Rustige start voor Team Honda Europe
Geplaatst: zo jan 03, 2010 10:03
De eerste special van Dakar 2010 zit erop, en deze is goed verlopen voor de Team Honda Europe rijders. Iedereen was goed op tijd binnen, zelfs al voordat de assistentietruck was gearriveerd. Tonnie Krabbenborg (137e) had een tumultueuze start, maar herstelde zich later goed. In alle vroegte, nog voordat het licht was, kwam Tonnie ongelukkig ten val. Een paar honderd meter het bivak uit wilde hij wisselen van rijbaan toen er een soort vluchtheuvel lag, die hij niet kon zien in het donker. Hij kwam ten val, en de motor liep aardig wat schade op met een krom stuur, gebroken voetsteun en een kapotte handkap. Behalve een pijnlijke schouder hield Tonnie er zelf niets aan over.

Meteen terug naar het bivak om de motor te repareren. Met 4 man werd de opgelopen schade hersteld. Wel even wat werk met alle kabels voor de bediening van de navigatieapparatuur die overgezet moest worden op een nieuw stuur. Tonnie vertrok opnieuw voor de 350 km lange verbinding. ,,Tijdens de verbinding heb ik iets meer vaart gemaakt, om wat tijd terug te winnen. Ik was net op tijd voor de start van de special (te laat komen kost straftijd red.) en kon zo de proef in. Die verliep gelukkig perfect. Het deed me aan Turkije denken. Ik heb fijn gereden, het was echt schitterend. Mooie doorwadingen, en oppassen in de vele bochten waar vaak diepe geulen direct naast lagen'' aldus Tonnie.
Alois Ressing (141e) liet zich niet gek maken vandaag. ,,Met al die rijders om je heen de hele dag is het verleidelijk om mee te gaan. Maar als het stoffig werd voor me deed ik het gas dicht. Het duurt nog een paar dagen voordat iedereen op z'n plek rijdt, ik doe geen gekke dingen. Ik heb een uur op Tonnie gewacht bij de start van de proef. Leuk was dat Etienne Lavigne (algemeen manager) zelf mijn gps instelde. De mensen langs de route zijn zo enthousiast, dat is echt uniek. Op een aantal punten langs de route hadden ze zelfs tribunes gebouwd!''
Christopher Jarmuz (49e) deed het ook rustig aan. ,,Het was erg snel vandaag, en soms ook gevaarlijk omdat niet alle bochten in het roadbook genoemd stonden. Ik heb dan ook niet aangezet. Ik zit een minuut of 8 achter de top 20, dus dat is geen probleem. Verrassend dat David Casteu vandaag won. Vanochtend was het best fris, maar nu is het erg warm. Ik probeer dan ook zoveel mogelijk m'n rust te pakken, de rally is nog lang.''
Mirjam Pol was 57e, en verloor iets tijd op concurrente Annie Seel. ,,Het eerste deel was erg mooi. Een verhard zandpad, met veel grip. Daarna werd het technisch en had even een 'oei' momentje toen ik een bocht mistte. Ik schoot de struiken in, gelukkig zonder verdere gevolgen. Ik ben er wel zo snel mogelijk weggegaan, voor het geval er iemand achter me aan zou komen. Voor een eerste dag was het goed. De verschillen zijn klein, het is zaak om de schade beperkt te houden. Ook morgen verwacht ik wat te verliezen op Seel, maar naar Fiambala toe wordt het interessant verwacht ik. De snelheid zat er wel in vandaag, mijn top was 148 km per uur. ''
Gerben Vruggink (87e) genoot van een prachtige special. De eerste 50 kilometer waren eruit gehaald, door de overvloedige regen was het bij een aantal doorwadingen te listig. ,,De eerste 30 km waren erg snel, over zandpaden. Het roadbook was super en klopte 100%. Mooie technische klimmetjes in de bergen, erg mooi. Ik heb geen last van m'n pols, dus ik ben tevreden.
Patrick Trahan (93e) voelde zich thuis vandaag. Het terrein deed hem denken aan Marokko, waar hij als motorgids geregeld groepen rijders op sleeptouw neemt. ,,Ik had een goed tempo, en reed veilig en zelfverzekerd. De gps sprong een keer los, die moest ik weer even vastzetten. In de bergsectie heb ik wat harder gereden, om de quads voor te blijven. Ik ben erg blij met hoe de motor aanvoelt. Na vandaag nog wat kleine aanpassinkjes aan de positie van de hendels, en dan is de motor echt helemaal naar mijn zin. I love it!''
http://www.rallymaniacs.nl/index.php?op ... d=88889029

Meteen terug naar het bivak om de motor te repareren. Met 4 man werd de opgelopen schade hersteld. Wel even wat werk met alle kabels voor de bediening van de navigatieapparatuur die overgezet moest worden op een nieuw stuur. Tonnie vertrok opnieuw voor de 350 km lange verbinding. ,,Tijdens de verbinding heb ik iets meer vaart gemaakt, om wat tijd terug te winnen. Ik was net op tijd voor de start van de special (te laat komen kost straftijd red.) en kon zo de proef in. Die verliep gelukkig perfect. Het deed me aan Turkije denken. Ik heb fijn gereden, het was echt schitterend. Mooie doorwadingen, en oppassen in de vele bochten waar vaak diepe geulen direct naast lagen'' aldus Tonnie.
Alois Ressing (141e) liet zich niet gek maken vandaag. ,,Met al die rijders om je heen de hele dag is het verleidelijk om mee te gaan. Maar als het stoffig werd voor me deed ik het gas dicht. Het duurt nog een paar dagen voordat iedereen op z'n plek rijdt, ik doe geen gekke dingen. Ik heb een uur op Tonnie gewacht bij de start van de proef. Leuk was dat Etienne Lavigne (algemeen manager) zelf mijn gps instelde. De mensen langs de route zijn zo enthousiast, dat is echt uniek. Op een aantal punten langs de route hadden ze zelfs tribunes gebouwd!''
Christopher Jarmuz (49e) deed het ook rustig aan. ,,Het was erg snel vandaag, en soms ook gevaarlijk omdat niet alle bochten in het roadbook genoemd stonden. Ik heb dan ook niet aangezet. Ik zit een minuut of 8 achter de top 20, dus dat is geen probleem. Verrassend dat David Casteu vandaag won. Vanochtend was het best fris, maar nu is het erg warm. Ik probeer dan ook zoveel mogelijk m'n rust te pakken, de rally is nog lang.''
Mirjam Pol was 57e, en verloor iets tijd op concurrente Annie Seel. ,,Het eerste deel was erg mooi. Een verhard zandpad, met veel grip. Daarna werd het technisch en had even een 'oei' momentje toen ik een bocht mistte. Ik schoot de struiken in, gelukkig zonder verdere gevolgen. Ik ben er wel zo snel mogelijk weggegaan, voor het geval er iemand achter me aan zou komen. Voor een eerste dag was het goed. De verschillen zijn klein, het is zaak om de schade beperkt te houden. Ook morgen verwacht ik wat te verliezen op Seel, maar naar Fiambala toe wordt het interessant verwacht ik. De snelheid zat er wel in vandaag, mijn top was 148 km per uur. ''
Gerben Vruggink (87e) genoot van een prachtige special. De eerste 50 kilometer waren eruit gehaald, door de overvloedige regen was het bij een aantal doorwadingen te listig. ,,De eerste 30 km waren erg snel, over zandpaden. Het roadbook was super en klopte 100%. Mooie technische klimmetjes in de bergen, erg mooi. Ik heb geen last van m'n pols, dus ik ben tevreden.
Patrick Trahan (93e) voelde zich thuis vandaag. Het terrein deed hem denken aan Marokko, waar hij als motorgids geregeld groepen rijders op sleeptouw neemt. ,,Ik had een goed tempo, en reed veilig en zelfverzekerd. De gps sprong een keer los, die moest ik weer even vastzetten. In de bergsectie heb ik wat harder gereden, om de quads voor te blijven. Ik ben erg blij met hoe de motor aanvoelt. Na vandaag nog wat kleine aanpassinkjes aan de positie van de hendels, en dan is de motor echt helemaal naar mijn zin. I love it!''
http://www.rallymaniacs.nl/index.php?op ... d=88889029