Pagina 1 van 1
Tikkenende ktm
Geplaatst: ma apr 05, 2010 12:58
door ckadett16v
Hallo,
Ik heb een ktm620lc4 en als hij stationair loopt dan tikt hij
nogal. Komt ongeveer onder/midden van het blok vandaan,
en als je een beetje gas geeft is het weg. Kan het de distributie
ketting zijn of de dat de spanner niet goed werkt? En hoe is de
spanner het beste te controleren. Aan de olieaftapplug zat ook nogal
wat ijzerslijpsel, is dat reden om me zorgen te maken
.
Groetjes.
Geplaatst: di apr 06, 2010 15:31
door ckadett16v
Niemand?
Geplaatst: di apr 06, 2010 20:39
door Jo VdB
Heb je er iets aan veranderd ? Heb je die moto al wat langer of pas gekocht ? Wanneer laatste onderhoud gedaan ? Wanneer nokkenasketting vervangen ? Geef eens wat meer info ...
Nokkenaskettingspanner is die mechanisch ? Zo ja --> gewoon even uitdraaien (opletten dat er geen veertje uitspringt !) en checken hoeveel "clicks" er nog zijn.
Ik ken helaas niets van de LC4 modellen...
Je bedoelt toch degelijk "tikken" en niet "rammelen" --> zou anders de lagering van de drijfstang kunnen zijn.
Jo VdB
Geplaatst: di apr 06, 2010 20:50
door papsnoetn
Hallo
Kun je een filmpje ervan maken, en dat op youtube zetten?
Geplaatst: di apr 06, 2010 23:39
door ckadett16v
jo Heb je er iets aan veranderd ? Heb je die moto al wat langer of pas gekocht ? Wanneer laatste onderhoud gedaan ? Wanneer nokkenasketting vervangen ? Geef eens wat meer info ...
cka Heb de motor nu een jaar of 3, verder nog niks buitensporigs mee gehad.
Alleen olie verversen en kleppen stellen. Heb er verder niks aan veranderd. Nokkenasketting heb ik nog niet vervangen.
jo Nokkenaskettingspanner is die mechanisch ? Zo ja --> gewoon even uitdraaien (opletten dat er geen veertje uitspringt !) en checken hoeveel "clicks" er nog zijn.
cka Volgens mij werkt de spanner automatisch, wel eens gehoord dat die
wel eens wil haperen. Maar weet iemand hoe ik hem het beste kan
testen.
jo Je bedoelt toch degelijk "tikken" en niet "rammelen" --> zou anders de lagering van de drijfstang kunnen zijn.
cka Als hij rammelt bedoel je dan de bigend? Volgens mij tikt hij, en rammelt hij niet. En als je gas geeft dan is het volgens mij weg.
Alvast bedankt.
Geplaatst: di apr 06, 2010 23:56
door zappa.suzuki
Laat het ff horen aan een specialist, snelmotoren zeist bijvoorbeeld of een andere ktm kenner..
Geplaatst: wo apr 07, 2010 09:06
door mmrizio
Heeft-ie een auto-decompressie? Die maakt toch wel eens een rammelend geluid wat weg gaat zodra je een stukje boven stationair gaat.
Geplaatst: wo apr 07, 2010 18:32
door ckadett16v
mmrizio schreef:Heeft-ie een auto-decompressie? Die maakt toch wel eens een rammelend geluid wat weg gaat zodra je een stukje boven stationair gaat.
Nee deze heeft nog de decompressie via het handel op het stuur.
Geplaatst: wo apr 07, 2010 18:45
door papsnoetn
Wat voor BJ is je KTM...
Geplaatst: wo apr 07, 2010 20:33
door klaas tt350
Tikken in het blok en ijzerslijpsel aan de olieaftap plug is bij mij een teken om het blok te gaan splitsen, al zou het uit voorzorg zijn.beter een keer te vaak uitelkaar halen dan een keer te weinig.
Geplaatst: wo apr 07, 2010 23:12
door ckadett16v
Volgens mij is hij van 98, weet iemand trouwens ook hoe je de spanner
van de distributie het beste kan controleren.
Geplaatst: do apr 08, 2010 09:49
door papsnoetn
[quote="klaas tt350"]Tikken in het blok en ijzerslijpsel aan de olieaftap plug is bij mij een teken om het blok te gaan splitsen, al zou het uit voorzorg zijn.beter een keer te vaak uitelkaar halen dan een keer te weinig.
[/quote]
Dat ligt er aan hoeveel eraan zit..
Bij een paar spaantjes niets aan de hand.
Geplaatst: do apr 08, 2010 18:56
door ckadett16v
papsnoetn schreef:klaas tt350 schreef:Tikken in het blok en ijzerslijpsel aan de olieaftap plug is bij mij een teken om het blok te gaan splitsen, al zou het uit voorzorg zijn.beter een keer te vaak uitelkaar halen dan een keer te weinig.
Dat ligt er aan hoeveel eraan zit..
Bij een paar spaantjes niets aan de hand.
Daar heb je ook weer gelijk aan, je kan er beter op tijd bij zijn. Zal nog
even naar de spanner kijken. Als ik daar niks aan kan zien zal ik wel even
vragen of ze bij de ktm dealer er even naar willen luisteren. Anders moet hij maar uit elkaar.
Geplaatst: vr apr 09, 2010 08:53
door speedphreax
Handle op het stuur wil volgens mij niet zeggen dat hij geen automatische decompressie heeft
Geplaatst: vr apr 09, 2010 10:29
door papsnoetn
[quote="speedphreax"]Handle op het stuur wil volgens mij niet zeggen dat hij geen automatische decompressie heeft[/quote]
Dat klopt.
Op model 98 zit automatische decompressie in de cilinderkop.
Ook een hendel aan het stuur. ( kun je hem droogtrappen na verzuipen)
Als je stationeer zo laag afsteld, ga je de automatische decompressie idd horen.
Geplaatst: vr apr 09, 2010 18:31
door ckadett16v
papsnoetn schreef:speedphreax schreef:Handle op het stuur wil volgens mij niet zeggen dat hij geen automatische decompressie heeft
Dat klopt.
Op model 98 zit automatische decompressie in de cilinderkop.
Ook een hendel aan het stuur. ( kun je hem droogtrappen na verzuipen)
Als je stationeer zo laag afsteld, ga je de automatische decompressie idd horen.
Hoe kan ik dat zien dan of hij autodeco heeft of niet, doe hem altijd hand
matig door de compressie. Maar het geluid zit niet boven in de kop, komt
meer van de onderkant.
Geplaatst: vr apr 09, 2010 23:01
door han
Op een `98 zit een automatische en een handbediende decompresseur
De automatische tikt erg luid bij een te laag stationair toerental.
Stationair toerental hoger afstellen.
Het ijzer slijpsel aan de stop is niet abnormaal,als hij lang niet schoon gemaakt is kan er behoorlijk wat aan zitten.
Geplaatst: vr apr 09, 2010 23:06
door CrazyWezel
han schreef:.
Stationair toerental hoger afstellen.
lijkt me ook de handigste om even uit te proberen..
Geplaatst: za apr 10, 2010 17:33
door ckadett16v
han schreef:Op een `98 zit een automatische en een handbediende decompresseur
De automatische tikt erg luid bij een te laag stationair toerental.
Stationair toerental hoger afstellen.
Het ijzer slijpsel aan de stop is niet abnormaal,als hij lang niet schoon gemaakt is kan er behoorlijk wat aan zitten.
Wanneer zijn ze begonnen met die auto deco dan? Is dat vanaf 98 of hebben modellen van 97 het ook al. Want volgens mij zit die van mij
op het randje van 97 of 98.
Groetjes.
Geplaatst: za apr 10, 2010 20:46
door JoeBaR
het ijzerslijpsel komt uit de bak en is opzicht niet heel erg als je je bedenkt hoe dat de tandwielen op hen donder krijgen na bijvoorbeeld een sprongetje .
denk dat het tikken toch echt van het bigend afkomt .
welke kleur had de motorolie ?
een brons kleurtje geeft meestal aan dat het bigend en drijfstang aangevreten zijn .
Geplaatst: zo apr 11, 2010 13:35
door ckadett16v
JoeBaR schreef:het ijzerslijpsel komt uit de bak en is opzicht niet heel erg als je je bedenkt hoe dat de tandwielen op hen donder krijgen na bijvoorbeeld een sprongetje .
denk dat het tikken toch echt van het bigend afkomt .
welke kleur had de motorolie ?
een brons kleurtje geeft meestal aan dat het bigend en drijfstang aangevreten zijn .
@JoeBaR
De olie was gewoon zwart, ik voelde ook geen bronsslijpsel in de olie.
Maar daarom kan het best zijn dat het wel de bigend is, want als het
de decompressie is zit het geluid toch ook boven in de kop. Dit geluid
komt in het onder/midden weg. Weet jij waar je die onderdelen het beste
kan kopen mocht ik ze nodig zijn.
Groetjes.
Geplaatst: zo apr 11, 2010 14:49
door papsnoetn