Crosshelm vs baanhelm

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Kuipe

Even een vraagje wat mij al een tijdje bezighoud.

Waarom net heeft een crosshelm die typische vorm met scherpe kin en flap bovenaan en wrm niet gwn crossen met een gewone helm ?

mss geen interessante vraag maar zou er wel graag eens een uitleg over willen iem?
barry!
Berichten: 679
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:30
Contacteer:

Klep voor opspattend modder en misschien ook wel de zon.

Kin stuk voor als je valt denk ik. Bij motorcross heb je een verhoogde kans dat je met de kin ergens tegen aan stoot. bij een gewone helm zal dit al snel naar binnen klappen denk ik.
verstand op nul en nadenken
WR Paul
Berichten: 19
Lid geworden op: wo feb 03, 2010 23:23
Contacteer:

vroeg ik me ook wel eens af. Ik heb het gewoon geprobeerd. Crossen is best wel intensief en bij mij besloeg gelijk het vizier. Dus crossen met een gewone helm met vizier gaat bij mij niet, of je moet het vizier er afhalen en dan past een stofbril weer wat moeilijker dan bij een crosshelm.
Met de klep kan je toch wel kluiten van je voorganger opvangen, die anders tegen je gezicht aankomen.
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Voorstuk heb je meer ruimte voor je gebit en het ademen gaat/lijkt beter te gaan.
En de modder pakt moeilijker op een spitser vlak of is het toch aerodynamica?
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
pHreaC
Berichten: 513
Lid geworden op: za nov 26, 2005 13:31
Locatie: WESTERLO

Aangezien crossers 'echte' sportmannen (en vrouwen) zijn hebben deze ook nood aan anabolen en steroiden (net als de rest van de atleten), waardoor, zoals jullie allemaal wel weten, je kin ook gaat groeien.

Het mondstuk dient dus enkel en alleen om de topsporters hun gigantische kin te herbergen.

De klep vanboven heeft dan weer tot doel dat als je met de motor door Afrika trekt het iets makkelijker is om goederen op je hoofd te vervoeren. (kwestie van de plaatselijke gebruiken eer aan te doen)

grtz

pHreaC
Afbeelding
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Langer kinstuk is om te voorkomen dat je bij een val je stuur enzo niet in je gezicht krijgt..
Je hebt dus meer afstand tussen helm en gezicht bij een val..
Klep is om modder, stenen en takken af te weren en om de zon uit je ogen te houden.
En een cross helm is een stuk luchtiger en dus koeler..

Dus een aanrader als je offroad gaat, je hebt al een redelijke voor iets van e80 :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Plaats reactie