Mirjam Pol
Geplaatst: zo jan 09, 2011 17:49
Dit is wel een Dakar op tempo’
Tot aan de tankstop was het door de duinen vrijdag helemaal mijn ding. Daarna werd het richting de eindstreep in de Chileense havenstad Arica, nabij de grens met Peru, veel gehobbel over een grote open vlakte met dikke keien. Ik heb aardig wat motorrijders ingehaald. Sommigen stonden met een kapotte motor overdwars langs de kant en er waren ook ongevallen met gewonden. Een iemand moest zelfs gestabiliseerd worden, dat zag er erg uit. Maar als je er langs rijdt krijg je niet zo’n goed idee wat er precies gebeurd is. Misschien valt ’t achteraf ook wel mee.
Tijdens de Dakar Rally 2011 verzorgt Mirjam Pol uit Borne, de winnares van 2009, een dagboek vanuit Zuid-Amerika. Hieronder aflevering 6:
Je probeert toch bij het passeren toch te achterhalen wie er pech heeft. Kijkt om welk wedstrijdnummer ’t gaat, want ’t kan ook om een bekende gaan. Ik heb er vrijdag wel een paar zien liggen of staan. Bijvoorbeeld twee oud-teamgenoten, de Braziliaan Zé Helio die een gebroken schouder had opgelopen en de Portugees Paulo Consalves die donderdag de vijfde etappe naar Iquique nog won. Maar misschien is Consalves toch nog binnengekomen. Want de rustdag is eigenlijk een dag extra voor de zesde etappe naar Arica, je krijgt nog tot zes uur zaterdagavond de kans om de finish daar te halen.
Dit is wel een Dakar op tempo tot nu toe. Ik ben nu net binnen en ik heb alle dagen echt geen tijd gehad om dingen buiten de wedstrijd om te doen. Vanavond heb ik voor het eerst samen met de jongens van m’n serviceteam kunnen eten.
Nee, ik weet helemaal niet dat ik vrijdag tweede ben geworden. Daar hou je je onderweg niet zo mee bezig, en eenmaal hier in het bivak heb ik daar ook geen tijd voor. Al had ik wel een vermoeden. De Spaanse Laia Sanz kwam me 20 kilometer voor de tankstop nog voorbij. Dat was al vreemd, want ze was natuurlijk eerder gestart vanwege haar hogere klassering. Volgens mij moet ze twee keer tijd hebben verspeeld door navigatiefouten. Sanz kwam net na mij over de finish in Arica. Maar ik denk dat ze uiteindelijk toch als tweede in deze etappe geklasseerd zal worden, omdat ze onderweg bij een ongeluk zo’n tien minuten heeft geholpen bij een ongeluk. Dat wordt vast gecorrigeerd door de organisatie. En heb ik maar een klein uur verloren op Seel? Dat valt me dan nog mee.
Ik heb nog steeds niets gehoord over mijn protest tegen de drie uur tijdstraf. Daar ga ik zaterdag op de rustdag zeker naar vragen bij de organisatie, want ik wil wel graag van die uren af. Vooral omdat ik ze onterecht erbij heb gekregen.
Wat ik op de rustdag ga doen? Allereerst een paar uur langer slapen, ha ha, want ik hoef nu niet al om drie of vier uur in de nacht op. En overdag is er ook genoeg te doen. Aan de motor, verder de spullen poetsen, nieuwe glazen in m’n helmbril zetten, dat soort dingen. Ik hoef me niet te vervelen. Om twee uur ’s middag kunnen we het roadbook voor de volgende etappe naar Antafagasta ophalen. Verder ga ik vast even bij de andere Nederlanders buurten, want dat is er de afgelopen dagen ook niet van gekomen. Kijken hoe zij ervoor staan. Ik vroeg bijvoorbeeld pas nog: ‘Rijdt Jaap nog?’. Dat is veteraan Jaap van der Kooy die voor de zeventiende keer meedoet. Toen bleek dat hij al is uitgevallen met remproblemen in de derde etappe naar het Argentijnse San Salvador de Jujuy. Dat wist ik helemaal niet. Maar ja, zo is ’t nu eenmaal in Le Dakar: thuis ben je achter de computer van alles op de hoogte en wij als deelnemers weten hier van alles niks.’
Bij werkzaamheden in het bivak van Arica is vrijdag een 24-jarige Chileen overleden. Hij kwam om het leven bij de bouw van een metalen constructie. Het slachtoffer werd geëlektrocuteerd toen de constructie een hoogspanningskabel raakte.
bron ; http://www.tctubantia.nl/sport/dakar2011/
Tot aan de tankstop was het door de duinen vrijdag helemaal mijn ding. Daarna werd het richting de eindstreep in de Chileense havenstad Arica, nabij de grens met Peru, veel gehobbel over een grote open vlakte met dikke keien. Ik heb aardig wat motorrijders ingehaald. Sommigen stonden met een kapotte motor overdwars langs de kant en er waren ook ongevallen met gewonden. Een iemand moest zelfs gestabiliseerd worden, dat zag er erg uit. Maar als je er langs rijdt krijg je niet zo’n goed idee wat er precies gebeurd is. Misschien valt ’t achteraf ook wel mee.
Tijdens de Dakar Rally 2011 verzorgt Mirjam Pol uit Borne, de winnares van 2009, een dagboek vanuit Zuid-Amerika. Hieronder aflevering 6:
Je probeert toch bij het passeren toch te achterhalen wie er pech heeft. Kijkt om welk wedstrijdnummer ’t gaat, want ’t kan ook om een bekende gaan. Ik heb er vrijdag wel een paar zien liggen of staan. Bijvoorbeeld twee oud-teamgenoten, de Braziliaan Zé Helio die een gebroken schouder had opgelopen en de Portugees Paulo Consalves die donderdag de vijfde etappe naar Iquique nog won. Maar misschien is Consalves toch nog binnengekomen. Want de rustdag is eigenlijk een dag extra voor de zesde etappe naar Arica, je krijgt nog tot zes uur zaterdagavond de kans om de finish daar te halen.
Dit is wel een Dakar op tempo tot nu toe. Ik ben nu net binnen en ik heb alle dagen echt geen tijd gehad om dingen buiten de wedstrijd om te doen. Vanavond heb ik voor het eerst samen met de jongens van m’n serviceteam kunnen eten.
Nee, ik weet helemaal niet dat ik vrijdag tweede ben geworden. Daar hou je je onderweg niet zo mee bezig, en eenmaal hier in het bivak heb ik daar ook geen tijd voor. Al had ik wel een vermoeden. De Spaanse Laia Sanz kwam me 20 kilometer voor de tankstop nog voorbij. Dat was al vreemd, want ze was natuurlijk eerder gestart vanwege haar hogere klassering. Volgens mij moet ze twee keer tijd hebben verspeeld door navigatiefouten. Sanz kwam net na mij over de finish in Arica. Maar ik denk dat ze uiteindelijk toch als tweede in deze etappe geklasseerd zal worden, omdat ze onderweg bij een ongeluk zo’n tien minuten heeft geholpen bij een ongeluk. Dat wordt vast gecorrigeerd door de organisatie. En heb ik maar een klein uur verloren op Seel? Dat valt me dan nog mee.
Ik heb nog steeds niets gehoord over mijn protest tegen de drie uur tijdstraf. Daar ga ik zaterdag op de rustdag zeker naar vragen bij de organisatie, want ik wil wel graag van die uren af. Vooral omdat ik ze onterecht erbij heb gekregen.
Wat ik op de rustdag ga doen? Allereerst een paar uur langer slapen, ha ha, want ik hoef nu niet al om drie of vier uur in de nacht op. En overdag is er ook genoeg te doen. Aan de motor, verder de spullen poetsen, nieuwe glazen in m’n helmbril zetten, dat soort dingen. Ik hoef me niet te vervelen. Om twee uur ’s middag kunnen we het roadbook voor de volgende etappe naar Antafagasta ophalen. Verder ga ik vast even bij de andere Nederlanders buurten, want dat is er de afgelopen dagen ook niet van gekomen. Kijken hoe zij ervoor staan. Ik vroeg bijvoorbeeld pas nog: ‘Rijdt Jaap nog?’. Dat is veteraan Jaap van der Kooy die voor de zeventiende keer meedoet. Toen bleek dat hij al is uitgevallen met remproblemen in de derde etappe naar het Argentijnse San Salvador de Jujuy. Dat wist ik helemaal niet. Maar ja, zo is ’t nu eenmaal in Le Dakar: thuis ben je achter de computer van alles op de hoogte en wij als deelnemers weten hier van alles niks.’
Bij werkzaamheden in het bivak van Arica is vrijdag een 24-jarige Chileen overleden. Hij kwam om het leven bij de bouw van een metalen constructie. Het slachtoffer werd geëlektrocuteerd toen de constructie een hoogspanningskabel raakte.
bron ; http://www.tctubantia.nl/sport/dakar2011/