Pagina 1 van 1
Powervalve
Geplaatst: vr jan 22, 2010 15:07
door Laurens
Hallo noppers,
ik ben sinds kort in het bezit van een enduro. een TM 125 2-t. Ik ben bekend met 2-tact motoren. Uit de hand gelopen hobby brommersprinten. 125 meter in 6 sec erg leuk
. Alleen dit gaat max tot 70cc en techniek is toch iets anders. Nu wil ik graag het één en ander leren over mijn enduro. Kan iemand mij het principe en werking van een powervalve uitleggen?
gr Laurens
Geplaatst: vr jan 22, 2010 16:03
door jwrtuning
Volgens mij is het zo, dat bij weinig toeren die valve redelijk dichtstaat, waardoor je in het lage toerengebied wat meer druk hebt, en dus meer power onderin.
In het hoge toerengebied staat de klep helemaal open. Bij de hele oude 2takten had je geen powervalve, en ook wat minder power in het lage toerengebied
Kun je je voorstellen wat er gebeurt als er op mijn 500 2takt ook zo'n powervalve zou zitten?
Geplaatst: vr jan 22, 2010 16:35
door Laurens
en hij zit bij de uitlaatpoort toch? 500 2-tact hehe wist niet dat die bestonden
Geplaatst: vr jan 22, 2010 17:35
door jwrtuning
Inderdaad bij de uitlaatpoort.
Hoezo je interesse daarin? Werkt je powervalve niet meer goed? Heb het 1 keer gehad bij een oude Yamaha. das echt niet leuk want ineens mis je best wat vermogen.. Het grappige was dat hij het soms per ongeluk wel deed en dan schrik je je rot als je het niet verwacht!
500cc 2takten worden al een beetje schaars. Het zijn echt geweldig (brute!) machines.
Ik zag dat Maico zelfs nog nieuwe dikke 2takten levert, waarvan de dikste een 700cc 2takt is!
Maar een 125 is ook erg leuk, mits jezelf niet te zwaar bent.. Ik zelf weeg ong. 85/90 kg, dus een 125 is niet meer op mijn lijf geschreven...
Geplaatst: vr jan 22, 2010 17:54
door Laurens
ik weeg zelf +/- 80kg maar dacht dat dit een goede motor was om het een beetje op te leren. Een powervalve is een nieuw begrip voor mij en ik heb de (soms vervelende) eigenschap dat ik alles weten en begrijpen :-p
Ook omdat ik onderhoud zelf wil gaan doen best handig denk ik...
Geplaatst: vr jan 22, 2010 19:35
door jwrtuning
Als alles nog goed werkt zou ik er niet aan komen. Vroeg of laat moet je toch een keer het spul los halen om een nieuw zuigertje te plaatsen. Kun je gelijk eens kennis maken met je powervalve
Om het te leren is zo'n 125 prima!
Als je uitgeleerd bent (in principe ben je dat nooit), of beter gezegd als je genoeg geleerd hebt zou je best over kunnen stappen naar een 250 2-takt. Ik reed daar op mijn 15e al op en dat is echt geen probleem.
En als je er van houd is een dikke 4takt ook leuk.
Zelf ben ik een liefhebber van 2takten. Voor het endurowerk vind ik persoonlijk dat er niets boven een KTM 300 gaat! Super handelbaar, licht gewicht en supersnel
Geplaatst: vr jan 22, 2010 19:52
door Sjokske
jwrtuning schreef:Ik zag dat Maico zelfs nog nieuwe dikke 2takten levert, waarvan de dikste een 700cc 2takt is!
Toevallig net gezien op mxworld.be :
http://www.mxworld.be/detail.php?classt ... splay=1133
Geplaatst: vr jan 22, 2010 20:09
door Mario2t
Kawasaki had powervalves op de KX500
De powervalve heeft inderdaad invloed op de hoogte en grootte van de uitlaatpoort. Hierdoor wordt de poorttiming beïnvloed wat weer leidt tot meer trekkracht onderin ( gesloten) en vol vermogen bovenin ( open).
De powervalve werken of electronisch ( RC valve van Honda) of mechanisch (d.m.v. een soort centrifugaal as die een stangetje bediend).
Bij de mechanische powervalve zorgt een veer voor de weerstand. D.m.v. meer of minder voorspanning en/of dikkere veren kan het openen en sluiten van de valves vervroegd of vertraagd worden. Dat kan overigens niet bij alle systemen.
Terwijl je op de motoren voor de cross dus ook wel uitvoeringen hebt (o.a. de Suzuki RM125 eind jaren 90 ) met verstelbare powervalves, zie je bij crossmotoren, die gebruikt worden als grasbaanmotor, dat de valves vaak volledig open staan, of zelfs zijn verwijderd.
Geplaatst: vr jan 22, 2010 22:27
door roen
en maico had een veerbelaste powervalve in de 500.
volgens mij was dit ok t eerste merk met een powervalve in een 500.
Geplaatst: vr jan 22, 2010 22:55
door allardcr250
Geplaatst: za jan 23, 2010 14:23
door Laurens
Als alles nog goed werkt zou ik er niet aan komen. Vroeg of laat moet je toch een keer het spul los halen om een nieuw zuigertje te plaatsen. Kun je gelijk eens kennis maken met je powervalve
Ik denk dat dat inderdaad het beste is gewoon opendraaien en zien wat je tegenkomt
Kennen jullie nog meer mensen hier op het forum die met TM rijden?
Geplaatst: za jan 23, 2010 15:05
door Sjokske
Sinds een paar weken niet meer
Geplaatst: za jan 23, 2010 15:41
door Laurens
en wat is de nieuwe geworden?
Geplaatst: za jan 23, 2010 16:41
door Sjokske
Hier staan de foto's van m'n nieuwe lief :
http://alpha.messageboard.nl/182/viewto ... highlight=
Mocht je nog ooit eens onderdelen nodig hebben stuur dan maar een PB'tje, ik heb nog wel wat liggen (voor-, achtertandwielen, remblokken, kettinggeleiders)
Geplaatst: za jan 23, 2010 18:22
door Laurens
tsja kan je geen ongelijk geven
wat een gave fiets!