Henk Knuiman met HSF Logistics Henstek Rally Team

Moderators: henk-v, Jo VdB, Zot, Rudy, Mars

Plaats reactie
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Henk Knuiman met HSF Logistics Henstek Rally Team

Bericht door henk-v »

Afbeelding

Er is goed nieuws te melden over Dakarcoureur Henk Knuiman. Het was lange tijd stil rondom Henk maar gelukkig kunnen we u nu vertellen dat het zeker is dat hij van start zal gaan in de Dakar Rally. Op het laatste moment heeft Henk nog een aantal toezeggingen gehad van sponsors waardoor het toch mogelijk is geworden om het avontuur van de Dakar Rally aan te gaan. Het is de zevende keer dat Henk van start zal gaan in de Dakar Rally.
De naam van het team waar Henk voor rijdt is HSF Logistics Henstek Rally Team. Deze week is het team druk in de weer om alle materialen voor de teampresentatie van aanstaande donderdag op tijd klaar te hebben. Na de teampresentatie zal er meer nieuws over Henk en zijn team naar buiten worden gebracht.
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

Afbeelding

Op donderdagavond werden Henk Knuiman en het HSF Logistics Henstek Rally Team voorgesteld aan de sponsors, media en vrienden. Tijdens deze voorstelling vertelde Henk over de vorige editie van de Dakar Rally waarin het hem niet helemaal mee heeft gezeten. Door goed door te zetten wist hij er een zeventiende plaats uit te slepen waarmee hij toch nog als beste Nederlander finishte. Op voorhand was dit niet de positie waar Knuiman op had gehoopt. Daarna nam Henk de etappes van de 2011 editie door. 50% van het traject is bekend bij de rijder uit Wijchen en 50% is helemaal nieuw.

Ook vertelde hij hoelang hij in onzekerheid heeft gezeten of hij überhaupt aan deze editie van de Dakar Rally deel zou kunnen nemen. Dankzij de hulp van vele bestaande sponsors en een aantal nieuwe sponsors kreeg Henk het budget toch rond om te kunnen gaan. Aan de voorbereiding schort het niet bij Knuiman. Hij heeft dit jaar veel op de motor gezeten en wist zelfs de Europese Endurotitel bij de veteranen binnen te halen. Ook op momenten dat er getwijfeld werd of het goed zou komen, bleef Henk door trainen. Zelfs in deze sneeuwachtige omstandigheden werd met spikes in de banden gereden om toch het juiste ritme te behouden.

De KTM 450F Rally is perfect geprepareerd voor deze rally. Samen met monteur Wim de Kramer heeft Henk zijn machine opgebouwd en uitvoerig getest. Henk en Wim kennen de motor van binnen en buiten en twijfelen er niet aan dat het een motor is om een goed resultaat mee te behalen. De doelstelling van Henk is simpel. Zijn beste resultaat in een Dakar Rally is een achtste plaats. De rijder uit Wijchen gaat er voor om deze positie te evenaren of zelfs te verbeteren. Uiteraard is hij zich ervan bewust dat er van alles kan gebeuren en dat vele factoren een rol van betekenis kunnen spelen.

Op tweede kerstdag vertrekt Henk samen met Wim de Kramer richting Buenos Aires. Henk en het volledige HSF Logistics Henstek Rally Team willen iedereen fijne feestdagen toewensen en een sportief en gezond 2011.

Kijk voor meer informatie op www.hknuiman.com

bron: http://www.enduro.nl
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

Afbeelding

Henk Knuiman wil zich verbeteren
Geschreven door Marcel Vermeij
maandag 27 december 2010
Het was lang onzeker of Henk Knuiman er in 2011 bij zou zijn, maar uiteindelijk viel alles op z'n plek toen Knuiman enkele weken terug hoofdsponsor HSF Logistics wist vast te leggen. In tegenstelling tot vorig jaar heeft Henk Knuiman zijn zaken beter voor elkaar ondanks dat hij in 2010 een team vormde met KTM fabrieksrijders Jordi Viladoms en Marc Coma. Met veel technische problemen wist Knuiman toch nog als beste Nederlander te finishen op een 17e plaats algemeen. Een Dakar om snel te vergeten en Knuiman kreeg de bevestiging dat hij het de andere jaren toch best goed voor elkaar had. In een kleinere opzet gaat Knuiman met een KTM 450F Rally met monteur Wim de Kramer wederom voor een verbetering van zijn beste klassering ooit, een 8e plaats algemeen.



Henk Knuiman heeft in 2010 niet stilgezeten. Hij werd Europees kampioen Enduro (40+ klasse), reed de Erzberg Extreme Enduro en reed diverse Nederlandse enduro's. Zijn deelname aan Dakar was echter lange tijd onzeker. Hij bestelde wel een nieuwe KTM, Knuiman rijdt net als nog een aantal eliterijders met de handgebouwde 450F Rally, die hij eind november wel gewoon op de boot zette naar Buenos Aires. Een motor waar KTM het afgelopen jaar veel mee getest heeft en in Marokko met Cyril Despres de eerste overwinning mee wist te scoren.
In tegenstelling tot vorig jaar, toen de motor pas op het allerlaatste moment klaar was, heeft Knuiman samen met zijn Belgische monteur Wim de Kramer de motor tot in de kleinste details geprepareerd. Bij de motor worden 2 extra blokken geleverd, die Knuiman zorgvuldg ingereden heeft waarna de motor weer volledig gestript en opnieuw opgebouwd is.



Knuiman: ,,Met de ervaring die Wim heeft hebben we de puntjes op de i gezet. Ik heb het volste vertrouwen in deze motor. Dankzij de goede contacten bij KTM kunnen we sleutelen bij het klantenteam van KTM. Voor Wim hebben we een plek in een auto gevonden. De route is voor 50% nieuw, wat betekent dat de kansen redelijk gelijk liggen. Ik heb veel kilometers gemaakt op de motor. Ik ben er altijd vanuit gegaan dat ik gewoon van start zou gaan en heb hard getraind. Op die manier kan ik me zelf nooit verwijten dat ik er niet genoeg aan gedaan heb. Natuurlijk was dat mentaal wel eens zwaar, met hoofdsponsor HSF Logistics zijn we nog maar een paar weken terug rondgekomen. De doelstelling is om weer beter te presteren. Mijn beste klassering is een 8e plaats algemeen. Die klassering zou ik graag verbeteren.''

bron: http://www.rallymaniacs.nl/
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

Afbeelding

Blijf op de hoogte van KTM in Dakar via Facebook en Twitter
De Nederlandse topmotorrijder Henk Knuiman heeft deze week bekendgemaakt dat hij met een KTM 450F Rally op 1 januari 2011 aan de start zal verschijnen van Le Dakar, de zwaarste rally ter wereld. I n de vorige editie klasseerde hij zich na de nodige tegenslagen toch nog als zeventiende en hij was daarmee de beste Nederlander. Voor komende de Dakar mikt Knuiman met zijn nieuwe KTM 450F Rally op een topklassering. Grootste kanshebbers op de eindoverwinning zijn de KTM-fabrieksrijders Cyril Despres en Marc Coma.
De Nederlandse topmotorrijder Henk Knuiman heeft deze week bekendgemaakt dat hij met een KTM 450F Rally op 1 januari 2011 aan de start zal verschijnen van Le Dakar, de zwaarste rally ter wereld. In de vorige editie klasseerde hij zich na de nodige tegenslagen toch nog als zeventiende en hij was daarmee de beste Nederlander. Voor komende Le Dakar mikt Knuiman met zijn nieuwe KTM 450F Rally op een topklassering. Grootste kanshebbers op de eindoverwinning zijn de KTM-fabrieksrijders Cyril Despres en Marc Coma.

Dankzij de hulp van vele sponsoren waaronder KTM Nederland is Knuiman’s deelname mogelijk geworden. H ij heeft zich goed voorbereid; zelfs in sneeuwachtige omstandigheden werd met spikes in de banden getraind om toch het juiste ritme te behouden.
De KTM 450F Rally is perfect geprepareerd voor de komende Dakar. Samen met monteur Wim de Kramer heeft Henk zijn machine opgebouwd en uitvoerig getest. Ze twijfelen er niet aan dat met de nieuwste KTM een goed resultaat behaald kan worden.
Knuiman over zijn kansen: “Mijn beste resultaat in een Dakarrally is een achtste plaats. Ik wil die plek minstens evenaren en hopelijk zelfs verbeteren.”
Op tweede kerstdag vertrekt Henk samen met Wim de Kramer richting Buenos Aires, waar ’s werelds bekendste en zwaarste auto- en motorsportevenement op nieuwjaarsdag in Buenos Aires van start gaat. Het Oostenrijkse KTM-fabrieksteam komt met vier rijders aan de start met de nieuwste uitvoering van de KTM 450 rallymachine.
Edgar Kleinbergen, directeur van KTM Sportmotorcycle Nederland: “De doelstelling van KTM is duidelijk, het voor de tiende achtereenvolgende maal behalen van de eerste plaats in het motorklassement. Onze landgenoot Henk Knuiman rijdt op een identieke machine als de fabrieksrijders en moet zeker in staat worden geacht, gezien zijn ervaring en capaciteiten, om hoog in de toptien te finishen. Want Dakar is KTM en KTM is Dakar.”
De deelnemers wachten zestien dagen van loodzware competitie over moeilijk begaanbaar terrein in Argentinië en Chili, waarbij het uiterste van mens en machine zal worden gevraagd. Daarbij worden onder andere de Andes, de witte duinen van Fiambala en de Atacama Desert, de droogste plaats op onze planeet, doorkruist.
Aanvalsleiders Despres en Coma
De KTM-rijders Despres en Coma worden wereldwijd gezien als de twee absolute toprijders. Zo werd Marc Coma dit jaar World Rally Champion op KTM. Despres ging drie maal en Coma twee maal als winnaar over de streep in de Dakarrally, alle vijf keren op een KTM. Ze hebben allebei een eigen team, maar rijden dezelfde motor, een KTM 450 Rally. Deze rallymotor is ontworpen door KTM's R&D Department in nauwe samenwerking met het KTM Racing Department. Beide rijders hebben een waardevolle bijdrage geleverd aan de ontwikkeling. De KTM 450 Rally is speciaal voor Dakar ontworpen, nadat de organisatie in 2009 het wedstrijdreglement veranderde en de krachtbron maximaal 450 cc groot mocht zijn.
De deelnemers, waarvan het merendeel amateur is, rijden gemiddeld 800 tot 900 km per dag. Vele motorrijders vertrouwen op een KTM, waarvoor door de KTM-fabriek ook service wordt verleend. De Oostenrijkse fabrikant verhuurt en levert Dakarmachines en verzorgt service, onderdelen en adviezen. Uiteraard is de compleet uitgeruste KTM Service Truck iedere avond in het bivak present.
Nieuw dit jaar zijn vijf provincies in Argentinië, terwijl de route ook vlak langs de grens met Bolivia en Pe ru voert. In 2011 is de route zodanig aangepast dat de moeilijkste klassementsproeven in het tweede deel van de rally worden verreden waardoor de moeilijkheidsgraad gestaag toeneemt. Hierdoor blijven deelnemers langer in competitie.
Wat wel meer van de deelnemers gaat vragen is de verkleinde afstand tot een waypoint. De GPS heeft nu pas echt waarde voor de deelnemers in een straal van 400 meter vanaf het punt, wat voorheen veel verder was. De deelnemers zullen dus uiterst secuur moeten navigeren om niet te veel tijd te verliezen met het zoeken van de punten.
De Spanjaard Jordi Arcarons, zes maal in de top drie van Dakar en met 27 etappezeges op zijn naam, keert dit jaar na een afwezigheid van zeven jaar terug uit zijn ‘retraite’. Hij klimt weer op een KTM, maar ditmaal om zijn protégé Laia Sanz te helpen, die een aanval zal doen op de eerste plaats in het damesklassement. Zij wil al vanaf haar zestiende deelnemen a an de Dakarrally en in januari is het dan zover.
Blijf op de hoogte via Twitter en Facebook !
Motocrossplanet heeft de presentatie van Henk Knuiman en het HSF Logistics Henstek Rallyteam in 3 delen op Youtube geplaatst.


http://www.youtube.com/watch?v=WbeXuhstBbg

http://www.youtube.com/watch?v=1XNI5MuJo6o

http://www.youtube.com/watch?v=UDg9CyJ8B9M
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Henk Knuiman is door de keuring voor de Dakar Rally

Bericht door henk-v »

Afbeelding

Henk Knuiman uit het HSF Logistics Henstek Rally Team is vandaag goed door de keuring gekomen. Wel was er een klein probleem want het blok moest op twee plaatsen verzegeld zijn. Het blok van de motor van Henk was slechts op 1 plaats verzegeld waardoor er dus nog een tweede verzegeling aangebracht moest worden. Dit kostte Henk zo’n anderhalf uur extra werk. Toen de motor goed gekeurd was, heeft Wim de reserve blokken gekeurd en verzegeld. Henk zal morgen om 14:00 uur van start. Op maandag zal hij om 05:00 uur in de ochtend op pad gaan.

Toen de motor goed gekeurd was, heeft Wim de reserve blokken gekeurd en verzegeld. Henk zal morgen om 14:00 uur van start. Op maandag zal hij om 05:00 uur in de ochtend op pad gaan.

http://www.hknuiman.com/
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

De Dakar Rally is begonnen voor Henk Knuiman

Bericht door henk-v »

Afbeelding

Na een lange reis, de keuring en de aanmeldprocedure is voor Henk Knuiman uit het HSF Logistics Henstek Rally Team de 33e editie van de Dakar Rally op zaterdag van start gegaan. Gisterochtend om 10:00 uur hadden de rijders nog een briefing waarbij alle ins en outs werden verteld. De organisatie voorspelde een hele zware Dakar. Nadat Henk gisteren onder toeziend oog van duizenden mensen over het startpodium reed, ging hij om 15:26 uur op pad om een verbindingsroute van 377 kilometer af te leggen naar het bivak in Victoria.

Vandaag staat de eerste klassementsproef op het programma. Het traject gaat van start in Victoria en eindigt in Cordoba en is 758 kilometer lang. De special test is 192 kilometer lang. Het heeft geregend dus het kan weleens een verraderlijke eerste dag worden.

Kijk voor meer informatie op www.hknuiman.com
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Henk Knuiman 24ste in eerste etappe

Bericht door henk-v »

Henk Knuiman uit het HSF Logistics Henstek Rally Team heeft de eerste etappe van de Dakar Rally op een vierentwintigste plaats afgesloten. De dag begon toch wel spannend voor de rijder uit Wijchen want het was de eerste keer dat hij met deze 450 motor hoog tempo ging rijden. Henk had zijn motor voor aanvang van de rally enkel ingereden. De proef was hetzelfde als vorig jaar. Dit betekende dat de eerste 97 kilometer bijzonder snel waren. Knuiman besloot om de dag rustig op te bouwen. Al snel zag hij een andere rijder in de sloot liggen en dit was voor de rijder uit Wijchen een waarschuwing dat hij het hoofd erbij moest houden. Op het moment dat een 690cc rijder hem passeerde, pikte Knuiman aan. Toen het stof weg was, kreeg hij het juiste ritme te pakken en ging het allemaal naar wens. Na de eerste 97 kilometer werd er in het gebergte veel geslingerd, omhoog en omlaag met afhangende bochten. Henk besloot hier om netjes te rijden en om binnendoor door de bochten te gaan. Zo leg je tenslotte de minste meters af. Na een fijn gereden dag kwam de HSF Logistics Henstek-rijder als vierentwintigste uit de bus.

Afbeelding

Commentaar Henk Knuiman:’’Het was een etappe waarin je gelijk veel kon verliezen. Ik heb een paar minuten achterstand opgelopen maar ik ben erg tevreden. Ik heb de dag met een goed gevoel afgesloten en kijk uit naar de dagen die komen. Er hoefde vandaag niet echt genavigeerd te worden en het was hoofdzakelijk het spoor volgen. Morgen wordt het zwaarder met een special stage van 300 kilometer en hierbij zal er veel meer genavigeerd moeten worden. De motor liep perfect en Wim is hem nu aan het prepareren voor morgen. De regen komt hier nu met bakken uit de lucht en daarom zijn we nog even een aantal aanpassingen aan de motor aan het maken. Ik ben vanochtend om 03:30 uur opgestaan en ik heb het nu dus ook wel gehad voor vandaag’’.

De route van morgen loopt van Cordoba naar San Miquel. De dag begint met een verbindingsroute van 440 kilometer en daarna is er een special stage uitgezet van 300 kilometer.

Uitslag eerste etappe:
1 Faria 01:58:02
2 Despres 01:58:31
3 Coma 01:59:17
4 Pedrero Garcia 02:00:15
5 Goncalves 02:00:20
24 Knuiman 02:10:38
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Henk Knuiman scoort constant in de Dakar Rally

Bericht door henk-v »

Henk Knuiman uit het HSF Logistics Henstek Rally Team is vandaag tijdens de tweede etappe van de Dakar Rally op een 22ste plaats geëindigd. De etappe liep van Cordoba naar San Miquel en had een special stage van 300 kilometer. De rijder uit Wijchen nam ook vandaag niet al teveel risico's omdat het traject erg stoffig was. In het klassement staat hij na twee etappes op een 22ste plaats.

Afbeelding

Commentaar Henk Knuiman:"Het was vandaag een leuke dag met een mooie route. Wel erg smal en erg stoffig. Ik heb lekker gereden en netjes mijn rondje gereden. Ik heb op 75 a 80 procent van mijn kunnen gereden omdat door het vele stof een ongeluk in een klein hoekje zit. Het is moeilijk om je dan in te houden want je wilt er voor gaan en je wilt vooruit. Als je een keer bijna een bocht mist, krijg je een waarschuwing en weet je dat je op moet letten. We gaan nu richting Chili en dan komen we in de duinen. Dan wordt er ook meer genavigeerd en dat past beter bij mij. Ik heb geen last van de warmte tijdens het rijden omdat er natuurlijk veel rijwind is. Morgen gaat de Dakar echt beginnen en ik heb er zin in’’!

Morgen loopt de route van San Miquel naar San Salvador. De verbindingsroute is 231 kilometer lang, gevolgd door een special stage van 521 kilometer.

Afbeelding

bron: http://www.hknuiman.com
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Henk Knuiman nadert de top twintig in de Dakar Rally

Bericht door henk-v »

Afbeelding

Henk Knuiman uit het HSF Logistics Henstek Rally Team heeft ook de derde etappe van de Dakar Rally goed door staan. Het was een hele lange dag voor de rijder uit Wijchen. Hij ging om 05:13 uur in de ochtend van start en hij was rond 16:45 binnen. De etappe liep vandaag van San Miquel naar San Salvador en was totaal 752 kilometer lang.

Henk maakte in het begin fout bij het navigeren. Er lagen twee sporen waardoor Henk begon te twijfelen. Op het moment dat Frans Verhoeven hem voorbij kwam, besloot Henk om achter Frans aan te rijden. Na zo’n twee kilometer kreeg hij in de gaten dat hij niet goed zat. Snel keerde hij om en koos voor de andere richting. Ook Frans Verhoeven was omgedraaid en samen hebben de beide Nederlanders zo’n 200 kilometer met elkaar opgereden. Op het moment dat de beide rijders in een gebergte aan kwamen, nam Knuiman iets gas terug vanwege het vele stof. Toen de stof was opgetrokken, kreeg Henk een lekker ritme te pakken en ging voor zichzelf rijden. Op een pad over een berghelling was het roadbook niet duidelijk waardoor Henk begon te twijfelen. Hij stopte even om rustig te kijken waar hij heen moest. Henk dacht dat hij naar beneden moest maar kon zijn motor op het smalle bergpad niet omgedraaid krijgen. Opdat moment was hij tien meter van het wake point af. Hier ging dus ook wat tijd verloren. Uiteindelijk kwam Knuiman als tweeëntwintigste over de finish.

Commentaar Henk Knuiman: “Het rijden gaat goed. Ook vandaag heb ik lekker gereden. Ik ben na deze lange dag heel erg moe. Ik ben 22ste geworden. De uitslagen zijn er nog niet helemaal maar het rijden gaat heel erg lekker”.

Morgen staat de vierde etappe op het programma die loopt van San Salvador naar Calama. De verbindingsroute is 550 kilometer en er staat de rijders een special stage te wachten van 210 kilometer. Morgen gaan de rijders de bergen in en wordt er een hoogte van 4800 meter gehaald. Na drie etappes staat Henk op een 21ste plaats.

Klik hier voor de uitslag van de derde etappe.

Kijk voor meer informatie op www.hknuiman.com

bron: www.enduro.nl
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Henk Knuiman houdt schade beperkt in stoffige vierde etappe

Bericht door henk-v »

Afbeelding

Henk Knuiman uit het HSF Logistics Henstek Rally Team is tijdens de vierde etappe van de Dakar Rally als vijfentwintigste over de finish gekomen. Net als in de andere dagen kampte de rijder uit Wijchen met het probleem dat er veel stof hing waardoor hij niet voor de volle 100% kon gaan. Toch wist hij de schade te beperken en als vijfentwintigste over de finish te komen.

Om 02:30 uur stond Henk op woensdagochtend op om zich te gaan voorbereiden op de start van de vierde etappe. De etappe liep van San Salvador naar Calama en had voor aanvang van de special stage eerst een verbindingsroute van 550 kilometer. De afstand van de special stage bedroeg vervolgens 207 kilometer.

In de special stage reed Knuiman zo’’n 120 kilometer achter een rijder die op een 690cc machine reed. Dit zorgde voor veel stof en omdat deze rijder op de vlakke stukken steeds weg liep, had Henk het moeilijk om deze rijder te passeren. Henk bleef hier rustig onder op zijn goed geprepareerde KTM machine, wetende dat een ongeluk in een klein hoekje zit en dat de rally nog erg lang duurt.

Uiteindelijk werd een vijfentwintigste plaats zijn deel. In het klassement blijft hij op een eenentwintigste plaats staan. Morgen staat Henk een lange special stage te wachten. De verbindingsroute is slechts 36 kilometer maar daarna volgt er een proef van maar liefst 423 kilometer. De rijders leggen morgen een traject af van Calama naar Iquique.

Commentaar Henk Knuiman:’’Het rijden gaat erg lekker maar net als op de dagen hiervoor heb ik vanwege het stof niet tot het uiterste kunnen gaan. Morgen staat ons een lange proef te wachten. Het staat allemaal dicht bij elkaar en ik hoop morgen tijd goed te kunnen maken op mijn voorgangers. Het gevoel is in ieder geval super op de KTM 450F. Morgenochtend kunnen we een klein beetje uitslapen want ik hoef pas om 05:30 uur van start’’.

Kijk voor meer informatie op www.hknuiman.com

bron:www.enduro.nl
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Henk Knuiman in de top twintig tijdens vijfde etappe van de

Bericht door henk-v »

Afbeelding

Henk Knuiman uit het HSF Logistics Henstek Rally Team is vandaag tijdens de vijfde etappe van de Dakar Rally, die liep van Calama naar Iquique, in de top twintig geëindigd. Ondanks dat de rijder uit Wijchen te kampen had met een kapotte roadbookschakelaar en dat hij vlak voor de finish even een keer omviel in de duinen, wist hij toch op een twintigste plaats te finishen.



Net zoals tijdens de eerste paar dagen had Knuiman ook tijdens deze etappe veel last van het opwaaiende stof van zijn voorgangers. Uiteraard heeft iedereen hier last van maar Henk kan niet harder in het stof dan dat hij nu doet. Henk heeft de eerste 150 kilometer achter een Poolse rijder aangereden. Op dit moment ging zijn roadbookschakelaar kapot waardoor hij deze met zijn hand door moest draaien. Om dit te kunnen doen moest hij telkens met zijn hand van zijn stuur af en dit betekende dat hij het tempo iets moest laten zakken. Toch zag Knuiman op GP1 dat hij er redelijk goed bij zat qua tijd en dit gaf hem vertrouwen voor de rest van de etappe. Na GP1 zag hij een Amerikaan voor zich rijden en daar reed hij langzaam maar zeker naartoe. Hierbij kwam hij wederom in het stof terecht maar tijdens de laatste 50 kilometer in de duinen sloeg hij toe. Hij passeerde de Amerikaan en hield het tempo hoog in de duinen. Echter met nog twee kilometer te gaan, haalde hij een duin niet en viel om. Dit kostte hem wat tijd maar ondanks dit wist hij de dag toch op een twintigste plaats af te sluiten.

Commentaar Henk Knuiman:’’Ik heb vandaag lekker gereden maar ik kan zelf niet harder door het stof rijden. Het werd er niet makkelijker op toen de schakelaar van het roadbook kapot ging. Er zijn vandaag een aantal rijders uitgevallen waardoor ik iets opgeklommen ben in het klassement. De samenwerking met Wim verloopt perfect. Hij is vannacht tot 02:00 uur aan het sleutelen geweest omdat hij en het materiaal pas laat aan kwamen in het bivak. Ik heb met de KTM 450F nog geen technische problemen gehad en ik hoop dat dit tijdens de rest van de Dakar Rally zo blijft’’.

Morgen staat de zesde etappe van de Dakar Rally op het programma. Deze etappe loopt van Iquique naar Arica en is 721 kilometer lang. De special stage tijdens deze dag is 456 kilometer lang.

Kijk voor meer informatie op www.hknuiman.com
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Henk Knuiman komt de top vijftien binnen in de Dakar Rally

Bericht door henk-v »

Afbeelding

Henk Knuiman uit het HSF Logistics Henstek Rally Team heeft vandaag tijdens de zesde etappe van de Dakar Rally, die liep van Iquique naar Arica, een zware dag gekend. Tijdens de special stage reed hij even een keer verkeerd en kwam hierdoor in de duinen vast te staan. Later kwam hij nog een keer ten val waardoor hij wederom iets tijd verloor. Ondanks dat Knuiman heel erg moe was, zette hij door en wist op een negentiende plaats over de finish te komen.



De dag begon met een tegenslag voor de rijder uit Wijchen. Bij de start deed zijn irritrack het niet waardoor er even paniek ontstond. Het sentinel en de irritrack waren beiden op de accu aangesloten. Het vreemde was dat het sentinel wel stroom had maar de irritrack niet. Snel werd monteur Wim de Cramer er bij gehaald en met wat hulp heeft hij een noodkabel aangebracht. Henk had op de verbindingsroute 1 uur de tijd om bij de proef te komen. Gelukkig verliep alles lekker en slaagde hij erin om binnen de tijd bij de proef aan te komen.

In de proef had hij al snel het juiste ritme te pakken. Gelijk wist hij twee rijders te passeren maar op zijn beurt werd Henk gepasseerd door een Amerikaan, die net voor hem staat in het klassement. Vervolgens reed hij achter een Chileen aan, die de weg wist in de duinen. Tot aan CP1 verliep alles naar wens voor Knuiman maar kort daarna reed hij in de duinen verkeerd. Hij had 350 meter later af moeten slaan maar de beslissing was genomen en dit pakte verkeerd uit. Hij kwam vast te staan en het kostte hem moeite om weer weg te komen. In het resterende deel van de proef kreeg Knuiman het zwaar. Soms had hij het zo zwaar dat hij de vingers niet meer op de koppeling kon krijgen. In het fesch fesch ging het nog een keer mis waardoor Henk ten val kwam. Gelukkig bleef hij ongedeerd maar wel scheurde zijn kuip. Omdat het zo verschrikkelijk warm was en omdat er zand in zijn handschoenen was gekomen, moest hij even stoppen om het zand te verwijderen. Na deze stop vervolgde hij zijn weg en reed de etappe op karakter uit. Zijn wilskracht werd uiteindelijk beloont met een negentiende plaats.

Wim is momenteel al bezig om een nieuw blok in de machine te hangen. Morgen staat er een rustdag op het programma. De KTM 450F zal tijdens deze dag helemaal nagekeken worden en fris gemaakt worden voor het resterende deel van de rally. Ook voor Henk komt deze rustdag als geroepen. Na zes etappes staat Henk op een vijftiende plaats in het klassement.

bron: http://www.hknuiman.com/
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Henk Knuiman begint sterk aan het tweede deel van de Dakar

Bericht door henk-v »

Afbeelding

Tijdens de zevende etappe van de Dakar Rally is Henk Knuiman uit het HSF Logistics Henstek Rally Team als zestiende binnen gekomen. De etappe na de rustdag liep van Arica naar Antafagasta en was maar liefst 839 kilometer lang. Tijdens de rustdag heeft Wim de Cramer de hele motor opnieuw opgebouwd. Hij heeft een nieuw blok in de machine gehangen, nieuwe ketting en tandwielen gemonteerd, de banden vernieuwd en Ron van WP heeft de vering een servicebeurt gegeven. Al met al was Wim zo’n twintig uur bezig om de KTM 450F weer Ready to Race te maken voor de zevende etappe.

Henk moest op zondagochtend vroeg opstaan. Allereerst stond er een lange verbindingsroute op het programma van zo’n 205 kilometer. Daarna was de special stage over 280 kilometer. In het begin van de proef was het erg snel. Henk mocht als twintigste starten maar had gelijk een goed tempo te pakken en wist al snel twee plaatsen winst te boeken. Opdat moment kreeg hij vrij zicht en kon hij het tempo strak houden. Het navigeren was moeilijk en op een bepaald moment was Henk aan het zoeken naar het navigatiepunt. De rijder uit Wijchen was niet de enige want verschillende andere rijders waren hier ook naar opzoek. Toen Henk bij CP1 aan kwam, was hij nog steeds de leider van het groepje en reed dus lekker uit het stof. Na de tankstop kwam er een stukje met een aantal spitse bergjes met sporen. Dit was een aantal keren steil omhoog en naar beneden. Dit was erg zwaar en dit viel niet mee. Toch kon Henk het goed volhouden en slaagde erin om een lekker tempo te rijden.

Henk kwam na een zware dag van zo’n 12 uur op de motor als zestiende binnen en is hier tevreden over. Na de special stage stond er nog een verbindingsroute op het programma van 300 kilometer. Toen Henk in het bivak aan kwam, heeft hij alles klaar gemaakt waaronder zijn roadbook. Daarna heeft hij gegeten en is hij naar de briefing geweest.

Het plan is om vroeg te gaan slapen want de achtste etappe is wederom erg zwaar. Deze etappe loopt van Antafagasta naar Copiapo en is 776 kilometer lang.

Kijk voor meer informatie op www.hknuiman.com

bron: www.enduro.nl
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

Afbeelding

Henk Knuiman klimt naar elfde plaats in Dakar Rally
11 januari 2011 - 08:32

Henk Knuiman uit het HSF Logistics Henstek Rally Team is in het klassement van de Dakar Rally opgeklommen naar een elfde plaats. Op maandag stond de achtste etappe van Antafagasto naar Copiapo op het programma. Het af te leggen traject was 776 kilometer met daarin een special stage van 508 kilometer.

De special stage begon op hoge snelheid met veel stenen. Na zo’n 100 kilometer was Knuiman blij dat hij Nederlandse producten op zijn KTM 450F heeft zitten. Hij reed in een afdaling namelijk vol op een steen waarbij beide wielen een flinke klap kregen. Dankzij de stevigheid van de Haan wielen kon hij zijn weg verder zetten. De velg van het voorwiel was zo’n 40 cm naar boven gebogen. Ook besefte Henk hoe goed zijn WP vering is want ondanks de harde klap, kon hij de motor in bedwang houden en zijn weg vervolgen.

Het navigeren was tijdens deze etappe erg moeilijk. Henk reed een keer verkeerd en verloor hier tijd mee. Ook de motor kreeg het in de duinen zwaar te verduren. Soms waren er momenten dat Henk van zijn vijfde versnelling terug moest schakelen naar de derde versnelling en hem dan vol uit moest branden om boven te komen.

Na een zware dag kwam Henk op een veertiende plaats binnen. Op de finish kreeg hij echter het slechte nieuws dat er bij de jury onduidelijkheid bestaat of hij een way point gemist zou hebben of niet. Knuiman nam dit probleem serieus op en ging met de mensen van de jury in overleg. Dat Henk bij dit way point is geweest, is via de GPS te zien. Echter op dit moment is nog niet duidelijk of hij een uur straftijd krijgt of dat hij niets krijgt. Wanneer we hier meer over horen, zullen we jullie dit laten weten.

Morgen staat de negende etappe op het programma. Deze etappe loopt van Capiapo naar Fiambala en is 862 kilometer lang. De verbindingsroute naar de special stage is maar liefst 686 kilometer lang. Daarna staat er een special stage van 176 kilometer op het programma.

Kijk voor meer informatie op www.hknuiman.com

bron; www.enduro.nl
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

Afbeelding

Gebroken voorremkabel houdt Knuiman buiten de top tien in negende etappe
11 januari 2011 - 20:31

Henk Knuiman uit het HSF Logistics Henstek Rally Team heeft tijdens een de negende etappe van de Dakar Rally, die liep van Copiapo naar Copiapo, een klein beetje pech gekend. Knuiman zat er goed voorin bij totdat zijn voorremkabel brak. Hierdoor moest hij het tempo laten zakken en dit kostte hem verschillende plaatsen. Toch wist de rijder uit Wijchen als zeventiende over de finish te komen.

Er werd vandaag in groepen van tien tegelijk gestart. Henk zat in de tweede groep en kwam als derde weg. Het zicht was slecht omdat er natuurlijk veel stof hing van de rijders die voor hem reden. Henk bleef hier rustig onder en volgde de rijders voor hem. Op een gegeven moment werd het mistig en omdat er stof op zijn bril kwam, moest Henk met zijn hand over het glas vegen. Hierdoor ontstond er een kras op het glas waardoor hij enkel door een streep kon kijken. Omdat de rijders uit de eerste groep waren verdwaald, kwam Knuiman in een kopgroep van zes man te rijden. Helaas kon hij geen stand houden omdat hij het tempo moest laten zakken vanwege een gebroken voorremkabel. Opdat moment moesten er nog zo’n 160 kilometer worden afgelegd.

Het rijden zonder voorrem ging redelijk met Henk. Op het moment dat hij in de duinen kwam, volgde hij een Poolse rijder. Henk bleef zo’n 30 meter achter de Pool rijden om te kunnen zien wat deze rijder deed. Wanneer hij hard remde wist Henk dat er iets aan zat te komen waardoor hij op tijd kon remmen.

Ondanks deze tegenslag wist hij toch nog op een zeventiende plaats binnen te komen. Morgen staat de tiende etappe op het programma. Deze etappe loopt van Copiapo naar Chilecito en is 862 kilometer lang. De special stage is 176 kilometer lang.

Kijk voor meer informatie op www.hknuiman.com

bron; www.enduro.nl
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

Afbeelding

Henk Knuiman handhaaft zich in de top tien in de Dakar Rally
14 januari 2011 - 07:59

Tijdens de elfde etappe van de Dakar Rally is Henk Knuiman uit het HSF Logistics Henstek Rally Team als dertiende binnen gekomen. Knuiman handhaaft zich met deze positie in de top tien in het klassement en staat met nog twee etappes te gaan op een tiende plaats.

Na zijn knappe prestatie op woensdag begon Henk vol zelfvertrouwen aan de etappe. Hij mocht als zesde starten en dit scheelde in het begin enorm veel qua stof. De etappe was heel erg snel met veel stenen. Ondanks dit heeft Henk een lekkere etappe gereden waarin hij niet al teveel risico’s heeft genomen. Zoals hij zelf zei kon hij niet harder in deze etappe.

Het was een hele lange dag en omdat het gigantisch warm is, kregen de rijders vandaag een flinke aanslag op hun conditie. Tijdens de etappe hoefde er maar weinig genavigeerd te worden maar wel werd er veel door overstroomde rivieren gereden. Hierbij moest er veel over losse stenen gereden worden, wat het erg moeilijk maakte. Knuiman kwam moe maar voldaan als dertiende binnen en staat hiermee na elf etappes op een mooie tiende plaats.

Morgen staat er wederom een zware dag op het programma met een special stage van meer dan 500 kilometer. De route loopt van San Juan naar Cordoba en is al met al 678 kilometer lang.

Kijk voor meer informatie op www.hknuiman.com
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Tegenslag voor Henk Knuiman in voorlaatste etappe

Bericht door henk-v »

Afbeelding

Henk Knuiman uit het HSF Logistics Henstek Rally Team heeft tijdens de voorlaatste etappe van de Dakar Rally tegenslag gekend. De etappe liep van San Juan naar Cordoba en was 678 kilometer lang. In de nacht van donderdag op vrijdag had het enorm veel geregend waardoor er op grote delen van het parcours plassen stonden.

Knuiman begon op een tiende plaats aan de etappe maar schoot bij WP 12 ineens door naar de leiding. Later bleek dat Henk de route voor de trucks had gereden in plaats van die van de motoren. Deze route was 63 kilometer korter waardoor hij ineens door schoot naar de koppositie. Henk kreeg dit in de gaten en keerde om. Bij WP11 had hij een achterstand van maar liefst twee uur. Henk zette alles op alles om de schade te beperken en kwam uiteindelijk uitermate teleurgesteld op een achtendertigste plaats binnen.

Door deze tegenslag is Henk in het klassement teruggevallen naar een twaalfde plaats. Morgen staat de laatste etappe op het programma. Deze loopt van Cordoba naar Buenos Aires en is 826 kilometer lang. De special stage in deze etappe is 181 kilometer lang.

Kijk voor meer informatie op www.hknuiman.com

bron www.enduro.nl
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Henk Knuiman zesde in de laatste etappe van de Dakar Rally

Bericht door henk-v »

Afbeelding

Henk Knuiman uit het HSF Logistics Henstek Rally Team heeft de laatste etappe van de Dakar Rally in stijl afgesloten. Knuiman finishte in de etappe van Cordoba naar Buenos Aires op een mooie zesde plaats. In het eindklassement staat hij op dit moment als elfde maar dit is nog onofficieel omdat Henk een protest heeft aangetekend tegen de jury. Tijdens de voorlaatste etappe is hij namelijk verkeerd gereden maar Henk is van mening dat dit kwam omdat er een fout in het roadbook zat.

Henk is daarom tot gisteravond laat bezig geweest met het overleggen met de juryleden. Hierdoor heeft hij vannacht maar vier uur kunnen slapen. Mocht het zijn dat Henk niet in zijn recht staat, zal er nog een tijdstraf volgen.

Commentaar Henk Knuiman: ’’Ondanks het probleem in de voorlaatste etappe ben ik tevreden. Mijn monteur Wim heeft enorm hard gewerkt om alles iedere keer op tijd klaar te hebben. Dit viel niet mee omdat hij hier helemaal alleen was. Hij heeft veel moeten doen en moeten wachten op andere. Ik heb mijn best gedaan en ik kijk terug op een goede Dakar Rally. Het was erg zwaar dit jaar, ik heb weinig geslapen en ben nu helemaal kapot’’.

Kijk voor meer informatie op www.hknuiman.com


bron www.enduro.nl
Plaats reactie