Team Honda Europe

Moderators: henk-v, Jo VdB, Zot, Rudy, Mars

Plaats reactie
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Team Honda Europe

Bericht door henk-v »

Afbeelding

Generale repetitie Het eerste deel van de eerste etappe bracht weinig verassingen. Na de start in Buenos Aires werden de rijders zowel toegejuicht als afgeremd door de fans op de route. Bij een benzinestation moest gestopt worden en daar leek een uur in de rij wachten normaal. In deze drukte raakte de assistentie auto één rijder uit het oog. Gelukkig waren de vier rijders in het bivak weer bijeen vlak nadat de assistentie auto binnen kwam rijden. De vrachtwagen was vooruit geraced en was enkele minuten eerder binnen om meteen het kamp voor de komende nacht op te bouwen. Het team heeft kunnen leren dat men in deze drukte elkaar bij elke stop in de gaten moet houden.

Start tijden

De monteurs krijgen een ‘genereus’ vol uur slaap in de eerste nacht in het bivak. Kort voordat de wekker van de eerste rijder ging konden de monteurs hun slaap pakken. De starttijden voor vandaag beginnen met 04:42 voor Quin Cody vandaag en wordt gevolgd door de rest met 04:55uur voor Vadim Pritulyak, met 04:57uur voor Mirjam Pol en als laatste 05:13uur voor Alexey Naumov. Om de persoonlijke routine erin te houden ging de eerste wekker om 03:20uur. Gedurende het schrijven van deze tekst is er geen monteur aanspreekbaar: hun planning is om tegen vijf uur wakker te worden om met de snelle assistentie auto meteen achter de rijders aan te rijden. We zullen later op de dag weten wat het nachtwerk goed heeft gedaan voor de rijders vandaag. De monteurs zullen vandaag hun slaap moeten pakken als de servicetruck en assistentie wagen aan het rijden zijn. Om veiligheids redenen zijn de rijders van de voertuigen al eerder naar bed gegaan, al zijn de nachten voor hun ook erg kort. Het team weet uit ervaring dat de slaap-uurtjes niet langer zullen gaan worden gedurende de rally. Zelfs zonder grote problemen aan de motoren, neemt de standaard controle en fine-tuning al genoeg slaap af van de monteurs.

Daglicht

Vandaag is daadwerkelijk het begin van de race met deel twee van etappe één met een special stage waar de starttijden aangepast worden naar de gemeten snelheid per rijder. Gedurende de dag hoopt iedereen op de resultaten van gisteren: als de rijders kunnen blijven rijden zonder ernstige problemen dan kan later meer werk verricht worden met daglicht. Slechts minuten nadat dit bericht de deur uit gaat via de satelliet, zal de assistentie auto achter de rijders aan gaan.
Meer op: http://www.team-honda-europe.nl/

bron enduro.nl
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Team Honda Europe: Kleine foutmarge

Bericht door henk-v »

Afbeelding

De tweede dag in de Dakar was net als gisteren ruim meer dan 700 kilometer lang. Zoals Quinn Cody zei was het makkelijk om fouten te maken, wat onderstreept werd door veel gemiste bochten en -crashes van andere deelnemers. Alle vier de rijders van Team Honda Europe komen de dag door zonder al te grote problemen. Dat betekent voor de monteurs alleen het reguliere onderhoud. Nieuwe olie, verse luchtfilters en checken of alle motoren nog in orde zijn. Alleen Quinn Cody blijft zijn motor ontwikkelen met kleine aanpassingen. De rest is tevreden zoals het gaat. Alhoewel, niet helemaal. Mirjam Pol was enigszins ontevreden met haar dagresultaat.

Quinn Cody. Op een haar na een varken gemist.

Quinn Cody (Nr.15) nam niet te veel risico. “Het was erg gemakkelijk om fouten te maken. Je kon aan de sporen zien dat de koplopers echt risisco‟s nemen, ik probeer soepel te rijden. Op een bepaald punt moet je kiezen. Een snelheid houden waarbij ik ook het roadbook kan volgen, of op mijn instincten rijden en de sporen van de andere mannen volgen. Ik heb ervoor gekozen om rustiger te rijden en het roadbook te volgen, we hebben nog een lange weg te gaan. Vlak voor de brandstofstop werd ik ingehaald door Olivier Pain.

Aan het eind van de special liep ik in op Jordi Villadoms. De navigatie was vandaag niet heel moeilijk, vooral door de vele toeschouwers. Ik had een spannend moment toen er en enorm varken midden op de weg stond. Het beest moet 200 kilo gewogen hebben en ik miste het op nog geen 10 centimeter.

Mirjam Pol

Mirjam Pol (Nr.58): “Net als gisteren had ik een zware dag. Niet helemaal, want ik kon nog wel 30 plaatsten winnen voor de brandstofstop. Ik haalde een paar mensen in door het stof, een aantal anderen door slim te rijden. Maar na de brandstofstop zat ik klem achter drie quads, die zoveel stof maakten dat ik ze niet kon inhalen. Daardoor hebben de meeste van de 30 die ik ingehaald had me weer voorbij kunnen gaan en was ik ongeveer weer terug bij start. Het goede nieuws is dat het rijden stukken beter ging. Het slechte nieuws is dat ik morgen weer moet starten in een plek waar ik niet wil zitten. Als je meer achterin het veld rijdt krijg je onderweg te maken met alle sporen en goten die gemaakt zijn door alle deelnemers die je voor gingen, waardoor het terrein moeilijker te rijden is.

Alexey Naumov

Alexey Naumov (Nr.126) raakte zijn stempelkaart kwijt en kreeg een penalty van 5 minuten. Dat was in feite het enige incident voor de Russische rijder, die bewust veilig rijdt maar nog in 78e positie ligt. “Het was een lange dag, maar verder ging het prima. Het tweede deel van de special was lastig met al het stof. Dus ik heb er voor gezorgd dat ik 200% veilig rij. Het gaat met de dag beter!”

Vadim Pritulyak

Vadim Pritulyak (Nr. 52) was de tweede Team Honda Europe rijder die in het bivak aankwam. Een half jaar geleden heeft Vadim besloten om extra te gaan werken aan de technische kant van het rijden, en tot nu toe werpt dat zijn vruchten af. “Ik lees en volg het roadbook continu, en dat helpt me om mijn snelheid gecontroleerd te houden. Ik ben zekerder op de motor en minder vermoeid. Ik heb van Henk (Henk Hellegers, de teambaas) geleerd dat dit het meest belangrijke is. Toen ik in het bivouac kwam was er een muur van toeschouwers. Ik krijg het gevoel dat ik in een show leef en voor mijn gevoel is dat niet waar het in de Dakar om gaat.

Tijd en geld

Het team is letterlijk geld aan het sprokkelen sinds het is aangekomen in Buenos Aires. Geld is om twee redenen schaars in Argentinië: Ten eerste omdat er weinig contant geld is in het land en ten tweede omdat de banken erg inefficiënt zijn. Hoewel er veel pinautomaten staan, zijn er bijna even veel buiten dienst. En als de machine geld geeft zijn het vaak kleine bedragen per keer. Vraag je je af hoe zulke inefficiënte banken nog geld kunnen verdienen? Bijvoorbeeld door 500% van de normale commisie te vragen als we 2500 Argentijnse Pesos (500 EUR) pinnen in vijf keer vlak achter elkaar.

Erewoord

De rally organisatie draait overuren om de uitslagen en standen van de voorgaande en de startvolgorde voor de volgende etappe te berekenen. Voor de tweede nacht op rij zijn drie van de vier Team Honda Europe rijders in bed gaan liggen zonder te weten hoe laat hun wake-up call zou zijn. Op een gegeven moment besluit de Race Headquarters (Race HQ) een stukje af te snijden van de langdurende checks en berekeningen door deelnemers op hun woord te geloven. In een geval over navigatie fouten in het roadbook, feitelijk werkte het roadbook prima voor het merendeel van de deelnemers. Dat wekte de verdenking dat sommige deelnemers probeerden te verhullen dat ze door eigen toedoen kostbare tijd verloren op de verbindingsetappe en te laat aan de start van de special verschenen.

Op wonderbaarlijke wijze steeg Nr 56 Annie Seel zo‟n vijftig plaatsen in het klassement en in de startvolgorde door zo‟n soort claim. Met andere deelnemers had ze het erover gehad dat ze ergens tijdens de verbindingsetappe een lekkende brandstoftank wilde laten repareren. Alleen na aanhoudend vragen werd de GPS data van Seel en een van de andere deelnemers in detail vergeleken. Na uren werk door IT professionals bleek dat „verdwaald raken‟ nergens meer dan 30 meter verschil met de positie van de „vergelijkings‟ deelnemer oplevert. In contrast verandert een 8 minuten voorsprong in een half uur achterstand in een afstand van 150 meter waar de rijders normaal 10 seconden over doen. Volgens de GPS data heeft Annie Seel bijna 40 minuten niet gereden, wat overeen komt met haar eigen verklaring van een lekke brandstoftank. De race jury zal zich nog uitspreken over het gebrek aan geheugen van Annie Seel. Het lijkt alsof er niet alleen wat brandstof, maar ook wat fair play lekte. Het is aannemelijk dat de klassering binnenkort aangepast wordt.

IJle lucht

Technisch gezien zijn er geen noemenswaardige handelingen verricht aan de motoren. Voor de vijfde stage van 5 januari zijn de motoren echter wel voorbereid op de ijle lucht in het Andes gebergte. De start is op 2000 meter hoog en de route zal tot de 3300 meter hoog komen om daarna weer af te dalen naar 1000 meter hoogte bij de finish. Team Honda Europe heeft een systeem bedacht om het mengsel aan te passen. In dit geval om het armer te maken zonder de sproeiers te wisselen. Voor de extreme prestaties van Quinn Cody, die zijn derde etappe ooit in de Dakar rally start vanaf de twaalfde-overall positie, heeft monteur Marcel Bulten ervoor gekozen om ook de sproeiers aan te passen, in verband met de aangepaste cilinderkop op het blok van Quinn Cody. De aangepaste mengsels geven uiteraard niet meer vermogen dan de motoren zouden geven op normaal zeeniveau. De rijders uit het team zullen relatief een prestatie voordeel hebben ten opzichte van de niet aangepaste motoren.

4 januari

Tucaman – Jujuy Desert Canyons and green forests. Road section 231 km – special 521 km. Om in Jujuy aan te komen is de special stage opgesplitst in twee delen. In het eerste deel zullen de motorrijders weer op hun eigen parcour rijden, waar zij zich middenin de woestijn banen en de rode kleur van het zand en gesteente dominant aanwezig zal zijn. Het tweede geklokte deel zal in de diepe groene bossen zijn waar de voertuigen in verdwijnen. De vrachtwagens gaan dit deel overigens niet doen aangezien het gevaarlijke situaties kan opleveren in het dichte en smalle bosgebied.

bron; http://www.enduro.nl
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Spannende uurtjes maar nog goed in de race

Bericht door henk-v »

Afbeelding

Team Honda Europe verloor nooit het vertrouwen in koploper Quinn Cody op 4 januari, maar de bloeddruk steeg omhoog toen bleek dat er geen signaal werd ontvangen van zijn Iritrack na CP1. De snelle assistentie auto vond zijn weg naar het einde van de special stage in de buurt van het bivak voor de dag. Na even gewacht te hebben werd het angstig wachten. Uiteindelijk, toen duidelijk werd dat zelfs de eerste motorfiets uren later aan zou gaan aankomen dan de organisatoren hadden verwacht, groeide de hoop dat Quinn zijn volhoudende reputatie hoog zou houden. Dat is precies wat hij deed.

Vroege ochtend duisternis

Het vriendelijke douane-personeel van Argentinië en Chili in het bivak versnelde het proces niet erg. Het nodigde papierwerk moest worden gedaan. Gelukkig scheelde het dat teams slechts een vertegenwoordiger met alle paspoorten hoefde te sturen. Voor Team Honda Europe werd dit nog een uitdaging omdat onze bevriende strijdkrachten van het Super-B buggy team wel zeer, zeer laat binnen kwamen. Wanneer de Wake up calls klinken voor de eerste motorrijders verscheen de laatste buggy in de vroege ochtend duisternis.

Zware Dakar dag voor Mirjam Pol

Mirjam (Nr. 58 ) kwam beter in haar ritme, wat we duidelijk terug konden zien aan haar tusssentijden. Echter verstoorde twee valpartijen vandaag dat weer enigszins, een pijnlijke pols herinnert haar aan een laatste val door een uitwijkmanouvre voor de eerste auto gisteren. Mirjam zelf over vandaag: “Slechte dakar dag en dat verbaasd mij ook, die echte Dakar dagen maak ik ook niet zo veel mee. Het begon op de verbinding, heel krap in de tijd. Kwam aanrijden en moest dan meteen opstellen en starten. Geen tijd om handen in te tapen of camelbag te vullen. Toen van start met veel rivierbeddingen. Op een gegeven moment waren er 1 of 2 waypoints lastig. Ik ben daar even gestopt en heb toen het roadbook bekeken en ben goed naar volgende waypoint gereden. De motoren om mij heen reden alle kanten op en konden het blijkbaar niet vinden. Door een volgende rivierbedding gleed mijn voorwiel weg op een steen en ging ik onderuit. Motor weer overeind en met een andere steen heb ik mijn stuur weer recht kunnen buigen. Ik kon weer verder. Op hetzelfde ellendige stuk kwam ik erachter dat ik een waypoint gemist had. Ik checken op mijn GPS, en die had ik inderdaad gemist. Terug gereden, door de rivierbedding en 25 minuten verloren maar wel het waypoint gehaald. Na de proef getankt en toen een Liaison, de tussen verbinding tussen eerste en tweede special. De tweede tankbeurt had ik overgeslagen, ik wist dat ik dat ging halen. Na 10 kilometer op de tweede proef drukt een auto achter mij op de sentinel, ik wijk uit en ga weer op een steen onderuit. Gelukkig kon ik snel aan de kant en was er geen gevaar. Toen kwamen natuurlijk de quads en auto’s allemaal tegelijk… waardeloos dus. Toen ik binnen kwam heb ik gezien dat veel mensen het waypoint gemist hadden die ik wel had. Daar krijgen die andere dus wel nog wat straftijd. We gaan gewoon weer verder, ik laat me verassen.”

De Dakar is begonnen

De Dakar is vandaag echt begonnen. Een lange dag met veel kilometers inclusief een mooie, maar soms moeilijk special. De eerste rijders kwamen rond 4 uur aan in het bivak vanmiddag, waaruit blijkt dat dit een zware dag is geweest.

Quinn Cody met brandstof tekort

De brandstof voorraad van Quinn is vrij krap en daarom gaan we proberen voordat de duinen komen een grotere tank voor op te zetten. De mate waaraan hij aan het gas schroeft in combinatie met de hoogte veroorzaakt een verbruik waar we nog geen ervaring mee hebben gehad. Quinn verbruikt met zijn rijstijl 30% meer brandstof dan de andere rijders uit het team. Dit is gerechtvaardig aangezien Quinn hiermee tegen de top 10 positie aan het rijden is. De opties varieren van het gebruiken van een geleende tank of het in laten vliegen van een nieuwe tank uit Nederland of de USA. Dit zal voor de rustdag gebeuren of nog sneller zodat Quinn over een paar liter extra kan beschikken en de snelheid niet ten onder hoeft te doen voor de economie.

Preview 5 januari Jujuy – Caman

De dakar verlaat voorlopig Argentinie en steekt het Andesgebergte over via de Jama-pas. De klim over de Andes begint gedurende de nacht. Zodra de deelnemers de grens zijn overgestoken, zullen ze klimmen tot een magistrale hoogte van 4800 meter! En dus zo hoog als de top van Europa, de Mont Blanc reikt. De aankomst in Chili betekent ook de aankomst in de Atacamawoestijn en de eerste echte navigatiepunten die de deelnemers niet meer over wegen en paden leidt. De start van de Special begint op zo’n 3300 meter, waar de voertuigen stenig terrein moeten passeren.

bron; www.enduro.nl
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Team Honda Europe: etappe 4, Starten in de kou

Bericht door henk-v »

Afbeelding

Zoals gebruikelijk was het weer een start vroeg in de ochtend. Een Road Section met een lengte van 554 kilometer, over de Paso de Jama naar Chili. Het hoogste punt van deze pas is iets meer dan 4.800 meter hoog, wat betekende dat het ijskoud was in de eerste uren van de dag. Rond het middaguur was de zon weer comfortabel warm waardoor de rijders weer kans kregen om op te warmen.

Quinn Cody in zijn dagelijkse routine

Quin Cody was de eerste rijder van het team die de special mocht gaan starten. Hij reed een 13e tijd in de special, en werd ook 13e overall. Cody reed zo snel als de motor hem toe liet. De extreme hoogte heeft altijd een grote invloed op de prestaties, er is gewoon minder vermogen beschikbaar. Cody: “Het was ijskoud vanmorgen. Ik kwam rond de klok van 11.00 uur aan bij de start, daar had ik meer dan een uur om op te warmen in de zon en voor te bereiden. Een relatief korte Special Stage, maar het was leuk. Voornamelijk het offroad gedeelte waar je echt goed moest navigeren was mooi. Ik had vandaag moeite met het aflezen van de GPS door de felle hoogstaande zon. De Nederlander Frans Verhoeven was zo vriendelijk om me uit te leggen hoe ik het contrast van de gps kon aanpassen. Ik kom steeds beter in mijn dagelijkse routine. Het vinden van de spullen in de vrachtwagen, ter voorbereiding op mijn uitrusting en het roadbook. Gisteren hielp Jonah Street me met mijn roadbook, dat was geweldig.”

Mirjam Pol op de prachtige gravel wegen

Mirjam Pol had een hogere klassering verwacht (90e op de Special Stage), aangezien ze eindelijk een goede dag reed zonder ongelukken. “Ik bleef voor ongeveer 80 kilometer achter teamgenoot Vadim hangen voordat ik in staat was om hem te passeren. Het offpiste gedeelte door de bergen was lastig rijden met fesh-fesh (kleine stofdeeltjes) en veel rotsen. Het laatste deel was erg leuk met mooie onverharde wegen om te volgen en ten slotte een downhill track, die was geweldig! Ik ben niet onderuit gegaan en maakte geen fouten, dus het was een redelijk goede dag voor mij. Nu moeten we komen met betere resultaten.” Mirjam Pol heeft een tijdstraf van 03:00 Uur gekregen, met een nog onbekende reden. Teammanager Theo Koster heeft werk om uit te zoeken waar die drie uren vandaan komen.

http://www.team-honda-europe.nl
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Team Honda Europe: Lijfstraffen, de monteurs maken overuren

Bericht door henk-v »

Alle vier de Team Honda Europe rijders zijn vanmiddag met een goed humeur veilig aangekomen in het bivak in Iquique, Chili. De laatste helling van de duinen naar beneden leidde praktisch naar het bivak, zodat de team bemanning een mooi schouwspel voor hun ogen had. Drie van de vier Team Honda Europe rijders kwamen aan zonder grote schade aan hun 450X motoren. De gebruikelijke krassen niet meegeteld. Vadim Pritulyak hield zijn monteur Gerrit Polsvoort blij door het nemen van meer lijfstraffen aan zichzelf dan schade aan de motor. Zowel team fysiotherapeut Luuc Botter als Pritulyak’s zoon Vlad (kort voor Vladislav) verzorgen Vadim van de talloze blauwe plekken. In de tussentijd had Gerrit een official van de organisatie verzocht om de Sentinel hoorn op de motor te controleren, omdat Vadim problemen had met deze veiligheidsuitrusting die een waarschuwing geeft voor snelle auto’s en vrachtwagens die willen inhalen. Gerrit had andere elektrische storingen op voorhand uitgesloten, dus de controle was simpel. De official pakte een nieuwe hoorn uit zijn rugzak en het werd al snel bevestigd, zodat Vadim morgen weer veilig de stage in kan.

De eerste echte Dakarstage

Vandaag was de eerste van een reeks zware Dakar etappes die gepland staan rondom de rustdag. Na een koude nacht in Calama verliet de eerste motor het bivak om 06:40 voor slechts een korte liaison. De special was 423 kilometers lang en aardig wat deelnemers zullen deze dag, dat zij de Dakar 2011 moeten verlaten, onthouden. Top tien rijder Olivier Pain moest opgeven met een gebroken pols, David Casteu werd 115e vandaag met een kapotte versnellingsbak en verloor veel tijd.

Quinn Cody

Quinn Cody heeft wat tijd verloren vandaag met een 22e plaats in de etappe van vandaag (15e overall). Quinn Cody heeft monteur Marcel Bulten vandaag wat meer werk gegeven door het uitvoeren van een highsider vanochtend bij kilometer 70. Dit is een typische onbedoelde manoeuvre, indien de opzettelijke zijwaarts driftende achterwiel plotseling grip vindt. De motor heeft geleden, een verbogen stuur en een kromme uitlaat. De navigatie-apparatuur zit gedraaid in de ophanging en de kuip is niet meer helemaal strak. Quinn had in de special stage snel gecontroleerd dat er geen vloeistoffen lekten dus kon hij zo weer verder. Het kostte hem 5 tot 10 minuten om de motor op te lappen en weer te gaan. “Toen ik gewoon reed heb ik mij verwond aan mijn rechterduim, de nagel is zwart en blauw. Na de finish begon het toch wel een beetje pijn te doen. Het laatste deel was moeilijk, mijn luchtfilter zat verstopt en het was moeilijk om de motor door de duinen te krijgen. Het was een zware etappe. Morgen zal het er nog harder aan toe gaan, we zullen zien hoe het gaat met mijn duim” zegt Cody.Terwijl Quinn de hele middag bezig is met de voorbereiding van zijn roadbook en wijzigingen ervan, werken de monteurs tot in de vroege ochtenduren aan de motor.

Alexey Naumov

Alexey Naumov haalde het tot de finish zonder brandstof. De motor viel uit toen hij de grote duin af kwam vlak voor de finish. “Het was mijn eigen fout, ik had niet genoeg brandstof getankt bij de tankstop. Tot kilometer 350 ging het goed en haalde ik sommige mensen in. De fesh-fesh was echter verschrikkelijk. Het navigeren in de duin sectie was nieuw voor mij. Ik heb hier 20 tot 30 minuten tijd verloren op zoek naar een waypoint. Ik leer elke dag, het is een harde race. De jongens aan de voorkant zijn erg sterk. Niet alleen fysiek, maar ook mentaal.”

Mirjam Pol

Het was op dezelfde dag als vandaag in de Dakar 2010, dat Mirjam Pol haar verschrikkelijke dag had. Ze crashte hard waardoor ze de dag na de restdag toch echt op moest geven. Vandaag was echter een goede dag voor Mirjam, die een eng moment had op het weggedeelte toen ze bijna in botsing kwam met een Nissan pick-up die niet oplette. “De eerste 200 km waren vreselijk, hier zou ik zelfs mijn ergste vijand niet in sturen. Op kilometer 380 werd ik echt boos op de organisatie die ons duinen had beloofd, die maar niet kwamen. Maar niet veel later kwam ik bij het duin gedeelte. De 10 kilometer lange duinen kwam ik prima doorheen. Ik volgde een van de snelle rijders die achter was gebleven op een grote duin, maar waar hij over een grote duin ging kwam ik vast te zitten… Het was een gevaarlijke etappe, dus ik heb geen risico’s genomen.” De starttijden worden meestal pas laat bekend vanwegen de werklast van de organisatie. Deze avond is de wake-up call al bekend en kan Mirjam Pol comfortabel in haar slaapzak kruipen. Ze zal wat extra tijd nemen in de ochtend om Luuc Botter aan haar oude blessure, aan de rechter triceps surae (onderbeen spier) te laten werken. Tijdens het rijden heeft Mirjam nergens last van maar ze ergert zich eraan als ze juist even wilt gaan slapen.

Vadim Pritulyak

Vadim Pritulyak probeert te overleven. Hij had een accu probleem, waardoor hij gebruik moest maken van de kickstart op de Honda. Niet erg handig in de duinen, waar hij vaak de motor op moest pakken omdat hij was gevallen en hem daarna weer aan moest kicken. “Het was gevaarlijk vandaag. Veel gaten, geulen en ik zag velen gecrashte rijders onderweg. Mijn lichaam voelt pijnlijk, maar morgen weer een dag … ”

Koffie rondes

Benno Roosen laat zijn tuinier vaardigheden zien en harkt Chileense woestijn bij elkaar en verwijdert scherpe rotsen die onder de tenten liggen. Het is een zachte avond aan de kust van de grote oceaan en de koffie rondes van Roosen worden over het algemeen op prijs gesteld. Twee monteurs zijn tijdelijk buiten dienst wegens een schijnbare voedselvergiftiging. Eerste Marcel Bulten en vervolgens Michel Reins had enkele uren hoofdpijn en buikpijn. Dit vertraagde hun werk niet voor lang. De rally begint een ritme aan te nemen met nog een dag te gaan voor de rustdag. Het komt als een mooie beloning in plaats van een absolute noodzaak voor het Team Honda Europe. Zowel motoren als rijders lijken goed te functioneren.

Preview 7 januari Iquique – Arica

De ontdekkingstocht door de Atacama-woestijn brengt de Dakar rijders naar Arica, de laatste stad voor de grens met Peru. De laatste dag voor de rustdag komen de rijders in een woestijn die vol zit met duinen die met de dag groter worden. Het team zal gaan genieten van de mooie duinen maar zal ook de onvermijdelijke zones van fesh-fesh, of “Guadal ‘, zoals ze hier bekend zijn, moeten trotseren. Voor de special zal het slalommen tussen het stof en droog gras veel geduld verreisen. De organisatie geeft de deelnemers tot overmorgen 18:00 uur de tijd om te finishen.

www.team-honda-europe.com

bron;www.enduro.nl
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

Afbeelding

Team Honda Europe: Rustdag in Arica
9 januari 2011 - 09:31

De Dakar 2011 is halverwege. Het is rustdag in Arica, gelegen in het noorden van Chili dicht bij de grens van Peru. Vanaf morgen zal de rally weer terugkeren richting Buenos Aires. Er staan nog een aantal zware etappes te wachten op de deelnemers. Op 9 januari is de langste etappe van de rally, en deze lus rond Copiapo kan al beslissend zijn voor de rally.

Mirjam Pol

Mirjam Pol (66e op de special, 88e algemeen): “Tot de eerste tankstop ging het geweldig. Geen last van stof en ik haalde sommige rijders in. Vanaf de brandstofstop tot aan de finish vond ik het minder leuk. Ik had graag meer duinen gezien. Navigeren was lastig omdat we soms door de sporen gingen van de vorige dag. De laatste dagen waren voor mij prima te doen. Met slechts een beetje meer slaap voel ik me al een stuk beter, dat is zo belangrijk. Vorig jaar ging het alsmaar slechter gedurende de rally, nu ben ik op mijn weg naar boven.”

Rustdag

Voor de monteurs bestaat er geen rustdag. Terwijl de rijders zich richten op hun spullen, wat wasjes doen, genieten van een massage en zich voorbereiden op de tweede helft van de Dakar, hebben de monteurs een hoop werk te doen aan de motoren. Alle vier de rijders van het Team Honda Europe zijn nog volop in de race. Quinn Cody ligt op schema met zijn 12e plaats overall en zal uiteraard gaan proberen om de top tien in te rijden.

Teamspirit

Monteurs Marcel Bulten, Gerrit Polsvoort en Michel Reins zorgen ervoor dat de motoren elke dag weer perfect klaar staan voor de start. Bulten is verantwoordelijk voor de motor van Quinn Cody. Bulten: “In 2009 hebben we wat problemen gehad met de kettinggeleiders en in 2010 hadden we een aantal brandstof problemen, zoals de meeste van de andere teams, maar dit jaar gaat het allemaal prima. De nieuwe geïntegreerde achtertank werkt prima, natuurlijk zullen wij wat kleine aanpassingen doen wanneer we terugkomen uit de Dakar. Voor Quinn installeren we een iets grotere voortank. Je kunt zien dat hij veel vraagt van de motor. Hij gebruikt veel meer banden en remblokken dan de anderen, maar nog steeds doet hij de motor geen kwaad. We hadden een hoop werk op de eerste dag, daarna verliep alles vlot. Op de rustdag vervangen we het motorblok uit voorzorg. De delen die slijten, zoals de ketting en tandwielen, worden ook vervangen.”

Eerste Dakar

Voor Michel Reins is het zijn eerste Dakar. Samen met Gerrit Polsvoort werken ze aan de andere drie motoren. Ze worden bijgestaan door Marcel Bulten zodra hij klaar is met de motor van Cody. “Natuurlijk sprak ik de andere jongens erover maar je hebt echt geen idee van wat je moet verwachten als je voor het eerst aan de Dakar begint. Tot nu toe is het in iedergeval een geweldige ervaring. Elke dag werken we aan de motoren vanaf 17.00 uur tot 02:00 of 03:00 in de ochtend. Gelukkig hadden we weinig crashes in het team waardoor het een stuk makkelijker voor ons is.”

Fysiotherapeut

Luuc Botte is de fysiotherapeut van het team. Voor Luuc is de Dakar ook nieuw. “Ik hou van de sfeer in het team, de vriendschap. Iedereen is hard aan het werk zonder enige klachten. Ik kijk elke dag naar de rijders en ze komen maar meer en meer naar mij toe. Mirjam haar oude verwondingen hebben elke dag enige aandacht nodig. Ik probeer de spanningen weg te nemen bij de rijders. Afgelopen nacht sliep ik 8 uur, dat was een luxe, aangezien we normaal gesproken drie tot vier uur slapen.”

Vooruitblik

9 januari: Arica-Antofagsta

Dit wordt de langste etappe van de rally met twee stukken die getimed worden. Een Special van 40 kilometer zal zeer zwaar worden voor de motorrijders. De finish van het eerste deel zal net na de duinen plaatsvinden op de oevers van de oceaan. De snelheid op de finish van het tweede gedeelte zal veel hoger liggen.

Resultaten van etappe 6

13e plaats voor Quinn Cody Totale tijd 05:58:01 Verschil 00:22:34

64ste plaats voor Alexey Naumov Totale tijd 07:56:50 Verschil 02:21:23

111e plaats voor Vadim Pritulyak Totale tiid 11:16:11 Verschil 05:39:54

65ste plaats voor Mirjam Pol Total tijd 07:58:25 Verschil 02:22:58

Team Honda Europe, algemeen

12e plaats voor Quinn Cody Totale tiid 24:14:51 Verschil 01:34:31

49 plaats voor Alexey Naumov Totale tijd 05:22:35 Verschil 06:42:15

93ste plaats voor Vadim Pritulyak Totale tijd 12:45:39 Verschil 14:05:19

82ste plaats voor Mirjam Pol Totale tijd 10:44:05 Verschil 12:03:45

7 januari Etappe 6

Road section, 265 km – Special, 456 km

http://www.team-honda-europe.com/
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

Afbeelding

Team Honda Europe: Na de rustdag
10 januari 2011 - 20:45

Het is altijd weer een uitdaging om na de rustdag het tempo op te pakken met de nieuwe volledig opgebouwde motoren. Vandaar ook een spannende dag aangezien er een risico zit aan het demonteren en weer opbouwen van de motor. Op de eerste dag van de Dakar en de eerste dag na de rustdag moet weer bewezen worden hoe betrouwbaar de motoren zijn. De monteurs hebben het echter perfect gedaan en konden alle rijders van Team Honda Europe binnen zien komen.

Top tien resultaat voor Quinn Cody

Quinn Cody behaalde zijn eerste top 10 resultaat in de Rally! Er is vanuit Nederland een grotere brandstof tank overgekomen maar die was voor Quinn nog niet nodig. De klassementsproef was ingekort omdat de route overeenkwam met een eerdere etappe en de omstandigheden waren er niet naar om de rijders weer de volledige zware route te laten nemen. Het was een zeer technische etappe waar zelfs de meest ervaren extreme rijders zoals Depres en Verhoeven tot het maximum moesten gaan.

Mirjam Pol

Mirjam Pol verraste vandaag met haar hoge snelheid aangezien de technische etappes niet haar favoriet zijn. Zandduinen en navigatie zijn de meest ideale combinatie voor haar, maar ze slaagde erin om haar Honda in deze zware etappe toch met een nette tijd binnen te rijden. Ze staat nu op een 77e plaats in het algemene klassement. Ze won ook tijd op haar rivaal in de dames categorie, Annie Seel uit Zweden.

Preview 10 januari

Morgen zullen de rijders een zeer lange dag voor de boeg hebben. Na een lange aansluitende fase van 268 km komt er een gevarieerde special stage van 503 km. De deelnemers in de rally gaan de inmense open ruimtes van chili in waar gemakkelijk een navigatie fout wordt gemaakt. Vele paden van een oude mijn zullen nog meer verwarring scheppen waar de rijders van dal tot dal rijden. Het is verstandig om het tempo erin te houden omdat het laatste zanderige gedeelte plezieriger te berijden is in daglicht dan enkel met de verlichting van de motor.

9 januari Etappe 7

Road section, 208 km – Special, 631 km

Resultaten van etappe 7

10e plaats voor Quinn Cody Totale tijd 03:49:37 Verschil 00:19:52

47ste plaats voor Alexey Naumov Totale tijd 004:52:33 Verschil 01:22:48

68ste plaats voor Mirjam Pol Total tijd 05:47:14 Verschil 02:17:29

107e e plaats voor Vadim Pritulyak Totale tiid 09:07:13 Verschil 05:37:28

Team Honda Europe, algemeen

11e plaats voor Quinn Cody Totale tiid 28:01:59 Verschil 01:48:09

48e plaats voor Alexey Naumov Totale tijd 34:15:08 Verschil 08:01:18

77ste plaats voor Mirjam Pol Totale tijd 40:31:19 Verschil 14:17:29

99ste plaats voor Vadim Pritulyak Totale tijd 21:59:52 Verschil 19:46:02

bron www.enduro.nl
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

Afbeelding

Team Honda Europe: Quinn Cody met top tien tijden
11 januari 2011 - 08:42

Quinn heeft zichzelf bij de top tien gereden. Hij vliegt door de etappes en geniet volop. Quinn: “Heftige stage vandaag met 508 km special en 776 km in totaal. Het was best leuk, volledig verdwaald in de woestijn en ik dacht dat ik zonder brandstof zou komen te staan, het was geweldig!” Door de lange en zware etappe gebeurde er veel in de top tien. De eerste vijf in het klassement met Coma aan de leiding voor Despres, Lopez, Rodrigues en Faria vormen een klasse apart. Zij zullen bepalen wie de Dakar 2011 gaat winnen. Maar achter deze vijf verandert de ranking van dag tot dag. Team Honda Europe rijder Quinn Cody hield zijn hoofd koel vandaag en schoof nog drie plaatsen op naar de 8e plaats in het algemene klassement!

Quinn Cody

Zoals vaker in deze Dakar is het koud tijdens de vroege start. Het eerste deel van de special was snel en rotsachtig. Na kilometer 375 werd het zand en duinen tot aan de finish. Cody: “Het was mooi vandaag. Navigatie was wel lastig, met enkele zeer twijfelachtige situaties die niet allemaal even duidelijk waren. Ik was twee keer volledig de weg kwijt en was wat tijd kwijt met het zoeken naar de juiste route. Toen ik dacht dat ik weer op de juiste weg was, zat ik 5 kilometer verkeerd omdat ik de teller niet goed had gereset. Mijn positie kwam niet overeen met het punt in het roadbook. De duinen waren prima te doen, ik deed voorzichtig aan om de motor niet op te blazen middenin het zachte zand.Tijdens het zoeken van de juiste route werd mijn brandstofvoorraad steeds krapper. Ik hou echt van de uitdaging om je eigen route te vinden ”

Mirjam Pol

Mirjam Pol is een grote fan van zand en duinen en kreeg daarom ook een heerlijke traktatie. De pret begon op kilometer 375. Pol: “Ik hou echt van zand en duinen, maar verraste zelfs mezelf vandaag. Hoe ik door de verschillende moeilijke situaties kwam… Ik raakte bijna een auto van de organisatie richting de top van een duin. Het eerste gedeelte van de dag ging goed met stof dat voor het eerst wel mee viel. In de duinen zag ik veel rijders stil staan, maar aan het einde had ik minder hoog gescoord dan ik had gehoopt. Het tempo ligt hoger in vergelijking met de jaren hiervoor.”

Vooruitblik op 10 januari Copiapo – Copiapo

Om stage 9 nog spannender te maken zullen de motorrijders starten in groepen. De top tien start samen en de opvolgende rijders starten per 20. Rijtje 1 dus voor Quinn! Het wordt weer een echte duinenetappe. Waar de deelnemers gister veel tijd hebben verloren op de lange special, kunnen de deelnemers nu kostbare minute verliezen in de technisch moeilijke duinen. De deelnemers kunnen zich makkelijk vastrijden in duinpannen, of ze kunnen een verkeerde route nemen waaruit geen terugweg mogelijk is. Real-time updates op www.team-honda-europe.nl

Stem op onze Mirjam in de Rally Rijder van het jaar competitie!

Tussen alle stoere ongeschoren mannen vinden we in de Dakar de altijd optimistische Mirjam Pol. Natuurlijk vinden wij allemaal dat Mirjam moet winnen! Daar heeft ze jouw stem voor nodig: Klik naar de website en kies jouw held in de Dakar 2011. Let op! Tot en met vrijdag 14 januari 23:59:59 kun je stemmen op jouw favoriete Dakar rijder! Vanaf zaterdag 15 januari is bekend wie de rally rijder van het jaar wordt. Stem hier

bron. www.enduro.nl
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Team Honda Europe: Laatste zand dag in de Atacama woestijn

Bericht door henk-v »

Afbeelding

De Dakar gaat weer richting Argentinië. De lus rond Copiapo was de laatste etappe van deze Dakar met het grootste deel zandduinen en zandwegen. De start was 35 kilometer van het bivak, rechtdoor de duinen in. Het was een massa start voor de motoren. De top tien start samen en de opvolgende rijders starten per 20. In de top tien zagen we natuurlijk Team Honda Europe rijder Quinn Cody. De winnaar van de dag was verrassend genoeg Jonah Street, die zijn eerste Dakar etappe won. Street, die begon in de derde groep, profiteerde maximaal van een navigatie fout in de eerste groep.

Quinn Cody

Cody: “De massastart maakte het lastig vandaag. Ik volgde de groep toen we allemaal een bocht naar rechts voorbij gingen. Ik zat een tijdje vast met Cyril Despres. Het was erg stoffig en op een bepaald punt in de duinen werd het echt mistig! Toen ik mijn bril af deed was het onmogelijk om iets te zien, en natuurlijk kreeg ik zand in mijn ogen. Mijn ICO functioneerde soms niet goed wat verwarrend was. Vandaag gaan we het motorblok wisselen. De strategie voor de komende dagen is het behoud van mijn 8e positie in het algemeen klassement. Vandaag was ik vroeg klaar met de special en had daarom de tijd om mijn roadbook voor te bereiden en kan vroeg mijn bed in. Ik ga me voorbereiden op een koude ochtend aangezien we de Andes gaan oversteken terug naar Argentinië.” Cody werd 22e vandaag. Aangezien een groot deel van de snelle rijders dezelfde fout had gemaakt heeft het geen invloed op zijn algemene positie.

Mirjam Pol

Mirjam Pol voelde zich op haar plek in de duinen vandaag. Als het aan haar zou liggen zouden er meer dagen als deze mogen zijn in de Dakar. “Het is jammer dat dit de laatste dag was in het zand. Eigenlijk de enige dag met 80% aan zand en duinen. Voor mij was dit de mooiste dag in de rally tot nu toe, ik heb echt genoten. Ik zat in de 4e groep en bleef stilstaan bij de start zodat ik niet middenin de stofwolk zat. Na 25 minuten reed ik er weer bij en werd 3e in mijn groep. Door de mist was het een vreemde situatie en was het onmogelijk om de toppen van de duinen te kunnen zien. We waren ongeveer anderhalf uur kwijt om door de eerste 100 kilometer te komen. In Afrika zijn we het gewend om meer van dit soort dagen in de rally hebben.”

http://www.team-honda-europe.nl/

bron : www.enduro.nl
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

Afbeelding

Team Honda Europe: De laatste dagen zijn nog zwaarder, zoals beloofd
14 januari 2011 - 19:56

De organisatie van Dakar 2011 houdt zich aan zijn woord: elke dag vraagt weer meer tijd en energie van alle betrokkenen. De rijders kregen weer moeilijk terrein voor de kiezen. In de extreme hitte van vandaag zaten technische delen waar de snelheid omlaag ging, tegen stilstand aan. Dit is zwaar voor de motoren gezien het gebrek aan windkoeling die het blok normaal krijgt door de voorwaartse snelheid. Het is nog te vroeg om exact te kunnen bepalen wat er moet worden gedaan om de motoren nog beter voor te bereiden op deze extreme hitte. Op dit moment is het kijken naar een oliekoeler, radiatorkoeling, brandstof onder druk inspuiten of aanpassingen doen aan het ontsteking systeem, verre van exacte wetenschap. De workshop logboeken die worden bijgehouden voor elk van de vier Honda 450X’s moeten worden vergeleken met de ervaringen van de rijders en de status van de motoren wanneer ze terugkeren in Nederland. Alleen dan kunnen besluiten worden genomen.

Gevoels-temperatuur

Elk uur slaap pakken wat je kunt is belangrijk en erg moeilijk. Voordat al duidelijk is wat de eerste wake-up calls zijn, moet je met een beetje fantasie indenken dat de gevoelstemperatuur ‘aangenaam’ is, om in slaap te kunnen vallen. Slaapzakken zijn, met enkele uitzonderingen in de bergen, meestal gebruikt om veel zweet te absorberen.

Quinn Cody

Quinn Cody reed op zijn persoonlijke norm vandaag, netjes tussen de elite rijders op de zevende plaats. Het duurde even om zijn motor af te stemmen op de stage van vandaag. Er werd gekozen voor een kleinere brandstoftank voor een groter koelend effect om later te ruilen met de grotere voortank om meer kilometers te kunnen maken. Quinn had een fijne dag: “Het ging prima vandaag, al was ik wel echt boos en teleurgesteld over gisteren. Vandaag reed ik vrij hard, sinds dat ik hier ben ging dit wel het hardst. Het terrein is hier echt vergelijkbaar met de Baja bij ons, mooi rotsachtig met natte modder en stenen, en ik voelde me op mijn gemak. Ik wist wat er kwam en heb geen fouten gemaakt vandaag. Ik hield de motor op de weg en alles ging heel goed. Er was bijna geen navigatie vandaag, het was vrijwel alleen maar voluit gaan. Ik heb de risico’s goed ingeschat en kon een paar jongens inhalen. De Honda liep goed. Een klein probleem met de brandstof toen ik hard aan het rijden was en met mijn rechterhand veel benzine aan het verbruiken was. Het was leuk vandaag. ”

Mirjam Pol

Mirjam Pol was 67e op de stage en is nu 65e in het algemene klassement. “Het was een lange en warme dag. Het eerste deel ging heel goed. Dus ik had verwacht dat het tweede hetzelfde zou zijn. Maar het was zo warm, dat ik echt moeite had met de laatste 22 kilometer. Ik had geluk toen ik een wortel van een boom raakte tussen enkele rotsen in en hard crashte. Met deze warmte denk ik dat ik het een beetje rustiger aan doe morgen. ”

Middelpunt van het bivak

Team Honda Europe heeft een mooie plek in het San Juan bivak. Na vele malen op een derde-rangs plaats, ver van waar dingen gebeuren, te hebben gestaan werd ons verzoek door de organisatoren naar behoren beloond. Team Honda Europe is het centrum van het bivak, omringd door alles dat het nodig heeft: restaurant, toilet voorzieningen, de deelnemers balie, gekoelde verse druiven van het lokale VVV-kantoor en zelfs de bandenservice. Het team bracht nieuwe banden mee voor iedere motor voor elke etappe, montage hiervan vraagt om zware apparatuur die nu voor de deur staat.

Preview 14 januari, San Juan – Córdoba

De deelnemers zullen bij de eerste 100 kilometer voorzichtig moeten zijn omdat die erg veraderlijk zijn. Aangezien de gaten tussen vele deelnemers klein zijn kan er nog veel veranderen in het klassement.

team-honda-europe.com
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Een lastige 12e etappe door hevige regenval

Bericht door henk-v »

Afbeelding

Terwijl het stormde in het bivak en de tenten door de lucht vlogen was er zware regenval op de route van etappe 12. Het was hard werken op de eerste 70 kilometer, waar de zandpaden nu vol waren gelopen met regenwater. De motoren moesten na de zware vrachtwagens die zeer diepe sporen gevuld met water achterlieten, waardoor problemen ontstonden voor de motorrijders.
Quinn Cody

Volgens Quinn Cody een hele leuke maar ook zware special stage vandaag. Cody scoorde een geweldige 5e plek en blijft 9e algemeen. Het is nu de taak aan Quinn om veilig naar de finish te rijden in de 13e en laatste special van de Dakar 2011. Quinn “Het was erg nat, de motor gleed constant zijwaarts weg. Gelukkig had ik een extra bril en handschoenen bij me omdat de organisatie vermeld had dat we regen konden verwachten. De sporen die de vrachtwagens achter hadden gelaten waren ongelooflijk, ik wilde daar niet vallen in de modder. Na de tankstop, op kilometer 441 werd de special droog en erg snel. Deze Dakar is voor zover een geweldige rally waar ik heel veel ervaring in op doe. Ik heb geleerd dat je vanaf dag 1 klaar moet zijn voor de race. De eerste week moest ik vooral veel wennen aan de motor. Om betere resultaten te kunnen laten zien zal ik meer rally’s moeten rijden en veel moeten testen met de Dakar motor. Ik zal heel graag terugkomen.”

Mirjam Pol

Mirjam Pol (56e vandaag, 62e algemeen) heeft het zwaar met de laatste loodjes. Mirjam “In de eerste 15 kilometer liet ik de motor twee keer vallen in het zware zand. Het kostte me al mijn energie. Ik besloot om telkens 5 kilometer te rijden om dan 15 seconden te stoppen en daarna weer door te gaan. Toen liet ik de motor niet meer vallen. Op een lang gravelstuk moest ik vechten tegen de slaap, maar na de 2e tankstop ging het beter en haalde ik de finish prima. Ik voel dat we het einde naderen, het is zwaar. Ik kijk niet met plezier uit naar de lange verbinding van morgen, maar we komen er wel.”

http://www.team-honda-europe.nl/

bron www.enduro.nl
Plaats reactie