Codegroen sleept staatscrossbeheer voor de rechter

Moderators: johanv, komkommer, Ad Ketelaars

Plaats reactie
Noppy
Berichten: 2915
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Codegroen sleept staatscrossbeheer voor de rechter

Bericht door Noppy »

Crosser hekelt verbodsbord
Auteur: door Jordy Boschman | maandag 28 november 2011 | 07:00
Tekstgrootte
Staphorst - Voor stichting Codegroen is na anderhalf jaar de maat vol. De belangenbehartiger van onder meer recreatieve toerrijders en crossers wil dat zandpaden die Staatsbosbeheer in het Staphorster bos afgesloten heeft voor gemotoriseerd verkeer weer opengesteld worden.
Een handhavingsverzoek dat ze in mei vorig jaar al bij de gemeente Staphorst neerlegde, had niet het gewenste gevolg. Volgens Staphorst is de grond eigendom van Staatsbosbeheer, waardoor zij niet beslist over het al dan niet teruggeven van wegen aan de openbaarheid. Dat steekt Codegroen. Bestuurslid Jouke Hofman: "Onze onvrede vloeit niet voort uit het plaatsen van de borden in het algemeen, maar uit het plaatsen van die borden op een openbare weg. Wij drukken onze achterban altijd op het hart om vooral niet te recreëren op afgesloten plekken en al helemaal niet in natuurgebieden. Maar het wordt wel extra moeilijk om dat te verlangen van de achterban, als organisaties de toch al schaarse wegen, eigenrechtig uit de openbaarheid halen."

Omdat de gemeente Staphorst niet handhavend op wil treden, sleept Codegroen haar voor de rechter en níet Staatsbosbeheer. De rechter hoorde vorige week beide partijen aan. Binnen zes weken volgt uitspraak. Mocht Codegroen in het ongelijk worden gesteld, dan wil Hofman alsnog contact opnemen met Staatsbosbeheer. "We willen Staatsbosbeheer dan sowieso oproepen om de wegen die bedoeld zijn voor zware land- en bosbouwvoertuigen, open te stellen voor de actieve recreant. Dan blijven wij onze achterban zeker aansporen om met respect om te blijven gaan met de overige recreanten en overlast tot het minimum te beperken."

Bron: http://www.destentor.nl/regio/nwoverijs ... dsbord.ece
Ride on the sharp edge of life - www.knobbyKnife.nl
Boerr
Berichten: 199
Lid geworden op: do feb 04, 2010 22:17
Locatie: Drenthe

Re: Codegroen sleept staatscrossbeheer voor de rechter

Bericht door Boerr »

Goed werk, het lijkt mij ook niet dat staatsbosbeheer over zulke zaken moet beslissen. Als gangbare paden meer open worden gesteld is er absoluut geen reden om stilte- en natuurgebieden te bezoeken met je offroad. Met recreanten wordt het hier al beter: Ik merk in omgeving dat bijvoorbeeld ruiters op zondag ná 11.00 beginnen te verschijnen, op het moment dat wij weer de route naar huis nemen.. Het is allemaal zo makkelijk...

Veel dank voor jullie inzet iig!
vanisher
Berichten: 76
Lid geworden op: di aug 04, 2009 18:36

Re: Codegroen sleept staatscrossbeheer voor de rechter

Bericht door vanisher »

Is er al een uitspraak ondertussen? of is het nog net geen 6 wkn?
wr 400
Berichten: 4
Lid geworden op: ma jan 16, 2012 21:48

Re: Codegroen sleept staatscrossbeheer voor de rechter

Bericht door wr 400 »

heej collega rijders nu woon ik vlak bij het staatsbos bij staphorst rij er regelmatig, alleen waar toegestaan is, en nu ben ik een beetje gaan speuren en nu lees ik dat -code groen- waar ik me netje aan de geboden hou ,dat ze meer paden open willen houden hartstikke mooi natuurlijk en er zijn er hier in de buurt genoeg .

en nu lees ik dat staatbos het niet wil hebben zelfs niet op de hoofdwegen door het bos en ambc staphorst er aan mee zal werken om het te verkomen maar dit kan toch niet het is openbaar terein en toegestaan voor motorvoertuigen
beetje jammer vrg jeroen
Plaats reactie