toen ik de motorolie van mijn xr500 '83 via het blok liet weglopen kwam er maar een 1/2l uit...
ik dacht misschien is de framefilter verstopt...
toen ik het slangetje net na de filter losmaakte kwam daar ruim 1l uit... (dus filter niet verstopt?) denk ik
Als ik nu achter de tank bijvul en het cater open laat loopt dit niet door???
moet dit langs verschillende plaatsen gevuld worden? of zit er toch ergens een verstopping? moet de motor eerst eens draaien om het in het blok te krijgen?
olie vervangen bij XR500R 1983
Moderator: ghulst
Beal, ik heb nooit een XR500 gehad, maar ik denk dat je bij het verversen altijd olie uit het blok en het frame moet laten lopen en daarna ook het frame weer bijvullen. volgens mij waren dit zgn. dry sump motorblokken .
Bij een TTR600 blok zit een deel van de olie in een apart tankje. Om te voorkomen dat de hele inhoud van het tankje bij stilstand in het carterloopt, is een mechaniekje aangebracht (een klein metalen balletje en een veertje).
Misschien zit er iets dergelijks bij je Honda??
Misschien zit er iets dergelijks bij je Honda??
Inderdaad is je XR500R een dry sump motor.
Het is de allereerste van de genaratie RFVC motoren.
Dat betekent dat de olie "bewaard" wordt in een olietankje, of zoals in jouw geval de framebuis.
Het is altijd een goed idee om het filtertje in je frame te reinigen, en een nieuw papieren filter te plaatsen.
Netjes olie vullen in het frame, klaar
mvg, Arne
Het is de allereerste van de genaratie RFVC motoren.
Dat betekent dat de olie "bewaard" wordt in een olietankje, of zoals in jouw geval de framebuis.
Het is altijd een goed idee om het filtertje in je frame te reinigen, en een nieuw papieren filter te plaatsen.
Netjes olie vullen in het frame, klaar
mvg, Arne
meer schik op een oud brik