschijnlijk recent een ietsje te veel mee op de openbare weg mee gereden in Frankrijk. Dit was mijn KTM niet gewoon in de voorbije 5.000 km Om nog te zwijgen van die 5 km autostrade...)

Jo VdB

olieverbruik ktm 250 exc

Geplaatst: zo aug 17, 2003 23:32
door 250_EXC_RACING
moet ook wel zeggen dat er van die 1500 kilometer er 1450 op asfalt zijn gereden weet niet of dit uitmaakt i.v.m. slijtage van de zuiger en zuigerveren
[/b]

Geplaatst: ma aug 18, 2003 13:03
door huskie
Als ie verbruikt moet ie ook roken. Hoe ruikt de uitlaat? Lekker of. ....

olieverbruik ktm 250 exc

Geplaatst: ma aug 18, 2003 18:55
door 250_EXC_RACING
hmm hij ruikt wel maar vindt hem niet stinken en roken doet ie ook niet echt maar ik ben wel mijn olie kwijt

Re: olieverbruik ktm 250 exc

Geplaatst: ma aug 18, 2003 20:58
door Jo VdB
250_EXC_RACING schreef:moet ook wel zeggen dat er van die 1500 kilometer er 1450 op asfalt zijn gereden [/b]
Dan heb je dus duidelijk de verkeerde motorfiets gekocht :!: :!: :!:
Daar dienen die fietsen toch niet voor ?

(De mijne ziet in principe praktisch geen verhard, en dat is ook maar goed zo !!)

Jo VdB

ktm

Geplaatst: zo aug 24, 2003 19:44
door 250_EXC_RACING
nope jo niet de verkeerde motorfiets gekocht hoor helemaal wild van crossmotoren en enduro motoren alleen het probleem is dat er bij ons in de buurt eigenlijk niet echt terrein is waar ik kan rijden ik ga wel eens op het industrie terrein rijden daar licht een klein weilandje zonder heuveltjes ofzo maar als je daar ff aan het rijden ben staan ze al van de omliggende bedrijven te kijken of je alstublieft niet wil oprotten met dat ding op een ander stukje terrein wilde ze het ook niet hebben daar hadden ze iedere keer boomstronken neergegooid en al een keer een emmer water neergezet
weet nog wel een stukje terrein waar ik kan rijden en daar ga ik ook wel eens heen maar dat is 15 a 20 kilometer bij mij vandaan en ik heb zelf geen busje of aanhanger waar de motorfiets opkan dus moet ik erheen rijden en ik ben meestal s'avonds laatb uit mijn werk dus komt er ook niks van om te rijden en in het weekend ben ik meestal met mijn andere hobby bezig ik zou eigenlijk wel meer terrein willen rijden maar het komt er gewoon niet door dat ik er te weinig tijd voor heb maar ik wil eigenlijk nog wel een keer met een off road of enduro rit meedoen
al met al ga heel graag terrein rijden maar doordat er in de buurt eigenlijk weinig te rijden valt en weinig tijd heb komt er niks van

Geplaatst: zo aug 24, 2003 20:11
door JoeBaR
aha .. met zo n ding MOET je t terein in .. daar issie voor.. enne ik weet nog wel een 2 spoor lichtgewicht aanhangertje te koop ( voor weinig ) :D zie advertentie bij vraag en aanbod op deze site :) trouwens .. er moet bij jou in de buurt toch wel een stukkie cross terein te vinden zijn ??..

Geplaatst: zo aug 24, 2003 21:59
door 250_EXC_RACING
ja dat zou ik wel willen een aanhanger maarja waar moet ik dat ding kwijt heb een schuur waar net de ktm inpast en om hem in de parkeerhaven neer te zetten is ook niks denk ik maar zit er over te denken om volgend jaar een busje te kopen waar ik dan de motorfiets in kan zetten en die bus kan ik ook goed gebruiken voor mijn andere hobby (autocross) om mijn gereedschap en banden in te doen

Geplaatst: zo aug 24, 2003 22:04
door JoeBaR
t aanhangertje heeft altijd rechtop tegen de schuur aan gestaan ;) zo nam ie bijna geen ruimte inbeslag .. maar inderdaad een bussie is ook ideaal .. ik heb er nu ook een ( mercedes 508d) en daarom doe ik mn hanger ook weg :D maar goed we wijken van je topic af :P is het olie verbruik van je KTM al reeds verholpen ?

ktm

Geplaatst: zo aug 24, 2003 23:21
door 250_EXC_RACING
nee is nog niet verholpen van de week anders een keer langs de dealer heb toch nog een nwe achterband nodig kan ik gelijk vragen mischien dat hun het weten

Geplaatst: di aug 26, 2003 21:26
door JoeBaR
ik denk dat je met verse zuiger veertjes en klepseals als een aardig beetje olie verbruik wegneemt ... voor een verse zuiger lijkt het me nog wat vroeg ( 4000 kilometer toch ? ) ... :o

olieverbruik

Geplaatst: zo aug 31, 2003 18:45
door 250_EXC_RACING
ja idd rond de 4000 kilometer


onderkant van de motor is wel nat van de olie zegt dat iets ? kapotte pakking? ben wel een paar keer gevallen in het terrein mischien olie eruit gelopen via slangetjes of kan dit niet ik neem aan dat het niet hoort dat het motorblok aan de onderkant nat is van de olie

Geplaatst: zo aug 31, 2003 20:56
door Gast
Niet toevallig door een valpartijtje een klein scheurtje in het blok waardoor toch heel langzaam wat olie wegloopt.
Is je rijstijl misschien abnormaal (niet lullig bedoeld) waardoor je motor aan overmatige slijtage onderhevig is?

Geplaatst: zo aug 31, 2003 20:57
door JoeBaR
nee das idd niet gewoon dat er het blok nat is van de olie... natuurlijk hoort dat niet ... weet je ook WAAR uit het blok de olie vandaan komt?.. ( olie stop ... of keering achter de schakelpook of uitgaande as ... ) of een pakking .. maar een pakking in het onderblok gaat haast nooit vanzelf lek ..

in principe mag er nooit geen olie uit de motor komen lopen na een valpartij hooguit een beetje door het slangetje van de carter ontluchting

olieverbruik

Geplaatst: zo aug 31, 2003 22:26
door 250_EXC_RACING
heb ff gekeken nu zit er aan de voorkant een inbusbout ik denk dat het daar vandaan komt

Geplaatst: zo aug 31, 2003 22:34
door JoeBaR
aan de voorkant van het blok?.. een imbusbout m8 met een dikke ( 5 mm koperen ring ) dr onder?.. deze bout gaat direct het carter in .. en dient om bij reparatie de krukas in de juiste stand te borgen als die lekt .. moet er dus een nieuw ringetje onder

olieverbruik

Geplaatst: di sep 02, 2003 19:49
door 250_EXC_RACING
ja joebar die inbus bedoel ik kan je die er zo uit draaien ?

Geplaatst: di sep 02, 2003 20:41
door Jo VdB
Jawel !!!

(dat staat toch normaal ook in het handboek beschreven ??)

Die schroef dient inderdaad om de krukas vast te zetten (door het verwijderen van het metalen "passtukje" onder die schroef) zodat de zuiger op het BDP staat.

Er is een uitsparing voorzien in de krukas waar dus die schroef ZONDER passtukje dan ingaat.

Let op : zachtjes vastdraaien is voldoende !!!

Ik vind het wel vreemd dat daar een olielek zou ontstaan ??? Maar ja, alles kan kapot gaan !

Jo VdB

Geplaatst: di sep 02, 2003 20:53
door JoeBaR
het is inderdaad een vreemde plaats voor een lekage.. ook omdat de de bout voor op het blok zit en niet helemaal onder . ( de olie lekt naar het laagste punt ) .. vervang iniedergeval de koperen ring onder de bout ... verder raad ik je aan om de motor goed schoon te maken onder het motorblok om zo te kunnen zien waar de lekage vandaan komt

Geplaatst: di sep 02, 2003 20:55
door JoeBaR
o jah .. die bout kun je er zo uitdraaien .. er zit verder niets aan vast .. let wel op dat als je de ring vervangt .. dat deze ABSOLUUT DE ZELFDE DIKTE HEEFT ALS HET TE VERVANGEN EXEMPLAAR ... dit omdat de bout anders de krukas zal raken