Pagina 1 van 1

koppeling 450 exc 08

Geplaatst: vr dec 24, 2010 11:35
door barry!
Wanneer ik de motor in 1 zet dan springt de motor voorruit en valt hij uit omdat hij niet 'onkoppelt'.
Ik voorkom het uitvallen en vooruit springen door de voorrem in te knijpen, iets meer gas te geven en dan in de 1 te zetten.
De koppeling ontkoppelt dan vervolgens wel en er niks meer aan de hand.

Belangrijk om te weten is dat dit alleen 1 maal gebeurd bij het starten van de motor (ook als deze warm is). Eenmaal in de versnelling te hebben gehad dan is er niks aan de hand en koppelt de motor als de fijnste van nederland ;).

De vorige (1ste) eigenaar heeft dit ook aangegeven en vertelt dit nooit te hebben opgelost en de oplossing niet weet.
Ik stoor me er niet zo heel erg aan want je kan er prima om rijden en het is een eenmalige extra handeling die je doet bij het starten.

Maar toch hoort het niet :!:
Ik heb er voorgeschreven 10w50 vol sysntheet van castrol er in zitten.
Iemand die dit euvel herkent?

Geplaatst: vr dec 24, 2010 11:45
door j. buikema
dit komt volgens mij omdat de koppelingsplaten "plakken"
als hij langere tijd stilstaat, zakt de olie naar beneden en blijft er geen filmpje olie tussen de platen zitten, en zitten ze dus aan elkaar geplakt
je kunt dit voorkomen door de platen iets op te ruwen met heel fijn schuurpapier; hierdoor zitten er in de platen groefjes, waardoor er wel olie achterblijft als hij stilstaat, en zullen ze dus niet/minder plakken

Geplaatst: vr dec 24, 2010 12:23
door barry!
Bedankt, hier had ik ook al aan zitten denken.
Ik kan alleen niet verklaren waarom dit ook gebeurd bij een warme motor die 5min heeft stil gestaan.

Geplaatst: vr dec 24, 2010 13:29
door RvD
Ik had dit probleem ook met m'n 525, zelfs al toen ie nog nieuw was. Maar de mijne had het alleen met een koude start.
Wat wel hielp was iets langer warmdraaien en een paar keer de koppeling bedienen (zonder een versnelling in te schakelen). Dan leek ie wel iets beter 'los' te komen.
Als de motor al wat meer geleden heeft kan een ingeslagen koppelingshuis ook tot dergelijke problemen zorgen volgens mij (maar meestal slipt de koppeling dan door bij flink accelereren).

Geplaatst: vr dec 24, 2010 16:26
door gassen
Ik had met mijn 450 , ook 2008 , hetzelfde. Olie vervangen door een 2T versnellingsbakolie (denicol 10/15 light in mijn geval) en het is stukken minder geworden. Vroeger was het inschakelen en afslaan, nu is het schakelen en een klein schokje. Ook het starten in de versnelling is er veel op vooruit gegaan. Het kan nu zonder dat de motor vooruit wil. Kennis van me, ook met een KTM450 (2009) had het en is nu ook over op versnellingsbak olie. Ook hij merkt het verschil en dat met een verbeterde koppeling tov de 2008 modellen.

Geplaatst: vr dec 24, 2010 19:37
door barry!
hmm, ik heb nog 10W40 half syntheet van castrol staan (gebruik voor de CRF). Datt kan ik wel eens proberen.
Versnellingsbak is gelukkig minder gevoelig voor olie wissel.

Geplaatst: za dec 25, 2010 14:15
door mouser
Ik heb het ook met een nieuwe 525, slaat niet af maar wel een schokje bij 1 inschakelen. Is wel alleen bij koude motor.

Wellicht kun je de busjes (ik geloof 16 stuks, 1 voor 1 eruit trekken) in het koppelingshuis eens checken, deze kunnen inslaan waardoor de platen kunnen blijven hangen, zeker omdat je het met warme motor ook hebt.

Geplaatst: do jan 13, 2011 23:24
door Noppy
Is de klap minder hard als je 'm eerst in zijn 2 zet en dan naar 1? Misschien dat hij dan niet afslaat?

Geplaatst: vr jan 14, 2011 12:34
door Boerr
@gassen: Zit er in die modellen al een gescheiden carter dan?

Geplaatst: za jan 15, 2011 02:23
door gassen
Boerr schreef:@gassen: Zit er in die modellen al een gescheiden carter dan?
XC4 motor heeft idd een gescheiden systeem.