Pagina 1 van 1

Geluidsmeting?

Geplaatst: do sep 16, 2010 18:28
door Kuipe
Kan iemand mij uitleggen hoe een geluidsmeting gebeurt?

Zou graag de OTR Handel meerijden maar heb nog nooit een geluidsmeting meegemaakt.
Daar ik met een andere bocht zit en deze iets meer muziek produceert dan de standaard bocht wil ik deze graag eerst op voorhand meten.

Geplaatst: do sep 16, 2010 19:13
door gassen

Geplaatst: vr sep 17, 2010 00:25
door Noppy
De geluidskeuring wordt weer door Codegroen uitgevoerd.

Je staat met 5 man op een rij en start de motor. Je produceert dan de geluiden die je normaal op de cross maakt tijdens een start voor het hek. Je wordt dan gecontroleerd door een expert op het oor.

Val je uit de toon, dan wordt je naar het grasveld opzij verwezen waar je geluid met een geijkte meter gemeten wordt op 50 cm, schuin achter de motor, bij 3/4 gas.

Indien je dan meer dan 94 dB maakt krijg je een rode sticker. Een rode sticker betekent niet mee doen. Je kenteken is dan genoteerd, zodat je niet meer door naar de start kunt.

Vorig jaar was een proefjaar. Dit jaar wordt je zeer waarschijnlijk uitgesloten van deelname. Je krijgt een herkansing via Codegroen door het ter plekke aanmeten van de universele dB-killer tegen €50 borg of je autosleutels. Aan het einde van het evenement geeft je de killer weer terug en krijg je je onderpand terug.

Geplaatst: vr sep 17, 2010 06:36
door johanb
Hallo Noppy,

als je eruit wordt gehaald voor de controle naar het controleveld wordt er dan ook rekening gehouden met omgevingsgeluid? Kan mij voorstellen dat je geen goede meting kunt doen als er nabij 5 motoren tegelijk staan te draaien.

Johan

Geplaatst: vr sep 17, 2010 07:29
door Noppy
Hallo Johan,

Je wordt er inderdaad uitgehaald en naar een apart grasveldje gedirigeerd.

Geplaatst: vr sep 17, 2010 08:15
door Boerr
Slim systeem als je het mij vraagt! Ik was al bang dat er stuk voor stuk met een meter gemeten zou worden..
Overigens denk ik niet dat de 2takten heel snel over de grens zullen gaan

Geplaatst: vr sep 17, 2010 10:16
door huskie
Was afgelopen weekend, zaterdagochtend, even aan het trainen in de kuil bij IJmuiden. Daar reed een suzuki 4takt rond......een crosser, maar toch. Wat een tering herrie maakte dat ding. De rijder die erop zat was een beginneling/hobbyist, en kwam maar tot half gas, en dan toch zo'n geluid. :shock:

Je moet het volgende bedenken. Het is daar een gedoogbeleidje. Hardstikke leuk om even te rijden, voor iedereen. Maar er liggen daar woonschepen omheen, en ik begrijp best dat die even een grote moeite hadden met deze beste vent. Hij was alleen, maar smiddags komen zijn vrienden? ook even rijden. Kan niet!!! Nederland is te klein.
Ben ik nu een oude ... aan het worden, moralist, of gewoon realist.
Deze brommer had de crossbaan niet gehaald.

Geplaatst: vr sep 17, 2010 11:23
door mouser
Wellicht is het goed om een "herrieschopper" aan te spreken op zijn gedrag. Een stukje bewustworden mbt het veroorzaken van overlast is heel belangrijk. Iedere OTR rijder zou moeten weten dat het rijden met blafpijpen zeer schadelijk is voor onze hobby.

Nog even een technisch weetje: de zogenaamde stillere uitlaten zijn een combi van absorbtie en reflectie dempers. Aan het eind van de uitlaat wordt de uitlaat wat geknepen, in het reflectiedeel. Dat levert meer koppel op bij de lage toerentallen, precies wat de OTR rijder graag wil!!

En de blafpijpen: soms open crossexemplaren, of te open aan het eind van de demper: vaak meer lawaai, en open dempers geven slechts piekvermogen, en minder koppel onderin. Piekvermogen is handig voor motorcrossers die net dat extra beetje nodig hebben, niet voor de hobby mannen of OTR rijders.

En als je denkt: ik wil veel pk's en veel koppel: koop gewoon een 530 ofzo met een originele uitlaat, nix aan de hand.