Pagina 1 van 1

Het omspaken van wielen

Geplaatst: wo jan 13, 2010 00:15
door patricksku
Hey medenoppers,
Ik ben van plan mijn wielen om te spaken,Alleen de naven blijven,de rest; velgen en spaken nieuw. :P
De naven worden gespoten.

Hebben jullie ervaring hiermee :?: :roll:
Tips :idea: :?:

De reden dat ik dit wil doen is dat ik nieuwe complete wielen te duur vind.

Geplaatst: wo jan 13, 2010 09:16
door huskie
Geen probleem, denk er alleen wel aan dat toen ik het indertijd deed met mijn trialmotor, het achterwiel iets offset gespaakt werd(net zoals een racefietsachterwiel).
Verder even logisch beginnen. Eerst van buiten naar binnen, andersom lukt niet ivm al de spaken die er dan al inzitten. Staat vast ook wel wat op youtube.

Geplaatst: wo jan 13, 2010 13:57
door gassen
Ik heb wel vaker een velg moeten wisselen, gewoon beginnen. Maar vergeet idd niet eerst te meten hoeveel de Offset moet zijn. Dit werkt wat prettiger zonder dat naderhand weer alles moet verzetten.
Leg bijv het wiel op een vlakke ondergrond en meet de afstand tussen velgrand en ondergrond.
En na een kort rondje rijden de spanning controleren.
Succes.
http://home.wxs.nl/~hawusten/wielenvlechten.htm

Geplaatst: wo jan 13, 2010 23:14
door patricksku
Hey mannen bedankt voor jullie uitleg 8)
Maar wat bedoelen jullie met ``het meten van de offset`` :?:

Geplaatst: wo jan 13, 2010 23:38
door Sjossa
Hoi Patrick, hopelijk heb je hier iets aan:

Maten nemen
Ervan uitgaande dat je een oud roestig wiel hebt dat weer als nieuw moet worden, dan pak je als eerste niet de kniptang om de oude spaken eruit te knippen, maar een meetlat. Een zuiver recht stuk hout of een ijzeren hoeklijn is ook goed of een vlakke tafel als er geen vaste as in de in de naaf in de weg zit. Je legt de lat over het midden van de naaf, zodat je de afstand van de lat tot aan de velgrand kunt meten. Dit doe je aan beide zijden van het wiel; Bij een remtrommel verwijder je eerst de remankerplaat en de eventueel nog aanwezige band heb je er natuurlijki ook al afgehaald.-want we meten vanaf de ‘kale’naaf. Die afstand van naaf tot velg wordt de offset genoemd. Bij een oud wiel is er natuurlijk altijd de kans dat het wiel niet helemaal meer recht is. Betreft het een kleine slingering, dan meet je de offset op verschillende plaatsen rond de omtrek van het wiel en middelt de uitkomst. Is het wiel echt krom, dan is eigenlijk de enige oplossing een andere rechte velg te bemachtigen. Zijn er redenen waarom per se de huidige velg gehandhaafd moet worden, probeer dan bij een ander, gelijk model de maat te nemen, of hang het wiel weer in de motor en bepaal de middellijn van het frame. Want het wiel moet tenslotte in het vlak van die middellijn lopen en je kunt zo dan bepalen waar de velg zich moet bevinden. Van daaruit kan je dan meten of, en zoja hoeveel , de velg uit het midden staat en wat dus de juiste offset moet zijn. Deze laatste methode kan je ook gebruiken om in een niet helemaal meer recht frame de wielen toch goed te laten sporen Maar alles met mate natuurlijk: is het frame echt krom, of wil je een classic racertje opbouwen, dan is dit natuurlijk geen goed advies. Wil je een bredere of juist smallere velg gaan gebruiken, dan verwerk je de helft van het verschil in breedte met de originele velg in de offset. Zolang je maar voor ogen houdt dat het midden van de velg in de middellijn van de motorfiets moet lopen, kan het niet mis gaan.

Een over twee, een over drie
Vervolgens meet je de lengte van de spaken. Soms zijn de spaken links en rechts even lang, maar vaak ook niet; bijvoorbeeld bij halvenaafremmen met de remtrommel integraal met de naaf. De spaaklengte wordt gemeten vanaf de binnenkant van de kop tot aan het einde van de schroefdraad in de velg. Kijk ook welke spaakkoppen allemaal onder dezelfde hoek staan; de spaken die van binnenuit door de naaf gestoken zijn hebben een scherpere spaakhoek dan de spaken die van buiten naar binnen door de naaf gaan. Noteer de verschillen en waar ze zitten- de spaakhoek is aan de trommelremzijde altijd groter dan aan de kleine naafzijde. Meet ook de dikte van de spaak en kijk of de spaak een verdikking heeft ter plaatse van de naaf. Dan dien je het spaakpatroon te noteren., de manier waarop de spaken elkaar kruisen. Het handigst is om als startpunt het ventielgat te nemen: kijk waar de binnenspaak links van het ventiel in de naaf zit: dan kijk je waar de buitenspaak die rechts daarnaast in de naaf zit, uitkomt in de velg en hoeveel binnenspaken hij daarbij kruist. Kruist hij 1 andere spaak dan spreekt men van kruis over 1, kruist hij er twee, dan kruis over twee, enz. Je kan ook het aantal spaken in de velg tellen die liggen tussen twee elkaar kruisende spaken. De meeste wielen zijn gespaakt volgens een patroon waarbij een buitenliggende spaak over twee of over drie binnenspaken heen naar de velg loopt. Staan alle details op papier (eventueel neem je nog een foto van het wiel),dan kan het wiel gedemonteerd worden. Lukt het niet meer om de nippels los te schroeven (of zijn ze gewoon te lelijk) dan wordt het tijd voor een zware kniptang. Doorzagen kan ook, maar is een heidens karwei en kost gegarandeerd een paar zaagbladen.

Hergebruik of nieuw.
Wat de velg betreft, is opnieuw laten verchromen een stuk duurder dan een nieuwe kopen. Is de oude velg zwaar verroest, dan loop je ook kans dat een verchromerij hem weigert, omdat ze bij het gladslijpen dan zoveel materiaal moeten weghalen dat de velg te zwak wordt. Ook zullen ze bij het polijsten de baan van de velg waarin de ‘doppen’zich bevinden (de uitstulpingen waarin de nippels vallen) niet helemaal vlak maken, omdat ze hun polijstmoppen daar op slopen. Niet erg natuurlijk als je velg een gelakte middenbaan heeft (veelal tot in de jaren ’50 toegepast), maar anders toch iets om je te realiseren. Bij herverchromen is het wel zo, dat je de kwaliteit van het chroom redelijk in de hand hebt, want dan ga je naar een goed bekend staande verchromerij. Koop je een nieuwe velg dan is er wat meer onzekerheid, want je kan aan de buitenkant niet zien of het chroom rechtstreeks op het ijzer is aangebracht (wat gegarandeerd tot roest leidt, want chroom is poreus) of dat er nog een beschermende nikkellaag onder zit. Ook spaken en nippels zijn principe te hergebruiken,maar uitsluitend als ze nog in goede conditie verkeren –zijn ze roestig : vervangen! En de kosten van het opnieuw laten galvaniseren wegen vaak niet op tegen de prijs van een nieuwe set, dan kan je kiezen uit verzinkte, verchroomde en roestvaststalen spaken

Geplaatst: do jan 14, 2010 00:09
door patricksku
Sjossa schreef:Hoi Patrick, hopelijk heb je hier iets aan:

Maten nemen
Ervan uitgaande dat je een oud roestig wiel hebt dat weer als nieuw moet worden, dan pak je als eerste niet de kniptang om de oude spaken eruit te knippen, maar een meetlat. Een zuiver recht stuk hout of een ijzeren hoeklijn is ook goed of een vlakke tafel als er geen vaste as in de in de naaf in de weg zit. Je legt de lat over het midden van de naaf, zodat je de afstand van de lat tot aan de velgrand kunt meten. Dit doe je aan beide zijden van het wiel; Bij een remtrommel verwijder je eerst de remankerplaat en de eventueel nog aanwezige band heb je er natuurlijki ook al afgehaald.-want we meten vanaf de ‘kale’naaf. Die afstand van naaf tot velg wordt de offset genoemd. Bij een oud wiel is er natuurlijk altijd de kans dat het wiel niet helemaal meer recht is. Betreft het een kleine slingering, dan meet je de offset op verschillende plaatsen rond de omtrek van het wiel en middelt de uitkomst. Is het wiel echt krom, dan is eigenlijk de enige oplossing een andere rechte velg te bemachtigen. Zijn er redenen waarom per se de huidige velg gehandhaafd moet worden, probeer dan bij een ander, gelijk model de maat te nemen, of hang het wiel weer in de motor en bepaal de middellijn van het frame. Want het wiel moet tenslotte in het vlak van die middellijn lopen en je kunt zo dan bepalen waar de velg zich moet bevinden. Van daaruit kan je dan meten of, en zoja hoeveel , de velg uit het midden staat en wat dus de juiste offset moet zijn. Deze laatste methode kan je ook gebruiken om in een niet helemaal meer recht frame de wielen toch goed te laten sporen Maar alles met mate natuurlijk: is het frame echt krom, of wil je een classic racertje opbouwen, dan is dit natuurlijk geen goed advies. Wil je een bredere of juist smallere velg gaan gebruiken, dan verwerk je de helft van het verschil in breedte met de originele velg in de offset. Zolang je maar voor ogen houdt dat het midden van de velg in de middellijn van de motorfiets moet lopen, kan het niet mis gaan.

Een over twee, een over drie
Vervolgens meet je de lengte van de spaken. Soms zijn de spaken links en rechts even lang, maar vaak ook niet; bijvoorbeeld bij halvenaafremmen met de remtrommel integraal met de naaf. De spaaklengte wordt gemeten vanaf de binnenkant van de kop tot aan het einde van de schroefdraad in de velg. Kijk ook welke spaakkoppen allemaal onder dezelfde hoek staan; de spaken die van binnenuit door de naaf gestoken zijn hebben een scherpere spaakhoek dan de spaken die van buiten naar binnen door de naaf gaan. Noteer de verschillen en waar ze zitten- de spaakhoek is aan de trommelremzijde altijd groter dan aan de kleine naafzijde. Meet ook de dikte van de spaak en kijk of de spaak een verdikking heeft ter plaatse van de naaf. Dan dien je het spaakpatroon te noteren., de manier waarop de spaken elkaar kruisen. Het handigst is om als startpunt het ventielgat te nemen: kijk waar de binnenspaak links van het ventiel in de naaf zit: dan kijk je waar de buitenspaak die rechts daarnaast in de naaf zit, uitkomt in de velg en hoeveel binnenspaken hij daarbij kruist. Kruist hij 1 andere spaak dan spreekt men van kruis over 1, kruist hij er twee, dan kruis over twee, enz. Je kan ook het aantal spaken in de velg tellen die liggen tussen twee elkaar kruisende spaken. De meeste wielen zijn gespaakt volgens een patroon waarbij een buitenliggende spaak over twee of over drie binnenspaken heen naar de velg loopt. Staan alle details op papier (eventueel neem je nog een foto van het wiel),dan kan het wiel gedemonteerd worden. Lukt het niet meer om de nippels los te schroeven (of zijn ze gewoon te lelijk) dan wordt het tijd voor een zware kniptang. Doorzagen kan ook, maar is een heidens karwei en kost gegarandeerd een paar zaagbladen.

Hergebruik of nieuw.
Wat de velg betreft, is opnieuw laten verchromen een stuk duurder dan een nieuwe kopen. Is de oude velg zwaar verroest, dan loop je ook kans dat een verchromerij hem weigert, omdat ze bij het gladslijpen dan zoveel materiaal moeten weghalen dat de velg te zwak wordt. Ook zullen ze bij het polijsten de baan van de velg waarin de ‘doppen’zich bevinden (de uitstulpingen waarin de nippels vallen) niet helemaal vlak maken, omdat ze hun polijstmoppen daar op slopen. Niet erg natuurlijk als je velg een gelakte middenbaan heeft (veelal tot in de jaren ’50 toegepast), maar anders toch iets om je te realiseren. Bij herverchromen is het wel zo, dat je de kwaliteit van het chroom redelijk in de hand hebt, want dan ga je naar een goed bekend staande verchromerij. Koop je een nieuwe velg dan is er wat meer onzekerheid, want je kan aan de buitenkant niet zien of het chroom rechtstreeks op het ijzer is aangebracht (wat gegarandeerd tot roest leidt, want chroom is poreus) of dat er nog een beschermende nikkellaag onder zit. Ook spaken en nippels zijn principe te hergebruiken,maar uitsluitend als ze nog in goede conditie verkeren –zijn ze roestig : vervangen! En de kosten van het opnieuw laten galvaniseren wegen vaak niet op tegen de prijs van een nieuwe set, dan kan je kiezen uit verzinkte, verchroomde en roestvaststalen spaken
Hey Sjossa, ja bedankt,kwartje valt :idea: :!:

Geplaatst: do jan 14, 2010 08:33
door Sjokske
Misschien dan meteen RVS-spaken erin :?: :idea:

Geplaatst: do jan 14, 2010 09:16
door barry!
Ik heb er ook wel eens overnagedacht, maar het lijkt me veel werk...

Wat is jullie ervaring?

Geplaatst: do jan 14, 2010 09:21
door Sjokske
Is wel te doen als je goede standaard en meetklokken hebt, maar het blijft wel pielwerk (heb eens een 80-spaaks chopperwiel gedaan, en dan zitten de spaken best dicht tegen elkaar).

Geplaatst: do jan 14, 2010 12:01
door adje
Niet zelf pielen maar laten doen.
Voor €30,- ben je dan ook klaar :!:
Ik heb dit in het verleden voor diverse mensen verzorgd.
Geen haar op mijn hoofd , maar die heb ik op het moment ook niet zo veel :( , die er aan denkt om dit zelf te doen.

Geplaatst: do jan 14, 2010 13:53
door klomp
Ad, je hebt motorrijders en Harleyrijders.
Die laatste groep ziet het als een "way of life" om zelf te klooien.
Zo'n verschil zal je hier ook hebben.
Ik vind het altijd knap hoe mensen hier dingen zelf doen (petje af), maar ik ben bijvoorbeeld zo'n prutser die in dit geval waarschijnlijk 3 spaken over houdt :roll:
Dus ik volg jouw advies in deze... :D

Geplaatst: vr jan 15, 2010 00:01
door zappa.suzuki
Kan prima wielen spaken, maar volgens mij kost het bij een motorwielen boer iet van 30-40.. daar ga ik zelf niet voor klooien :wink:

Geplaatst: vr jan 15, 2010 00:17
door patricksku
Sjokske schreef:Misschien dan meteen RVS-spaken erin :?: :idea:
Hey Sjokske, zijn die toch zoveel beter :?: , voor het geld hoe je het niet te laten; zit 5 Euro verschil in :wink:

Geplaatst: vr jan 15, 2010 12:36
door Sjokske
Heb ze ooit in een chopperwiel gezet omdat ik een hekel had aan roest en afbladderend chroom (en chroom was - en is misschien nog steeds - voor yuppenbrommers :twisted: ).
Ik weet niet wat de ervaringen zijn met crossers/enduro's, maar ze roesten dus niet (hoewel ik in geen van mijn enduro's ooit een geroeste spaak heb gezien).
Dat prijsverschil van € 5,= is dat niet heel toevallig per spaak :?: :idea:

Geplaatst: za jan 16, 2010 19:01
door ckadett16v
Hallo,

Weet iemand ook een goed(koop) adresje waar
je spaken kopen kan?

Groetjes

Geplaatst: za jan 16, 2010 19:13
door zappa.suzuki

Geplaatst: za jan 16, 2010 21:38
door adje
Moi :wink:

Geplaatst: za feb 13, 2010 19:21
door Sven
Wielen spaken... nostalgie... ik mijn jonge jaren deed ik er 4-5 per uur, incl centeren (fietswielen dan wel te verstaan)
Met motowielen echter geen ervaring. ik vermoed dat het centeren simpeler is omdat de velg veel stijver is..

Geplaatst: za feb 13, 2010 19:45
door patricksku
nou, naar wat rond zoeken ga ik mijn naven opnieuw in een kleurtje zetten, en dan stuur ik mijn naven naar een bedrijf , daar krijg ik nieuwe velgen en rvs spaken. :P
Als alles klaar is sturen ze mij complete wielen terug naar het Zuiden des lands 8)
Toch wil ik iedereen bedanken voor de reactie`s :D

Geplaatst: za feb 13, 2010 19:57
door huskie
Kost dat?

Zag gisterenavond deze site. http://www.jbeuk.com/contents/en-uk/d3_wheels.html

Geplaatst: za feb 13, 2010 20:18
door patricksku
huskie schreef:Kost dat?

Zag gisterenavond deze site. http://www.jbeuk.com/contents/en-uk/d3_wheels.html
Hey Huskie, 255 Euro voor de velgen incl het omspaken :wink:
Excl de Rvs spaken die kosten 75 Euro per wiel.
En het op en neer versturen weet ik nog niet wat dat kost maar dat zal wel meevallen. :roll:
www.outlawracing.nl [warp9 wheels]