Pagina 1 van 1
Schroefdraad carterdeksel dol
Geplaatst: wo aug 04, 2010 07:05
door Fab
Gisteren mijn koppling vervangen. Bij het vast draaien van mijn carterdeksel (of hoe dat ding ook heet) is er bij 1 bout het schroefdraad in het blok kapot gegaan. Wat is nu de beste optie om dit te repareren?
1 - langere bout en hopen dat er nog vlees zit
2 - schroefdraad tappen voor een grotere bout
3 - kijken of er iets zoals een helicoil in kan
4 - een oplossing van jullie
Groeten,
Fabian
Geplaatst: wo aug 04, 2010 07:40
door Sjokske
Hangt een beetje af van wat voor diameter het originele boutje is. Als deze M5 is kun je het naar M6 opboren/tappen, maar van M6 naar M8 opboren/tappen oogt al weer redelijk lomp groot.
Voor een Helicoil heb je vlees en diepte nodig (en een kompleet setje van boor, tap en Helicoil in de juiste maat, en de prijs van zo'n setje is niet echt voor niks), kortom het hangt een beetje van de situatie af.
Geplaatst: wo aug 04, 2010 07:43
door Fab
Ik denk dat het m5 is. Dus niet eerst proberen met een langere bout?
Echt klote dit. Zelf mijn koppeling en korf vervangen. Ging allemaal goed en dan gaat me laatste boutje van het deksel fout.
Geplaatst: wo aug 04, 2010 07:49
door Sjokske
Is mij ook wel eens gebeurd, er hoeft maar een klein gietfoutje net op de verkeerde plaats te zitten en je hebt kans op draad naar de @%$#&.
Als het M5 was kun je er een boortje van ø5 mm. in zetten en optappen naar M6, de kerndiameter van M6 draad is gelukkig ø5 mm.
Geplaatst: wo aug 04, 2010 07:54
door Fab
Bedankt voor je info. Vanmiddag gelijk aan de slag.
Geplaatst: wo aug 04, 2010 12:24
door gassen
Zal wel M6 zijn op de Suzuki.
Helicoil is idd de beste optie als er weinig diepte meer is en vlees genoeg rondom zit.
Is er wel diepte, dan boren en M6 dieper tappen.
Nog voorzichtiger: iets dieper boren, tapeind erin lijmen loctite 638 of 620 en deksel met moer M6 vastzetten.
Mocht het M5 zijn kan het ook allemaal word alleen de boor 4.2mm.
Fles loctite zal ongeveer even duur zijn als een helicoil set.
Nadeel van helicoil is; je moet ermee kunnen werken. Heb je het nog nooit eerder gedaan, oefen dan eest op een stuk aluminium blok.
Een helicoil die fout zit zonder dat je het weet, maakt meer kapot dan je lief is.
Geplaatst: wo aug 04, 2010 18:53
door zappa.suzuki
Als je er geen ervaring mee hebt gewoon naar een goede motor/cross zaak.. en dan dus niet zo nette zaak vol met nieuwe motoren
Geplaatst: do aug 05, 2010 14:35
door Rolando
Helicoil werkt inderdaad perfect.