Blijf op de hoogte van KTM in Dakar via Facebook en Twitter
De Nederlandse topmotorrijder Henk Knuiman heeft deze week bekendgemaakt dat hij met een KTM 450F Rally op 1 januari 2011 aan de start zal verschijnen van Le Dakar, de zwaarste rally ter wereld. I n de vorige editie klasseerde hij zich na de nodige tegenslagen toch nog als zeventiende en hij was daarmee de beste Nederlander. Voor komende de Dakar mikt Knuiman met zijn nieuwe KTM 450F Rally op een topklassering. Grootste kanshebbers op de eindoverwinning zijn de KTM-fabrieksrijders Cyril Despres en Marc Coma.
De Nederlandse topmotorrijder Henk Knuiman heeft deze week bekendgemaakt dat hij met een KTM 450F Rally op 1 januari 2011 aan de start zal verschijnen van Le Dakar, de zwaarste rally ter wereld. In de vorige editie klasseerde hij zich na de nodige tegenslagen toch nog als zeventiende en hij was daarmee de beste Nederlander. Voor komende Le Dakar mikt Knuiman met zijn nieuwe KTM 450F Rally op een topklassering. Grootste kanshebbers op de eindoverwinning zijn de KTM-fabrieksrijders Cyril Despres en Marc Coma.
Dankzij de hulp van vele sponsoren waaronder KTM Nederland is Knuiman’s deelname mogelijk geworden. H ij heeft zich goed voorbereid; zelfs in sneeuwachtige omstandigheden werd met spikes in de banden getraind om toch het juiste ritme te behouden.
De KTM 450F Rally is perfect geprepareerd voor de komende Dakar. Samen met monteur Wim de Kramer heeft Henk zijn machine opgebouwd en uitvoerig getest. Ze twijfelen er niet aan dat met de nieuwste KTM een goed resultaat behaald kan worden.
Knuiman over zijn kansen: “Mijn beste resultaat in een Dakarrally is een achtste plaats. Ik wil die plek minstens evenaren en hopelijk zelfs verbeteren.”
Op tweede kerstdag vertrekt Henk samen met Wim de Kramer richting Buenos Aires, waar ’s werelds bekendste en zwaarste auto- en motorsportevenement op nieuwjaarsdag in Buenos Aires van start gaat. Het Oostenrijkse KTM-fabrieksteam komt met vier rijders aan de start met de nieuwste uitvoering van de KTM 450 rallymachine.
Edgar Kleinbergen, directeur van KTM Sportmotorcycle Nederland: “De doelstelling van KTM is duidelijk, het voor de tiende achtereenvolgende maal behalen van de eerste plaats in het motorklassement. Onze landgenoot Henk Knuiman rijdt op een identieke machine als de fabrieksrijders en moet zeker in staat worden geacht, gezien zijn ervaring en capaciteiten, om hoog in de toptien te finishen. Want Dakar is KTM en KTM is Dakar.”
De deelnemers wachten zestien dagen van loodzware competitie over moeilijk begaanbaar terrein in Argentinië en Chili, waarbij het uiterste van mens en machine zal worden gevraagd. Daarbij worden onder andere de Andes, de witte duinen van Fiambala en de Atacama Desert, de droogste plaats op onze planeet, doorkruist.
Aanvalsleiders Despres en Coma
De KTM-rijders Despres en Coma worden wereldwijd gezien als de twee absolute toprijders. Zo werd Marc Coma dit jaar World Rally Champion op KTM. Despres ging drie maal en Coma twee maal als winnaar over de streep in de Dakarrally, alle vijf keren op een KTM. Ze hebben allebei een eigen team, maar rijden dezelfde motor, een KTM 450 Rally. Deze rallymotor is ontworpen door KTM's R&D Department in nauwe samenwerking met het KTM Racing Department. Beide rijders hebben een waardevolle bijdrage geleverd aan de ontwikkeling. De KTM 450 Rally is speciaal voor Dakar ontworpen, nadat de organisatie in 2009 het wedstrijdreglement veranderde en de krachtbron maximaal 450 cc groot mocht zijn.
De deelnemers, waarvan het merendeel amateur is, rijden gemiddeld 800 tot 900 km per dag. Vele motorrijders vertrouwen op een KTM, waarvoor door de KTM-fabriek ook service wordt verleend. De Oostenrijkse fabrikant verhuurt en levert Dakarmachines en verzorgt service, onderdelen en adviezen. Uiteraard is de compleet uitgeruste KTM Service Truck iedere avond in het bivak present.
Nieuw dit jaar zijn vijf provincies in Argentinië, terwijl de route ook vlak langs de grens met Bolivia en Pe ru voert. In 2011 is de route zodanig aangepast dat de moeilijkste klassementsproeven in het tweede deel van de rally worden verreden waardoor de moeilijkheidsgraad gestaag toeneemt. Hierdoor blijven deelnemers langer in competitie.
Wat wel meer van de deelnemers gaat vragen is de verkleinde afstand tot een waypoint. De GPS heeft nu pas echt waarde voor de deelnemers in een straal van 400 meter vanaf het punt, wat voorheen veel verder was. De deelnemers zullen dus uiterst secuur moeten navigeren om niet te veel tijd te verliezen met het zoeken van de punten.
De Spanjaard Jordi Arcarons, zes maal in de top drie van Dakar en met 27 etappezeges op zijn naam, keert dit jaar na een afwezigheid van zeven jaar terug uit zijn ‘retraite’. Hij klimt weer op een KTM, maar ditmaal om zijn protégé Laia Sanz te helpen, die een aanval zal doen op de eerste plaats in het damesklassement. Zij wil al vanaf haar zestiende deelnemen a an de Dakarrally en in januari is het dan zover.
Blijf op de hoogte via Twitter en Facebook !
Motocrossplanet heeft de presentatie van Henk Knuiman en het HSF Logistics Henstek Rallyteam in 3 delen op Youtube geplaatst.
http://www.youtube.com/watch?v=WbeXuhstBbg
http://www.youtube.com/watch?v=1XNI5MuJo6o
http://www.youtube.com/watch?v=UDg9CyJ8B9M