Pagina 1 van 1
Geplaatst: ma jul 21, 2003 22:29
door Rudy
Helicol is gewoon een soort draad waar je weer een andere draad in kan draaien. Mijn vader heeft 2 jaar geleden ofzo een setje gekocht (setjes zijn erg duur , zo'n 250 gulden toen de tijd).
Plaatjes
Je tap in b.v. m6 dus een wat grotere draad (m8 oid) en draai daar de helicol in. In die helicol kan je gewoon weer m6 zetten
.
Setjes zijn trouwens wel van perfecte qualiteit (mag ook wel voor het geld
)
Geplaatst: ma jul 21, 2003 23:01
door KC
er zijn soms ook ander oplossingen?
draad opzuiveren en locktite oid
of iets dieper boren en zelfde draad door tappen?
bijvoorbeeld..
iig suc6,
KC
Geplaatst: ma jul 21, 2003 23:08
door Gentle Giant
Dr800s_Big schreef:WOW.....
Das een boel geld voor een low budget klusprojeccie... komt me niet zo goed uit...
Enneh... laten doen? Heb je dan een idee van prijzen?
Gr T.
De setjes zijn ook per stuk verkrijgbaar.
dus alleen M6 of M8. Dat spreidt de kosten enigsinds.
Geplaatst: ma jul 21, 2003 23:36
door Hein van Buuren
Een draad doortappen kan wel maar dan moet het geen blind gat zijn.
Toen ik met mij trialmotor een keer een val op stenen gemaakt had van een metertje of 5 heb ik ook de nodige helicolis moeten tappen maar ze zaten perfect.
Vooral voor in lichtmetaal zijn ze perfect.
Ze schijnen te garanderen dat de verbinding sterker is dan met de originele lichtmetaaldraad verbinding.
Ook het veelvuldig in-en uitdraaien van stalen bouten in lichtmetalen delen (met kans op verdwijnen van de schroefdraad) is definitief voorbij.
Als je het te duur vindt om te kopen kun je eens proberen bij een metaalbewerkingsbedrijf langs te gaan of ze je kunnen helpen.
Je hebt trouwens ook aparte maat boor nodig (op tiende milimeter maat).
Het resultaat is echt fantastisch als je het doet zoals het moet.
Geplaatst: wo jul 23, 2003 12:49
door Sjokske
Als je genoeg "vlees" hebt kan opboren en gewoon een groter maatje tappen nog wel eens een oplossing zijn (bv. M8 i.p.v. M6).
Is niet altijd mogelijk, maar mocht het wel zo zijn is het in iedere geval een goedkope oplossing.
Suc6
Geplaatst: vr jul 25, 2003 10:28
door wr426f
je kan inderdaad een grotere schroefdraad tappen vb van m6 naar m8 maar houdt er rekening mee dat m6 een stap heeft van 1mm en m8 een stap van 1.25(dus zorg dat je voldoende diepte hebt om te tappen).
de te boren diameter voor m8*1.25 is 6.8mm,als je in aluminium moet boren dan zou ik daar toch niet te veel van afwijken , in ijzer kan je naar 7mm gaan maar houdt er rekening mee hoe groter de kerndiameter hoe zwakker de bevestiging wordt!
ps: als je twijfelt en het moet absoluut vast dan betaan er in de handel lijmsoorten(loctide) naar behoefte:nog goed los te krijgen tot nooit meer los te krijgen,werkt perfect, wel eventjes ontvetten alvorens aan te brengen
groeten wr426f
(ben metaalbewerker-dagelijkse kost)