Pagina 1 van 1

Nieuw en direct een probleem (wr450f)

Geplaatst: ma apr 12, 2010 22:27
door Jojaco
Beste collega endurorijders,
Zal mij even voorstellen:
Ben 28jaar en rij sinds kort met een yam wr450f na een bewogen baanverleden op een thunderace.
Rij meestal in de buurt van leuven (Lubbeek, Bierbeek,Meldert)

Nu zit ik met de volgende problemen:
- Motor schoot gisteren zomaar uit versnelling (tussen 4en5) tijden een redelijk zacht ritje. heb direct de koppeling getrokken en bij stilstand geprobeerd deze terug in eerste te krijgen zonder resultaat. steeds het zelfde gekraak.
Na de depannage heb ik thuis terug geprobeerd en alles werkt terug zo als het moet.
Aan wat kan dit liggen?slijtage van de vorken?

Pobleem 2:

Er it een gat in de achterbrug onder de kettingeleider. Het lijk of dat de plastiek geleider door het alu gesleten is. Moet ik dit terug laten oplassen of kan dit geen kwaad?

Alvast bedankt voor de reactie

Re: Nieuw en direct een probleem (wr450f)

Geplaatst: ma apr 12, 2010 22:31
door CrazyWezel
Jojaco schreef:
Pobleem 2:

Er it een gat in de achterbrug onder de kettingeleider. Het lijk of dat de plastiek geleider door het alu gesleten is. Moet ik dit terug laten oplassen of kan dit geen kwaad?
ik denk dat de vorige eigenaar iets te laat de kettinggeleider vervangen heeft, en dat jij daar nu achterkomt,
want ik heb het eigenlijk nog nooit gezien dat de kettinggeleider zelf door de achterbrug schuurt is, of hij moet echt los zitten, en er veel zand tussen hebben.

ik zou het laten lassen bij een radiateuren hersteller.

Geplaatst: ma apr 12, 2010 22:55
door Jojaco
De kettinggeleider staat inderdaad iets los door een schroefje dat ik niet vast krijg.
Nu ik de brug toch moet demonteren kan ik hier dan ook direct nieuwe draad in trekken.
Geluk bij een ongeluk zeker...

Geplaatst: di apr 13, 2010 22:07
door kriscros
normaal gezien kan je aan de zijkant in de achterbrug een rubberen top demonteren. Daarna kan je moertje plaatsen aan de binnenkant van de brug. ( wel lange vingers nodig) Zo kan je het originele boutje behouden zonder draad te moeten herstellen. De wr staat er voor bekend dat de ketting hard klappert onderin toeren waardoor de kettingeleider schuurd op de brug. Je kan deze best vastplakken met tec7 of fixall. Nooit meer sleet op de achterbrug. Als het gat niet al te groot is dan zou ik er geen bang van hebben.

Geplaatst: di apr 13, 2010 23:01
door Jojaco
Vastlijmen is inderdaad wel een goed idee. het gat is toch een 2cm breed op 6cm lang. Heb dan ook schrik dat de achterbrug bij een serieuze klap zou plooien.
Voor de veiligheid ga ik het toch laten lassen en dan de geleider vastlijmen.

Nog iemand een idee wat er met de versnellingsbak zou schelen? Ben er niet gerust op en heb schrik dat deze mij nog is in de steek ga laten. (na 3 kilometer duwen is de leut er ook wel af)

Geplaatst: wo apr 14, 2010 07:23
door RvD
Heb zelf ook een WR450 gehad uit 2004. Had al na ongeveer 1 jaar de 5e versnelling kapot. Nu zijn er natuurlijk mensen die alles kapot krijgen maar ik ben niet iemand die echt 'lomp' is voor de vernellingsbak.
Dit is echt een kwaal, bij mij waren de tanden van de 5e versnelling naar binnen uitgebroken. Op de plek waar de sleuven zitten waar het tandwiel wat ernaast zit met zijn nokken invalt als de versnellling gewisselt wordt zeg maar.

Haal 'm maar gerust uit elkaar want dit probleem wat je beschrijft zal niet vanzelf oplossen, helaas. Je zal alleen maar mogelijk meer kapot maken als je er mee doorrijdt. Een voordeel, yamaha onderdelen zijn niet echt duur (wel te hopen dat je er niet teveel nodig hebt natuurlijk).
Wr blok is niet echt moeilijk sleutelen (met een luchtsleutel kwam ik al een heel eind, heb geen speciaal gereedschap nodig gehad).

Geplaatst: wo apr 14, 2010 19:27
door WR Paul
Jojaco schreef:Vastlijmen is inderdaad wel een goed idee. het gat is toch een 2cm breed op 6cm lang. Heb dan ook schrik dat de achterbrug bij een serieuze klap zou plooien.
Voor de veiligheid ga ik het toch laten lassen en dan de geleider vastlijmen.

Nog iemand een idee wat er met de versnellingsbak zou schelen? Ben er niet gerust op en heb schrik dat deze mij nog is in de steek ga laten. (na 3 kilometer duwen is de leut er ook wel af)
ik heb een vergelijkbaar probleem gehad een aantal jaren geleden met mijn wr426.
We hebben het blok opengemaakt en er waren wat tandjes van de tandwielen af. Ik kan me niet eens meer herinneren welke versnelling het was. Ook de vorken heb ik toen vervangen want die waren ook behoorlijk versleten.
Bij mij was de oorzaak waarschijnlijk dat ik met mijn grote poten onbewust op de versnellingspook zat te duwen terwijl ik op de steppies stond tijdens het rijden.
Ik ben bang dat je gewoon het blok moet openmaken en kijken wat er kapot is.

Geplaatst: wo apr 14, 2010 19:36
door de crossgoeroe
Heb hetzelfde gehad met mijn Wrf450 2004,direct (laten) repareren want het wordt snel erger en dan misschien nog meer schade aan de versn.bak

Je kunt dan direct het hele blok inspecteren/reviseren zodat je er weer effe tegenkunt.....
Ik heb de mijne nu 5 jaar en pas weer volledig gereviseerd,ook de bak(3-4-5 en schakelvork)en hij loopt/schakelt weer perfect..

En voor de achterbrug zou ik liever een goede 2e handse op de kop tikken,staan geregeld op marktplaats of plaats een zoekertje,ik zou het iig niet zo laten.
succes

Geplaatst: wo apr 14, 2010 23:23
door Jojaco
Bedankt mannen voor de reacties.

Ik heb vandaag al reeds de achterbrug gedemonteerd en kan nu dan ook ineens de naaldlagers vervangen van deze. Zijn echt helemaal verroest.langs de remzijde was er een vetnippel voorzien maar langs de andere kant spijtig genoeg niet. Iemand een idee hoe men deze lagerbussen uit de brug krijgt?
Wel raar dat die vetnippels niet vanuit het fabriek gemonteerd worden. Bij zo een tereinbeestje is dat toch geen overbodige luxe.

Voor de versnelingsbak vindt ik het minder goed nieuws. Moet er dan geen metaal terug te vinden zijn in de olie? Reviseren = winterwerk geen lentewerk.

Geplaatst: do apr 15, 2010 00:11
door zappa.suzuki
Bij afgebroken tanden/noken/kransen hoef je niet direkt kleinere brokken te vinden aangezien er grote stukken [kunnen] afbreken..

Vond geen klein spul toen m'n 3e versnelling verdween maar wel grote brokken in m'n bezinkbakje voor de olie pomp van m'n dr 800..

Geplaatst: do apr 15, 2010 07:16
door RvD
Inderdaad ik vond 2 losse tanden onderin het blok van m'n WR, voor de rest dus geen vijlsel of wat dan ook in de olie.

Geplaatst: do apr 15, 2010 07:57
door Jojaco
Foto van de achterbrug

Geplaatst: do apr 15, 2010 09:20
door roen
daar hoef je toch niet lang over na te denken? :shock:

Geplaatst: do apr 15, 2010 09:40
door Herr DRénérZéele
roen schreef:daar hoef je toch niet lang over na te denken? :shock:
Lijkt me niet :!: :cry:

Geplaatst: do apr 15, 2010 17:26
door de crossgoeroe
oud ijzer!!! :(

Geplaatst: do apr 15, 2010 17:57
door CrazyWezel
oud aluminium*

het lullige van die achterbruggen is dat het een of andere wazige legering is, dus je moet wel een beetje geluk hebben als je het wil laten lassen, dat ze het aan elkaar gekoekt krijgen.

Geplaatst: do apr 15, 2010 21:40
door WR Paul
Iemand een idee hoe men deze lagerbussen uit de brug krijgt?


met de bankschroef, een paar doppen uit je doppendoos en een paar sterke armen.
Je neemt een dop die net wat kleiner is dan de opening in de achterbrug.
Aan de andere kant een buisje ofzo die net wat groter is dan die opening, tussen de bankschroef klemmen en draaien. zal wel erg zwaar gaan als ik goed heb begrepen hoe de staat van de lagers is.
Normaal gesproken moet het zo lukken, maar als ze erg vast zitten, wat ik dus had, gewoon kapot slaan met een hamer en schroeverdraaier. wel oppassen dat het metaal van de achterbrug dat om de bus zit niet beschadigd. Succes!

Geplaatst: do apr 15, 2010 22:37
door Herr DRénérZéele
Je kan in plaats van de bankschroef ook een stuk draadeind door het bovenstaande geheel steken
en dan met twee moeren (en ringen )aan de uiteinden, de moeren aandraaien en het zo eruit persen.
Volgens mij kan je dan wat makkelijker wat meer kracht zetten.

Geplaatst: vr apr 16, 2010 19:18
door de crossgoeroe
reviseren is volgens jou winterwerk en geen lentewerk???

Als je nu niks doet heb je straks in ieder geval geen crosswerk ha ha

Die bak laat je binnenkort in de steek neem dat maar van mij aan!!!
En als ik die achterbrug bekijk zal de motor wel meer achterstallig onderhoud hebben........
Nu goed onderhoud plegen scheelt je straks nog veel meer extra kosten

Geplaatst: vr apr 16, 2010 19:34
door de crossgoeroe
zie net op marktplaats een achterbrug vraagprijs 45 euro......

Geplaatst: za apr 17, 2010 20:57
door Jojaco
Brug is ondertussen weg om (proberen) te laten lassen. Heb ook ondertussen een nieuw setje lagers en bussen klaarliggen (60€).

Ge kunt gerust zijn Crossgoeroe Het wrtje zal geen onderhoud te kort komen.
Ik heb de motor nu 1maand en dan is het wel leuker om er mee te rijden dan aan te sleutelen.
Maar als het moet moet het.
De motor is voor de rest wel vrij goed onderhouden maar het blijft natuurlijk een 2de hands. Naar zijn verleden heb ik dus het raden.

Geplaatst: zo apr 18, 2010 01:04
door CrazyWezel
ik had ook zoiets, kocht de motor, en de eerste maand heeft hij uit elkaar gestaan, en heb ik een hoop moeten vervangen om er fatsoenlijk mee te kunnen rijden,
je kunt er nu eenmaal niet altijd in kijken, en achterstallig onderhoud is niet altijd meteen zichtbaar.
het is rot, maar ik zou ook beginnen met sleutelen voordat je er straks achterkomt dat je je hele blok kan gaan reviseren omdat je nalatig bent geweest met het nakijken en het onderhoud plegen wat hij (zo te zien) vrij hard nodig heeft.. en dan kost het pas echt geld.

Geplaatst: vr apr 23, 2010 21:32
door Jojaco
De gelaste brug ondertussen.
Nieuwe lagers en kettiggeleiders erop en is terug als nieuw.

Geplaatst: zo apr 25, 2010 00:33
door patricksku
Netjes gedaan! :wink:

Geplaatst: do mei 06, 2010 21:19
door Jojaco
Tijden het demonteren van de luchtfilter merkte ik een roestaanslag op in het filterhuis. Deze is te zien langs de bovenkant aan een verluchtingsbuis van het air induction system
Is dit normaal?

Foto ter verduidelijking