Pagina 1 van 2
Probleempje
Geplaatst: za jan 29, 2011 17:49
door Marktm
ik was net aan het crossen. Zet me motor gewoon normaal uit Zoals normaal. Na 3 kwartier in de kou te hebben staan wou ik hem weer starten VAST.!!! En niet los te krijgen. Wat THE fuck loopt me motor nu al vast. Kan het mischien iets met de kou te maken hebben? Gaat om een ktm 380. Heb hem ok geprobeerd aan te lopen maar geen succes. Geen beweging in Te krijgen
Geplaatst: za jan 29, 2011 17:56
door Marktm
Ik had wel de benzine kraan aan laten staan dat doe ik normaal nooit
Geplaatst: za jan 29, 2011 18:16
door Marktm
Net gekeken er zitten alluminium deeltjes bij de koppeling. En me koppeling zit vast. Kickstarter krans kan dat?
Geplaatst: za jan 29, 2011 20:37
door roen
Waar een wil is is een weg.waar een weg is is een wheelie. Waar een wheelie is is voorlopig niet marktm.
Geplaatst: za jan 29, 2011 22:13
door Marktm
Dat is bruikbare info. Maar idd geen wheelie voorlopig
Geplaatst: za jan 29, 2011 23:09
door mouser
Mark, als je de benzinekraan open hebt laten staan kan het zijn dat je cilinder en krukkast is volgelopen. Dat voelt als vast. Draai de bougie eruit en probeer te kicken. Als je hem rijdend hebt weggezet is een vastloper erg onwaarschijnlijk.
Als ik gelijk heb: maak carb-vlotternaald/zitting schoon. Ook met open kraan hoort de benzinestroom te stoppen door de vlotter.
Geplaatst: zo jan 30, 2011 11:19
door Marktm
oke bedankt. ik ga zo eens kijken. maar waar komen dan die snippertjes alluminium of zo iets vandaan bij me olie:
ik ga hem zo eens ff mooi zuiver maken en dan maar even kijken wat het kan zijn.
ik hoop echt dat hij volgelopen is inderdaad.
Geplaatst: zo jan 30, 2011 12:00
door kasu1
Die aluminium schilfers is normaal denk ik. Dat is gewone slijtage van je tandwielen en koppeling platen. Als je vlugger je olie vervangt heb je dit minder. Maar dat lijkt me wel onwaarschijnlijk als je cilinder volloopt dat je hem dan niet meer kan aankicken.
Maar het is wel vreemd dat je het gevoel hebt dat die vastzit na hem gewoon stil gelegd te hebben. Misschien heb je te weinig olie bij de benzine gedaan en is de piston zeer warm geworden, zodanig uitgezet dat je het gevoel had dat die vast zit. Kon je hem na een langere periode nog aankicken?
Geplaatst: zo jan 30, 2011 12:17
door Marktm
nee hij zat gisteren avond nog steeds vast. hij is inderdaad gewoon stil gezet en toen deed hij dit. en ik zei nog voor ik hem starte. kut me benzine kraan staat nog aan. dat is echt het enigste wat er anders was dan normaal.
ik moet wel zeggen het kan wel zijn dat hij vol kan lopen. want altijd als ik hem wou starte en ik kreeg hem niet in een kick of 2 aan gaf hij een harde puf uit de uitlaat. hij verzoop zal ik maar zeggen.
dan deed ik de benzine kraan uit en dan deed hij het na een paar keer trappen.
mja vind het wel vaag want die benzine kan tog gewoon weg uit de uitlaat poort of zo? of kan dat zon druk zetten dat het gewoon lijkt dat hij vast zit.
Geplaatst: zo jan 30, 2011 13:37
door speedphreax
Vaag of niet: Heb je die bougie er nou al uitgedraaid?
Geplaatst: zo jan 30, 2011 14:33
door kasu1
Dus hij doet het nu wel? Als hij nu toch werkt dan zou ik je carburator er af halen, en je vlotter hoogte bijstellen. Je moet zien in de werkplaatshandboek hoe hoog die moet staan. Dat is typerend aan de vlotterhoogte als je de naft kraan laat open staan en als die dan verzuipt.
Nog een belangrijk iets, als je de bougie er uit draaid en hem dan droog loopt laat de bougie dan niet in de bougie dop zitten. Vergeet dit niet! ik heb op die manier een suzuki ER21 toen ik 16 was perongeluk in brand gestoken.
Geplaatst: zo jan 30, 2011 15:26
door Marktm
Ik heb de bougie er uit gehad. Nog steeds vast. Koppeling er uit behaalt om te kijken of het me kickstater was. Alles was goed alleen geen beweging op me krukas. Dus vrees het ergste. Me zuiger staat helemaal onder aan de culinder. Ik ga nu me cilinder er af halen iemand tips als de cilinder vast zit en er niet af te halen is alvast haha. Groetjes
Geplaatst: ma jan 31, 2011 14:54
door Marktm
Cilinder is der af. Hij is als nieuw je kan duidelijk zien dat hij pas een nieuwe zuiger heeft en de pakkingen enzo zijn ook als nieuw. Bogend kan ik ook op een neer bewegen. Alleen de krukas zelf gaat niet rond
denk zelf dat het de krukas lager,'s Ijn.staat wel op de bon dat er nieuwe lagers en bigend in zijn gegaan. Wat vermoeden jullie?
Een ding is zeker. Dat word splitsen
Kan een latertje echt helemaal vast staan
Groetjes Mark
Geplaatst: ma jan 31, 2011 17:27
door gassen
Koppeling er al af gehaald en de ontsteking? Dan weet je exact waar je moet zoeken.
Geplaatst: ma jan 31, 2011 18:31
door Marktm
koppeling er al af gehaald, daar was alles goed. ik kon daar natuurlijk de krukas ook niet rond krijgen of zo.
ontsteking niet er af gehaald dat kan ik natuurlijk ook even doen vanavond.
maar kan een lager helemaal vast lopen eigelijK?
Geplaatst: ma jan 31, 2011 19:08
door gassen
Ja een lager kan vastlopen omdat dit normaal hoort te draaien.
Misschien dat een lagerkooi kapot is gelopen en er nu iets tussen de krukas en het carter zit??
Geplaatst: ma jan 31, 2011 19:26
door Marktm
ja dat kan idd. maar zo vaag dat hij normaal uit is gezet dus mij lijkt dat er niks tussen heeft kunnen lopen. denk meer aan het uitzetten van de hitte en het krimpen van de kou. kan tog geen andere verklaring voor zijn haha.
Geplaatst: ma jan 31, 2011 19:33
door solexcross
Ik heb ook een keer vastgelopen krukaslagers gehad.
Ze waren zo goed als nieuw maar onder het rijden in 1 keer muurvast.
Ik dacht eerst dat ik een normale vastloper had maar het waren alleen de lagers.
Ik had de voorgeschreven C3 lagers er in gezet van een goede kwliteit.
Geplaatst: di feb 01, 2011 23:16
door Marktm
vant weekend ga ik maar eens splitsen en kijken wat het is. heb der momenteel helemaal geen zin in. heeft ook een reden, heb geen zin om in de kou in de garage te ziten. als ik het blok mee naar binnen neem flipt er een denk ik
Geplaatst: wo feb 02, 2011 21:22
door Marktm
Net gekeken en mijn krukas zit met de wang tegen mijn Carter aan? Dit vind ik echt vreemd. Wat kan dit zijn
Geplaatst: wo feb 02, 2011 21:35
door huskie
Hmm, hebben ze die krukas wat te wijd gezet
Of zit er een dunnere pakking tussen de carterhelften?
Kun je de krukas terug in het midden duwen? Desnoods met geweld?
Een krukas moet wat speling hebben, maar een krukwang mag nooit het carter raken. Als dat gebeurt dan ligt er waarschijnlijk een lager aan diggelen. Misschien dat de boel zonder speling gemonteert is...foute boel.
En dat blok heeft nog eventjes goed gelopen?
Geplaatst: wo feb 02, 2011 23:31
door Marktm
de vorige eigenaar heetf hem laten reviseren en hij zegt er ongeveer 4 uur mee te hebben gereden. als ik zo de zuiger enzo bekijk kan dat wel kloppen.
ik heb er ongeveer 2.5 uur mee gereden.
ik denk ook aan he lager maar vind het zo vaag dat hi tegen het carter aan zit.
ik vond hem goed lopen. maar heb hem nog nooit anders horen lopen dus ja
h
Geplaatst: do feb 03, 2011 00:02
door gassen
Toch vreemd dat deze , nadat er mee gereden is, ineens vast zit. Ik zou even niet met die krukas gaan draaien of drukken/persen. Eerst splitsen.
Hoe groot is de axiale speling op de drijfstang (big-end) (paar voelermaten tussen de krukwangen en ringen).
Edit: je hebt een fototoestel om het verhaal compleet te maken?
Geplaatst: do feb 03, 2011 01:12
door jeroen1
Misschien volgende wat ik eens heb gehad, met een brommertje
. Tijdens een 8 uur cross; alles liep mooi totdat na ong 3-3,5 uur in een langzamere bocht ik onder toeren kwam en de brommer afsloeg. Ook een gevoel dat alles vast zat met aan trappen. Het ging wel rond maar niet hard genoeg om aan te springen.
Bij thuiskomst bleek dat een lagerpassing in het carter te ruim was en zo de krukas kon verschuiven. Juist in de langzamere bocht viel de krukas die kant op tegen het carter en sloeg ie dus af.
Ik weet niet of een KTM krukas op die manier kan "wandelen" maar het is maar een idee.
Geplaatst: do feb 03, 2011 15:00
door roen
tegen welke kant zit ie aan?