Pagina 1 van 1

XCC te Walldorf Duitsland

Geplaatst: do mei 13, 2010 09:23
door henk-v
De Husaberg-Super-B rijder Hans Vogels pakt een 7e plaats tijdens de XCC te Walldorf Duitsland
13 mei 2010 - 08:33

Voor Hans was dit de eerste keer om aan een XCC deel te nemen en dit was dan ook een hele nieuwe ervaring, waarbij hij meteen op een goede 7e plaats finishte. Een XCC wedstrijd is een combinatie van motorcross en Enduro welke in één sessie van 2 uur aaneengesloten wordt verreden. Daar er voor de wedstrijd geen trainingen zijn moet men de baan lopend verkennen zoals bij een Enduro. In een weekend starten er 14 klassen verdeeld in 8 groepen.
De ongeveer 80 rijders in Hans zijn groep starten door middel van een Le Mans start en dan is het twee uur voluit gaan. Na een ongeveer 1uur rijden even benzine tanken, een nieuwe bril op en weer verder om de twee uur vol te maken. Op zaterdag morgen vertrok Hans naar Walldorf en na ongeveer 5 uur rijden kwam hij op het circuit aan, waar er al volop werd gereden.

Op zaterdagavond kon Hans de baan lopend gaan verkennen en zich zo voorbereiden op de wedstrijd van zondag middag. ( Er mag vooraf aan de wedstrijd niet getraind worden ). De klasse waarin Hans startte was de laatste klasse op zondag en de baan was toen al heel erg stuk gereden. Toen het ook nog een uur voor de start heel erg hard begon te regenen, veranderde de baan in een enorme modderpoel. Net voor de start stopte het met regenen en Hans kon de Le mans start droog aanvangen.

Daar deze wedstrijd de tweede van 2010 was ( aan de eerste heeft Hans niet deelgenomen ivm WK deelname ) moest Hans achteraan aansluiten in de startopstelling, maar ging rond de 8e plaats de eerste bochten door. De eerste ronde kwam Hans liggend op een 4e plaats door en kon vrij snel naar de derde man toe rijden, maar kon hem niet passeren. Het tempo lag erg hoog en na een paar ronden rijden moest Hans zijn bril afzetten en moest toen zonder bril verder in deze modderige omstandigheden.

Na een uur rijden ging Hans tanken, kreeg een nieuwe bril, en kon liggend op de 4e plaats de twee uur vol maken. Tegen het einde van de wedstrijd maakte Hans een foutje en verspeelde hierbij veel tijd en viel terug naar een zevende plaats. Op deze 7e plaats werd Hans dan ook afgevlagd en ondanks dit klein foutje was het een geweldige ervaring. Hans zal dit jaar nog aan diverse andere XCC wedstrijden deelnemen in Duitsland. De volgende wedstrijd van Hans is de WK Enduro te Lovere Italie.

Met vriendelijke groet, Stichting motorsport Hans Vogels. www.hansvogels.com

Geplaatst: do mei 13, 2010 11:39
door nijkamp
"eerste ronde kwam Hans liggend op een 4e plaats door"

Rodelwedstrijd?
:D

Geplaatst: do mei 13, 2010 15:57
door adje
nijkamp schreef:"eerste ronde kwam Hans liggend op een 4e plaats door"

Rodelwedstrijd?
:D
Op het eind van de wedstrijd schijnbaar wel zo te lezen :(

Toch goed gereden van Hans Vogels.

Geplaatst: do mei 13, 2010 19:12
door brommer
zo,n Xcc zou ik graag eens willen rijden.

Geplaatst: do mei 13, 2010 19:13
door Noppy
Ik hoorde uit meerdere betrouwbare bronnen dat de Husa steeds afslaat na een landing vanuit een sprong.

Hoe heeft Hans dat opgelost??

Geplaatst: vr mei 14, 2010 00:59
door Herr DRénérZéele
Niet meer springen?
offe...
Niet meer landen?
:lol:

Geplaatst: vr mei 14, 2010 21:08
door Ad Ketelaars
Er zit een of andere voeler onder de tank gemonteerd die de motor laat afslaan als hij in een bepaalde hoek komt. Op zijn kop van de duinen af blijkt ook problemen op te leveren.

Geplaatst: vr mei 14, 2010 21:13
door brommer
Die sensor is ervoor dat als de motor op (te lang) zijn zij ligt of op zijn kop dat de motor afslaat ivm dat er niet overal dan olie komt(smering).

echter de sensor is wat enthosiast...
Je kunt hem wel uitzetten/afkoppelen, heb ik begrepen.

Geplaatst: vr mei 14, 2010 23:23
door Noppy
Als het zo simpel zou zijn dan zou het opgelost kunnen worden, maar ik begreep dat het om een informatie overload van de ECU ging. Die gaat tijdelijk op tilt.

Geplaatst: za mei 15, 2010 16:58
door Sjokske
Ik heb er geen last van, maar als ik spring land de motor (bijna) nooit 70° omhoog, omlaag of opzij (tenzij ik weer eens gruwelijk aan het scrubben ben, nooit dus :wink: ).