Pagina 1 van 2
2-takt revisie.....
Geplaatst: ma dec 13, 2010 21:33
door PATR-1
Weet iemand nog een goed adressje,in het noorden des lands, die gespecialiseerd is in 2-takt revisie??..........
M`n 200 exc heeft vant weekend de geest gegeven vandaar......
Alvast bedankt!
Geplaatst: di dec 14, 2010 19:22
door Mario2t
Mulders Motoren in Veendam
Henk Pel in Grootegast
Mans Engel in Westeremden
jan Hogenberg in Tynaarlo
Beun ( ikzelf
) in Vlagtwedde
Geplaatst: di dec 14, 2010 19:47
door solexcross
Ik stem op Mario2t
Geplaatst: di dec 14, 2010 22:00
door huskie
solexcross schreef:Ik stem op Mario2t
Geplaatst: di dec 14, 2010 22:22
door Boerr
Nog een stem voor Beun de haas!
http://www.youtube.com/watch?v=1r6Evtjq ... re=related
(Gekheid natuurlijk, ik beun zelf ook bij het leven en zou hem met een gerust hart bij een of andere mario2t achterlaten!
)
Geplaatst: wo dec 15, 2010 15:52
door PATR-1
Iemand ervaring met Heja-Tuning in Assen??........
Geplaatst: wo dec 15, 2010 16:06
door klaas tt350
PATR-1 schreef:Iemand ervaring met Heja-Tuning in Assen??........
Ja ,dit voor de top segment(of je moet veel geld over hebben)
Anders zou ik naar Flonk Tuning in Houtigehage gaan, echt een vakman.
Geplaatst: wo dec 15, 2010 22:02
door Mario2t
He-Ja is een begrip . . met bijbehorend prijskaartje . .
Wat ben je van plan? Blok uit elkaar, vers in elkaar en klaar, of ook tunen?
In het eerste geval kun je beter een beun zoeken. Ben je naast de onderdelen met 75 tot 100 euro loon klaar.
Motorzaak rekent gauw 50 euri ex. de btw-tjes
Geplaatst: wo dec 15, 2010 23:34
door PATR-1
Alleen reviseren en ervoor zorgen dat ie weer een tijd meegaat.
Net de cilinder eraf gehaald en de zuiger is sowieso overleden!
Zitten allemaal metalen `splinters` op de bovenzijde van de zuiger en aan de binnenzijde van de kop precies hetzelfde........
Big end lijkt nog intact,geen speling........
Wel veel slijpsel op de kruk....??
Blok zal uit elkaar moeten en dan kijken wat de totale schade is.
Arme 200 EXC`tje!!
Geplaatst: do dec 16, 2010 00:17
door huskie
Zonde...
en veelal onnodig, dit soort schades.
Wordt een fijn prijskaartje
Geplaatst: do dec 16, 2010 00:30
door PATR-1
onnodig??..... bedoel je te voorkomen??....
Geplaatst: do dec 16, 2010 00:34
door PATR-1
!!
Geplaatst: do dec 16, 2010 08:20
door Sjokske
Best wel nodig dus ...............
Geplaatst: do dec 16, 2010 10:41
door huskie
PATR-1 schreef:onnodig??..... bedoel je te voorkomen??....
Ja, te voorkomen.
Maar wellicht niet door jou, maar door de vorige eigenaar?
Dit soort schades komen van water, bevoorbeeld omvallen in een sloot, daardoor ontstaat roestvorming met het gevolg dat het bigend lager de geest geeft. Die zuiger is gezandstraald door het bigend lager dat los liet. Of gewoon te lang doorrijden met een bigend, en/of slecht onderhoud luchtfilter etc.
Maar..... eenmaal weer helemaal in orde, weer een prima motortje.
Laat even goed naar die nikasil kijken, en opmeten. Mocht je cilinder erg onrond zijn, en je zou het niet verhelpen, krijg je met een nieuwe zuiger etc weer snel problemen.
Misschien ben je aan een nieuwe nikasil toe.
Geplaatst: do dec 16, 2010 10:50
door PATR-1
Waarom voel ik geen zijdelingse speling op de drijfstang/bigend dan??......
O ja, toen ik de piston pen eruit wou tikken kwam dat naaldlager in drie stukken eruit zetten......??
Of is dit een gevolg van??
Geplaatst: do dec 16, 2010 15:01
door gassen
Yep , moet dus ook nieuw bigend in en ook je krukaslagers zullen aan beurt zijn. "Schade" (duits).
Zijdelingse (axiale) speling moet aanwezig zijn (+/- 0.5mm), radiale moet echter minimaal zijn, (ligt meestal tussen de 0.02 en 0.04mm, afhankelijk wat er voorgeschreven wordt.
Misschien dat er ook wat tussen het bigend en de krukwangen zit of je lager is geheel aan gort waardoor alle speling weg is.
Edit: wat typo's eruit gehaald
Geplaatst: do dec 16, 2010 16:15
door klaas tt350
Yep, bigend sowieso vervangen al voelt het nog goed ,voor die paar tientje's extra nooit het risico nemen.Je hebt nu immers toch het blok uitelkaar liggen, dan meteen alles goed aanpakken en je hebt weer voor tijden een fris machientje.
Geplaatst: do dec 16, 2010 17:17
door mouser
Oh wat zonde. Ga maar uit van nieuw zuiger, big end en krukaslagers.
Mogelijk nieuwe nicasil...
Speling op een big end kun je praktisch niet voelen. Alleen meten, fabikant toleranties zijn daarbij leidend.
Over HeJa te Assen: zeker een vakman, en over prijs heb ik nooit te klagen gehad. Volgens mij onterecht dit soort opmerkingen, wellicht dat het bij hem duur wordt als hij gaat tunen maar dat is een heel ander verhaal. Hij kan ook de toleranties opmeten en een gedegen advies geven.
Om nog maar te zwijgen hoe andere mensen een krukas uitklokken....
Ik zou naar een prof gaan. Spul is te duur voor knoeiwerk.
Geplaatst: do dec 16, 2010 20:59
door Boerr
Heb je inmiddels de oorzaak van de 'verdwaalde' metaaldelen al gevonden dan? En hoe lang is de motor in je bezit?
Lijkt eerder een versnipperd krukaslager maar je zult zien dat ie gewoon veelte arm staat afgesteld, rij je hem na 2 wk weer kapot
En lijkt die pakking nou gesmolten?
Geplaatst: do dec 16, 2010 21:06
door CrazyWezel
klaas tt350 schreef:Yep, bigend sowieso vervangen al voelt het nog goed ,voor die paar tientje's extra nooit het risico nemen.Je hebt nu immers toch het blok uitelkaar liggen, dan meteen alles goed aanpakken en je hebt weer voor tijden een fris machientje.
bigend lager opzich is niet duur nee, het balanceren wel..
edit:
er is wel een 'trucje' om te testen op speling, maar daarvoor moet je de krukas uitgebouwd hebben.
dan pak je hem op aan de drijfstang, zo laat je hem hangen, en dan mep je er met je andere hand recht op (op de drijfstang ja) als ie dan 'tok' zegt istie gaar, tikt hij niet, dan zit het goed.
je moet het wel een paar keer gedaan hebben om het fatsoenlijk te voelen, maar als hij echt gaar is merk je het zo op deze manier.
Geplaatst: do dec 16, 2010 21:14
door klaas tt350
Ik was 30 euro kwijt voor balanceren, dus valt ook best wel mee.
Geplaatst: do dec 16, 2010 22:15
door CrazyWezel
ik 270 incl nieuwe drijfstang+big end
Geplaatst: do dec 16, 2010 22:49
door PATR-1
Wat raden jullie aan ter vervanging: orgineel, prox of wiseco??
En zit hier kwalitatief veel verschil tussen??
Vant weekend word het blokje gesplit dus dan weet ik meer.......
Duimen maar!!
Bedankt voor alle info jongens!!!!
Geplaatst: vr dec 17, 2010 00:03
door lecram006
hey patrick jonge we leven met je mee.
zondag maar ff knallen of niet.
of haal je dat niet.hahahahhahahah
Geplaatst: vr dec 17, 2010 01:32
door Boerr
Origineel = Vertex, is niet erg duur en heeft zijn duurzaamheid wel bewezen, aanrader dus.
Big end voor mijn 250 kostte ook ruim in de 200.- trouwens, incl nieuwe drijfstang & balanceren. Meeste motorzaken besteden dit uit dus dat komt altijd prima voor elkaar