Pagina 1 van 1

overstap 2 naar 4 tact

Geplaatst: zo jul 18, 2010 17:22
door patricksku
Hey noppers,

Ik zit een beetje met de volgende vraag :roll: .

Ik wil 4 tact gaan rijden ,maar ben er niet uit of het nou 250 of 450 wordt.
Er wordt voornamelijk mee gecrost op een baantje, ik heb me laten vertellen dat je op een 450 toch wekelijks moet zitten wil je hem de baas blijven, 250 zou in mijn geval meer geschikt zijn.ook omdat ik van 2 tact kom :?:
Mijn rijstijl is voor de hobby en fun, ik zeik de motor niet af en spring bescheiden, 40 jaar HaHaHa :D.
Is er groot verschil in onderhoud tussen 250 en 450. :?:

Wie van jullie heeft ervaring met beide 4-tact`s,
En wil zijn mening delen. :wink:
Alvast bedankt :!:

Geplaatst: zo jul 18, 2010 20:18
door Noppy
Een 250F zou je prima kunnen rijden; je bent al gewend op de koppeling en fel op het gas te rijden.

Je zult het meest moeten wennen aan gas dicht vlak voor een bocht.

Waarom kijk je niet naar de nieuwe KTM 350? Die zit er precies tussen in.

http://www.youtube.com/watch?v=SbJkvwek ... re=related

Geplaatst: zo jul 18, 2010 22:45
door Redski
je bent al gewend op de koppeling en fel op het gas te rijden.
Op sommige 2 takten ben je dat ook niet gewend hoor :D.

Geplaatst: ma jul 19, 2010 12:12
door gassen
Ik kom ook van een 250 2takt af en heb eerst wat testritten gemaakt op een 250 en 450.

Toch gezwicht voor de 450 omdat deze een wat langere adem heeft. Vermogen komt overeen met mijn oude 2 takt alleen veel meer trekkracht over het hele gebied. In het zware zand blijft zo'n 450 echter flink sleuren, het houd niet op. En daar kun je echt moe van worden.

De 250 motoren zijn veel wendbaarder dan de 450 (duidelijk merkbaar) maar vragen toch wat meer toeren om er goed mee vooruit te komen. Je wordt er ook lang niet zo snel moe op. Funfactor ligt imho bij de 250 ook wat hoger.

Op licht terrein denk ik af en toe nog steeds aan de testrit op de 250, wordt het echter zwaar, ben ik toch gelukkig met mijn keuze.

Geplaatst: ma jul 19, 2010 19:56
door Sjokske
Het eigen gewicht van de aanstaande eigenaar wil ook nog wel meespelen :idea:
Boven de pakkumbeet 80 kilo wordt een 250 een tikkie aan de lichte kant is mijn bescheiden mening. En dan hangt het ook nog eens af van je rijstijl.
Als je niet te dikwijls in de onkosten wil komen pak dan wat zwaarders, die hoeft om dezelfde snelheid te maken minder toeren te draaien, maar bij onverwachts gas geven kan die je ook makkelijker verrassen (en daar leer je dan weer snel van :wink: ), bovendien is een crosser nog wat feller van karakter dan een enduro.
Zelf doe ik het met een 570 (maar weeg dan wel op een paar stuks na 100 kaagees :oops: ), lekker werken op de tractor, heerlijk afmelken op lage toeren, en dan ook vol op toeren big fun (als de armen het houden).

Geplaatst: ma jul 19, 2010 22:37
door speedphreax
Daar spreekt een kenner! :D Helemaal mee eens... de ware is voor mij ook een zware.

Geplaatst: di jul 20, 2010 14:43
door Rolando
Ben ik ook mee eens.
Met mijn 100kg wil je geen 250 4-takt pijn gaan doen.
Weet niet of een nieuwe 350 4-takt van KTM daar tegen zou kunnen.

Geplaatst: za jul 24, 2010 13:00
door barry!
Voor een enduro kan ik een zware motor wel begrijpen en zal dat dan ook niet tegenspreken ;)

Maar als redelijk ervaren crosser kan ik aangeven dat op de crossbaan, ondanks mijn 100kg, de 2504takt wel perfect is (op zware zand/drek banen na). Het slijt alleen zo hard...

Geplaatst: wo jul 28, 2010 15:02
door KTM-Schuimpie
450. ;)