Pagina 1 van 1

Opmerkelijk!!!

Geplaatst: di jan 11, 2011 08:31
door huskie
Vraag jij je ook wel eens af hoe snel die trucks over het parkoers boenderen, dan hier een opmerkelijk antwoordt.
Het blijkt dat Chagin met de Kamaz de 5e tijd reed over de 8e stage.
Achter de 4 wedstrijd Toearegs reed Chagin met zijn Kamaz alle andere op een hoop. :shock: :shock: :shock:
Al die jaren dat ik naar Dakar kijk, zag ik die dikke truckers, en dacht: wat doen die hier. Beetje zitten hobbelen in die stoel :twisted:
Maar nu Respect!

Re: Opmerkelijk!!!

Geplaatst: di jan 11, 2011 09:56
door speedphreax
Zeker nooit dat filmpje gezien van de Rooy en Vatanen?

http://www.youtube.com/watch?v=d-TDS4gnzA8

Vanaf ongeveer 1 minuut

Geplaatst: di jan 11, 2011 10:17
door huskie
Jaaaa, dat is heftig.
Maar hedendaags?
Die de Rooy Daf was natuurlijk wel een formule 1 machine onder de trucks :) In het midden geplaatste dubbel motor 1000pk :shock:
Blijft apart dat ze die snelheden nu halen.
D :shock:
Coma en motor 250kg, Kamaz met wat bemanning en bandjes 10.000kg :shock:

Geplaatst: di jan 11, 2011 11:08
door 800S
het is de grootte van de wielen en torque wat de doorslag geeft.....
als je ooit in zuid amerika in een (lijn)bus terecht komt, weet je waarover ik praat.
greetz sander

Geplaatst: di jan 11, 2011 20:40
door henk-v
Afbeelding

De twee wedstrijdtrucks (T4) zijn twee identieke voertuigen op basis van een GINAF 4x4. Deze opnieuw opgebouwde trucks zijn op vele punten doorontwikkeld ten opzichte van de truck van vorig jaar en beschikt wederom over onafhankelijke wielophanging en een VSE DTS (hydraulisch) veersysteem.

Deze trucks beschikken over een CATERPILLAR C18 motor. Deze krachtbron met een cilinderinhoud van 18 liter zorgt voor een kleine 1000 pk.
De specificaties Voertuig merk en type: Ginaf X 2222 SP
Motor type: Caterpillar C18 (18 liter)
Vermogen: 950 pk
Maximum koppel: 3260 Nm
Topsnelheid: 160 km/uur (begrensd op 150 km/uur)
Wielbasis: 4.40 M
Totale lengte 6.40 M
Totale breedte: 2.55 M
Totaal gewicht: c.a. 9500 kg (rijklaar incl. brandstof)
Gewichtsverdeling voor / achter: 60% / 40%
Hellingshoek voor / achter: c.a. 60 graden / c.a. 70graden (afhankelijk van de ingestelde rijhoogte)
Tankinhoud: 1x 560 liter, 1x 340 liter
Assen voor / achter: Timoney assen. Onafhankelijke wielophanging met dubbele draagarmen
Vering + schokdemping: VSE, veersysteem DTS (Dynamic Truck Suspension)
Versnellingsbak: ZF 8S221
Verdeelbak: ZF-Steyr VG1600
Aandrijfassen: GKN
Chassis: GINAF Trucks
Cabine: GINAF Trucks X- serie dagcabine v.v. 3 zitplaatsen
Opbouw: VML (vezel metaal laminaten) met aluminium stijlen geplaatst op een aluminium frame
Bandenaflaatsysteem