Pagina 1 van 1

Nokkenaskettingspanner EXC 450-R 2008

Geplaatst: za mei 01, 2010 17:04
door gassen
Iemand hier die een goede Nokkenaskettingspanner voor een 450-R (2008) weet, en ook ervaring er mee heeft? Tevens een adres waar deze evt te koop zijn?
Dinsdag een rit van 280km gemaakt en nadat ik na +/- 200kms onderweg, een keer de motor startte kwam er een doffe ratel aan de linker kant. Motor uit, even verbaast kijken, en weer gestart. Ratel was weg , oliedruk, dus de spanner (billen even bij elkaar en rijden maar weer). 'sMorgens na de schoonmaakbeurt nogmaals gestart en wederom hetzelfde. Ik ga geen risico meer lopen/rijden voordat dit probleem is opgelost.

Ik twijfel tussen een DT (met veer) ivm verhoogde slijtage op de ketting/spanner of een handmatige, waar mijn voorkeur naar uit gaat.
Een originele van een nieuwer model heeft, na het lezen van diverse fora blijkbaar ook nog, zij het in mindere mate.

Geplaatst: zo mei 02, 2010 13:00
door JoeBaR
gewoon die met veer nemen , dat sysyteem werkt al jaren prima op bijna alle 4 takten . of het waar is van die verhoogte slijtage weet ik niet , die op olie druk werkt ,spant in principe op de zelfde manier . een handmatige lijkt me niks vanwege het feit dat je dat dus regelmatig in de gaten moet houden.

Geplaatst: zo mei 02, 2010 15:34
door Noppy
Die hydraulische heeft oliedruk nodig. Hoeveel seconden duurt het voordat je 100% druk hebt? Lijkt me dus niet ideaal....

Geplaatst: zo mei 02, 2010 15:55
door gassen
Gaat normaliter binnen 2 tellen!? Maar waarschijnlijk dus ook als de motor plat zou liggen na een val. Daarom lijkt mij een handmatige veiliger. Af en toe een keer stellen heb ik geen problemen mee.

Geplaatst: zo mei 02, 2010 19:26
door speedphreax
Ik had die Dirt Trick er in zitten maar ben terug gegaan naar de standaard spanner (stationair rammel de rammel). Die DT werkt wel maar hij gaat alleen maar strakker staan en dat resulteerde bij mij dus in een enorm strakke ketting die al flink aan het inlopen was gegaan op het nokkenas tandwiel. Ik ben daar wel van geschrokken.

Ik denk dat ik nu een handmatige ga proberen. Liever iets vaker stellen.

Geplaatst: zo mei 02, 2010 21:20
door gassen
Mooi,of eigenlijk niet. Dan zoek ik verder naar de handmatige.

Geplaatst: do mei 06, 2010 23:04
door gassen
vanavond mijn NAKS uit elkaar geslepen omdat ik moest weten hoe dit werkte en hoe ze dat ding in elkaar hebben gekregen.
Ik ben eruit! En snap ook niet hoe die KTM techNIEci dit hadden bedacht. Komt nogal precies wat de maten betreft en is in mij ogen niet echt betrouwbaar, en dat bleek ook wel.

Korte simpele uitleg:
Er zit een plunjer in met "zuigerveer". Die zuigerveer hoort in één van de groeven te vallen van de cilinder en blokkeert de plunjer zodat deze niet meer gemakkelijk terug kan. Geheel wordt door de veer op spanning gezet en met de olie druk kan deze net een paar mm gecorrigeerd worden tot het punt dat de ketting weer wat slapper word en de volgende groef wordt gebruikt. Zuigerveer is rond, dus die zoekt altijd wel een weg als het moet (bijv bij hoge spanning op het spanblad). Zeker als de groeven niet helemaal zijn zoals ze behoren te zijn.
Bij het installeren moet de NAKS op 2mm na , geheel worden ingedrukt. De zuigerveer komt dan in een bredere groef te liggen en houdt de plunjer in deze "montagestand". Daarna moet het spanblad, met de hand, naar achteren worden getrokken zodat de plunjer ingedrukt wordt en de zuigerveer via een conische rand iets bij elkaar wordt gedrukt en zo weer gemakkelijk uit kan veren.

Mijn NAKS blokkeerde dus zo nu en dan en dat was voor mij de reden om er een handmatige in te zetten.
En is dus ook besteld.

Geplaatst: vr mei 07, 2010 00:15
door speedphreax
Besteld? Wat waar hoe?

Geplaatst: vr mei 07, 2010 01:13
door gassen
Deze man maakt hem volgens mij http://www.willpower-racing.co.uk/chain-adjustor.htm

En hier heb ik hem besteld:
http://www.zoomfactory.co.uk/manual-cam ... sioner.asp
Even een mailtje gestuurd en via paypal maakt hij een aanvraag tot betaling.(request for money) Hoe makkelijk kan het zijn.
Nog nagevraagd of deze ook voor een 450/530 geschikt was, het was een Yes.
Bij JTXracing hebben ze ook een soortgelijke spanner liggen, alleen daarvan moet je altijd die M24x1.50 bout lossen en borgen met een grote moer tegen de huidige opname van de cilinder. Daarmee zit je dus "altijd" aan je cilinder te schroeven. Deze types hebben een aparte stelbout.

Geplaatst: vr mei 07, 2010 21:38
door klaas tt350
Vraagje over deze handmatige nokkenasketting spanner
Hoe weet je ,wanneer de ketting strak genoeg is en niet te strak, moet dit op gevoel?

Geplaatst: vr mei 07, 2010 22:33
door Noppy
Gevoel en op geluid. Op het moment dat je de kettingspanner voldoende ingedraaid hebt zodat je totaal geen geratel meer hoort, dan draai je 'm een halve slag terug.

Ik zou op die borgmoer wel wat blauwe of zelfs rode locktite doen, want als die losschiet is het leed niet te overzien. De spanner zelf hoef je misschien maar iedere 50 uur bij te stellen (op een DRZ dan).

Geplaatst: za mei 08, 2010 01:51
door gassen
Noppy schreef:Gevoel en op geluid. Op het moment dat je de kettingspanner voldoende ingedraaid hebt zodat je totaal geen geratel meer hoort, dan draai je 'm een halve slag terug.

Ik zou op die borgmoer wel wat blauwe of zelfs locktite doen, want als die losschiet is het leed niet te overzien. De spanner zelf hoef je misschien maar iedere 50 uur bij te stellen (op een DRZ dan).
Gaatje in de bout en borgdraadje er door :idea:
Als de moer losloopt is er nog geen probleem, als de stift loskomt, dan begint de misère :wink:

Geplaatst: za mei 08, 2010 01:56
door gassen
Bytheway, bij de 450SX en de 250F types zit de spanner aan de"trekkende" kant , verbaast me niets dat juist die types nog meer problemen hebben.
En waarom men daarvoor kiest is me helemaal onduidelijk.

Geplaatst: zo mei 16, 2010 15:13
door gassen
Zaakje weer ingebouwd. De startratel is in ieder geval al weer weg. Misschien was dat wel een teken van dat de oude spanner niet best meer was. Nu nog afwachten wat er tijdens het rijden gaat gebeuren (ben er niet zo bang voor).

Geplaatst: di nov 02, 2010 00:34
door speedphreax
Heb je de spanner later nog een keer bekeken, Gassen?
Die van mij ziet er zo uit na pakweg 15 uur rijden.

Afbeelding

Twee keer gesteld (duidelijk te zien). Zeker een paar tienden ingesleten. :(

Geplaatst: di nov 02, 2010 08:13
door Sjokske
Hier staat ook nog een handbediende versie (efkes naar beneden scrollen) : http://www.jtxracing.nl/ktm.php

Geplaatst: di nov 02, 2010 10:30
door gassen
Zo ziet die van mij eruit na ruim 35 uur (1x nagespannen). Ook niet zo netjes, maar dat was me al eerder opgevallen. Deze (diepste) zit nog net onder 0.1mm diep. Dit zou je natuurlijk weer kunnen opvangen door er een stalen tip in te zetten. M8 erin, bout erin lijmen, boutkop afdraaien op lengte. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat er types zijn met een stalen top. Vooralsnog maak ik mezelf er niet druk om.

Btw, heb jij de spanner niet net te los gehad?

Geplaatst: di nov 02, 2010 11:29
door folie
gassen schreef:Bytheway, bij de 450SX en de 250F types zit de spanner aan de"trekkende" kant , verbaast me niets dat juist die types nog meer problemen hebben.
En waarom men daarvoor kiest is me helemaal onduidelijk.
Echt waar ? wauw.. :shock:
Dat wordt niks dan. Ik zat me af te vragen waarom het 'oude' systeem zoals met de ratel op de 525 niet meer zou werken.

Geplaatst: di nov 02, 2010 11:50
door Sjokske
Zou toch liever voor de DT-versie kiezen dan de handbediende ----->>> veerspanning + oliedruk i.p.v. op het gevoel (of is er een aandraaimoment aangegeven ?) afstellen en ook nog anti-retourtandjes, dus als de veer breekt nokkenasketting niet van spanning af.

Afbeelding

Geplaatst: di nov 02, 2010 12:09
door gassen
folie schreef:
gassen schreef:Bytheway, bij de 450SX en de 250F types zit de spanner aan de"trekkende" kant , verbaast me niets dat juist die types nog meer problemen hebben.
En waarom men daarvoor kiest is me helemaal onduidelijk.
Echt waar ? wauw.. :shock:
Dat wordt niks dan. Ik zat me af te vragen waarom het 'oude' systeem zoals met de ratel op de 525 niet meer zou werken.
Ehhhhhhhhhh , Klopt niet.
Die types hebben een tussentandwiel waar de nokkenasketting op loopt.Nokkenas bij die types draaien dus tegengesteld aan de krukas. Bij de EXC zit deze rechtstreeks op de krukas.
Ik heb er lang over gedaan om daar achter te komen. Niemand kon het me vertellen en keken dan :shock: . Zelfs dealers konden mij toendertijd hierop geen antwoord geven. Via manuals en KTMtalk heb ik het dus ontdekt. Dus ook bij die types "zit het goed".
Sorry.

Geplaatst: di nov 02, 2010 12:15
door gassen
Sjokske schreef:Zou toch liever voor de DT-versie kiezen dan de handbediende ----->>> veerspanning + oliedruk i.p.v. op het gevoel (of is er een aandraaimoment aangegeven ?) afstellen en ook nog anti-retourtandjes, dus als de veer breekt nokkenasketting niet van spanning af.

[img]zie%20boven[/img]
Bij de DT kan de ketting veel te strak komen te staan. De DT kan alleen maar spannen. Spant dus op het slapste punt van de ketting en dat wil je zeker niet. Zeker als je al ziet wat er met de handmatige versie gebeurt. De originele gedachte van KTM was helemaal niet verkeert, alleen de uitvoering was om te :cry: .
Lang niet iedereen heeft er last van, gelukkig. En de huidige versies zouden goed moeten zijn.

Geplaatst: di nov 02, 2010 12:21
door gassen
En die van Joep wil ik niet omdat je dan altijd in de kop moet draaien. Het is wel de eenvoudigste die er is. DKnight rijdt er echter wel mee, maar die motoren hoeven maar een dag of 6 maximaal mee te gaan ;)

Geplaatst: di nov 02, 2010 12:45
door Sjokske
gassen schreef:Lang niet iedereen heeft er last van, gelukkig. En de huidige versies zouden goed moeten zijn.
Ikke gelukkig (nog ???) niet.
Is dan wel van 2010, waarbij de spanner verbeterd schijnt te zijn, al zie ik aan de spanner op zich weinig verschil in de constructie. Misschien de O-ring of passing die het verschil maakt ?

Geplaatst: di nov 02, 2010 14:54
door Frank!
In de MXA werd er laatst weer 1 genoemd als vervanger, zal vanavond ff kijken.



edit: dat stukje ging over de spanner van DirtTricks ;)

Geplaatst: di nov 02, 2010 21:35
door speedphreax
Sjokske schreef:Is dan wel van 2010, waarbij de spanner verbeterd schijnt te zijn, al zie ik aan de spanner op zich weinig verschil in de constructie. Misschien de O-ring of passing die het verschil maakt ?
Ik had er ook nooit last van tot ik een andere cylinder nodig had. Lijkt me stug dat in eens die spanner defect was dus zal ook wel iets met de maatvoering van de cylinder zelf te maken hebben