Pagina 1 van 1
versnellingsbak vast wat nu?
Geplaatst: zo aug 03, 2003 15:23
door honda cr80
ik was vandaag aan het crossen en heb zeker weten goed warmgereden. na een half uurtje rijden spring ik ik kom neer en begin vaart te minderen ineens pats boem achterwiel stil ik dacht meteen het ergste dus ik koppeling in en kicken hij starte nog . ik probeer weg te lopen en het lukt gewoon niet, met koppeling in zonder koppeling in 1, 2 of vrij ook niet, dus toen heb ik maar met me fietssleutel de verbindingsschakelaar eraf gesloopt en de ketting eraf. nu is mijn vraag: hebben jullie wel eens zo iets meegemaakt en wat was er bij jullie kapot. hij zit vast in alle versnellingen dus misschien zit de uitgaande as vast? ik kan nog aan een heel compleet cr80 blok komen met cilinder, ontstekeing carters en 6-bak maar dat word waarschijnlijk duur
Geplaatst: zo aug 03, 2003 15:29
door Rudy
Ik heb bij mijn oude cr125 het lager van de uitgaande as (waar het voortandwiel op zit dus) kapot gehad. Hij sloeg ongeveer hetzelfde vast als bij jou. Tandwielen waren nog hee maar verder was er aardig wat kapot:
Tandwiel van waterpomp (plastic),ongeveer in alle lagers vd versn bak zat wel lager gruis oid (lager was compleet kapot gelopen dus alles lag versprijd door de bak heen). Al die lager heb iek vervangen en ik heb er meteen nieuwe krukaslagers ingezet. Was duur geintje
. Alleen dat stomme tandwieletje van de waterpomp was 100 gulden
.
Geplaatst: zo aug 03, 2003 17:33
door honda cr80
alweer rudy
naja ff antwoord geven voor de ander mensen. lag het bij jou aan de olie want dat lijkt me niet bij mij, er zat wel wat slijpsel in en het was zwarte olie
Geplaatst: zo aug 03, 2003 18:03
door Rudy
honda cr80 schreef:alweer rudy
naja ff antwoord geven voor de ander mensen. lag het bij jou aan de olie want dat lijkt me niet bij mij, er zat wel wat slijpsel in en het was zwarte olie
keerring achter voortandwiel was kapot gegaan >> daardoor was lager idioot hard gaan slijten en op het laatst dus gewoon finaal naar de %^& gelopen...
Geplaatst: di aug 05, 2003 16:33
door 426
Het is mogenlijk dat je bij het springen met je voet op het schakelpookje terecht bent gekomen zonder dat je er erg in hebt gehad,als dit gebeurt is dan kunnen je schakelvorkjes krom zijn en dan is dat dus het probleem.
Blok splitsen en kijken of dit zo is,2 vorkjes zijn de kosten niet dus het kan nog meevallen.
Geplaatst: za aug 16, 2003 22:52
door honda cr80
ik zal morgen geert knuiman wel even bellen en kijken of die het zo weet. open gaat hij zowiezo, de blokpakking lekte ook al een beetje en de kering van het schakelpookje ook.
edit: dat schakelpookje is onmogelijk want ik reed nadat ik neer kwam nog een meter of 2 door
Geplaatst: vr aug 22, 2003 12:20
door honda cr80
ik heb alles aan de kant van de koppeling eraf liggen maar weet het verder niet meer. heeft iemand een exploded view van een honda cr 80, of misschien is een cr 125 wel vergelijkbaar? of me vertellen wat ik moet doen. koppeling en alle tandwielen aan de rechterkant zijn eraf. moet ik nu vanaf de kant van de ontsteking naar de tandwielen komen?
Geplaatst: vr aug 22, 2003 20:33
door huskie
O jee, zou dit wel zelf gaan doen???
Je moet je blok splitsen. Dus cilinder eraf, rechterkant los(heb je gedaan) en nu linkerkant alles los.(magneet loshalen en ontsteking) Ik denk dat Rudy je nu wel verder kan helpen.
Geplaatst: vr aug 22, 2003 21:37
door Rudy
huskie schreef:O jee, zou dit wel zelf gaan doen???
Je moet je blok splitsen. Dus cilinder eraf, rechterkant los(heb je gedaan) en nu linkerkant alles los.(magneet loshalen en ontsteking) Ik denk dat Rudy je nu wel verder kan helpen.
Shit nu moet ik het weten
.
Ik ga er vanuit dat je niet snap hoe je dat schakel systeem loshaal?
Dit is de schakelwals van een 95er cr80. Onderdeel 18 zal de schakelas wel zijn. Bij onderdeel 9 zie je de blokkeer inrichting (die moet je er meestal afhalen!).
Als je ze beide los heb (die schakelas en blokkeerinrichting) kan je meestal het carter verder splitsen en je versnellingbak zelf loshalen.
Die zie je hier dus.
Kijk goed uit met het loshalen voor rond vliegende onderdelen (vooral bij die blokkeer inrichting!). En leg al je onderdelen zo neer als dat ze inelkaar zaten (anders krijg je hem nooit meer inelkaar
)
Alle plaatjes komen trouwens van een 95er cr80. Maar dat moet hetzelfde zijn als bij jou omdat ze vanaf 90-95 niet veranderd zijn (de bak opzich iig).
Ps: bij mij was toen lager nr27 naar de %^&* gelopen.
Geplaatst: za aug 23, 2003 23:05
door honda cr80
hey rudy hartstike bedankt man, je helpt me hier echt mee
. as 17 heb ik er al uit en kun je alle schakelvorken van de koppelingskant eruit halen of moet je die ook van de andere kant doen. en ik heb mijn zuiger beschadigd en er komt dus een nieuwe, weten jullie of het ergens in de zuiger moet staan of het een overmaat is of niet, heb wel de letters art gezien?
rudy nogmaals bedankt voor deze plaatjes, en als je nog meer van deze plaatjes hebt, zet ze er maar op hoor.
Geplaatst: za aug 23, 2003 23:16
door Rudy
Op de zuiger zelf staat het eigelijk altijd op. Aangezien jij een vrij nieuwe heb (94 was het toch?) heb je een nicasil wand. Je heb daar standaard een a of een b zuiger van. Het heeft te maken met de boring gan je cilinder welke maat je heb. Op de cilinder zelf kan het ook staan welke erin hoort.
Zal nog eens kijken of ik er nog meer kan vinden
,
http://www.bikebandit.com/PartsBandit/ heb ik ze vanaf gehaald
Geplaatst: zo aug 24, 2003 12:06
door honda cr80
rudy waar een overmaat mee te maken heeft wis ik al hoor
. nogmaals bedankt voor de tekeingen, ben vanochten gelijk aan de slag gegaan en heb alles eraf gehaald. die keerinrichting of zoiets ging er moeiteloos af, alleen viel plaatje 11 eruit maar dankzij je tekening zat die zo weer op zijn plaats. veer nummer 18 was zeer sterk en die sloeg er wel uit maar ik vond alles wel trug. nu zit ik op lager nr 22( op de tekening) maar die moet er toch vanaf de andere kant uit, dan heb ik nog een probleem, heb de cilinder en de zuiger er al af maar hoe moet ik nu de ontsteking eraf halen, ik kan de krukas niet meer blokkeren maar heb de moer van het vliegwiel er nog niet af dus kan de poulitrekker er ook nog niet bij????
Geplaatst: zo aug 24, 2003 12:52
door Rudy
Naar de dichts bij zijnde motorzaak gaan en vragen of ze hem eraf halen
, was ik vergeten te vertellen
. Die krijg je er zonder speciaal gereedschap haast niet af...........
Geplaatst: zo aug 24, 2003 17:20
door honda cr80
werkt het met zon boor op lucht ( kan ff niet op de naam komen), werk namelijk in een auto garage en die hebben zon ding wel. die andere schroeven heb ik allemaal al los. maar als ik dat deel van het carter eraf haal vallen er dan nog gelijk dingen uit?