Cross certificaat voor motorcrossers verplicht!
Geplaatst: do sep 09, 2010 21:50
Cross certificaat voor motorcrossers verplicht! 1-9-2010
VEILIG EN VERANTWOORD MOTORCROSSEN
MON start met certificering van motorcrossers. In 2011 moet iedere motorcrosser in het bezit zijn van een MON Cross Certificaat. Certificering van de motorcross is een essentieel onderdeel om de veiligheid en de toekomst van de motorcross te waarborgen.
Waarom een Cross Certificaat?
Certificering is niet ongewoon in de sport. Een goed voorbeeld is de autosport. Wanneer je besluit om te gaan autoracen ben je verplicht eerst een racelicentie te halen. Een ander voorbeeld is de golfsport. Als je op een golfbaan wilt spelen moet je eerst een GVB (Golf-VaardigheidsBewijs) halen. Zelfs bij het voetbal dien je voordat je het veld betreed eerst te trainen met je team. Het is niet meer dan logisch dat ook crossers die voor de eerste keer het circuit op rijden uitleg krijgen en bewust worden van de basisbegrippen van motorcross om zo de veiligheid van de sport te verbeteren. Laten we eerlijk zijn, motorcross is een risicovolle sport, waar serieus mee omgegaan moet worden.
Voor nieuwkomers en jeugdige motorcrossers?
De MON streeft ernaar om motorcross voor iedereen toegankelijk te maken waarbij veiligheid voorop staat. Het certificaat is in eerste instantie bedoeld voor nieuwkomers en jeugdige motorcrossers. Je besluit om te gaan motorcrossen, en dan? Je gaat naar de plaatselijke motordealer en koopt een crossmotor. Op het crosscircuit bij jou in de buurt krijg je als je geluk hebt instructie over welke kant je op moet rijden. Dit is natuurlijk overdreven, maar het gebeurt echt!
Inmiddels zijn er bij veel clubs “jeugd”trainers aangesteld, maar er zijn nog steeds clubs waar dit helaas nog niet zo is.
Het initiatief wordt enthousiast ontvangen.
Vanaf het eerste moment reageert de crosswereld sceptisch op het Cross Certificaat. Na uitleg van de MON MX trainers wordt duidelijk hoe belangrijk het Cross Certificaat is en wordt het initiatief positief en enthousiast ontvangen. Na simpele voorbeelden te hebben gegeven uit de praktijk weet iedereen dat dit de realiteit is. “Je crossbril schoonmaken achter een springbult, wat moet je doen als je motor stopt?, heb je genoeg benzine in je tank? Het is niet alleen heel vervelend als je aan de andere kant van het circuit zonder benzine stil komt te staan maar je brengt ook jezelf en anderen onnodig in gevaar”.
Dit gebeurt echt!
In het onderstaande filmpje een aantal voorbeelden uit de praktijk.
Link: http://www.youtube.com/watch?v=QTceRjhC-ZM
Motorsport Organisatie Nederland
kwam dit stuk tegen op mon.nl
ik kan me voorstellen dat dit best nut kan hebben, alleen is de vraag nu hoe gaat dit verder?? weet iemand iets te vertellen wat dit tot betrekking heeft met enduro's ect krijgen deze daluk ook zoeen bewijs of gaan ze er vanuit dat je het kunt omdat je dan een rijbewijs hebt?
stukje zal voor vele nuttig zijn om te weten met trainen op banen van de mon dat dit straks verplicht is.
mvg erwin
VEILIG EN VERANTWOORD MOTORCROSSEN
MON start met certificering van motorcrossers. In 2011 moet iedere motorcrosser in het bezit zijn van een MON Cross Certificaat. Certificering van de motorcross is een essentieel onderdeel om de veiligheid en de toekomst van de motorcross te waarborgen.
Waarom een Cross Certificaat?
Certificering is niet ongewoon in de sport. Een goed voorbeeld is de autosport. Wanneer je besluit om te gaan autoracen ben je verplicht eerst een racelicentie te halen. Een ander voorbeeld is de golfsport. Als je op een golfbaan wilt spelen moet je eerst een GVB (Golf-VaardigheidsBewijs) halen. Zelfs bij het voetbal dien je voordat je het veld betreed eerst te trainen met je team. Het is niet meer dan logisch dat ook crossers die voor de eerste keer het circuit op rijden uitleg krijgen en bewust worden van de basisbegrippen van motorcross om zo de veiligheid van de sport te verbeteren. Laten we eerlijk zijn, motorcross is een risicovolle sport, waar serieus mee omgegaan moet worden.
Voor nieuwkomers en jeugdige motorcrossers?
De MON streeft ernaar om motorcross voor iedereen toegankelijk te maken waarbij veiligheid voorop staat. Het certificaat is in eerste instantie bedoeld voor nieuwkomers en jeugdige motorcrossers. Je besluit om te gaan motorcrossen, en dan? Je gaat naar de plaatselijke motordealer en koopt een crossmotor. Op het crosscircuit bij jou in de buurt krijg je als je geluk hebt instructie over welke kant je op moet rijden. Dit is natuurlijk overdreven, maar het gebeurt echt!
Inmiddels zijn er bij veel clubs “jeugd”trainers aangesteld, maar er zijn nog steeds clubs waar dit helaas nog niet zo is.
Het initiatief wordt enthousiast ontvangen.
Vanaf het eerste moment reageert de crosswereld sceptisch op het Cross Certificaat. Na uitleg van de MON MX trainers wordt duidelijk hoe belangrijk het Cross Certificaat is en wordt het initiatief positief en enthousiast ontvangen. Na simpele voorbeelden te hebben gegeven uit de praktijk weet iedereen dat dit de realiteit is. “Je crossbril schoonmaken achter een springbult, wat moet je doen als je motor stopt?, heb je genoeg benzine in je tank? Het is niet alleen heel vervelend als je aan de andere kant van het circuit zonder benzine stil komt te staan maar je brengt ook jezelf en anderen onnodig in gevaar”.
Dit gebeurt echt!
In het onderstaande filmpje een aantal voorbeelden uit de praktijk.
Link: http://www.youtube.com/watch?v=QTceRjhC-ZM
Motorsport Organisatie Nederland
kwam dit stuk tegen op mon.nl
ik kan me voorstellen dat dit best nut kan hebben, alleen is de vraag nu hoe gaat dit verder?? weet iemand iets te vertellen wat dit tot betrekking heeft met enduro's ect krijgen deze daluk ook zoeen bewijs of gaan ze er vanuit dat je het kunt omdat je dan een rijbewijs hebt?
stukje zal voor vele nuttig zijn om te weten met trainen op banen van de mon dat dit straks verplicht is.
mvg erwin