Pagina 1 van 1
Remblokjes
Geplaatst: di jun 22, 2010 21:01
door solexcross
Wie weet wat het nut is van die rvs plaatjes met daarachter een stukje kunsstof aan de zuigerzijde op het remblokje.
Bij sommige motoren zitten ze op beide remblokjes.
Ik heb ze er afgehaald waardoor mijn wiel soepeler draait en het remmen nog steeds goed gaat.
Geplaatst: di jun 22, 2010 21:26
door Orange_exc
Dat zijn plaatjes die het piepen van de remmen moeten voorkomen.
Geplaatst: di jun 22, 2010 22:14
door solexcross
Ik heb ze dus weggehaald en de remmen piepen niet.
Ook bij mijn auto zitten niet zulke plaatjes en die remmen piepen ook niet.
Dus ik vraag me af is piepen de enigste reden of hebben ze nog meer functies?
Ik heb wel het idee dat hij iets direkter remt.
Geplaatst: wo jun 23, 2010 00:00
door Noppy
Ze heten geen piepplaatjes maar anti-trilplaatjes.
Op mijn Suzuki DRZ400 zaten ze er standaard op. Mijn RMZ450 heeft ze niet en guess what?
Mijn voorrem piept nu, met hagelnieuwe, niet originele remblokjes.
Mijn auto had ze niet, de achterremmen piepten schandalig. Anti-trilplaatjes erin en het piepen is over.
Geplaatst: wo jun 23, 2010 09:36
door Boerr
Het is meestal of trilplaatjes erin, of heel goed schoonhouden
Mijn ervaring is trouwens dat zodra dat plaatje er niet opzit, de lak van het blokje door de zuiger kapot wordt gedrukt, en de zooi naar verloop van tijd vast gaat zitten.. Elke beurt nazien/schoonmaken dus! Zo is het bij de auto's in ieder geval, dergelijke levensduur van blokjes is voor offroad motoren niet besteed
Geplaatst: wo jun 23, 2010 14:49
door mouser
Het kunststofplaatje is ter voorkoming van warmteoverdracht.
Bij jou gaat dus de remvloeistof koken, er komen luchtbellen in de vloeistof en opeens heb je geen rem meer...ik zou ze er maar weer tussen zetten
Geplaatst: wo jun 23, 2010 20:39
door Boerr
Kun je daar meer over vertellen mouser? Ik ben nieuwsgierig
Er is toch alsnog warmtetransfer via de 'pootjes' van de blokken? Mijn kennis zegt me dat de klauwen zoveel mogelijk warmte moeten afvoeren van het frictiepunt
anders zou je snel verglazing v/d blokken krijgen..
Vandaar het gebruik van vet met hoge warmteoverdracht op de blokken. Bij de VAG groep (auto's welliswaar) zijn de kunstof achterzijde van de blokken voor soepelheid (dus tegen vuil, vastzitten en dus piepen/slepen).
Voor zover mijn motivatie
Geplaatst: wo jun 23, 2010 20:44
door Noppy
Het is geen kunststofplaatje maar van staal.
Geplaatst: wo jun 23, 2010 21:12
door solexcross
Het zijn bij mijn motoren 1 rvs plaatje en een kunsstof plaatje die achter elkaar zitten.
Bij mijn Ford zitten er geen plaatjes.
Geplaatst: wo jun 23, 2010 21:29
door Noppy
Die stalen zal dan wel aan de zuigerkant zitten zeker?
Geplaatst: wo jun 23, 2010 21:36
door solexcross
Noppy dat klopt.
Zuiger rvs plaatje kunststof plaatje remblokje schijfje remblokje.
Geplaatst: wo jun 23, 2010 21:39
door Noppy
Ik had er op mijn Suz geen kunststof plaatje tussen maar iets dat leek op asbest. Leek van steen en vezelig en dat op een motor van 2004!
Geplaatst: ma jun 28, 2010 07:53
door mouser
Asbets werd ook gebruikt als isolator, geleidt geen warmte.
Het rvs plaatje in combinatie met verf of Cu coating voorkomt piepen.
Geplaatst: ma jun 28, 2010 18:16
door CrazyWezel
@noppy,
dat is toch wel kunstof, met daarin glasvezel verwerkt, hittebestendig en redelijk duurzaam.
Geplaatst: za aug 28, 2010 13:28
door Noppy
Nieuwe ervaringen: bij drie motoren in Hoopepark. Na een paar natte baggerbochten, asdiep, verliezen de remmen ineens druk. Twee mannen bij de voorrem en eentje bij de achterrem.
Tweede keer knijpen en er is weer druk.
Ik heb waved disks die volzaten met hardgeworden gebakken mud. Met punttangetje alles eruit geklopt en ik had weer druk.
Wat was hier nu aan de hand?
Geplaatst: zo aug 29, 2010 00:03
door Herr DRénérZéele
Remblokken worden door de zooi op je schijf naar buiten gedrukt?
Geplaatst: zo aug 29, 2010 00:06
door Noppy
Waarom valt de remdruk dan weg?
Geplaatst: zo aug 29, 2010 06:08
door Bakkertjedeeg
Noppy schreef:Waarom valt de remdruk dan weg?
Je schijf is recht, maar met de modder wordt hij oneffen en dan verliest hij de druk. Zie het als een kromme schijf.
Wat ook kan is dat hij continue fors aanloopt en zo warm wordt dat de druk wegvalt.
Geplaatst: ma aug 30, 2010 01:32
door Herr DRénérZéele
Noppy schreef:Waarom valt de remdruk dan weg?
De remdruk valt niet echt weg, alleen doordat je blokken naar buiten worden gedrukt moet je om die grotere afstand terug naar de remschijf te overbruggen een keer pompen. Zelfde effect als wanneer je je remblokken met een schroevendraaier helemaal naar buiten drukt. Kost een paar keer pompen om ze weer naar de schijf te krijgen.
Maar ik zeg dit met m'n boerenverstand dus misschien is het wel gewoon gelul.
Maar misschien ook niet.
Geplaatst: ma aug 30, 2010 06:48
door Noppy
Zou kunnen. Want met 1 keer pompen was er weer druk.