Pagina 1 van 1
Origineel versus Prox
Geplaatst: do okt 21, 2010 22:50
door Wortel
Na vele trouwe kilometers moet mijn 2003 525EXC vanwege klopsignalen er toch aan geloven; een complete revisie.
Nu moet ik kiezen tussen originele onderdelen (big-end, zuiger) .. =duurrr of Prox onderdelen. Nu vroeg ik mij af wat voor ervaringen er zijn met Prox onderdelen.
Roept u maarr..
Geplaatst: vr okt 22, 2010 07:30
door RvD
Nieuwe zuiger in m'n Yamaha WR450 gezet (paar jaar geleden alweer) en na zo'n 25 a 30 hr. pistonpen middendoor gebroken met alle gevolgen vandien (kleppen krom etc.).
Pakkingsetje gekocht paar jaar geleden voor m'n 125. Pakkingen moet je later bij vervanging weer loskrabben (zo vast zitten ze) terwijl je de originele gemakkelijk los kan nemen.
Voor mij geen Prox meer.
Ik gun ze het wel, goede prijs, maar de kwaliteit.......??
Geplaatst: vr okt 22, 2010 08:12
door huskie
Misschien dat Woesnner iets heeft, of vertex?
Pro-x drijfstang doet het iig goed in mijn brommer. Vertex levert de zuiger.
Geplaatst: vr okt 22, 2010 08:40
door Rolando
Wiseco kan ook nog, dan heb je een goed alternatief.
Geplaatst: vr okt 22, 2010 09:32
door Wortel
Hmmm... ik moet niet perse after market spul maar ik blijf Hollander he? Origineel geeft wel een vertrouwder gevoel.. maar als er nu totaal geen klachten zijn over after market.. tja
Lang en breed... u begrijpt wellicht mijn dilemma..
Geplaatst: vr okt 22, 2010 19:33
door pruus
volgens maat van me die in motorzaak werkt is het bigend van Prox goed, de zuigers niet, kleppen soms wel......je voelt ´m ? Wetenschap op zich en ook nog erg individueel getint! Suc6
Re: Origineel versus Prox
Geplaatst: vr okt 22, 2010 20:20
door Bosje
Wortel schreef:Na vele trouwe kilometers moet mijn 2003 525EXC vanwege klopsignalen er toch aan geloven; een complete revisie.
Nu moet ik kiezen tussen originele onderdelen (big-end, zuiger) .. =duurrr of Prox onderdelen. Nu vroeg ik mij af wat voor ervaringen er zijn met Prox onderdelen.
Roept u maarr..
Was jij nou diegene met dikke 800 uur of ben ik in de war?
Kan je eens wat info doen qua uren/kilomters? Ben ik wel benieuwd naar!
Geplaatst: vr okt 22, 2010 20:31
door Boerr
800 uur
if so, misschien wat fotootjes van de interne delen?
Vertex zou super zijn, maar misschien zijn die voor de 4-takten ook wel fabrikant van ktm origineel.. ? Bij de 2-takten iig wel..
Al met al, ik denk dat origineel je veel meer betrouwbare uren levert dan Prox
Re: Origineel versus Prox
Geplaatst: vr okt 22, 2010 22:22
door Wortel
Bosje schreef:Wortel schreef:Na vele trouwe kilometers moet mijn 2003 525EXC vanwege klopsignalen er toch aan geloven; een complete revisie.
Nu moet ik kiezen tussen originele onderdelen (big-end, zuiger) .. =duurrr of Prox onderdelen. Nu vroeg ik mij af wat voor ervaringen er zijn met Prox onderdelen.
Roept u maarr..
Was jij nou diegene met dikke 800 uur of ben ik in de war?
Kan je eens wat info doen qua uren/kilomters? Ben ik wel benieuwd naar!
Klopt ik schat het op ongeveer 800 uur maar teller en uren meter zijn ook wel eens buiten werking geweest. Er zit ook nu een andere teller op. In die 8 jaar zitten een aantal (woestijn) rallys waar je erg veel uren en km's maakt maar het blok niet erg belast wordt (op sommige stukken in het zand na dan..). Ook zitten er wat woon/werk uren/km's bij (met SM wielen met rubbers in achternaaf gemonteerd), wat klapperen en dus big-end/versnellingsbak problemen voorkomen.
Daar tegenover staan natuurlijk voor het blok "zware uren" ; Traininkjes op de baan en hier in de buurt, vele tripjes in het buitenland met veel klim- werk (=veel uren, weinig km) en natuurlijk de off-road ritjes, 10-uren crosses, 4-uren crosses etc en hier en daar een endurootje. 30.000 km zou best wel eens kunnen ja als je een gemiddelde snelheid haalt van plm 38 km/u, wellicht is het iets minder.
Ik heb het blok nu heel lang dicht gelaten maar nu wordt het tijd ivm klop geluiden en ander mechanisch gereutel. Hij loopt en start nog wel als een lier.. Ik ben ook heel benieuwd en zal zeker fotootjes maken en de toleranties meten.
Heb op KTM talk ook deze vraag uitgezet en daar zijn ze niet zo enthousiast over Prox (met name de zuigers) dus ik ben toch bang dat ik voor origineel ga..
Geplaatst: za okt 23, 2010 11:47
door mech
Je moet je zelf eerst afvragen hoe lang je nog met die motor gaat doen. Als je hem met een jaartje wegdoet denk ik dat je met Prox wel goed zit. Moet hij nog lang mee gewoon de origineele delen terug erin. Is gewoon het beste.
Geplaatst: za okt 23, 2010 19:21
door de crossgoeroe
Als je zoveel rijdt als jij gedaan hebt en de motor blijft met originele onderdelen zolang goed lopen,
waaraan twijfel je dan???
je steekt dan al zoveel geld in de hobby dat het verschil tussen de onderdelen je ook niet meer zal redden........
Geplaatst: za okt 23, 2010 21:37
door Redski
Ik vraag me af waarom je aan Prox zit te denken als je motor inderdaad al zolang heel blijft met orginele delen.
Is Prox zoveel goedkoper dan?? Voor mijn 300exc kostte een orginele zuigerkit bijvoorbeeld € 128,= compleet! Imitatie als Wiseco of Vertex (zit ook in de orginele kit) kost gewoon minimaal € 50,= meer.
Mijn ervaring met orgineel KTM spul is dat het vaak absoluut niet duurder is dan imi.
Geplaatst: za okt 23, 2010 22:18
door wr450f'05
Ik zou voor origineel gaan als dit zijn dienst al eens heeft bewezen dan zou ik niet eens twijfelen.
De schade is niet te overzien als de boel ploft omdat je hebt bezuinigd.
Geplaatst: ma okt 25, 2010 08:26
door Wortel
mech schreef:Je moet je zelf eerst afvragen hoe lang je nog met die motor gaat doen. Als je hem met een jaartje wegdoet denk ik dat je met Prox wel goed zit. Moet hij nog lang mee gewoon de origineele delen terug erin. Is gewoon het beste.
Het liefste zou ik een nieuwe halen maar daarvoor ontbreken de centen. Aan de andere kant, het ding is verder goed (op de krasjes na dan..) en ik ga echt geen klap harder op een nieuw model.
Op zuiger en krukas
bespaar je zomaar 250 euris dus het is de overweging wellicht waard.
Ik wil volgend jaar ook niet in de achtertuin van Khadaffi stil komen te staan dus ik denk dat het toch origineel wordt.
Geplaatst: do okt 28, 2010 14:37
door Herr DRénérZéele
Heb een paar weken geleden een nieuwe prox zuiger in mijn exc 300 gezet.(er kwam een vertex uit)
Dus dat gaat spannend worden. Hou jullie op de hoogte van mijn prox duurtest!
Geplaatst: do okt 28, 2010 17:54
door Boerr
Wat is het prijsvoordeel van een Prox tov een Vertex bij een 300exc dan? Ik vond de originele Vertex al rete-goedkoop (vorig jaar betaalde ik 73 euro
, foutje volgens mij, dit jaar gewoon 120 dacht ik)
Edit: Volgens mij zijn de 300's duurder ivm gesmede zuigers
Geplaatst: do okt 28, 2010 19:10
door Herr DRénérZéele
Om eerlijk te zijn.... Ik weet het geeneens...
...Ik kom bij mijn goede vriend de motorboer, vraag om een zuiger, ik krijg een zuiger en zet hem erin, hij zet het op de rekening en op een gegeven moment betaal ik die....
Erg hè, eigenlijk..
Re: Origineel versus Prox
Geplaatst: vr okt 29, 2010 10:20
door folie
In 800 uur zal ie toch wel een keer een nieuwe zuigerveer en een paar inlaatkleppen hebben gekregen ?
Geplaatst: zo okt 31, 2010 18:54
door Wortel
Blok is 2x keer open geweest, een nieuwe zuiger (was niet echt nodig..) met veren na plm 250uur, en inlaatkleppen en zuigerveren (waren echt ingeslagen na 500 uur).