Pagina 1 van 1

Net aangeschaft, start al niet meer..

Geplaatst: di jun 28, 2011 23:37
door maximus92
Beste cross fanaten,

ik heb zojuist een Honda cr250 aangeschaft uit 91. Misschien goed om te melden dat dit mijn eerste crosser is, verder wel erg veel ervaring
met 2takt motoren.

De eerste week reed hij prima, 1x kicken Was lopen.
Na een week starte hij moeilijk en gingen we hem een paar keer op het asvalt aan slepen met een andere motor. Toen wou hij wel aan. Eerst dachten we dat we hem te rijk hadden gesmeerdmaar dat was niet het Geval.(1 op40). Nog een paar dage. Later ging hij niet meer aan. hij maakt 3a4 ondploffingen, en is daarna niet meer aan te krijgen. Hij verzuipt he erg. Bougie is nat. Dingen die ik al heb gedaan:
Vlotternaald nagekeken, sproeiers door gespoten, andere bougie, membraan nagekeken (weet niet zo goed hoe ik moet zien dat hij niet goed meer is maar onder de kraan kwam er wel wat doorheen.) luchtfilter eraf gehaald en aan getrapt lukt ook niet, met pure benzine ook niet. Sproeier maat185. Eerst trouwens ook nooit zonder choke hoeven starten, choke ook nagekeken.

Het blok heeft 10u terug een revisie gehad met o.à. Nieuw membraam.

Als iemand tips heeft, heel graag wil maandag eigelijk naar Woncke, schijnt leuk te zijn maar moet hij het wel doen!

Ik hoop op reacties,

Gr. Max

Re: Net aangeschaft, start al niet meer..

Geplaatst: do jun 30, 2011 19:08
door pHino
vonkt hij wel?

Geplaatst: do jun 30, 2011 21:40
door roen
verder wel erg veel ervaring met 2takt motoren. ??????????

Geplaatst: vr jul 01, 2011 09:29
door speedphreax
Blijkbaar alleen het rijden op tweetakt motoren

Geplaatst: vr jul 01, 2011 13:07
door jwrtuning
Bougiedop al bekeken? Misschien erg roestig van binnen?

Membraam vernieuwd... Dit klinkt verdacht :!:
Het zou kunnen zijn dat de schroefjes door de plaatjes niet goed zijn aangedraaid. Daardoor wordt de benzine minder goed of zelfs helemaal niet meer verdampt met als gevolg een natte bougie.
Oppassen dat de schroefjes er niet helemaal uittrillen en in je big-end vallen :wink:

Geplaatst: vr jul 01, 2011 13:16
door speedphreax
Keerringen goed dicht?

Geplaatst: za jul 02, 2011 11:29
door maximus92
speedphreax schreef:Blijkbaar alleen het rijden op tweetakt motoren
op het moment verdien ik de kost met het repareren En onderhouden van 2 takt motoren, naast mijn technische opleiding. Dus ik zit meer te sleutelen dan te rijden. Aub als je niks nuttigs hebt te melden, bespaar de moeite.

Maar goed, een andwoord op de zinnige andwoorden, membraam klepjes heb ik voor de zekerheid omgedraaid, dus die staan weer strak. Schroefjes vast is vast aangedraaid.

Bougie dop en kabel ook vervangen.

Ik vraag mij af hoe ik de ontsteking kan controleren, want een vliegwiel trekker met deze draad spoed heb ik niet, ik wil die best halen als een van jullie de ontsteking niet kan uitsluiten. Hij vonkt namelijk gewoon 1 cm naar de massa toe.

Alvast bedankt!

Geplaatst: za jul 02, 2011 11:34
door maximus92
speedphreax schreef:Keerringen goed dicht?
ja die zijn goed dicht, ook verneveld de benzine goed, zonder uitlaat komt er gewoon de bekende damp uit.

Geplaatst: za jul 02, 2011 14:16
door roen
als je de kost verdient met het repareren van 2-takt motoren en hier naar de oplossing komt vragen moet je je schamen!
zo te lezen heb je er geen verstand van.
ga naar een echte monteur.

kwakzalver!

Geplaatst: za jul 02, 2011 14:19
door speedphreax
maximus92 schreef:Aub als je niks nuttigs hebt te melden, bespaar de moeite.
Is goed... Iets later had ik zowaar nog wat nuttigs te melden maar dat wordt blijkbaar ook niet gewaardeerd. Succes ermee, fietsenmaker.

Geplaatst: za jul 02, 2011 16:32
door maximus92
roen schreef:als je de kost verdient met het repareren van 2-takt motoren en hier naar de oplossing komt vragen moet je je schamen!
zo te lezen heb je er geen verstand van.
ga naar een echte monteur.

kwakzalver!
een beetje jammer dit, ik vraag om hulp, krijg ik een reactie waar ik gewoon niks aan heb en dan zeg ik dat gewoon. Kwakzalver vind ik al helemaal nergens meer over gaan, er zit toch een wel degelijk verschil tussen de 2 takt scoots en motorscooters die ik repareer en een cross motor uit '91. Mijn klanten zijn altijd tevreden, maar dat zijn verder niet jou zaken, ik kom hier voor advies voor een crossmotor en sommige mensen moeten blijkbaar even aandacht, want een toevoeging vind ik het niet..

Mensen die WEL zin hebben om mij tips te geven en hier niet zijn om andere af te zeiken, ik hoor het nog steeds graag!

Alvast bedankt!

Gr.

Geplaatst: za jul 02, 2011 16:36
door maximus92
speedphreax schreef:
maximus92 schreef:Aub als je niks nuttigs hebt te melden, bespaar de moeite.
Is goed... Iets later had ik zowaar nog wat nuttigs te melden maar dat wordt blijkbaar ook niet gewaardeerd. Succes ermee, fietsenmaker.
dit is wel het top punt; je spreekt je zelf zo hard tegen als je even leest wat er staat..

als je niks nuttigs hebt te melden, bespaar de moeite.
Dan zeg jij, ik had wat nuttigs te melden maar dat word niet gewaardeerd :lol:

Geplaatst: zo jul 03, 2011 09:38
door roen
maximus92 schreef:
roen schreef:als je de kost verdient met het repareren van 2-takt motoren en hier naar de oplossing komt vragen moet je je schamen!
zo te lezen heb je er geen verstand van.
ga naar een echte monteur.

kwakzalver!
Kwakzalver vind ik al helemaal nergens meer over gaan, er zit toch een wel degelijk verschil tussen de 2 takt scoots en motorscooters die ik repareer en een cross motor uit '91. ik kom hier voor advies voor een crossmotor en sommige mensen moeten blijkbaar even aandacht, want een toevoeging vind ik het niet..



Gr.
wat is het verschil dan? de kleur en de banden? een 2 takt is een 2 takt.
er moet een mengsel in, een beetje compressie en een vonk op het juiste tijdstip. boem! en het moet er weer uit. als je deze 4 dingen heb moet ie lopen. als je het dan niet voor elkaar krijgt is 1 van deze dingen niet in orde. als ik jouw verhaal lees (en daarom mijn eerste reactie) zie ik eigenlijk meteen al wat eraan kan mankeren. en dat zijn 2 dingen.

als ik dan lees dat je werkt aan 2takt motoren van anderen, daar geld voor krijgt en ook nog even vermeld dat je er veel ervaring mee hebt, maar hulp nodig hebt bij zo'n simpele 2-takt vind ik je een kwakzalver.

adios cabrón.

Geplaatst: zo jul 03, 2011 19:25
door barry!
Sommigen moeten zich gaan schamen.
Ik snap niet dat sommigen hier de topic starter zo afblaffen...

Naar mijn idee stelt hij hele normale vragen en geeft hij ook keurig antwoordt zonder beledigend naar een ander te zijn. Er is geen enkele reden om zoveel kritiek te leveren, er zijn wel vele malen ergere topics geweest dan deze.

Dus laten we ons even als volwassen mensen gedragen en reageer gewoon niet als je geen hulp kan bieden.

Geplaatst: zo jul 03, 2011 21:06
door Mario2t
Als hij vonkt, dan moet hij lopen :)

Staat de grondplaat van de ontsteking wel gelijk met het streepje op het carter? Je kunt ze namelijk iets verzetten, maar dat is niet aan te raden.

Voorkomende problemen die het starten moeilijk maken:

- Verkeerde afstelling carburateur.
Welke maten sproeier zitten er in en hoeveel slagen staat de choke open. Ter info: De chokeknop is drraibaar en verhoogt/verlaagt je stationair toerental, afhankelijk hoe je er aan draait.

- Sluiten de powervalves goed?

- Is de demper niet verstopt?

- Staat het carter niet inmiddels vol benzine?

- Staat er spanning op de gaskabel als het gas dicht is, waardoor de gasschuif niet volledig zakt?

Geplaatst: ma jul 04, 2011 08:09
door barry!
Kameraad van mij heeft een 300 2takt.
Dat ding liep erg mooi maar begon tijdens een rit moeilijk te starten en vervolgens ging hij helemaal niet meer aan.
Bougie vonkte nog mooi, dus dat kon het niet zijn.
Vervolgens brandstoftoevoer gecheckt en schoongemaakt incl carb/membraam en nog niks….

Bleek de ontsteking kapot te zijn gegaan!
Bougie vonkte nog wel maar de ohm waarden uit de ontsteking waren totaal verkeerd.
Nieuwe ontsteking er in en hij deed het weer.

Ik zou je ontsteking is nameten! Ik weet alleen niet waar de weerstandwaarden moeten liggen.

Geplaatst: ma jul 04, 2011 10:12
door maximus92
Mario2t schreef:Als hij vonkt, dan moet hij lopen :)

Staat de grondplaat van de ontsteking wel gelijk met het streepje op het carter? Je kunt ze namelijk iets verzetten, maar dat is niet aan te raden.

Voorkomende problemen die het starten moeilijk maken:

- Verkeerde afstelling carburateur.
Welke maten sproeier zitten er in en hoeveel slagen staat de choke open. Ter info: De chokeknop is drraibaar en verhoogt/verlaagt je stationair toerental, afhankelijk hoe je er aan draait.

- Sluiten de powervalves goed?

- Is de demper niet verstopt?

- Staat het carter niet inmiddels vol benzine?

- Staat er spanning op de gaskabel als het gas dicht is, waardoor de gasschuif niet volledig zakt?

de motor heeft goed gelopen met deze afstelling, dus de carberateur heb ik nog niks anders aan gedaan, sproeier maat 185.
de motor had geen reactie op verandering van de luchtschroef.
de motor start als hij koud is en houd het ongv. 10 slagen vol, maximaal. zonder of met gas maakt niet uit.

de motor heeft altijd zonder choke gestart, ook bij de vorige eigenaar. hij kwam hier echt binnen met 1x kicken is lopen, dat heeft hij ongv. een week gedaan.

de powervalves heb ik niet gecontroleerd, maar die moet wel goed zijn, want hij heeft er goed mee gelopen.

zonder uitlaat kun je hem gemakkelijk droog trappen.

de gas schuif gaat goed naar beneden, blijft wel een stukje openstaan maar dat ik gewoon stationair.

ik ga vanmiddag mijn ondsteking na kijken.

ik heb de waardes kunnen vinden, die ga ik even door meten !

Opwekspoel: (Aansluiting) Blauw-Wit
Standaard: 9-25 ohm (bij 20c)

Ontstekingsimpulsgever: (Aansluiting) Blauw/Geel-Groen/Wit
Standaard: 180-280 ohm (bij 20c)

Weerstand van primaire wikkeling:
Standaard: 0,1-0,3 ohm (bij 20c)

Weerstand van secundaire wikkeling:
Standaard: 4-8 kohm (zonder bougiekap) (bij 20c)
Standaard: 9-16 kohm (met bougiekap) (bij 20c)

ik weet van de scooters dat een beetje door druppelen van de membraam kleppen niet zo uitmaakt, maar dit membraam is een slag groter en weet ook niet of dat bij deze oude jongens wel uitmaakt??
hij druppelt namelijk redelijk door onder de kraan.
voor de zekerheid de kleppen omgedraaid!

zal vanmiddag wel even updaten, als ik temiste die ondsteking eraf krijg.. heb de vliegwiel trekker nog niet kunnen vinden maar een rubber hammertje doet wonderen.

Geplaatst: ma jul 04, 2011 12:19
door huskie
ok ik ga je helpen.
ten eerste als de motor zonder choke start is dat niet goed!!!!
Als die nu niet meer loopt dan gok ik op de carburateur.
Die stationair zit dicht/of het luchtbuis zit dicht.
succes

Geplaatst: ma jul 04, 2011 12:36
door barry!
Check idd je carb ff goed op verstoppingen.
Ik heb wel eens gelezen dat een gaatje dicht wil gaan zitten en enkel de compressor er op niet genoeg was, maar men wel dacht 'dat het nu wel schoon zou zijn'.

Geplaatst: di jul 12, 2011 19:28
door roen
doet ie t al? :lol: