Pagina 1 van 1

vraagje

Geplaatst: ma jun 30, 2003 20:22
door /me
het is ivm met een yamaha 426
je hebt de yz426 en de wr426
wr426 is de enduro en "street legal"
yz426 is de full cross versie en hier mag je NIET mee op de baan

maar wat moet je doen om ermee op de baan te mogen?
lichten erop zetten is geen probleem maar het zijn de papieren

ik heb hier al wat rond gehoord en ze zeiden hier:
als er bij die yz papieren bijzitten dan mag je ermee op de baan
als ik vraag: zijn dat wel de juiste?
krijg ik het antwoord: ja je hebt maar 1 soort

maar mij maak je toch niet wijs dat die yz zonder papieren wordt geleverd
OF met gewone gehomologeerde papieren terwijl die niet gehomologeerd is :s


ik weet gewoon een yz te koop staan, daarom vraag ik het ff ;)
en ik wil er een supermotard van maken

Geplaatst: ma jun 30, 2003 21:54
door Jo VdB
In Belgiƫ (en vermoedelijk ook Nederland) is he antwoord vrij simpel.

De officieel gehomologeerde versie (de WR, de EXC, ...) is gepasseerd langs de (Europese) homologatie, en heeft gelijkvormigheids-papieren.
En natuurlijk licht, claxon, pinkers, spiegels, een goedgekeurde demper, enz.

Een crosser heeft dit allemaal niet.

Papieren hebben ze natuurlijk alletwee. Alleen verschillende ...

Voor een crosser is dit vaak gewoon een papier dat zegt dat de eigenaar van het papier tevens de eigenaar is van de moto, bij gebrek aan andere bewijsmiddelen.

Voor een goedgekeurde moto, heb je naast het gelijkvormigheidsattest ook nog andere papieren, die je toelaten je moto ook effectief in te schrijven ("toe te laten") voor het verkeer.

Al de rest, dus papieren van een andere moto gebruiken om een crosser zogezegd te legaliseren en in te schrijven, is schriftvervalsing !!!

Met alle gevolgen vandien. Bv chassisnummer klopt niet, etc.

Veel succes als je je verzekeraar oa. moet inlichten dat je schriftvervalsing pleegde !!! Bij kleine ongevalletjes geen probleem. Bij grotere problemen zal je verzekeraar regressie-recht toepassen, en heb jij een groot probleem !!!

Jo VdB

Re: vraagje

Geplaatst: ma jun 30, 2003 22:58
door Gentle Giant
/me schreef: maar wat moet je doen om ermee op de baan te mogen?
lichten erop zetten is geen probleem maar het zijn de papieren
Zo natuurlijk :

http://fotoboek.luiemotorfiets.net/foto/7409

Geplaatst: ma jun 30, 2003 22:58
door /Me
hartelijk dank voor je reactie!!

nu die persoon die deze yz verkoopt bewwert dat hij er papieren voor heeft aangevraagd

dus als hij een gelijkvormigheidsattest heeft EN het kadernummer op het papier EN op de moto komt overeen
dan ist het toch al min of meer in orde, niet?

en wat bedoel je met die andere papieren?

Re: vraagje

Geplaatst: ma jun 30, 2003 22:59
door /me
Gentle Giant schreef:
/me schreef: maar wat moet je doen om ermee op de baan te mogen?
lichten erop zetten is geen probleem maar het zijn de papieren
Zo natuurlijk :

http://fotoboek.luiemotorfiets.net/foto/7409
mja, dat noem ik niet direct een oplossing :)

Geplaatst: di jul 01, 2003 08:29
door peewee niet ingelogd
Behalve de homologatie, moeten de papieren wel kloppen en klein detail is natuurlijk ook het financiele aspect.

Voor een yz zijn volgens mij de invoerrechten en BPM en mischien ook de BTW lager dan voor een WR. Let hier goed want in Nederland zijn crossers ettelijke duizenden euro's goedkoper dan een cross uitvoering. En deze penning wil de staat wel hebben.

Althans volgens mijn bescheiden mening.

groeten en succes.

Peewee

Geplaatst: di jul 01, 2003 21:37
door Jo VdB
/Me schreef:hartelijk dank voor je reactie!!

die persoon die deze yz verkoopt bewwert dat hij er papieren voor heeft aangevraagd
Dus hij heeft ze nog niet effectief :twisted:

Eerst alle papieren zien, dan pas kopen is mijn devies !!!

Jo VdB

Geplaatst: di jul 01, 2003 22:53
door /me
en wat zijn alle papieren?
ik ken enkel een gelijkvormigheids attest :oops:
zijn er nog papieren?

Geplaatst: wo jul 02, 2003 00:30
door Jo VdB
In Belgiƫ is dat naast het gelijkvormigheidsattest, ook nog zo'n vignet (ik dacht een vignet Y) dat je op de aanvraag tot inschrijving dient te kleven, tesamen met de klever van de verzekeringsmaatschappij, waardoor je zo'n rood inschrijvingsformulier krijgt. (Dit althans als de moto nog niet ingeschreven is geweest. Anders heeft de moto al zo'n rode kaart)
Belangrijk is dat het gelijkvormigheidsattest (of ook wel "confirmation of conformity") slaat op de motorfiets waar de papieren (zogezegd) bij zijn.

Op moderne motoren staat altijd op het balhoofd een europees PVG-nummer (Proces Verbaal van Goedkeuring) Aan de hand hiervan kan je alsnog een gelijkvormigheidsattest krijgen, mocht het originele kwijtgeraakt zijn.

Jo VdB

Geplaatst: wo jul 02, 2003 02:25
door Gast
dit moest ik weten!!

dank u wel! :D