Pagina 1 van 1

wiellagers vervangen

Geplaatst: za jun 12, 2010 09:49
door brommer
Mijn achterwiel lagers zijn op aan het geraken.
Heb nieuwe besteld, op het WPHB staat dat er met een soort van "kurke trekker" de lagers eruit gehaalt worden.
KAn je dat ook anders doen?
de nieuwe erin kan met grote dop en goede tik gedaan worden denk ik.(alhoewel in het wphb men met 2 spindel s etc werkt, is dit voor de juiste afstand? te realiseren? en men heeft het over schroefdraad?)

Bij mijn wiel zitten er trouwens 3 lager 1 links en 2 rechts en afstand bus,is dit altijd?

Volgende keer wil ik het eigenlijk zelf doen afhankelijk wat de kosten zijn voor het "speciaal gereedschap" indien dit nodig is.

Geplaatst: za jun 12, 2010 11:02
door gassen
Sommige types hebben 2 lagers aan 1 kant, sommige een dubbelrijig en sommige 1. Ook kan er nog een andere buitendiameter tov de andere kant gebruikt worden. Het is maar net waar de fabrikant voor kiest.

werkwijze:

Met lagertrekkers:
http://www.youtube.com/watch?v=ArFC3xPH ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=b1IYqiKJ ... re=related

Zonder lagertrekker:
http://www.youtube.com/watch?v=KLQ99yHa ... re=related

Geplaatst: za jun 12, 2010 13:33
door Airhead
Zonder lagertrekker en/of brander: Ga naar de Gamma (of een andere dhz zaak) en koop een paar keilbouten in (ongeveer) dezelfde dikte als als de assen van je wielen en je hebt een paar 'McGyver' lager"trekkers" die prima voldoen. Vooral als je voor een meerdaagse rit onderweg bent en geen werkplaats in de buurt hebt.
Moet je natuurlijk wel de goede lagers bij je hebben... ;-)

Mocht het e.e.a. nog uitleg nodig hebben: Keilbout in het lager vastdraaien en dan met een drevel of as van binnen uit op de keilbout staan.

En voor het geval de term McGyver nog uitleg nodig heeft (ja, zo oud ben ik... ;-)): http://nl.wikipedia.org/wiki/MacGyver
...oplossingen voor haast uitzichtloze situaties... ;-)

Geplaatst: za jun 12, 2010 17:21
door brommer
mcgyver behoeft geen uitleg, ben ook van die tijd.

Geplaatst: za jun 12, 2010 18:25
door zappa.suzuki
:lol: dat laatste filmpie :lol: zo kort met een brander er op doet dus echt niks.. alu geleid warmte erg goed en het alu op die plek is dus nog geen graad warmer :wink:

maar heet stoken is niet nodig.. gewoon er uit tikken zo als in het filmpje, korte kruislinkse tikken, belangrijk dat je het lager niet scheef slaat!

Lagerhuis en buitenkant nieuwe lager goed ontvetten voor het intikken..

Geplaatst: za jun 12, 2010 20:50
door mouser
ben het gedeeltelijk eens met zappa, want een nieuw lager monteren met een beetje olie of vet glijdt alleen maar beter.

Hoe ik het doe: lange conische pendrijver, tik je lager er zo uit met de hamer.

Nooit demonteren, weer invetten en terugplaatsen. Door tikken op de binnenring kunnen putjes ontstaan, wat problemen zal geven. Dus montage van nieuw lager: alleen buitenring tikken met pendrijver.

Indien je een gemonteerd lager wil invetten: dichtring voorzichtig verwijderen, schoonmaken met perslucht en ontvetter, dichtring weer monteren.

Geplaatst: za jun 12, 2010 23:19
door zappa.suzuki
mouser schreef:ben het gedeeltelijk eens met zappa, want een nieuw lager monteren met een beetje olie of vet glijdt alleen maar beter.
Yip, glijd idd beter.. en kan daarna makkelijker gaan draaien en wrikken in de behuizing... die dan uitslijt... en dan heb je een serieus probleem.

Doe je zelf en de komende nieuwe eigenaar een plezier en gebruik geen vet maar ontvet de boel voor montage.

Geplaatst: zo jun 13, 2010 20:30
door mouser
Hey Zappa,

ik kon het niet laten, en heb gegoogelt op lagermontage want ik wil het zeker weten.

Voorgeschreven: invetten met een dunne minerale olie. Is ook wel logisch; beetje glijmiddel voorkomt schranken en ook vastvreten.

Als een gemonteerd lager de passing kapot maakt, is er m.i. sprake van
-een verkeerde passing
-slecht materiaal
-te zwaar belast

Als jij me ook nog wat kan leren hoor ik het graag.

Geplaatst: zo jun 13, 2010 22:21
door zappa.suzuki
mouser schreef:Hey Zappa,
Als jij me ook nog wat kan leren hoor ik het graag.
:lol: mooi subtiel belerend :wink:
En dat betrof het monteren van motorfietswiellagers?
Ik ben een paar uitgevreten lagerhuizen tegen gekomen in motor a-wielen, wat de overeenkomst was was de dikke laag vet in het lagerhuis..

Nu is vet natuurlijk iets anders dan een dunne minerale olie...

Geplaatst: ma jun 14, 2010 10:40
door mouser
Ja subtiel hé. Ook voor mij een leermomentje, ikzelf vind dunne olie ook logischer dan vet.

Bij een XR400 heb ik ooit de passing van een achterwiellager kapot gehad, dat lager zat er al heel lang in, en er was geen lagerspeling.

Waarom het kapot ging? Ik denk door overbelasting door te hard springen. Ketting was niet te strak.

Opgelost door een ronde lamellen schuurborstel in de boormachine, passing schoon/rond gemaakt, en de positieve speling opgevuld met latoenkoper.
Werkte perfect. Dat heb ik trouwens met Loctite gemonteerd...