Pagina 1 van 1

510TE lekke koppakking?!

Geplaatst: vr jun 13, 2003 22:33
door BSX
shit, net na een tijd eindelijk weer een radiateurdop gevonden, dus ik effe flink wezen knallen.
ondertussen even gestopt om m'n koelvloeistofpijl te controleren(radiateur was er af geweest)en dat was dus foute boel.
ik naar huis gegaan, ik was gelukkig heel dicht bij, oliedop eraf en de koelvloeistof spoot bijna m'n blok uit.
er is dus duidelijk iets niet goed.
nou is dat ding van '89 en was ik toch al van plan om hem weg te doen, maar is hij het nog waardt om hem te repareren?
in het gunstigste geval gok ik op een lekke koppakking, maar het gutst et wel erg hard uit.

heeft iemand ook zulke ervaringen, zijn er misschien speciale punten waar ik op moet letten?
wat gaat een reparatie kosten?
en is ie dat nog waard?

BTW, ik rij nooit meer op vrijdag 13e
:x

Geplaatst: za jun 14, 2003 12:22
door BSX
zou het de kering van m'n waterpomp kunnen zijn?
dat zou een hoop werk en vooral geld schelen.
is het trouwens altijd zo rustig hier op het forum?

Geplaatst: zo jun 15, 2003 22:39
door Bart M
BSX schreef:zou het de kering van m'n waterpomp kunnen zijn?
dat zou een hoop werk en vooral geld schelen.
is het trouwens altijd zo rustig hier op het forum?
'k weet niet of het altijd zo rustig is hier, misschien zijn ze nog bezig met afspuiten van hun motor? Hoewel, met dit weer wordt je toch niet vuil, hmpf?
ivm je vloestof-probleem: ik vrees dat je inderdaad een wel erg groot lek hebt ergens tussen olie-en koelsysteem. Waar dat lek zit zal je moeten zoeken. Keerring van de waterpomp natuurlijk eerst nakijken, die moet er toch af als je de cilinderkop wil verwijderen. Hopelijk heb je niet te veel collateral damage opgelopen, want koelwater smeert niet best, zoals je ongetwijfelt wel weet. Als je alles zelf doet zullen de kosten (van nieuwe dichtingen ed) wel meevallen. Heb wel eens iets gelijkaardigs gehad met 'n TE610, maar toen bleek de cilinderbus niet meer vast in de cilinderwand te zitten. Koppakking lekte dan natuurlijk ook voortdurend.
Check dan ook je big-end, die geeft het bij die Husky's nogal snel op, zeker bij slechte smering.
Enfin, werk voor de boeg !
Bart M

Geplaatst: ma jun 16, 2003 11:34
door bsx 2
kop is er af, cilinder en zuiger+ veren zijn super.
koppakking ziet er uit alsof er koelvloeistof langs geblazen is. dus nieuwe pakking.
dan moet ik zeker ook de bouten vervangen?
ik heb nadat ik merkte dat ik lekkage had nog zo'n 1km "rustig" gereden

Geplaatst: ma jun 16, 2003 12:55
door huskie
Misschien gekke vraag, maar je checkt je koelvloeistof. Waarom draai je dan je oliedop eraf?
Of had je je koelivloeistof niveau al gecheckt en zocht je je koelvloeistof??

Geplaatst: ma jun 16, 2003 12:57
door huskie
ps: in het weekend hebben we het druk :lol: maar door de weeks hebben we wel tijd :wink:

Geplaatst: ma jun 16, 2003 14:14
door Bart M
bsx 2 schreef:dan moet ik zeker ook de bouten vervangen?
Welke bouten bedoel je :?: Ik heb nog nooit bouten vervangen van cilinderkopdeksel, cilinderkop of cilinder zelf. Zie niet goed in waarom je dat zou doen :!:
Wat ik wel zou doen, is de moeren kruiselings terug vastdraaien met een momentsleutel: da's wel erg belangrijk :)

Geplaatst: di jun 17, 2003 13:55
door BSX
huskie: ik zocht naar koelvloeistof, ik verwachte wel een beetje sluge maar niet zoveel.
en volgens mij moet je officieel altijd je kopbouten mee vervangen, dit zijn in dit geval tapeinden met moeren. deze tapeinden zijn verjongt en bij de eerste keer aanspannen rek je ze zoveel op dat ze niet meer helemaal terug rekken.
als je ze vervolgens weer op spanning zet rekken ze niet meer zoveel, daardoor kunnen of je moeren los lopen of je bouten breken.
maar ik heb wel vaker koppen er af gehaald zonder de bouten te vervangen en tot nu toe ging het goed, ik weet niet of het bij een husqy een kritisch punt is.

Geplaatst: wo jun 18, 2003 09:14
door huskie
Oke ik snap em.
Jij hebt dus verjongde tapeinden maar ik heb verjongde bouten. Lood om oud ijzer dus.
Ik vervang ze nooit maar ik draai ze vast met moment sleutel dan blijf je dus binnen de rek tolerantie(of hoe het ook heet) Bij mij staat ook niet in de manual vervang ze nadat je ze hebt los gedraaid, dus....
Wel natuurlijk even nieuwe pakking gebruiken, maar dat spreekt voor zich.
Heb je trouwens de oorzaak gevonden. Kromme kop? :wink:

Geplaatst: do jun 19, 2003 13:40
door BSX
ik had een tijd niet gereden, waarschijnlijk heb ik hem gewoon niet goed warm gereden.

Geplaatst: vr jun 20, 2003 16:58
door BSX
kan iemand mij misschien een prijs indicatie geven voor zo'n pakking?
kan wel duur worden zeker voor een husq?

Geplaatst: vr jun 20, 2003 18:37
door Bart M
BSX schreef:kan iemand mij misschien een prijs indicatie geven voor zo'n pakking?
kan wel duur worden zeker voor een husq?
recente prijzen ken ik niet. Paar jaar geleden betaalde ik 34€ voor een koppakking en 4,25€ voor een voetpakking van 'n 610.

Geplaatst: vr jun 20, 2003 20:25
door BSX
heb je dat omgerekent naar euro's ? of was het na de invoering.
een paar jaar geleden bestond de euro nog niet :D
in dat geval zullen ze nu zo'n 50E kosten met die prijs stijging?

(sorry, arme student)

Geplaatst: vr jun 20, 2003 20:48
door Bart M
Heb omgerekend van BF naar euro. Lijkt weinig of wat?
Als je't zeker wil weten, bel je toch gewoon naar je dealer?

Geplaatst: vr jun 20, 2003 23:20
door BSX
tja lijkt weinig inderdaad.
maar of het nou veel of weinig was ik heb er toch een nodig.

maar zou het door de radiateur dop kunnen komen? die had ik net daarvoor vervangen.
druk te hoog misschien, maar dan zou die het eerst ergens anders uit persen of niet/

Geplaatst: vr jun 20, 2003 23:30
door Rudy
huskie schreef:Oke ik snap em.
Jij hebt dus verjongde tapeinden maar ik heb verjongde bouten. Lood om oud ijzer dus.
Ik vervang ze nooit maar ik draai ze vast met moment sleutel dan blijf je dus binnen de rek tolerantie(of hoe het ook heet) Bij mij staat ook niet in de manual vervang ze nadat je ze hebt los gedraaid, dus....
Wel natuurlijk even nieuwe pakking gebruiken, maar dat spreekt voor zich.
Heb je trouwens de oorzaak gevonden. Kromme kop? :wink:
Vooral bij diesel's blijkt het nodig te zijn om ze te vervangen (daar trekken ze ze zo vast dat ze blijvend vervormt zijn).

Geplaatst: za jun 21, 2003 01:07
door Gast
Rudy schreef:
huskie schreef:Oke ik snap em.
Jij hebt dus verjongde tapeinden maar ik heb verjongde bouten. Lood om oud ijzer dus.
Ik vervang ze nooit maar ik draai ze vast met moment sleutel dan blijf je dus binnen de rek tolerantie(of hoe het ook heet) Bij mij staat ook niet in de manual vervang ze nadat je ze hebt los gedraaid, dus....
Wel natuurlijk even nieuwe pakking gebruiken, maar dat spreekt voor zich.
Heb je trouwens de oorzaak gevonden. Kromme kop? :wink:
Vooral bij diesel's blijkt het nodig te zijn om ze te vervangen (daar trekken ze ze zo vast dat ze blijvend vervormt zijn).


noem mij een diesel crosser uit dit tijdperk op en i kzal niet meer zeuren



greetz hondaracer

Geplaatst: ma jul 14, 2003 13:01
door BSX
vergeet heel het verhaal.
ik ben er achter gekomen dat er een gat in m'n cilinder zit.
van het koelvloeistof gedeelte naar het gat voor de kopbout.
gewoon helemaal weg gerot.
dussss.

problemo !