Pagina 1 van 2

Crossbanden

Geplaatst: wo mar 10, 2010 23:25
door 42
Waarschijnlijk veel gestelde vraag, maar hier komt hij dan weer:
Hoe streng wordt er gecontroleerd op crossbanden voor een offroad rit?
Ik wil mijn allereerste rit gaan rijden met een 520 die ik vorig jaar 2e hands gekocht heb met naar blijkt crossbanden.
Navraag bij de organisatie leerde dat dit niet toegestaan is.
Op het forum komen regelmatig berichten voorbij van mensen die er geen controle op hebben gehad.
Ik voel er weinig voor om bij mijn eerste rit al na de keuring naar huis te moeten.

Geplaatst: do mar 11, 2010 00:00
door CrazyWezel
dan koop je n goedkoop setje kenda banden.. dan mag je zeker rijden..
adje heeft ze meestal goed op voorraad en snel geleverd.

Geplaatst: do mar 11, 2010 00:31
door JoeBaR
mijn ervaring is dat er zo goed als NIET naar gekeken wordt bij OFF ROAD ritten ..

WEL bij ENDURO ritten . .

ik rij al 6 jaar offroad ritjes en naar de banden is nog nooit gekeken .


mocht het je toch niet lekker zitten ... op de flanken van een crossband staat meestal *not for highway use* , schuurpapiertje eroverheen of de dremel en ze zijn weer klaar voor * highway use* 8) ...

zaken die wel erg belangrijk zijn bij een offroad rit en worden gecontroleerd :

- verzekering .
- kenteken bewijs .
- standaard of in elkgeval geen herrie makende uitlaat .
- remmen



soms ook op afgebroken handles , omdat deze jezelf en andere rijders lelijk kunnen prikken.

verder moet je een deugdelijke outfit aan , maar dat is zoieso beter voor jezelf , geen punt voor de controlle

Geplaatst: do mar 11, 2010 00:58
door mmrizio
Mijn ervaring is dat er *soms wel* naar gekeken wordt. Zoals in Ruurlo, de eerste KNMV offroad rit van de herfst. Dan mag je ter plekke wisselen (meestal wel een bandenboer met goeie handel in de buurt) of naar huis.

Het gaat inderdaad vaak goed en het is zonde om prima banden eraf te gooien... maar je kunt heb bokkie zijn.

Geplaatst: do mar 11, 2010 11:48
door anton
ik heb het nog niet mee gemaakt dat erna gekeken word meestal staan er te veel motors in de rij als ze dat ook nog moeten controleren dan duurt het veel te lang en idd een dremel helpt not for weg en het is oke

anton

Geplaatst: do mar 11, 2010 20:46
door de crossgoeroe
als je geen gezeik met je verzekering wilt voor als er wat gebeurd(bijv aanrijding met een auto,want de weg wordt voor ons dus niet afgezet!!) ,
dan moet je DOT gekeurde banden hebben.....zijn dus goedgekeurd voor op de weg.
zoals genoemde kenda hebben een DOT nummer in de band staan wat dus goed is voor alle offroadritten,ook die s middags na een enduro worden gereden!!!
voor enduro moet er ook nog een FIM-nummer instaan!!

Geplaatst: do mar 11, 2010 21:01
door silbertanne
JoeBaR schreef:mijn ervaring is dat er zo goed als NIET naar gekeken wordt bij OFF ROAD ritten
Vaak niet, inderdaad; maar in Varsseveld was ik vorig jaar aan de beurt. Een over-ijverige (af- :lol:)keurmeester vond dat er een ander voorbandje op moest. Kun je meestal ter plekke wel regelen; er staan standjes. Ik heb er zo'n goedkoop Kenda-tje op laten zetten. Was ik achteraf wel blij mee, want de grip was veel beter!

Re: Crossbanden

Geplaatst: do mar 11, 2010 21:23
door wr450f'05
42 schreef:Waarschijnlijk veel gestelde vraag, maar hier komt hij dan weer:
Hoe streng wordt er gecontroleerd op crossbanden voor een offroad rit?
Ik wil mijn allereerste rit gaan rijden met een 520 die ik vorig jaar 2e hands gekocht heb met naar blijkt crossbanden.
Navraag bij de organisatie leerde dat dit niet toegestaan is.
Op het forum komen regelmatig berichten voorbij van mensen die er geen controle op hebben gehad.
Ik voel er weinig voor om bij mijn eerste rit al na de keuring naar huis te moeten.
Hou je gewoon alsjeblieft een beetje aan de regels, er zijn al niet al te veel regels(afgezien van die verrekte KNMV licentie) dus die paar kun je je wel aan houden dacht ik zo.

Met jou zijn er genoeg die gewoon netjes het spul in orde hebben.

Geplaatst: do mar 11, 2010 21:25
door mmrizio
de crossgoeroe schreef:als je geen gezeik met je verzekering wilt voor als er wat gebeurd(bijv aanrijding met een auto,want de weg wordt voor ons dus niet afgezet!!) ,
dan moet je FIM gekeurde banden hebben.....zijn dus goedgekeurd voor op de weg.
zoals genoemde kenda hebben een FIM nummer in de band staan wat dus goed is voor alle offroadritten,ook die s middags na een enduro worden gereden!!!
voor enduro moet er ook nog een dot-nummer instaan!!
Maar dan andersom: FIM voor enduro, DOT voor weggebruik.

Al snap ik nog steeds niet wat Nederlandse verzekeraars in Nederland met het Amerikaanse ministerie van transport te maken hebben. Maar 'not for highway use' op je band lijkt me niet handig als je in het ziekenhuis ligt of iemand het ziekenhuis in rijdt vanaf de openbare weg.

Geplaatst: vr mar 12, 2010 20:08
door de crossgoeroe
heb je helemaal goed mmrizio,mijn fout

voor de (on)duidelijkheid in de crossbanden wereld bericht even aangepast

Geplaatst: za mar 13, 2010 08:02
door johnny07
ik zou er gewoon goedgekeurde banden op zetten, anders sta je altijd gestrest voor de keuring, en het verschil is minimaal.
je rijdt toch niet voor het nederlands kampioenschap.

Geplaatst: za mar 13, 2010 08:25
door 42
Helemaal gelijk Johnny. Gewoon een keer voor de gein. Daarom juist.

Geplaatst: za mar 13, 2010 09:31
door johnny07
Ok 42, ik hoop dat je door de keuring komt.
ga je het in Ruinen proberen?

Johnny

Geplaatst: za mar 13, 2010 18:57
door 42
Nee Johnny,
Ruinen komt te vroeg: griep net weer te boven en motor vandaag pas weer een beetje fatsoenlijk aan het lopen gekregen.
Was bijna niet meer aan te krijgen (2 weken geleden nog even laten lopen na de winterstop).
Vandaag nieuwe bougie erin gedaan en carb uit elkaar gehad om alles schoon te maken.
Eindelijk weer een beetje fatsoenlijk lopen nu.
Kwam er wel achter dat het beroemde gasschuifplaatje een haarscheur van 1/2 rond had (Grrrrrr, hier al een en ander over gelezen en navraag bij dealer gaf 160 euro inclusief o-ring). Ik zal dit binnenkort een keer apart in de groep gooien. Voorlopig doet hij het nog even.
28 maart Westerbork misschien wel. Heeft je daar nog info over?
Stel trouwens dat ze mijn banden toch afkeuren, kan ik dan bij ritten ter plekke er een ander op laten leggen?
Alvast bedankt.

Geplaatst: za mar 13, 2010 19:31
door johnny07
42, alle info over westerbork moet te vinden zijn op http://www.motordrenthe.nl/ dit is altijd wel een mooie rit.
meestal staat er wel iemand die banden verkoopt en ter plekke wisselt.
veel plezier en pas op dat je niet verslaaft wordt aan offroad rijden (net als ik). maar een mooie verslaving!!! :D :D

Johnny

Geplaatst: za mar 13, 2010 21:08
door adje
zo'n carburarteur plaatje kan ik heel wat goedkopen leveren uit Amerika.
Dan moet je wel geduld hebben want dat duurt meestal wat langer voordat het binnen is.

Wat betreft de banden met DOT nummer , Op een OTR rit ben je veel duurder uit dan bv bi mij.
Ik bied een setje voor en achterbanden aan voor €85,50 exclusief de verzendkosten (€8.61) 120/100-18 en 80/100-21 Kenda K760 trakmasters.
Eventuele reactie aleen per email of telefonisch AUB.

Geplaatst: di mar 16, 2010 18:54
door Joop
adje schreef:zo'n carburarteur plaatje kan ik heel wat goedkopen leveren uit Amerika.
Dan moet je wel geduld hebben want dat duurt meestal wat langer voordat het binnen is.

Wat betreft de banden met DOT nummer , Op een OTR rit ben je veel duurder uit dan bv bi mij.
Ik bied een setje voor en achterbanden aan voor €85,50 exclusief de verzendkosten (€8.61) 120/100-18 en 80/100-21 Kenda K760 trakmasters.
Eventuele reactie aleen per email of telefonisch AUB.
Adje,

Ik rij voor altijd met een Michelin en achter met de genoemde Kenda: merk je dat als je voor een Kenda monteert of maakt het niet zoveel uit?

Geplaatst: do mar 18, 2010 10:54
door folie
Joop schreef: Adje,

Ik rij voor altijd met een Michelin en achter met de genoemde Kenda: merk je dat als je voor een Kenda monteert of maakt het niet zoveel uit?
Een S12 achterop merk je in ieder geval wel... :wink:

Geplaatst: do mar 18, 2010 17:26
door mouser
Als je graag een OTR rit van de KNMV wilt rijden, dan moeten er gewoon goedgekeurde banden op, dus geen crossbanden.

Reden 1: verzekering kan zeker moeilijk gaan doen igv een ongeval. met crossbanden voldoe je niet aan de wet voor de openbare weg.

Reden 2: er is steeds meer weerstand tegen gemotoriseerde evenementen, door allerlei bomenlikkers enzo. Dit is een groep die ook let of alles volgens het boekje verloopt, en waar mogelijk zullen deze mensen alles doen om een evenement de nek om te draaien. Ook de KNMV is zich hiervan bewust en zal dus steeds beter gaan keuren, zodat een motorfiets aan de wettelijke eisen voldoet. Banden horen daar ook bij!

Koop 2 banden lepels en wissel de avond van tevoren je banden. Blijven je crossbanden ook mooi scherp! Nog een optie: extra wieltjes kopen.

Ik ben niet roomser dan de paus ofzo, maar helaas is dit de realiteit en als het even kan wil ik over 20 jaar nog steeds rijden.

Geplaatst: vr mar 19, 2010 13:52
door Joop
[quote="JoopIk rij voor altijd met een Michelin en achter met de genoemde Kenda: merk je dat als je voor een Kenda monteert of maakt het niet zoveel uit?[/quote]

Nu weet ik het nog steeds niet; heeft er iemand ervaring met het verschil in een Kenda offroad voorband en een Michelin enduro voorband?

Geplaatst: vr mar 19, 2010 14:17
door Sjokske
Joop schreef:Nu weet ik het nog steeds niet; heeft er iemand ervaring met het verschil in een Kenda offroad voorband en een Michelin enduro voorband?
Nee, wel het verschil tussen een Kenda-cross voorband en een Michelin-enduro voorband. Was van de Kenda niet zo kapot, en rij daarom in het vervolg met een Michelin-cross voorband. (maar eerst de standaard geleverde Metzeler-enduro eens verslijten).
Achter wel altijd een Kenda (maar dan wel de Trakmaster ---> cross dus), rijdt goed en vooral goedkoop.
Is het nog te volgen :wink: :?:

Geplaatst: vr mar 19, 2010 16:47
door folie
Sjokske schreef:
Joop schreef:Nu weet ik het nog steeds niet; heeft er iemand ervaring met het verschil in een Kenda offroad voorband en een Michelin enduro voorband?
Nee, wel het verschil tussen een Kenda-cross voorband en een Michelin-enduro voorband. Was van de Kenda niet zo kapot, en rij daarom in het vervolg met een Michelin-cross voorband. (maar eerst de standaard geleverde Metzeler-enduro eens verslijten).
Achter wel altijd een Kenda (maar dan wel de Trakmaster ---> cross dus), rijdt goed en vooral goedkoop.
Is het nog te volgen :wink: :?:
ja maar... De michelin enduro voorband heeft hetzelfde profiel als de michelin crossband alleen is ie dan wel gehomologeerd en volgens de geleerden gaat de compound ook langer mee.

Geplaatst: vr mar 19, 2010 20:41
door de crossgoeroe
He Sjokske,jij maakt het voor Joop wel lekker verwarrend.
De trakmaster is DOT gekeurd en dus geen crossband maar een offroadband......

En Joop,als je geen toprijder bent valt het verschil wel mee,
de Kenda offroad is in ieder geval goedkoper dan de Michelin enduro.

Als je met een te harde of te zachte band rijdt merk je meer verschil dan wanneer je onder dezelfde druk een ander merk band zou proberen,in mijn ogen merk je hooguit verschil in de levensduur....

Een wereldkampioen blijft ons op gladde banden nog voor ....

Ik sluit me bij Mouser aan zodat we ook kunnen BLIJVEN rijden.

Geplaatst: vr mar 19, 2010 21:36
door gassen
Joop schreef:[quote="JoopIk rij voor altijd met een Michelin en achter met de genoemde Kenda: merk je dat als je voor een Kenda monteert of maakt het niet zoveel uit?

Nu weet ik het nog steeds niet; heeft er iemand ervaring met het verschil in een Kenda offroad voorband en een Michelin enduro voorband?
Trackmasters ben ik geen fan meer van. En dan zijn er nog 100den die mij links en rechts voorbijvliegen met die banden. Ze rijden absoluut niet verkeerd maar........
Met de Michelin kan ik preciezer rijden, heeft voor mijn gevoel minder kans op wegbreken en lost prima. Ik heb nog een Kyoto voorband (cross) waar ik ook met veel plezier (grip) heb gereden, zelf die prefereer ik boven de Trackmaster.
En ook geen wereldkampioen :oops:

Geplaatst: za mar 20, 2010 00:44
door roen
"onze" (2 man) ervaring:

trackmaster voorband voelt "soppig" en glijd meer met remmen en haakse bochten op hardere ondergrond, komt denk ik door zachtere noppen. en op gras is een trackmaster waardeloos! voor en achter!

pirelli scorpion / michelin enduro competition is dus al enkele jaren onze favoriet voor de voorkant.

achter altijd een trackmaster gehad, lekker goedkoop en hoge noppen, maar ben van plan om een michelin achterband te proberen.