Pagina 1 van 1
ktm exc 530
Geplaatst: do feb 10, 2011 01:42
door papyduro
hoe zit het tegenwoordig met de nieuwe ktm 450 en 530 motorblokken ? heb zelf een exc 530 model 2010 , gekocht in 2009 ( champion edition ) nu een goeie 2000 km gereden . ik had veel slechte verhalen gehoord en gelezen over deze motoren maar toch een goede 520 ingeruild voor een nieuwe 530 ,omdat de modellen na 08 van de kinderziektes verlost waren. maar nu lees ik hier en daar toch nog nieuwe problemen (olieverbruik , olie opzuigen uit carterontl. enz.) nu zit ik bij elke tussenstop van een endurorit op mijn knieen bang naar het oliepeil te gapen .laatste rit was 3 dagen Frankrijk + - 400km en stond toch aan onderkant kijkglas . met slechts 0,6 l. in het motorgedeelte ???
Geplaatst: do feb 10, 2011 09:23
door huskie
Heb er wat over gelezen op ktmtalk. Daar hadden ze dat opgelost met verandering van de carter ontluchting. Engels lezen geen probleem, dan daar even naar toe surfen.
Geplaatst: do feb 10, 2011 16:40
door gassen
Alleen de "horror" verhalen lees je op Internet, die andere 10.000 hoor je niets over. Ik heb een 450 met kinderziektes, volgens de insiders. Ik heb alleen de nokkenaskettingspanner vervangen door een handmatige. Voor de rest geen centje pijn na 165u. En bij deze zit er nog steeds de verkeerde nokkenas in maar ook daarmee krijg ik de motor gestart.
Zolang je tijdens de oliewissel er rond de 500cc uit krijgt is er weinig aan de hand. En je carterventilatie aan de achterzijde van de carburateur afdoppen en met een benzinefilter naar boven hangen ,prettiger met steile klimmetjes, heb ik gemerkt.
Geplaatst: do feb 10, 2011 16:43
door mouser
hello,
ik ben wel benieuwd welke fiets je fijner vindt, qua sturen en vermogensafgifte
gr. mike
Geplaatst: do feb 10, 2011 20:25
door RvD
Niet bang worden, bij ons in de club rijden veel 530 exc's en hebben eigenlijk nauwelijks problemen. Tijd terug toevallig eentje die zijn motor een beetje te goed gewassen had en water in 1 van de stekkers had gekregen. Voor de rest staan wij eigenlijk vaker stil voor de crf's, maar hiervoor ook niet vaak.
Geplaatst: vr feb 11, 2011 00:31
door papyduro
bedankt voor de reacties , inderdaad ,over de nadelen word dikwijls meer gepraat dan de goede dingen maar door al de verhalen ( op ktm talk ,het super motard forum enz. ) word een mens toch een beetje bang . zag zelfs een firma (dirt tricks ) die bouwen het oude RFS blok in een 08 kader, wel een vreemd zicht maar zij bieden dit aan omdat de nieuwe motoren minder betrouwbaar zijn .ben ik zeker niet van plan hoor ,wat het sturen en vermogen betreft , ik ben niet echt de testpiloot maar wat me wel opvalt is wanner het wat sneller moet gaan op technische stukken , gaat toch weer iets makkelijker dan de 520 ook al is het gewicht ongeveer hetzelfde ,vermogen is er voor mij meeeer dan genoeg.op 27/2 een rit in franchimont (la chinelle) dan zien we wel weer,en zoals ze bij ons zeggen, gelak dat is ist , en gelak tzal zijn zalt zijn . grts