Ik ben van plan mijn wielen om te spaken,Alleen de naven blijven,de rest; velgen en spaken nieuw.

De naven worden gespoten.
Hebben jullie ervaring hiermee


Tips


De reden dat ik dit wil doen is dat ik nieuwe complete wielen te duur vind.
Moderator: ghulst
Hey Sjossa, ja bedankt,kwartje valtSjossa schreef:Hoi Patrick, hopelijk heb je hier iets aan:
Maten nemen
Ervan uitgaande dat je een oud roestig wiel hebt dat weer als nieuw moet worden, dan pak je als eerste niet de kniptang om de oude spaken eruit te knippen, maar een meetlat. Een zuiver recht stuk hout of een ijzeren hoeklijn is ook goed of een vlakke tafel als er geen vaste as in de in de naaf in de weg zit. Je legt de lat over het midden van de naaf, zodat je de afstand van de lat tot aan de velgrand kunt meten. Dit doe je aan beide zijden van het wiel; Bij een remtrommel verwijder je eerst de remankerplaat en de eventueel nog aanwezige band heb je er natuurlijki ook al afgehaald.-want we meten vanaf de ‘kale’naaf. Die afstand van naaf tot velg wordt de offset genoemd. Bij een oud wiel is er natuurlijk altijd de kans dat het wiel niet helemaal meer recht is. Betreft het een kleine slingering, dan meet je de offset op verschillende plaatsen rond de omtrek van het wiel en middelt de uitkomst. Is het wiel echt krom, dan is eigenlijk de enige oplossing een andere rechte velg te bemachtigen. Zijn er redenen waarom per se de huidige velg gehandhaafd moet worden, probeer dan bij een ander, gelijk model de maat te nemen, of hang het wiel weer in de motor en bepaal de middellijn van het frame. Want het wiel moet tenslotte in het vlak van die middellijn lopen en je kunt zo dan bepalen waar de velg zich moet bevinden. Van daaruit kan je dan meten of, en zoja hoeveel , de velg uit het midden staat en wat dus de juiste offset moet zijn. Deze laatste methode kan je ook gebruiken om in een niet helemaal meer recht frame de wielen toch goed te laten sporen Maar alles met mate natuurlijk: is het frame echt krom, of wil je een classic racertje opbouwen, dan is dit natuurlijk geen goed advies. Wil je een bredere of juist smallere velg gaan gebruiken, dan verwerk je de helft van het verschil in breedte met de originele velg in de offset. Zolang je maar voor ogen houdt dat het midden van de velg in de middellijn van de motorfiets moet lopen, kan het niet mis gaan.
Een over twee, een over drie
Vervolgens meet je de lengte van de spaken. Soms zijn de spaken links en rechts even lang, maar vaak ook niet; bijvoorbeeld bij halvenaafremmen met de remtrommel integraal met de naaf. De spaaklengte wordt gemeten vanaf de binnenkant van de kop tot aan het einde van de schroefdraad in de velg. Kijk ook welke spaakkoppen allemaal onder dezelfde hoek staan; de spaken die van binnenuit door de naaf gestoken zijn hebben een scherpere spaakhoek dan de spaken die van buiten naar binnen door de naaf gaan. Noteer de verschillen en waar ze zitten- de spaakhoek is aan de trommelremzijde altijd groter dan aan de kleine naafzijde. Meet ook de dikte van de spaak en kijk of de spaak een verdikking heeft ter plaatse van de naaf. Dan dien je het spaakpatroon te noteren., de manier waarop de spaken elkaar kruisen. Het handigst is om als startpunt het ventielgat te nemen: kijk waar de binnenspaak links van het ventiel in de naaf zit: dan kijk je waar de buitenspaak die rechts daarnaast in de naaf zit, uitkomt in de velg en hoeveel binnenspaken hij daarbij kruist. Kruist hij 1 andere spaak dan spreekt men van kruis over 1, kruist hij er twee, dan kruis over twee, enz. Je kan ook het aantal spaken in de velg tellen die liggen tussen twee elkaar kruisende spaken. De meeste wielen zijn gespaakt volgens een patroon waarbij een buitenliggende spaak over twee of over drie binnenspaken heen naar de velg loopt. Staan alle details op papier (eventueel neem je nog een foto van het wiel),dan kan het wiel gedemonteerd worden. Lukt het niet meer om de nippels los te schroeven (of zijn ze gewoon te lelijk) dan wordt het tijd voor een zware kniptang. Doorzagen kan ook, maar is een heidens karwei en kost gegarandeerd een paar zaagbladen.
Hergebruik of nieuw.
Wat de velg betreft, is opnieuw laten verchromen een stuk duurder dan een nieuwe kopen. Is de oude velg zwaar verroest, dan loop je ook kans dat een verchromerij hem weigert, omdat ze bij het gladslijpen dan zoveel materiaal moeten weghalen dat de velg te zwak wordt. Ook zullen ze bij het polijsten de baan van de velg waarin de ‘doppen’zich bevinden (de uitstulpingen waarin de nippels vallen) niet helemaal vlak maken, omdat ze hun polijstmoppen daar op slopen. Niet erg natuurlijk als je velg een gelakte middenbaan heeft (veelal tot in de jaren ’50 toegepast), maar anders toch iets om je te realiseren. Bij herverchromen is het wel zo, dat je de kwaliteit van het chroom redelijk in de hand hebt, want dan ga je naar een goed bekend staande verchromerij. Koop je een nieuwe velg dan is er wat meer onzekerheid, want je kan aan de buitenkant niet zien of het chroom rechtstreeks op het ijzer is aangebracht (wat gegarandeerd tot roest leidt, want chroom is poreus) of dat er nog een beschermende nikkellaag onder zit. Ook spaken en nippels zijn principe te hergebruiken,maar uitsluitend als ze nog in goede conditie verkeren –zijn ze roestig : vervangen! En de kosten van het opnieuw laten galvaniseren wegen vaak niet op tegen de prijs van een nieuwe set, dan kan je kiezen uit verzinkte, verchroomde en roestvaststalen spaken
Hey Sjokske, zijn die toch zoveel beterSjokske schreef:Misschien dan meteen RVS-spaken erin![]()
Hey Huskie, 255 Euro voor de velgen incl het omspakenhuskie schreef:Kost dat?
Zag gisterenavond deze site. http://www.jbeuk.com/contents/en-uk/d3_wheels.html