Pagina 1 van 1

Off-the-road MC Havelte

Geplaatst: ma sep 27, 2010 12:03
door Noppy
St. Codegroen gaat zondag 3 oktober De Olde Landschapsrijders van MC Havelte assisteren bij het toepassen van een nieuw format in geluidskeuring.

Dit houdt in dat de traditionele steekproef komt te vervallen en dat iedere motor individueel op geluid gecontroleerd gaat worden.

Het is een unieke dag, waar Defensie in het kader van de herdenking van de in Afghanistan gesneuvelde soldaat Jos Leunissen, een bijzonder gebaar maakt naar de off-road-gemeenschap door het oefenterrein toch weer open te stellen. Maar, onder strikte voorwaarden...

De keuring geschiedt in twee stappen: eerst een soort motorcrosstart in rijen van vijf. Rijder zit gewoon op motor en bedient eigen gas. Motoren die op het gehoor braaf klinken krijgen een groene sticker aan de remleiding. Het gaatje waardoor de dB-killer vastgezet wordt wordt controleerbaar verzegeld.

Motoren die uitvallen gaan links af naar de stand van Codegroen, waar ze tegen 50€ borg of inlevering van autosleutels een passende universele geluidskiller krijgen aangeboden plus een her-meting.

Indien je dan rond de norm van 94 dB uitkomt dan krijgt men alsnog een groene sticker. Aan het einde van de dag lever je bij het clubbestuur de killer weer ongeschonden in en krijgt je de borg terug. Twijfel je dus aan je uitlaatgeluid, neem dan in ieder geval voldoende cash mee! Anders moet je terug naar het dorp om te pinnen!

Er zal ook een dynamische meting uitgevoerd worden op diverse geheime plekken. Komt de motor in aanmerking voor een herkeuring, dan wordt de fuik verderop per portofoon gewaarschuwd met een signalement van rijder en motor. Motor wordt dan apart gezet en opnieuw gemeten. Ook worden de zegel op de uitlaat en de groene sticker opnieuw gecontroleerd. Is met één van de twee geknoeid dan volgt direct een diskwalificatie.

Totaal zullen ruim 20 vrijwilligers van club, KNMV, Codegroen, lokale cross winkels, BOA's van Staatscrossbeheer en de Provincie vrijwillig hun zondag opofferen om jullie rit mogelijk te maken. Houd het alsjeblieft netjes en stil!

Voor meer info over hoe je je best in het buitengebied gedraagt, kijk op: http://www.codegroen.com/index.php?opti ... &Itemid=71

Geplaatst: ma okt 04, 2010 19:44
door jwrtuning
Ik vond de geluidskeuring in Havelte nogal tegenvallen!

Ik heb speciaal voor deze gelegenheid een nieuwe originele KTM enduro demper gekocht om niet de pech te hebben eventueel toch afgekeurd te worden.

De eerste keuring (ff aantrappen terwijl je in de rij staat) verliep zonder problemen. De man vond het keurig en geeft een groene sticker.

Toch wel nieuwsgierig hoeveel DB er werkelijk uitkomt ga ik naar de officiële meting waar je gemeten wordt als je geen groene sticker hebt gekregen...
Ik ben een paar keer gemeten. De keurmeester wist blijkbaar niet hoe het moest. Hij zat te klooien met de afstand. Dan was de microfoon naar de demper gericht, dan weer naar het blok en ook nog eens naar achteren. De ene keer schommelde ik tegen de 94 DB aan, de andere keer over de 98 DB.

Hoe moet het nou wel??

Geplaatst: ma okt 04, 2010 20:23
door Noppy
Hey JW,

Zie FIM-reglement. PDF.

Jij hebt een expansie uitlaat en blijkbaar stond die op 'de film'. Mic moet exact op 50 cm van de uitlaatmond staan, 45 graden. Hadden ze je toerental wel juist ingesteld staan?

Geplaatst: di okt 05, 2010 10:18
door jwrtuning
Expansie uitlaat? En hoezo op de film??

Heb de CR500 verkocht als je dat bedoelt. Nu weer een KTM300.

Het reglement heb ik wel eens gelezen. Maar de keurmeester maakte er gewoon een potje van. Hij kwam nogal twijfelachtig over..

Keurmeester zei wel dat het kon zijn dat de carb. niet juist afgesteld is. Daardoor kon het een paar DB schelen omdat de motor niet 100% goed liep op het toerental (3000 rpm?)

Ik had trouwens wel de "mapping" knop ingedrukt. Kan het daar ook aan liggen? Vervroegde ontsteking bij relatief laag toerental?

Geplaatst: di okt 05, 2010 10:44
door Noppy
Stuur me maar ff een mailtje/pbtje met je 06. Is lastig uitleggen zo.