Pagina 1 van 1
lager-uithaal-specialist gezocht :)
Geplaatst: ma nov 01, 2010 17:45
door CrazyWezel
Goede avond allen,
Zondag na een half rondje OTR Handel begon het gezever,
een schavend/ratelend geluid..
verder was er niets aan de motor te merken qua koppelen, vermogen enz.
ik dacht eerst dat het de motor van mijn maat was die ik hoorde schaven, hem iets verder weg laten rijden, toen stil gaan staan met de gedachte dat het blub tussen mijn remschijven zou zijn, ookal niet, stilstaand bleef het maar doorgaan, langs mijn motorblok geluisterd, en aan de rechterkant dus dat geluid..
meteen uitgezet en een aanhanger besteld (na een wandelingetje door een maisplak )
net maar eens aan de hobby gegaan, vanalles gecontroleerd, ik ging er vanuit dat het in de koppeling zou zitten, waarom weet ik niet, maar vooral omdat het echt uit die buurt kwam, en er verder niet veel zit aan die kant, gedachte = FOUT.
het bleek het lagertje te zijn van mijn waterpomp, en dan aan de blok kant, fijn want dat is een iniminipiel lagertje, wat in de zijkant van mijn blok zit geperst, warm stoken lijkt me niet echt een optie aangezien mijn krukas keering er vlak langs zit (onder die 2 tandwielen)
ik heb al met een haakje geprobeerd hem er zo uit te trekken, maar hij zit dus best vast... en zo'n klein trekkertje heb ik niet.

Geplaatst: ma nov 01, 2010 17:59
door Noppy
Ik zou dat gereedschap maar gaan lenen ergens; het is schokkend duur:
http://www.kukkobenelux.nl/KUKKO%20PROD ... /69-70.pdf
Geplaatst: ma nov 01, 2010 18:01
door CrazyWezel
ja, zoiets hebben we op het werk ook wel, maar niet die maat

beetje klote dus..
binnenmaat = 6mm
Geplaatst: ma nov 01, 2010 18:27
door zappa.suzuki
Mischien is er een keilbout te vinden die smal genoeg is?
Geplaatst: ma nov 01, 2010 18:32
door Noppy
Slim!
Geplaatst: ma nov 01, 2010 18:43
door CrazyWezel
hmm strak plan zappa, morgen maar eens kijken bij mn maatje hier op de hoek

Geplaatst: di nov 02, 2010 08:55
door Zeeuwse Klei
Met Zappa. Keilbout er in, en daar aan trekken. Slagtrekker is niet heel moeilijk te maken voor dit werk, stuk staaf met aangelaste ring, met daar rond zwaar gewicht dat kan schuiven.
Keilbouten werken ook goed wanneer je wiellagers moet verwijderen...

Geplaatst: di nov 02, 2010 15:17
door CrazyWezel
goed een update..
net alles afgezocht naar een keilboutje,
de kleinste was buiten dia 8mm
terwijl ik maar een gat heb van 6mm.. niet handig, dus de zoektocht naar een oplossing gaat door..
Geplaatst: di nov 02, 2010 15:40
door gassen
Messing pluggen zijn er in 6mm buiten met gat M5.
Geplaatst: di nov 02, 2010 15:56
door Boerr
Met minder moeite en voor een paar euro extra ga je langs een auto/motorgarage die het lagertje er met een trekkertje even uit-han-nes-sen

krijg zelf wel vaker van dit soort gevalletjes in de werkplaats, geen probleem (tenzij het heel erg druk is).
Geplaatst: di nov 02, 2010 18:36
door frankn
Hoi CW,
als het niet lukt kan je ook ff bij mij langskomen.
Hebben we hem er zo uit.
Moet je alleen wel ff naar Culemborg.
Ik hoor't wel.
Groetjes, Frank.
Geplaatst: di nov 02, 2010 18:40
door CrazyWezel
hmm, tja het blok hangt nog in het frame, en ik ben eigenlijk niet van plan hem er uit te gaan halen, heb ik de afgelopen 7? maanden al een keer of 4 gedaan..
ik zal op het werk eens vragen of ik een bus kan lenen, dan kan ik wel langs komen.
ik werk zelf in een garage maar bij een vrachtwagen komen we eigenlijk nooit zo'n piel lagertjes tegen.. dus vandaar dat we die maat trekker ook niet hebben.
@gassen, ik heb nog ergens van die messing pluggen liggen, alleen even zoeken waar, ik geloof alleen dat die van mij een maat groter zijn.. maar het idee is in elk geval ook goed !
even op zoek naar m'n messing pluggen, wordt vervolgd, en anders krijgt Frank bezoek van de week

Geplaatst: di nov 02, 2010 19:10
door Bosje
Probeer ergens (brezan ofzo) een spuitbusje (vloeibare) perslucht te kopen. Dit kan je kopen om dingen schoon te blazen. dit is echt zo koud dat als je het bijvoorbeeld op je trui spuit dat je trui gewoon bevriest. misschien dat als je het op het lagertje spuit dat hij voldoende afkoelt zodat hij wat krimpt en dat je hem eruit kan trekken

Geplaatst: wo nov 03, 2010 07:45
door Sjokske
Bosje schreef:Probeer ergens (brezan ofzo) een spuitbusje (vloeibare) perslucht te kopen. Dit kan je kopen om dingen schoon te blazen. dit is echt zo koud dat als je het bijvoorbeeld op je trui spuit dat je trui gewoon bevriest. misschien dat als je het op het lagertje spuit dat hij voldoende afkoelt zodat hij wat krimpt en dat je hem eruit kan trekken

Mmmmm, zit wat in
Afgelopen weekend de printplaat/krakende potmeters van een gitaarversterker schoongeblazen met dat spul (en naderhand ingespoten met contactspray) en inderdaad, het bevroor aardig.
Goede tip dus als je op een eenvoudige manier iets moet krimpen.
Geplaatst: wo nov 03, 2010 08:28
door folie
Bosje schreef:Probeer ergens (brezan ofzo) een spuitbusje (vloeibare) perslucht te kopen. Dit kan je kopen om dingen schoon te blazen. dit is echt zo koud dat als je het bijvoorbeeld op je trui spuit dat je trui gewoon bevriest. misschien dat als je het op het lagertje spuit dat hij voldoende afkoelt zodat hij wat krimpt en dat je hem eruit kan trekken

Nog effe en we lullen hem eruit.
Geplaatst: wo nov 03, 2010 09:40
door CrazyWezel
hmm, net op school een lagertrekker gemaakt, straks even proberen,
ik heb van dat veel te vluchtige ontvetter, dat ook alles laat bevriezen, dat zal ik er eens bij spuiten. goed idee!
Geplaatst: wo nov 03, 2010 16:08
door CrazyWezel
zo, naar wat gekloot zijn ze er uit,
ik had op school een stale strip gepakt, gaatje geboord,
een blinde bout afgeslepen zodat ik een haakje had met schroefdraad er aan,
deze door de strip laten vallen in het lager,
dit was niet zo'n succes, als je hem aan wilt draaien draait je lager mee... dilemma!
dus toen strip met een grote boog over de rechter schouder weg gegooid,
haakje gerecycled, stuk draadeind gaan halen bij de lokale hobby-boer, had nog een mooi rond stuk messing met een gat er in liggen,
en een slagtrekker was zo geboren,
bleek alleen dat ik heel fanatiek M6 had gekocht, terwijl ik een M5 haakje had gemaakt, hadden ze geen verbindmoeren m5, toen maar een nieuw haakje geslepen van een M6 bout
een paar *toktoktokjes* later was hij er uit

maar meteen het lagertje er boven wat nog goed was ook maar er uit getoktoktokt, en die vervang ik ook gelijk.. voor die paar euro..
Mijn dank aan allen die mee hebben gedacht!
Geplaatst: wo nov 03, 2010 17:46
door Mario2t
Op zich nog niet eerder meegemaakt dat een lager van een waterpomp uitloopt. .
Ik zou het naaldlager van de koppeling er van hebben verdacht dat hij lawaai zou maken. .
Hoop dat je brommer het straks weer goed doet.
Succes!
Geplaatst: wo nov 03, 2010 22:08
door CrazyWezel
zal deze er ook nog even uithalen voor de zekerheid,
ik voelde in elk geval geen speling, en met er aan draaien voel ik er ook niets raars aan.
update:
net nog maar even de compressor aangezwengeld en mijn koppeling ontleed,
ik zie er niets aan, voel er niets vreemds aan.. de bus die er in zit, waar de lagers overheen lopen ziet er uit als nieuw, en de binnenkant van het buitenhuis van de koppeling, waar de andere kant van de lagers over lopen staan nog een soort van hoonsporen diagonaal, hoe test je die naaldlagers?
als je het buitenhuis vast pakt en op en neer beweegt heeft het op en neer geen speling, qua kantelen een heeeel klein beetje en naar binnen en buiten ong. 1.5mm
Geplaatst: do nov 04, 2010 10:00
door folie
CrazyWezel schreef:zal deze er ook nog even uithalen voor de zekerheid,
ik voelde in elk geval geen speling, en met er aan draaien voel ik er ook niets raars aan.
update:
net nog maar even de compressor aangezwengeld en mijn koppeling ontleed,
ik zie er niets aan, voel er niets vreemds aan.. de bus die er in zit, waar de lagers overheen lopen ziet er uit als nieuw, en de binnenkant van het buitenhuis van de koppeling, waar de andere kant van de lagers over lopen staan nog een soort van hoonsporen diagonaal, hoe test je die naaldlagers?
als je het buitenhuis vast pakt en op en neer beweegt heeft het op en neer geen speling, qua kantelen een heeeel klein beetje en naar binnen en buiten ong. 1.5mm
Niks mee aan de hand.
Hoezo compressor aanzwengelen, gebruik jij soms een slagmoersleutel ?
Geplaatst: do nov 04, 2010 18:48
door CrazyWezel
ja ik ben een watje.
heb toch maar 2 nieuwe lagertjes besteld, geen zin om hem nog een keer te moeten opereren.. en voor een euro of 13p/st kan ik het risico eigenlijk ook niet lopen.
Geplaatst: vr nov 05, 2010 20:02
door nielscr500
CrazyWezel schreef:zo, naar wat gekloot zijn ze er uit,
ik had op school een stale strip gepakt, gaatje geboord,
een blinde bout afgeslepen zodat ik een haakje had met schroefdraad er aan,
deze door de strip laten vallen in het lager,
dit was niet zo'n succes, als je hem aan wilt draaien draait je lager mee... dilemma!
dus toen strip met een grote boog over de rechter schouder weg gegooid,
haakje gerecycled, stuk draadeind gaan halen bij de lokale hobby-boer, had nog een mooi rond stuk messing met een gat er in liggen,
en een slagtrekker was zo geboren,
bleek alleen dat ik heel fanatiek M6 had gekocht, terwijl ik een M5 haakje had gemaakt, hadden ze geen verbindmoeren m5, toen maar een nieuw haakje geslepen van een M6 bout
een paar *toktoktokjes* later was hij er uit

maar meteen het lagertje er boven wat nog goed was ook maar er uit getoktoktokt, en die vervang ik ook gelijk.. voor die paar euro..
Mijn dank aan allen die mee hebben gedacht!
Waarom niet gewoon ff met een slagtrekker er uit getikt?
Zo doe ik het ook altijd.

Geplaatst: vr nov 05, 2010 21:57
door CrazyWezel
omdat ik die niet had, en ook geen fatsoenlijk haakje,
uit eindelijk allebij in elkaar gehobby-t en toen ging het wel,
denk dat ik het gewoon allemaal bewaar voor de volgende keer
