Pagina 1 van 1

Ontstekingsproblemen Husa FS650 '04

Geplaatst: wo jul 07, 2010 23:05
door flip-poz
Ik zit met volgend probleem:

Motor start goed, draait in neutraal (ralenti) redelijk, mist heel af en toe precies een ontsteking.

Als ik ga rijden wordt het probleem iets frequenter, mist duidelijk een ontsteking vh mengsel, maar loopt voor de rest als een trein.

Als hij goed warm staat, durft hij volledig uit te vallen, alsof mijn contact af staat. Ik trek m'n koppeling in en laat ze terug los, en probleem van de baan.

Als hij heet staat, is het alsof hij "verzuipt" als ik volgas geef. Om te kunnen blijven bollen in lage toeren gebleven, en zo goed als geen acceleratie.(5% gas open)

Nieuwe bougie gestoken, haalt niks uit.
Volgende zaken ohms doorgemeten:
-pulsgenerator spoel(pickup): OK
-stator: OK
-oplaadspoel: OK
-ontstekingsspoel(bobine): waardes primair & secundair liggen beiden iets hoger
-oplaadspanning = 14.5V dus lijkt me goed.

De waardes zijn vergeleken met die uit het wphb.

Any guesses? :?

Geplaatst: do jul 08, 2010 07:56
door JW
Flip, ik hap pcies hetzelfde met mijn husa, uit 09, bleek dat m'n bougiekapjevsteeds niet goed strak op de bougie zat. Kan ook een contactje of kabelbreuk zijn natuurlijk. Klinkt suf hè, maar wie weet...

Geplaatst: ma jul 12, 2010 10:21
door Gery400
Meet die bougiekop eens even door.
Als hij onder de 5 kilo Ohm zit,
dan heb je jouw probleem gevonden!

Gery

Geplaatst: ma jul 12, 2010 15:46
door flip-poz
Heb een vermoeden dat de bobine aan de oorzaak zou kunnen liggen, enigste onderdeel dat bij doormeten buiten de tolerantie ging opgegeven door Husa.

Half u in de oven op 75°C gaf mij volgende waarden(in Ohm):

Theo op 20°C
Prim:0.3 +-0.05
Sec:6.3k +-1.26k

Prak op 25°C
0.6
11.52k

Prak op 75°C
1.8
>100M

Tijdens afkoelen zie je de Secundaire serieus dalen.
Na afkoelen terug op praktische waarden.

Deze week een nieuwe steken, dan kijken of we gelijk krijgen :)

@JW:bougiekop zit er zeer strak op, betwijfel dat daar het prb ligt. Verklaart het verschijnsel bij langer rijden(hogere temp) ook niet natuurlijk...

@Gery: zit erboven ipv eronder, maar kan zelfde conclusie trekken zeker :)

Geplaatst: do jul 15, 2010 13:18
door folie
flip-poz schreef:Heb een vermoeden dat de bobine aan de oorzaak zou kunnen liggen, enigste onderdeel dat bij doormeten buiten de tolerantie ging opgegeven door Husa.

Half u in de oven op 75°C gaf mij volgende waarden(in Ohm):

Theo op 20°C
Prim:0.3 +-0.05
Sec:6.3k +-1.26k

Prak op 25°C
0.6
11.52k

Prak op 75°C
1.8
>100M

Tijdens afkoelen zie je de Secundaire serieus dalen.
Na afkoelen terug op praktische waarden.

Deze week een nieuwe steken, dan kijken of we gelijk krijgen :)

@JW:bougiekop zit er zeer strak op, betwijfel dat daar het prb ligt. Verklaart het verschijnsel bij langer rijden(hogere temp) ook niet natuurlijk...

@Gery: zit erboven ipv eronder, maar kan zelfde conclusie trekken zeker :)
Ik heb ooit iets soortgelijks meegemaakt met een pickup spoeltje. Gaf koud een goede waarde maar als de motor goed en wel warm was idd precies of het contact uitging. Weer afgekoeld: niks aan de hand.

Mijn blok was net daarvoor een keer serieus heetgelopen en ik kreeg van iemand de tip dat het dat dingetje dan wel eens zou kunnen zijn. Verwisseld, probleem weg. Geen duur onderdeeltje ook.

Geplaatst: do jul 15, 2010 13:42
door Noppy
Volgens mij heeft Arjen H. zijn dynamo destijds opnieuw laten wikkelen. Was soortgelijk probleem. Volgens mij degradeert de spanning dan stap voor stap waardoor je CDI vonken gaat overslaan.

Die stator geeft dan bij koud doormeten vreemd genoeg waarden af alsof alles in orde lijkt.

Geplaatst: do jul 15, 2010 19:53
door flip-poz
Ik kan dus best mijn stator ook eens aan eenzelfde test onderwerpen...

Geplaatst: do jul 15, 2010 20:15
door Noppy
Zekers!

Geplaatst: wo aug 25, 2010 17:02
door flip-poz
Stator in de oven: test is ok, geen buitentoleranties.

Naar mijn garage gebeld, en die stelde voor een stator te testen. Zelfde probleem :cry:


Bougie vervangen
Bobine vervangen
Stator vervangen
...

Blijft niet veel over dan de CDI eens te vervangen zeker?

Geplaatst: wo aug 25, 2010 17:08
door huskie
:cry:
Balen voor je.
Zijn er geen collega husaberg rijders die je even verder kunnen helpen?
Cdi lenen die goed is, en testen.
Mischien eens via husaberg.org je probleem voorleggen. Die weten echt alles :wink:

Geplaatst: do aug 26, 2010 16:56
door flip-poz
huskie schreef::cry:
Balen voor je.
Zijn er geen collega husaberg rijders die je even verder kunnen helpen?
Cdi lenen die goed is, en testen.
Mischien eens via husaberg.org je probleem voorleggen. Die weten echt alles :wink:
Op sm.be hebben er al enkele dit voorgesteld, maar een collega van op't werk heeft eentje van '08 dus :)

Ga wel eerst eens op husa.org kijken of je dit zomaar mag uitwisselen, geen zin om 2x een CDI te betalen.

We zien wel...