Pagina 1 van 1

zuiger yz 125 gesmolten -- ontstekingsprobleem ??

Geplaatst: za mei 15, 2010 13:48
door arjen osinga
hallo

Ik heb in december een yz 125 uit 2000 met een hgs bocht gekocht. Gelijk de week erna proberen op harde half bevroren grond. Ineens hield ie er mee op. Er was geen compressie meer doordag de zuigerveer in de zuiger is vastgesmolten, dus het was geen vastloper. We dachten dat de oorzaak de sproeier(450) of de bougie,(er zat volgens mij een autobougie in) of de mengverhouding was. we hebben alle 3 aspecten goed gemaakt. En er een groter sproeier in te zetten(470). Nu deed hij het weer. ik heb hem nu ingereden. en vond dat hij wat te rijk stond, hij haperde wat veel op volle toeren. ik heb er een 460 sproeier in gezet en ben gistermiddag gaan rijden. hij reed beter dan met de 470 sproeier. maar toen ik volgas in de 5e had viel hij weg, geen compressie meer, het was precies hetzelfde als de vorige keer. nu heb ik hem open gehaald en de bougie was weer weggesmolten. en de zuigerveer zat weel vast in de zuiger. ook de cilinderwant is iets beschadigt.
Hij kreeg volgens mij genoeg benzine omdat hij wel oversloeg(viertacten) bij volgas in onbelastte toestand.

Wie weet hoe dit kan en hoe ik het de volgende keer kan voorkomen?

Gr Arjen

Geplaatst: za mei 15, 2010 14:04
door klaas tt350
Uitlaat veranderen ,betekend meestal ook carburatie aanpassen.(anders te arm mengsel, waardoor motor te heet wordt)

type bougie (warmtegraad) is ook heel belangrijk voor de temp. in de verbrandingsruimte.(dus originele plaatsen)

Kijken of je genoeg benzine heeft ,doe je door naar de bougie te kijken(en niet onbelast volgas laten lopen(is slecht voor je blokje)) ,witte kop duidt op te arm mengsel.Moet een beetje lichtbruin van kleur zijn.

Geplaatst: za mei 15, 2010 14:56
door arjen osinga
[quote="klaas tt350"]Uitlaat veranderen ,betekend meestal ook carburatie aanpassen.(anders te arm mengsel, waardoor motor te heet wordt)

type bougie (warmtegraad) is ook heel belangrijk voor de temp. in de verbrandingsruimte.(dus originele plaatsen)

Kijken of je genoeg benzine heeft ,doe je door naar de bougie te kijken(en niet onbelast volgas laten lopen(is slecht voor je blokje)) ,witte kop duidt op te arm mengsel.Moet een beetje lichtbruin van kleur zijn.[/quote]


Ik heb de uitlaat niet veranderd. er zit een standaard NGK BR9EG in. ik heb met de 470 sproeier nog gekeken toen was hij bruin tot zwart. Nu is de bougie gesmolten en kan ik de kleur dus niet zien
gr Arjen

Geplaatst: za mei 15, 2010 17:12
door klaas tt350
Zit er mischien ook een hogedruk kop op?
zijgt hij nergens valse lucht aan?
ontstekings tijdstip wel helemaal in orde?

Geplaatst: za mei 15, 2010 18:13
door huskie
Arjen,
op welke mannier beoordeel jij of je de juiste hoofdsproeier, naald en/of bougie hebt gebruikt? Een bougie laten smelten is nml knap.
Heb je al eens aan ontstekings-moment gedacht?
Een bougie die met een 470 zwart eruit komt, kan niet met een 460 gesmolten worden.

Re: zuiger yz 125 gesmolten!

Geplaatst: za mei 15, 2010 18:16
door huskie
arjen osinga schreef: Hij kreeg volgens mij genoeg benzine omdat hij wel oversloeg(viertacten) bij volgas in onbelastte toestand.

Gr Arjen
Ik lees het nog eens, maar ik denk dat je 4takten meer een vorm van pingelen is geweest. Nogal wiedes dat je je bougie gesmolten hebt.

Geplaatst: za mei 15, 2010 22:42
door RvD
Ik sluit me aan bij de visie van Huskie.
Maar het is toch niet zo dat je 'waaier' van de koelvloeistof pomp los ligt of zo ? (niet dat ik weet wat er dan precies gebeurt).

Geplaatst: zo mei 16, 2010 00:20
door solexcross
Ik heb dat ook gehad met een pas aangeschafte gereviseerde ktm en de oorzaak was bij mij een te vroeg ontstekingstijdstip

Geplaatst: zo mei 16, 2010 16:49
door singlerider1
Ik heb zoiets gehad doordat de koppakking iets lekte en er koelvloeistof in de verbrandingsruimte kon komen.
Dit was niet te herleiden aan een lager koelvloeistofniveau ,dus ook een klein beetje geeftal een veel hetere verbranding...

Geplaatst: zo mei 16, 2010 20:45
door arjen osinga
Ik heb het ontstekingskapje er even af gehaald en het streepje op de ontsteking stond ongeveer 1.5 mm links van het pijltje op het blok(linksom gedraaid dus).
dit betekent volgens mij dat hij iets meer voorontsteking heeft dan standaard.

het zou ook kunnen dat mijn koppakking iets lekte want toen ik hem openhaalde was de binnenste ring op 1 plek gebroken. en nu ik mijn cilinder beter bekeken heb zie in dat in de cilinder wat weggebrokeld is achter de nicasil, zelfs best ver, het zou dus kunnen dat dat de oorzaak was. hoe kan ik dit controleren of dit zo was?

Hoe stel je de ontsteking van een crossmotor af?

Geplaatst: zo mei 16, 2010 20:56
door klaas tt350
1,5 mm meer voorontsteking is nogal wat(ontsteking afstellen doe je met een stroboscoop lamp) en zowieso altijd koppakking vervangen na loshalen(ook al ziet hij er nog zo goed uit)

Geplaatst: ma mei 17, 2010 15:49
door arjen osinga
ho wacht even want ik heb het volgens mij verkeerd gezien van de ontsteking. het blok draaitl linksom en de grondplaat is ongeveer 1.5mm linksom gedraaid vanaf het pijltje. hij heeft nu dus latere onsteking dan standaard als ik het goed heb?

gepost op 22/05/2010

Hallo ik heb een tijdje geleden al een topic geplaatst, ik heb de genoemde punten nagekeken. en ik kwam er achter dan de onsteking later staat dan het pijltje aangeeft. De cilinder is een beetje afgedraaid, dus ik denk dat de vorige eigenaar er een speciale zuiger in heeft gehad, waardoor de ontsteking iets later moest staan, hij staat ongeveer 1mm linksom van het pijltje.
Kan dit de oorzaak zijn van dat mijn bougie en mijn zuiger zijn gesmolten?

Hoe moet ik de onsteking afstellen?

Geplaatst: ma mei 24, 2010 10:53
door Mario2t
Ontsteking weer in de originele stand zetten :) en originele sproeierbezetting plaatsen.
Van daar uit afstellen . . . . stapje voor stapje.

Betekent dus met een handvol sproeiers en zonder als een idioot tekeer te gaan er mee rijden en afstellen, rijden an afstellen..

BTW:
Volgas in de vijfde houdt geen enkele crosser van, tenzij hij is afgesteld voor de grasbaan..
Het is een crosser...geen racer.

Geplaatst: di mei 25, 2010 08:31
door Boerr
Even een kort vraagje tussendoor mario2t: Wat wordt bedoeld als 'ie is afgesteld op de grasbaan? :)

Geplaatst: di mei 25, 2010 19:04
door Noppy
Misschien een idee om 't op de dynobank te zetten indien er zóveel onbekende variabelen zijn?

Anders zit je alles tegelijk te schroeven...

Geplaatst: di mei 25, 2010 20:40
door Mario2t
Boerr schreef:Even een kort vraagje tussendoor mario2t: Wat wordt bedoeld als 'ie is afgesteld op de grasbaan? :)
Dan is de cylinder dusdanig bewerkt, dat hij vooral veel vermogen bovenin zijn toeren heeft om veel topsnelheid te maken.
Dat gaat dan weer ten koste van de trekkracht onderin.

Inherent aan deze manier van tunen is ook de afstelling van de carbu etc. etc. Meestal zie je dus o.a. ook een grotere hoofdsproeier.

Zo'n specifiek getuned motor loopt bere-slecht op de crossbaan, maar kan dus wel tegen langer volgas rijden.