Pagina 1 van 2
Volgende project:voorvork aanpassen
Geplaatst: do jun 19, 2003 16:10
door huskie
Sleutelaars opgelet.
Ben het volgende project in gestapt.
Ik ga mijn Marzocchies magnums 50mm aanpassen op mijn gewicht en rijders stijl.
De veren die erin zitten laat ik met rust, maar niet getreurd
ik zal de vork gaan revalven of te wel reshimmen.
De valving werkt voornamelijk in het snellere dempings gebied en is dus vaak het zorgen kindje van een voorvork.
Hij is bevoorbeeld soepel voor het gemakkelijke offroad werk maar wordt deinerig met veren als het ruiger wordt. Of hij is erg stijf voor het offroad werk(motorcross vering bev.) en perfect voor het motorcross werk.
Hier speelt de valving de hoofdrol.
Nou heb ik dus marzocchies waarbij de ene poot compressie doet en de andere poot rebound. De meeste japanners hebben voor beidde poten zowel comp als reb.
Zijn er nog mede sleutelaars die bovenstaande hebben gedaan(durven doen
). Elke suggestie is welkom.
Ik heb zojuist een assortiment plaatjes/shimmetjes besteld, omdat marzocchie nogal karig met zijn plaatjes is/was. Plus ze hadden de zuigers verkeerd om in de poten geplaats
Daar heeft echt een vakman aangezeten
Maar dat maakt het alleen maar aantrekkelijker om te doen.
Heerlijk die zomermaanden, test werk allover, ik lijk wel een pro
Ps:mijn schokdemper houdt zich perfect. zie andere onderwerp
Geplaatst: do jun 19, 2003 16:13
door Rudy
Ik wacht af huskie. Kan je trouwens niet een keer een paar foto's maken?
Geplaatst: do jun 19, 2003 16:22
door huskie
Heb zelf geen digitale camera, maar ik zal me best doen er een te lenen, op het moment supreme.
Geplaatst: vr jun 20, 2003 09:43
door STTEVE
we kunnen er ook een WorkShop van maken, met koffie, broodjes enzo, maar mocht je kleinbehuisd zijn; ik stel mijn Sony-tje beschikbaar als t zover is
Geplaatst: vr jun 20, 2003 10:20
door huskie
Een workshop is een leuk idee.
Dan laat ik jullie het vieze werk doen en houd ik alleen supervisie.
Ha ha ha. biertje erbij, een paar biertjes erbij. En dan je zelf afvragen waarom die vork zo .... slecht veert. Blijken we teveel biertjes te hebben genuttigd. Proberen we de schokdemper veer in een vorkpoot te proppen etc.
Leren we met z'n allen hoe het niet moet.
Net een emailtje gehad over de shims. Ze zijn bezig te bekijken of ze ze hebben en hoeveel ze dan gaan kosten. Hou jullie op de hoogte. ciao
Geplaatst: vr jun 20, 2003 11:37
door Rudy
Rechterpols oefeningen zijn wel goed voor het trainen van je hand
. Ik ben benieuwd wat ze kosten.
Geplaatst: vr jun 27, 2003 14:01
door Rudy
Hoe is het er mee huskie?
Geplaatst: za jun 28, 2003 11:09
door huskie
Oke even bijpraten. .. ik gebruik voor een aantal dingen de engelse benaming omdat ik anders te lang moet nadenken voor een passende neerlandse, hiervoor excuses.
Alles zit weer in mekaar, zowel de voorvorken alswel de schokdemper. Over het resultaat ben ik niet tevreden.
Nadat ik de shimmetjes binnen heb gekregen, ter waarde van 70 euro(wat zijn die krengen duur
) ben ik gelijk aan de slag gegaan.
De schokdemper was nog steeds te langzaam qua rebound en dus heb ik sommige plaatsjes vervangen voor dunnere en ook nu dunnere olie gebruikt.
De plaatjes komen trouwens van WP en de olie sae 2,5 van Technoflex. Zo houd ik iedereen tevreden
.
Nu is de schokdemper te snel met rebound en krijg ik hem met de klikkers niet langzaam genoeg, dus straks haal ik hem weer uit elkaar(misschien vanmiddag eerst even rijden).
De voorvork had helaas te weinig rebound en hier heb ik plaatjes toegevoegd. Nu heeft hij misschien teveel rebound, en heb ik dan eerst proberen te compenseren met dunnere olie. Maar ik wil niet die dunne olie voor de schokdemper gebruiken want die is te duur ha ha.
De compressie heb ik ook aangepast van de voorvork. Allereerst heb ik 4 gaatjes dichtgesoldeerd die bij de marzocchies voor de olie freebleed zorgen. (deze gaatjes zitten in de cartridge). Nu kon ik dus alleen nog maar via de plaatjes voor de freebleed zorgen en is dus de compressie beter te doseren dmv alweer de klikkers. Tevens duikt hij nu niet zo tijdens het remmen(dat is tenminste de theorie
).
Over het geheel ben ik dus niet tevreden. Achter heeft hij nu te weinig rebound en voor msschien teveel. Maar vanmiddag heb ik nog wel wat tijd om alweer de demper uit elkaar te halen en misschien een dikker plaatje ipv een dunner plaatje te vervangen.
ps Rudy ik zal wat foto's mailen naar jouw, kan jij ze erbij zettten.
En ik zal later wel m'n shimstacks doorgeven, heb alles genoteerd dus.. die komen eraan.
ciao
Geplaatst: za jun 28, 2003 17:04
door Rudy
En wat had ik in mijn e-mail
, lee het verhaal zo wel. Eerst ff eten.
Foto 1:zuigers die door de cartridge(buis) door de olie geduwd worden. Door hier plaatjes op te klemmen krijg je de bijbehorende demping.
Olie dikte speelt ook een rol, meer plaatjes = stijvere demping etc.
De zuiger heeft grote openingen voor de compressie richting en kleine gaten voor de rebound richting.
Foto 2:hier is de rode zuiger de basevalve, die zit mbv een veer vast in de cartridge en geschroeft aan de vorkpoot.
De andere zuiger zit op de demperpoot en beweegt dus mee met de
bovenste vorkbuis. Deze word door de cartridge door de olie geduwd.
Foto 3:Hier word de freelift opgemeten. Deze lift zorgt voor een soepele vering. De olie kan dus vrijelijk stromen zonder de plaatjes in eerste instantie te buigen. Als de impact groot genoeg is buigen natuurlijk de plaatjes voor de echte demping
.
Foto 4:Terugslag veer, en een gedeelte van de cartridge.
Foto 5: compressie kant en rebound kant van een zuiger, horende in
bevoorbeeld de schokdemper. Hier tegen aan komen dus de plaatjes(shims).
Geplaatst: za jun 28, 2003 17:59
door huskie
De onderschriften bij de foto's.
Foto 1:zuigers die door de cartridge(buis) door de olie geduwd worden. Door hier plaatjes op te klemmen krijg je de bijbehorende demping.
Olie dikte speelt ook een rol, meer plaatjes = stijvere demping etc.
De zuiger heeft grote openingen voor de compressie richting en kleine gaten voor de rebound richting.
Foto 2:hier is de rode zuiger de basevalve, die zit mbv een veer vast in de cartridge en geschroeft aan de vorkpoot.
De andere zuiger zit op de demperpoot en beweegt dus mee met de
bovenste vorkbuis. Deze word door de cartridge door de olie geduwd.
Foto 3:Hier word de freelift opgemeten. Deze lift zorgt voor een soepele vering. De olie kan dus vrijelijk stromen zonder de plaatjes in eerste instantie te buigen. Als de impact groot genoeg is buigen natuurlijk de plaatjes voor de echte demping.
Foto 4:Terugslag veer, en een gedeelte van de cartridge.
Foto 5: compressie kant en rebound kant van een zuiger, horende in
bevoorbeeld de schokdemper. Hier tegen aan komen dus de plaatjes(shims).
Geplaatst: zo jul 06, 2003 22:06
door huskie
Vandaag even gereden, twee uurtjes, in amsterdam.
Wauwwww wat ben ik
.
Schokdemper is soepel, gewoon te gek. Ik gebruik eindelijk de hele veerweg op de knippen. Als ik nu de rebound klikkers en compressie klikkers gebruik/draai dan gebeurt er daadwerkelijk iets. Ik weet nog niet precies hoe ik ze zal zetten, maar het verschil met standaard is opzienbarend. Elke rijder die 15kg zwaarder dan mij is zal hem wel bottomme maar ik niet. Super.
De voorvorken heb ik dus ook aangepast. Ik heb voor de rebound meer shims gebruikt en die meer in een taper gevoegd. Standaard zaten er maar 3 plaatjes. 23,22,21 en die moesten het met z'n drieen doen. Nou dat gaat dus van geen kant. Wat een stelletje.... zijn diegene die hier aan gewerkt hebben. Ik heb nu een setje van 23,22,21,19,17,15,12 er van gemaakt. Jullie begrijpen wel dat dat heel wat beter helpt. Dus m'n rebound is nu in de pocket. Dan nu de compressie kant. Allereerst heb ik alle gaten dichtgesoldeerd die marzocchie in hun cartridge had gemaakt.
Nu heb ik dus een gesloten cartridge die ik met shimmetjes kan regelen ipv een stel gaten die absoluut niet te trimmen vallen.
Ook hier weer drie plaatjes die de hele compressie moesten opvangen. ......dus. zelfde verhaal. Hier ook een mooie glooiende set van gemaakt. 23, 22, 21, 19, 17, 15, 13. Kijk dan heb je dus progressieve demping. Ipv drie plaatjes die ombuigen als spaghetti.
En voor de kenners. In elke poot zitten eigenlijk twee zuigers, zeg maar. Dus ook voor de tweede zuiger geldt bovenstaande arbeid.
Mocht iemand nog vragen hebben, misschien weet ik het antwoord.
In iedergeval ben ik blij met wat ik gedaan heb.
Een schokdemper die eindelijk z'n werk goed kan doen en een voorvering die zowel progressieve compressie als genoeg rebound heeft.
Geplaatst: zo jul 06, 2003 22:33
door Rudy
Goed bezig huskie
(was even langsgekomen in bilstain
).
Maar ik begrijp uit je verhaal dat je eigelijk je high-speed demping aangepast heb in principe?
Geplaatst: ma jul 07, 2003 09:28
door huskie
Oei oei oei een technische vraag, en natuurlijk weer van Rudy
Even goed nadenken wat ik ga antwoorden...uhhhh.
ehhh ja, dat klopt Rudy. Ik heb de highspeed aangepast, maar tevens de lowspeed. En ik kan het uitleggen ook, maar praat je nu over de voor of achter-vering?
of allebei?
Geplaatst: ma jul 07, 2003 10:14
door Rudy
Ik bedoelde eigelijk de voorveer (de achterveer heb je een poosje geleden toch al gefixt?)
Geplaatst: ma jul 07, 2003 13:15
door huskie
Ja die schokdemper had ik wel al verandert, maar niet afdoende. Hij was met de dunne olie te snel qua rebound.(dus kompleet tegenovergesteld wat ik standaard had). Dat heb ik nu dmv een iets dikkere eerste shim opgelost. Werkt nu perfect.
Maar nu over die highspeed demping.
Met het highspeed circuit bedoelt met de snelheid van inveren. Dus de snelheid waarmee de zuiger door de olie wordt geramd!!!
Highspeed is dus tevens rijder afhankelijk, want als ik die steen/bult, met een lagere snelheid raak(omdat ik dus een minder snelle rijder ben) als bevoorbeeld jij hem zou raken, is mijn highspeed dus minder dan jouw highspeed
. Ik kan dus dmv die shimmetjes door er minder op de zuiger te zetten toch mijn hele veerweg voor gebruiken. Jij daarentegen zal een andere setup nodig hebben, omdat met jouw hogere snelheid je meer demping nodig zal hebben.
Maar als je je highspeed aanpast, pas je natuurlijk ook je lowspeed aan. Want je kunt moeilijk tegen je setup zeggen, als ik nou heel langzaam die steen raak, dan moet je nog wel helemaal de veerweg gebruiken. Je lowspeed zal dus bij jouw automatisch ook meer zijn als bij mij. Nu kun je door taktisch je plaatjes te gebruiken je lowspeed soepel houden maar toch genoeg demping overhouden om de highspeed niet teniet te doen.
En daar ligt dus die hele adacadabra van de veringspecialist.
Je hoeft WP, techno, reiger etc ook niet te vragen welke setup ze gebruiken want daarmee verdienen ze dus hun brood.
Hopelijk is bovenstaande begrijpelijk
Geplaatst: ma jul 07, 2003 15:05
door Rudy
huskie schreef:Ja die schokdemper had ik wel al verandert, maar niet afdoende. Hij was met de dunne olie te snel qua rebound.(dus kompleet tegenovergesteld wat ik standaard had). Dat heb ik nu dmv een iets dikkere eerste shim opgelost. Werkt nu perfect.
Maar nu over die highspeed demping.
Met het highspeed circuit bedoelt met de snelheid van inveren. Dus de snelheid waarmee de zuiger door de olie wordt geramd!!!
Highspeed is dus tevens rijder afhankelijk, want als ik die steen/bult, met een lagere snelheid raak(omdat ik dus een minder snelle rijder ben) als bevoorbeeld jij hem zou raken, is mijn highspeed dus minder dan jouw highspeed
. Ik kan dus dmv die shimmetjes door er minder op de zuiger te zetten toch mijn hele veerweg voor gebruiken. Jij daarentegen zal een andere setup nodig hebben, omdat met jouw hogere snelheid je meer demping nodig zal hebben.
Maar als je je highspeed aanpast, pas je natuurlijk ook je lowspeed aan. Want je kunt moeilijk tegen je setup zeggen, als ik nou heel langzaam die steen raak, dan moet je nog wel helemaal de veerweg gebruiken. Je lowspeed zal dus bij jouw automatisch ook meer zijn als bij mij. Nu kun je door taktisch je plaatjes te gebruiken je lowspeed soepel houden maar toch genoeg demping overhouden om de highspeed niet teniet te doen.
En daar ligt dus die hele adacadabra van de veringspecialist.
Je hoeft WP, techno, reiger etc ook niet te vragen welke setup ze gebruiken want daarmee verdienen ze dus hun brood.
Hopelijk is bovenstaande begrijpelijk
Hahahha zo snel ben ik niet huskie
. Het viel me in bilstein wel op dat mijn crosser daar net een hobbel paard is. Namate ik harder ging rijden deed mijn voorvorkje+ achterveer het wel een stuk beter (in het begin ben je een beetje voorzichtig he
). Ik heb op mijn achterschokdempertje een high/low speed verstelling . Heb er eigelijk nog nooit echt serieus wat mee gedaan (high staat std , andere staat iets zachter). Zal er binnenkort eens mee gaan spelen
.
Geplaatst: ma jul 07, 2003 19:49
door Bart M
Zeg Huskie,
ik volg je wedervaren ivm vering nu al een tijdje met veel belangstelling
Heb namelijk identiek dezelfde vering op m'n WR360, en nu begint het natuurlijk bij mij ook te kriebelen, om m'n vering te optimaliseren
Ik durf er echter niet goed aan beginnen: schrik dat ik het slechter maak dan voordien enzo. Ik begrijp ook niet alles even goed wat je schrijft, ondanks de foto's (bedankt ook Rudy hiervoor) en ondanks het feit dat ik een werkplaatsmanual bij de hand heb
Vandaar mijn vraag: is het werkelijk de moeite (en het geld) waard om de ganse vering open te gooien ? Ik bedoel, rijdt je Husky nu verschrikkelijk veel beter dan voordien, of is het meer een kwestie van kleine nuances?
Bart M
PS ben ook geen al te rappe endurist, maar da wil nie zeggen dat ik minder nauwgezet ben met m'n spullen
Geplaatst: ma jul 07, 2003 19:57
door Rudy
Je kan het natuurlijk altijd laten doen bij b.v. wp, ohlins, reiger enz enz eenz
Geplaatst: ma jul 07, 2003 20:06
door Bart M
Rudy schreef:Je kan het natuurlijk altijd laten doen bij b.v. wp, ohlins, reiger enz enz eenz
Ja, dag Jan, da's mega-duur toch
En trouwens, mijn devies is: wat je zelf doet, doe je beter
Geplaatst: ma jul 07, 2003 20:29
door Rudy
Bart M schreef:Rudy schreef:Je kan het natuurlijk altijd laten doen bij b.v. wp, ohlins, reiger enz enz eenz
Ja, dag Jan, da's mega-duur toch
En trouwens, mijn devies is: wat je zelf doet, doe je beter
400€ ofzo
Geplaatst: di jul 08, 2003 09:26
door huskie
Aha ik heb jullie intresse gewekt.
Bart voor mij scheelt het echt mega. Ik rij nu harder en met meer zelf vertrouwen door de knippen heen.
Doordat mijn schokdemper zo langzaam uitveerde, kon ik maar drie knippen hard pakken en daarna werd het leven en dood. De vierde werd niet meer opgevangen door de hele veerweg en de vijfde knip was ik de pineut. Deze sachs schokdemper zijn voor mijn gewicht en veer veels te langzaam in de rebound. Dit kun je alleen aanpassen door hem open te maken. Maar dit is een eitje.
Ik heb natuurlijk veel info via het net verzameld, dus ik ben er niet blind aan begonnen. En het resultaat is gelukkig perfect.
Geplaatst: di jul 08, 2003 10:08
door Bart M
Ja, inderdaad, ik heb ook de indruk dat hij niet snel genoeg terugveert. Het effect bij mij is dat het achterste heen en weer begint te zwiepen. Zal er toch eens werk van moeten maken zeker, zucht
M'n eerste vraag (van de vele waarschijnlijk, ik hoop dat je dat niet stoort): voor ik iets uiteen neem, wil ik graag weten of ik het nadien ook weer gemonteerd krijg, heb ik dus speciaal gereedschap nodig ? vb. speciale sleutels, tangen, en hoe doe je dat met het hervullen van die stikstofpatroon, en waar vind ik stikstof ?
Geplaatst: di jul 08, 2003 10:26
door Rudy
Bart M schreef:Ja, inderdaad, ik heb ook de indruk dat hij niet snel genoeg terugveert. Het effect bij mij is dat het achterste heen en weer begint te zwiepen. Zal er toch eens werk van moeten maken zeker, zucht
M'n eerste vraag (van de vele waarschijnlijk, ik hoop dat je dat niet stoort): voor ik iets uiteen neem, wil ik graag weten of ik het nadien ook weer gemonteerd krijg, heb ik dus speciaal gereedschap nodig ? vb. speciale sleutels, tangen, en hoe doe je dat met het hervullen van die stikstofpatroon, en waar vind ik stikstof ?
Je heb zowizo al een veeropspan apparaat nodig om de demper zowizo al los te kunnen krijgen
.
Heb je trouwens al eens zitten spelen met de gewone demping instellingen van je vork? (bij mij had dat al genoeg effect)
veeropspan-apparaat
Geplaatst: di jul 08, 2003 12:35
door Bart M
Neen, Rudy, zo'n apparaat bezit ik niet. Ergens lenen,misschien, maar waar
Voorvork heb ik al wat mee geëxperimenteerd, maar ben er niet echt tevreden over. Ligt misschien wel meer aan mezelf dan aan de vork hoor
Zeg Huskie, je schrijft dat je veel info op 't net hebt gevonden: misschien kan je de links even doorgeven op dit forum bij "links" ?
Geplaatst: di jul 08, 2003 19:55
door huskie
Bart, het meeste heb ik van
www.dirtrider.net gehaalt. Doe een search op rebound etc en zie wat je krijgt.
En wat Rudy al aangaf. Heb je de rebound van je sachs wel helemaal open staan. Dan staat hij dus op z'n snelst wat rebound betreft.
Speciaal gereedschap is niet nodig want de veer haal ik eraf met een grote lijmtang
. Ja ja ik blijf een krentje, Rudy.
Wat stikstof aangaat, en dunne 2,5 sae olie. Bel eens een crosszaak in de buurt op. Vraag wat en of ze je kunnen helpen met hervullen van je reservoir. Ik heb trouwens gewoon lucht gebruikt uit de atb pomp.
Lucht heeft 80% stikstof, dat is voor mij genoeg.
En zo heb ik nog een mogelijkheid om m'n schokdemper te tunen. Meer of minder druk.