Pagina 1 van 1

Sherco, Franse ambitie met Spaanse roots

Geplaatst: di jan 05, 2010 22:08
door henk-v
Geschreven door Gert van Loo
maandag 04 januari 2010
De eerste twee Dakar etappes was het meteen raak voor Sherco, een jong merk dat debuteert in de zwaarste rally en dan meteen al met twee topklasseringen! Maarreh, hoe zit dat nou met dat kleine dappere Sherco tussen al dat geweld van de grote namen.

Hoewel de merknaam pas sinds 1998 bestaat, gaan de roots veel verder terug. Sherco is een voortzetting van het roemruchte Spaanse merk Bultaco, dat al begin jaren '60 vorige eeuw zeer succesvol was in de trial, cross en enduro. De Bultaco Sherpa was destijds ronduit revolutionair, een lichtgewicht tweetakt in de tijd dat viertakt en zwaar gemeengoed was.

Afbeelding

Bultaco stopte begin jaren '80. In 1997 werd het merk gekocht door de Fransman Marc Teissier en nieuw leven ingeblazen; eind 1998 verschenen de eerste nieuwe (trial) modellen, in 2000 zelfs een Bultaco met typenaam (jawel) Sherco. Inmiddels is Bultaco als merknaam vervallen en is Sherco de merknaam geworden. In 2002 werd het Franse HRD gekocht dat al met succes enduro's en supermotards produceerde, waarmee de kennis voor dit type motoren ook in huis kwam.

In de trial zijn al veel goede resultaten behaald, maar Teissier wilde meer. Wat is er dan beter voor je naamsbekendheid dan deelnemen aan de Dakar.

Afbeelding

Zo ontstond de fabrieks 4.5i waarmee nu al naam gemaakt is in de 2010. Niet in de laatste plaats door een ervaren team op te bouwen en als kopman de succesvolle David Casteu te contracteren.

De fabrieksmachine is gebaseerd op een Sherco 4.5 i Enduro met een versterkt frame en een zo laag mogelijk gewicht door toepassing van veel carbondelen.

SHERCO ELF team

03 David Casteu (Sherco 4.5 i) Kopman, 2e plaats in 2007, 4e plaats in 2009

20 Michaël (Mika) Pisano (Sherco 4.5i) Waterdrager, Dakar deelnemer in 2009

26 Ludo Boinnard (KTM 690) Assistentie, eerste Dakar

Afbeelding

Technische gegevens fabrieks-Sherco 4.5 i

· 449cc (95 x 63.4 mm) eencilinder

· Injectie (Marelli)

· Waterkoeling

· Electrisch en kickstart

· Gewicht 140 kg

· Versterkt buizenframe

· Vering Ohlins (achter) en Paioli (voor) geprepareerd door Poletti

· 21 inch voorwiel, 18 inch achterwiel

· Veeeeeeel carbon

http://www.rallymaniacs.nl/