Pagina 1 van 1

honda cr 250 vragen

Geplaatst: do sep 30, 2010 18:19
door boer125
ik ben erwin, heb afgelopen zaterdag een honda cr 250 uit 2001 gekocht. hierbij was nog een beetje werk. ik ben opzicht zelf best handig maar ben niet egt goed op de hoogte van de regeltjes bij een enduro/offroad rit. ik wil namelijk dit jaar nog een paar enduro's of off road ritten meerijden en volgend jaar enduro wedstrijden gaan rijden. ik heb ervaring in de crosswereld, 1 jaar VBM gereden nieuwelingen mx2. maar de enduro wereld is nieuw voor mij.
nu gaat het mij vooral om de voorberijding van mijn motor op een enduro wedstrijd.
- ten eerste moet ik het licht nog aansluiten, er zit een wekende lichtspoel op maar de bekabeling is geheel eraf geknipt :( er zit een remlichtschakelaar aan de achterrem, is eentje voldoende of moet er ook eentje op de voorrem zitten? ook is de vraag of er een spanningsregelaar in het circuit moet om deze te ''beveiligen''
- zijn knipperlichten verplicht, ik had namelijk pas een link gevonden met kniperlichten die in een handkapje ingebouwt waren, alleen zonde als je er op valt en ze breken af natuurlijk.
- is een claxon verplicht?
dit is eigelijk allemaal electrische vragen, dit omdat de vorige eigenaar het nodig vond om alles af te knippen :?
ook is mijn vraag aan een mede 2 takt rijder, hoe jullie de benzine mengen? hebben jullie gewoon een los flesje olie aan de motor/ in je tas zitten met maatstreepjes op?
- is een off roadrit rond te komen zonder de tank leeg te rijden? er zit namelijk maar een crosstankje op.
- de bandenkeuze: ik heb een 19'' achtervelg erop zitten, volgens de vorige eigenaar was de orginele velg kapot gegaan en heeft hij een crossvelg gekocht. zijn er een beetje redelijke banden op de markt die een dot+ FIM keuring hebben? of ben ik genodzaak om een 18'' velg te gaan zoeken?
ik hoop dat iemand mij een beetje kan helpen.
mvg erwin

enduro/offroad

Geplaatst: do sep 30, 2010 19:06
door klaas tt350
Hier een link voor als je enduro's wilt rijden:

http://www.enduro.nl/beginnen-met-enduro/

Aan de moderators:
Al deze (en andere) vragen zijn al veel vaker gesteld (ook door mijzelf) is het mischien geen idee om hier een FAQ onderwerp van te maken zodat dit ook makkelijker (weer)opzoekbaar is.[/b]

Geplaatst: do sep 30, 2010 19:10
door Tommie-Alferink
Goededag

Super dat je enduro fietsje heb gekocht is mooi werk :D
Je moet een remlicht hebben dat is verplicht (na mij weten maakt nie uit voor of achter als hij het ma doet.
kniperlichten zijn in duitsland verplicht maar in nederland doen ze er nie moeilijk over daar heb je je benen of handen voor :P
Claxon is verplicht of (toeter)
Benziene meng je van tevoren. ik dac zo 1;40 en neem je in jerrycans mee en die zet je bij de start/finsh en bij een tankstop neer .Ik kon net 50 km rijden met een 2taktje (met crostank ) ligt owk aan de omstandigheden van het parcour.
Voor 19" zijn wel enduro banden Kenda,Michelin,Trellerborg teverkrijgen maar 18; bandje hebben de meeste op vooraard en 19'is meestal wat moeilijker
Hoop dat je hier wat aan hebt. Groeten

Geplaatst: do sep 30, 2010 19:32
door gassen

Geplaatst: do sep 30, 2010 19:38
door boer125
ik heb net aandachtig de site zitten te lezen, is egt een goede site en veel informatie terug te vinden. bedank voor deze tip.
nu net mijn fietsje nog klaarmaken. messchien iemand ervaring met de verlichting aansluiting
mvg erwin

Geplaatst: do sep 30, 2010 19:54
door CrazyWezel
tot nu toe de lichtspoelen die ik ben tegen gekomen hebben een gele draad voor de voeding van de verlichting, de massa pak ik gewoon van het frame ergens, de remschakelaar is gewoon een maak-contact, deze hang je tussen de voeding en het remlicht, het achterlicht gewoon rechtstreeks aan geel (of als je het uitschakelbaar wil met een schakelaar)
ik heb achter een Acerbis Led ding gemonteerd, omdat gloeilampen maar 10min mee gingen, voor had ik led, maar dat is weer terug veranderd naar halogeen ivm licht opbrengst.
als je er niet uit komt en je bent een keer in de buurt met je motor wil ik best even mee kijken..

thuis tank ik mijn motor meestal af uit een jerrycan en voor onderweg heb ik zo'n flesje bij:
Afbeelding

Geplaatst: do sep 30, 2010 20:29
door gassen
Voor het remlicht kun je schakelaars kopen voor op je remreservoir (ipv de banjobout) bijv: http://marcomoto.nl/universeel/verlicht ... elaar.html

Motor moet dynamo hebben, alleen accu is niet toegestaan. Toeter mag ook niet meer, moet tegenwoordig ook elektrisch zijn.
Universele spanningsregelaar is aan te bevelen, zeker als je lampen continue kapot gaan door te hoge spanningen. Of je moet voor 12/ 24V lampen gaan op een 6V/12V installatie.
Nadeel van een spanningregelaar is dat je er een voor wisselspanning moet hebben of eerst een gelijkrichter ertussen fabrieken.

Ik heb een 250 Honda gehad waar een spoel in zat met dusdanige lage opbrengst, dat er voor een fiets achterlichtlampje in "kon" en achter een paar ledjes. Voorlamp is ook bijna nooit kapot gegaan, maar gaf ook bijna geen licht. Ik ben een keer tijdens de wedstrijd er tussenuit gehaald door een controleur omdat ik mijn licht niet aanhad (dikke mist). Toen ik dichterbij kwam zag hij dat het wel aan was en mocht weer verder :roll:. Leds achter is sowieso aan te bevelen , rammelen niet snel kapot.

Qua banden: 18" is meer keuze, en als je nog geen ambitie hebt wereldkampioen te worden is er in 19" keuze genoeg. :wink:

En vergeet je milieumat niet!

Geplaatst: do sep 30, 2010 20:49
door Noppy
Ik heb service geboekt, dan hoef ik toch niet zelf een milieumat mee te brengen? Of wel?

Geplaatst: do sep 30, 2010 20:56
door Tommie-Alferink
neej idd dan is dat bij de tankstop s helemaal geregeld mis wel handig als je moet sleutelen dat je er wat onder hebt liggen (ga er niet van uit dat je moet sleutelen ) ma je weet ma nooit

Geplaatst: do sep 30, 2010 20:57
door boer125
ik heb nog niet gemeten welke spanning er uit de lichtspoel komt, maar als deze zoals jouw (gassen) motor zou zijn, dan werkt een led achterlicht tog niet? of zie ik dit verkeerd? bij mijn brommer vroeger kreeg ik ook het led achterlicht niet aan de praat omdat de spoel maar 6 volt leverde. verder is het allemaal al een heel stuk duidelijker geworden! bedank voor jullie inzet en snelle reacties!
ook heb ik nog een vraagje over de uitlaat, er zit een hgs demper op, is er een makkelijke manier om deze stiller te krijgen, heb nieuwe dempervulling erin gedaan maar vind het zelf nog best hard klinken. messchien een Db killer voor een 2 takt? heb hier geen ervaring mee maar om problemen in de toekomst te voorkomen dan liever wat minder vermogen dan een hoop gezeik.
messchien is er ook toevalling nog iemand die ervaring heeft met supermotardwielen onder een cr 250. ik heb er namelijk begekregen, en eve mee gereden. alleen heeft hij geen kleiner tandwiel erbij, hierdoor trekt het als een gek maar gaat niet hard. welke maat is ongeveer gebruikelijk voor weggebruik? vaak zal ik er niet mee rijden maar even spelen op de weg is nooit weg, of een plaatselijke toertocht.

mvg erwin

Geplaatst: zo okt 03, 2010 17:17
door boer125
vandaag ben ik begonnen met het ''opbouwen'' van de cr. ten eerste even controleren of de bekabeling van de lichtspoel klopte. hierbij kwam ik een mooie verrassing van de vorige eigenaar tegen. ik draaide het kapje eraf, en er viel een m6 bout uit, een andere zat tussen het vliegwiel en het blok, gelukkig lag hij los ertussen. na de schroefdraden opnieuw uitgetapt te hebben de grondplaat maar weer terug vast gezet.
hierna heb ik de spanning gemeten, stationair: 14Volt, bijna volgas: 35Volt. (dit is wisselstroom). hier zal dus zowiezo een gelijkrichter tussen moeten. ook zal er een spanningsregelaar tussen moeten.
na de bekabeling zovermogelijk aan te sluiten, ben ik opzoek gegaan naar een dashboardje. op internet kwam ik deze tegen: http://www.trailtech.net/75-406.html . heeft iemand ervaring met dit dashboard? hier zitten schijnbaar alle sensoren ect bij of lees ik dit nu verkeerd? messchien iemand die een dealer weet van deze in nederland/belgie?
ook ben ik gaan kijken voor een achterbandje, er licht nu een michelin op: 110/70/19 welke band kan ik dan het beste pakken met fim keur? ben namelijk niet zo van die bandenmaten en alle manieren van opschrijven hiervan. het liefst een kenda.

messchien is er ook iemand die kan kijken bij zijn eigen motor wat er allemaal tussen de lichtspoel een een lamp hangt, dan heb ik een goed voorbeeld.

mvg erwin

Geplaatst: wo nov 10, 2010 16:31
door boer125
ondertussen heb ik het rijbewijs gehaald, de motor terug gekeurd en de eerste kilometers gemaakt.
hierbij is mij opgevallen dat de motor een beetje door blijft lopen in toeren als ik het gas loslaat, hij begint dan een beetje te schokken.
kan dit komen door de enduro demper die ik gemonteerd heb, messchien andere afstelling nodig?

verder ben ik zeer tevreden met mijn motortje tot nu toe. alleen meteen de eerste keer dat ik terug kwam en een betonnen trap bij ons dorp opreed, de wiellagers achter aan gort gereden :oops:

ook heb ik een andere koplamp gemonteerd, alleen deze raakt de cdi kast die aan het balhoofd bevestigd zit:( messchien dat iemand een andere koplamp weet die meer naar voren steekt, ik heb hem nu hoger gemonteerd zodat de vitting erover heen draait. dit is echter niet de schoonheidsprijs waard.

verder ben ik nu alleen nog op zoek naar een standaart, en een voorbeeldfoto hoe deze aan het frame bevestigd zit bij een cr/crf.

mvg erwin

tevens is mijn zoektocht al een beetje begonnen naar rijders in de omgeving van limburg zuid midden. ben niet te beroerd om een stuk te rijden om een groepje te vinden waar ik eens mee mee kan tuffen.