Pagina 1 van 1
waarop letten bij aankoop wr450
Geplaatst: zo jun 20, 2010 23:46
door stinkhond
Hallo iedereen,
Ik ben van plan m'n eerste enduro aan te schaffen. Het liefst een yamaha wr450 van 2003 of 2004.
Waar moet ik op letten bij een aankoop. Hoe weet ik dat de motor nog goed is? Hoe weet ik dat hij nog voldoende compressie heeft? Is het normaal dat je een wr kan starten zonder de decompressieklep in te trekken? Of zijn dit tekenen van weinig compressie?
Wat zijn de wr's nog waard van die leeftijd.
Een hele hoop vragen!!
Alvast bedankt !!
Geplaatst: ma jun 21, 2010 18:21
door de crossgoeroe
Ik rij zelf al 5 jaar met een 2004,bevalt goed....
-probeer een testrit op het liefst een bouwland zodat je alle versnellingen goed kunt uitproberen
-of de motor ook echt koud is wanneer die gestart wordt waar jij bij bent
-of de achterbrug niet is weggesleten daar waar de ketting erover loopt(kijk onder de beschermer!!!!)
-dikte van de remschijven/remblokken
-wiellagers(er mag dus geen speling op de wielen zitten.
-laswerk aan radiatoren
-voel of er niet te veelspeling zit op de glijbussen van de voorvork
-je moet gewoon echt alles nakijken,je kunt beter nu direct iets meer uitgeven aan een goede,want als je begint met een mindere motor zal het je vies tegenvallen wat het kost voordat je deze echt fijn voor elkaar hebt.....
bij de mijne heb ik dit voorjaar echt alles vervangen en hij moet dus weer een tijdje mee.
succes
Geplaatst: ma jun 21, 2010 20:03
door Noppy
Bok 'm even op op een crossbokje.
Dan kan je de speling in het balhoofdlager voelen (plus eventuele pitjes van frontale ongelukjes) en je kunt de speling op de linkarm goed voelen.
Vraag ook eens voor de grap wanneer hij de achterbrugas voor het laatst er uitgehaald heeft om te smeren . Is niet bepaald een populair karweitje.
Ik zou er max 4.000 Euro voor geven...
Geplaatst: ma jun 21, 2010 23:25
door stinkhond
bedankt voor de reacties,
Ben vandaag gaan kijken naar en potentiele kandidaat. Ik heb inderdaad het meeste gecontroleerd wat hierboven beschreven staat. Heb er ook een testritje mee gemaakt en alles lijkt dik in orde,start elektrisch bij koude motor blijft ook mooi draaien zonder gas. Is het normaal dat het chokehendeltje niet uitgetrokken blijft staan? Tijdens de testrit viel de motor ook stil in een korte bocht met een korte plof in de uitlaat. Volgens verkoper komt dit omdat er te weinig benzine in zat. Kan dit? hij starte ook wel opnieuw direct zonder pruttelen
Hij vraagt er nog 2950 euro voor? Wat denken jullie ? Goede prijs?
Geplaatst: di jun 22, 2010 07:15
door Noppy
Ik zou nog een keer teruggaan met een jerrycan benzine. Wie accepteert er nu geen gratis kadootjes?
Geplaatst: di jun 22, 2010 10:38
door STTEVE
Volgens mij moet de choke uitgetrokken blijven staan, hoor. Als hij makkelijk start zonder choke, zou het natuurlijk kunnen dat ie te rijk staat (want hij start makkelijk) en in korte bochten afslaat (ook met een volle tank). Nog even terug lijkt me, met een jerrycan
Geplaatst: di jun 22, 2010 18:16
door de crossgoeroe
choke handle moet uit kunnen blijven staan.
laat de verkoper de tank eens volgooien en probeer hem echt goed uit ,want een kat in de zak heb je eerder dan je denkt enne.....liefde maakt blind
trek de motor ook eens goed door bijv in 3, en voel of ie goed gelijkmatig optrekt zonder haperen en draai dan het gas in 1 keer dicht,als ie dan niet of weinig knalt of napruttelt dan staat je carb wel aardig goed afgesteld.
motor goed?lijkt mij de prijs ook goed.succes
Geplaatst: wo jun 23, 2010 20:17
door Sanne
Zorg dat je de startmotor eens goed kan proberen. Want de WR heeft niet echt een goede start motor. Je accu moet wel goed vol zijn wil je kunnen doorstarten. Als de motor warm is dan start ie makkelijk maar probeer het juist als de motor koud is.
Ook kan je goed zien aan een motor of ie gebruikt is aan de algemene slijtage aan bouten en moer kopjes. Als ze bijna rond zijn dan is er weleens een sleutel op geweest
2950 voor een 2003 is nog wel wat aan de prijs. Maar afhankelijk van de staat van de motor is het deze prijs waard.
Probeer er ook achter te komen waarom de motor weggaat en of de man een rouwdouwer is of een pietjeprecies.
Succes!
Geplaatst: wo jun 23, 2010 23:38
door stinkhond
Het is er wel eentje van 2004 hoor. We hebben hem ook elektrisch gestart met koude motor en dat deed hij, wel na een beetje aandringen. Wat de boutjes aan de motorblok betreft. Hier heb ik spijtiggenoeg niet naar gekeken. Doortrekken doet hij naar mijn inziens meer dan voldoende. De reden waarom hij weggaat is omdat hij een nagelnieuwe ktm 250 2T heeft aangeschaft.
Geplaatst: do jun 24, 2010 07:33
door Sjokske
Dat de chokehandle niet uit blijft staan hoeft niet persé een probleem te zijn, misschien gewoon de knelmoer voor het asje wat harder aandraaien zodat de knelring wat harder in de groef van het asje bijt.
Geplaatst: vr jun 25, 2010 15:03
door Noppy
En, heb je 'm al gekocht?
Geplaatst: ma jun 28, 2010 00:27
door stinkhond
jep, vrijdag afgeklokt op 2800 euro. Orginele uitlaat erbij (staat leo op),extra luchtfilter en nieuwe setje remblokken want die zijn versleten. Mee thuis aangekomen wat verder geinspecteerd. Waar ik niet aan gedacht heb bij de aankoop:op de teller staan 4200km, volgens eigenaar zijn dit de echte km. Maar er staat zo een mechanische teller/snelheidsmeter op. Dit is toch niet orgineel? Volgens mij komen die van een WR426. Dus of de km juist zijn is natuurlijk de vraag. Ook serieus lekkende voorvorken van een paar km mee te rijden. Hier moeten dus ook nieuwe dichtingen in (kan het daardoor zijn dat de vering vooraan wat stroef loopt? Voor de rest is het afwachten. Motor draait in ieder geval mooi. Iedereen bedankt voor het advies
Geplaatst: ma jun 28, 2010 07:42
door Noppy
Rondje Cellotape rond de vork plakken in de vorm van een spiraal. Daarna lekker een paar keer inveren en zien wat er uitkomt. Best kans dat de keerringen nog even meekunnen.
Geplaatst: ma jun 28, 2010 20:44
door de crossgoeroe
mechanische teller is wel origineel op een 450 van 2004.Als ik me niet vergis zit er vanaf 2007 een digitale op.
En of de km stand juist weet je nooit,de aandrijving hiervan in het wiel wil nog wel eens sneuvelen alsook de kabel.
Zelf heb ik er jaren een iets betere fietscomputer op zitten,zodat je gem.snelheid,afstand,tijd ,hoogst gereden snelheid en alles kunt aflezen,een uurtje knutselen en 25 euro voor de teller en klaar.
Serieus lekkende vork,dan direct na (laten)kijken.
veel plezier ermee
Geplaatst: di aug 10, 2010 00:41
door stinkhond
ondertussen al een paar 100km op de teller met de bewuste motor en tot nu toe nog niets speciaal opgemerkt. Netjes olie vervangen van de motorblok, nieuwe dichtingen en olie op de veren. Het enige wat me wat zorgen baart is dat hij soms zo slecht start. Zou het dan toch dat hij te rijk staat? Als ik de roetaanslag in de uitlaat vergelijk met deze van mijn collega rijder (ook wr 450, maar van 2005) is er toch duidelijk een verschil. Misschien ligt het er wel aan dat ik een leov. heb steken en hij met de oginele uitlaat rondrijdt? Hoe stel je de carbu armer trouwens? Als ik de manual moet geloven kan dit alleen door andere sproeier te steken?
Geplaatst: za aug 14, 2010 20:21
door de crossgoeroe
je kunt daarbij ook de naald verzetten