Pagina 1 van 1
Half/semi synthetische olie onzin?
Geplaatst: vr feb 18, 2011 14:53
door JaspeRRRRR!!
Hallo,
Op internet kwam ik een bericht tegen van iemand die beweert dat half of semi synthetische smeerolie hetzelfde is als minerale olie...
Zie:
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 24&t=74656
Wat denken jullie hier van? heeft ie gelijk?
Jasper
Geplaatst: vr feb 18, 2011 15:38
door wijg
vaak worden er synthetische toevoegingen gedaan aan minerale olie en dat maakt hem halfsynthetisch.
Allemaal leuk en aardig. Een lokale KTM dealert doet overal mineraal op!!
Re: Half/semi synthetische olie onzin?
Geplaatst: vr feb 18, 2011 16:26
door Bakkertjedeeg
JaspeRRRRR!! schreef:Hallo,
Op internet kwam ik een bericht tegen van iemand die beweert dat half of semi synthetische smeerolie hetzelfde is als minerale olie...
Zie:
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 24&t=74656
Wat denken jullie hier van? heeft ie gelijk?
Jasper
Veel synthetische basisolieen hebben als basis minerale olie, maar de moleculen structuur wordt dusdanig geknipt en geplakt zodat je andere veelal betere eigenschappen krijgt. Dit noemen ze dan een synthetische basisolie. Maar er zijn ook andere synthetische basisolieen die niet afkomstig zijn van minerale olie. Denk aan bijvoorbeeld raapzaadolie afkomstig uit bloemen. Het halfsyntheet verhaal van wijg klopt.
Geplaatst: vr feb 18, 2011 19:26
door mech
wijg schreef:vaak worden er synthetische toevoegingen gedaan aan minerale olie en dat maakt hem halfsynthetisch.
Allemaal leuk en aardig. Een lokale KTM dealert doet overal mineraal op!!
Mineraal is het beste voor je blok, je moet alleen vaker vervangen. Is ook goedkoper dus prijs maakt niet veel uit. Elke keer als je de olie aflaat gaat ook alle troep uit het blok dus vaker wisselen is zeker beter. Max 15uur rijden maar beter is om de 7-8 uur. Dus 2-3 keer rijden voor de meeste.
Geplaatst: za feb 19, 2011 12:38
door han
Minerale olie is zeker niet de beste olie.
Welke olie de meest geschikte is heeft met de belasting van de motor te maken.
Een XR kan makkelijk met een semi-syntheet af.
Een CRF of vergelijkbare motoren,met veel hogere compressie verhoudingen en mechanische belasting zijn beter af met een vol syntheet.
Er zit maar ruim een liter op.
Met goede olie rijden stelt het punt van revisie uit.
Geplaatst: za feb 19, 2011 14:14
door Boerr
Eens. Vol syntheet is zeker beter voor de hoog belastende motoren dan een minerale! Voor de eerste vraag van Jasper: Een halfsyntheet is een halfsyntheet wanneer een minerale olie voor niet meer dan 30% synthetische (kunstmatige) toevoegingen bevat.
Geplaatst: za feb 19, 2011 20:10
door solexcross
Nu we het dan toch over olie hebben hoe zit het dan met de versnellingsbakolie van een tweetakt?
Is een volsyntheet dan veel beter dan een minerale olie.
En wat gooien jullie er dan in?
Geplaatst: za feb 19, 2011 23:11
door CrazyWezel
ik gooi er volsyntheet 10w40 voor een 4t in
toch rolando?
Geplaatst: zo feb 20, 2011 00:46
door mech
Allemaal marketing onzin. Alle top fabrieks teams rijden met mineraal omdat je hier het beste gevoel met de koppeling krijgt en minder slijtage en vuilresten in het blok. Je kan wel denken met dure vol syntheet olie dan kan ik er ook wel 20uur mee rijden maar je maakt alles kapot.
Maak maar eens een blok open waar altijd mineraal in heeft gezeten met max 7uur oliewissel en een blok met syntheet dat om de 15uur is gewisseld.
dag en nacht verschil. Maar het is je eigen geld dus doen waar je het beste gevoel bij hebt. Ik gooi er gewoon shell helix in van €4,- per liter. Laatste 250F blokje had 300 uur gelopen zonder iets eraan .
Geplaatst: zo feb 20, 2011 08:56
door CrazyWezel
ik denk dat je niet kunt zeggen dat dat alleen aan de olie ligt..
je kunt er geluk mee hebben, je kan er pech mee hebben,
en ook van hoe de motor belast wordt, warm/koud, te laag toerig of juist té hoog vooral bij 2T's dat te laag is schadelijk..
olie zal wel een verschil maken maar of je er 200 of 300 uur mee doet aan de olie ligt.. ik betwijfel het.
ondanks dat ik er vol syntheet in gooi wil trouwens niet zeggen dat ik er erg lang mee rijd,
rond de 10u gaat het er uit.
Geplaatst: zo feb 20, 2011 09:05
door Bakkertjedeeg
mech schreef:Allemaal marketing onzin. Alle top fabrieks teams rijden met mineraal omdat je hier het beste gevoel met de koppeling krijgt en minder slijtage en vuilresten in het blok. Je kan wel denken met dure vol syntheet olie dan kan ik er ook wel 20uur mee rijden maar je maakt alles kapot.
Maak maar eens een blok open waar altijd mineraal in heeft gezeten met max 7uur oliewissel en een blok met syntheet dat om de 15uur is gewisseld.
dag en nacht verschil. Maar het is je eigen geld dus doen waar je het beste gevoel bij hebt. Ik gooi er gewoon shell helix in van €4,- per liter. Laatste 250F blokje had 300 uur gelopen zonder iets eraan .
Ik snap je punt, zeker omdat je geen gescheiden carters hebt. Snel oliewissel om vuil van de platen geen kans te geven om elders aan te koeken.Mijn CRF heeft gescheiden carters. 1 olie voor de motor en 1 voor de platen en bak. Op de motor zit 0,7 L. Je kunt je voorstellen dat die olie echt warm wordt. Na een rit is de olie al pik zwart, terwijl ik met de racer een seizoen reed en de olie nog transparant was. Je kunt je dan voorstellen dat ik liever me een vol syntheet rij (met daaraan altijd hoge VI index gekoppeld). Minder snel viscositeit daling bij hoge temperaturen dus. Het is gewoon een feit dat minerale olie ten alle tijde een lagere VI index heeft. Alhoewel er behoorlijk wat gradaties in kwaliteiten zijn. Met de Helix zit je qua kwaliteit absoluut goed. Welke Helix gebruik je?
Geplaatst: di feb 22, 2011 23:42
door patricksku
Ik gebruik Putoline 10W-40, En ik verwissel in mijn Honda CRF250
om de 3 uren alles; Bakolie, motorolie, en oliefilter.
Olie is niet zwart, nog een mooie kleur zelfs
, ik doe dit uit voorzorg.
Geplaatst: wo mei 18, 2011 13:04
door Noppy
mech schreef: Ik gooi er gewoon shell helix in van €4,- per liter. Laatste 250F blokje had 300 uur gelopen zonder iets eraan .
Je hebt gelijk.
Wie het geduld op kan brengen, lees dit eens:
http://motorcycleinfo.calsci.com/Oils1.html
Shell helix diesel ultra is perfect geschikt voor motorfietsen. De afgelopen 6 jaar heb ik dit gebruikt op mijn DRZ en die rijdt nu nog steeds rond.
Op mijn RMZ 450 gebruik ik nu echter 15W40 volsyntheet van Louis. Na het uitlezen van bovenstaand verhaal ga ik toch eens kijken naar die certificatielabeltjes
Gewoon voor de fun...
Geplaatst: do mei 19, 2011 17:27
door huskie
Hee noppy, leuke link.
thx