Negatieve publicaties in de pers
Geplaatst: vr dec 25, 2009 12:55
Kamervragen (en antwoorden) dd 7 december 2009
831
Vragen van de leden Knops en Algra
(beiden CDA) aan de staatssecretaris
van Defensie over het aan banden
leggen van motorsport op
Defensieterreinen. (Ingezonden
9 november 2009)
1
Is het waar dat u in toenemende mate
het gebruik van Defensieterreinen
voor het beoefenen van motorsport
aan banden legt, door het helemaal
niet meer toe te staan, circuits die op
Defensieterreinen liggen te sluiten, of
door de mogelijkheden tot en de
frequentie van het gebruik te
reduceren? Zo ja, waarom?
2
Is het bovendien waar dat de huur op
sommige locaties sterk verhoogd
wordt? Zo ja, op welke locaties en
waarom? Wordt hiermee beoogd het
bestaande gebruik feitelijk onmogelijk
te maken?
3
Is het waar dat u het niet meer
toestaat om één of twee keer per jaar
een «off-road-rit» op verschillende
terreinen te organiseren? Zo ja,
waarom?
4
Hoe verhoudt deze praktijk zich tot
het in het Structuurschema Militaire
Terreinen geformuleerde beleid dat
«op sommige plaatsen waar dit
recreatieve gebruik historisch is
gegroeid het voortgezet kan worden
zolang er geen (toenemende)
strijdigheid optreedt met belangen
van natuur, milieu en andere
recreatie.»?
5
Kunt u een overzicht geven van alle
locaties waarop momenteel gebruik
plaatsvindt, tegen welke huur en
intensiteit van gebruik; alsmede een
overzicht van locaties waar u in de
toekomst voornemens bent het
bestaande gebruik te reduceren of af
te schaffen?
6
Kunt u tevens een overzicht geven de
terreinen die in het nabije verleden
nog beschikbaar waren voor het
beoefenen van motorsport, maar die
daar inmiddels voor gesloten zijn?
7
Bent u bekend met het feit dat het
aantal Nederlanders dat de
motorsport beoefent jaarlijks groeit,
tot nu al ruim 20.000 sporters?
8
Ziet u een maatschappelijk rol voor
Defensie weggelegd om het
historisch gegroeide gebruik van
Defensieterreinen voor de beoefening
van motorsport te continueren, om zo
ook wildcrossen te voorkomen en
kwetsbare natuurgebieden te
ontzien?
9
Bent u bereid deze vragen vóór de
plenaire behandeling van de
Defensiebegroting te beantwoorden?
Antwoord
Antwoord van staatssecretaris De
Vries (Defensie) (ontvangen
30 november 2009)
1 en 3
In de beleidsregel recreatief
medegebruik van defensieterreinen
(Staatscourant, 21 december 2005) is
bepaald dat niet-natuurgericht
recreatief medegebruik, zoals motoren
autosport, niet wordt toegestaan
tenzij wordt voldaan aan de volgende
voorwaarden:
– het medegebruik is niet schadelijk
voor de natuur en of het milieu;
– het medegebruik is niet schadelijk
of hinderlijk voor het natuurgericht
recreatief medegebruik;
– er zijn geen alternatieven in de
omgeving beschikbaar.
De beleidsregel is tot stand gekomen
tegen de achtergrond van de nieuwe
Natuurbeschermingswet en strookt
met het beleid voorrang te geven aan
natuurgericht medegebruik zoals
wandelen en fietsen. Verder is in de
beleidsregel opgenomen dat
bestaande vormen van
niet-natuurgericht medegebruik
zorgvuldig zullen worden beëindigd.
2
In situaties dat het niet-natuurgericht
medegebruik nog niet kan worden
beëindigd, zal het medegebruik een
formele basis moeten hebben. De
medegebruiker heeft in die gevallen
een overeenkomst met de Staat via
het Rijksvastgoed- en
ontwikkelingsbedrijf (RVOB,
Tweede Kamer der Staten-Generaal 2
Vergaderjaar 2009–2010 Aanhangsel van de Handelingen
Vragen gesteld door de leden der Kamer, met de daarop door de
regering gegeven antwoorden
KVR38610
2009Z20908
0910tkkvr831
ISSN 0921 - 7398
Sdu Uitgevers
’s-Gravenhage 2009 Tweede Kamer, vergaderjaar 2009–2010, Aanhangsel 1767
voorheen de Dienst Domeinen) van
het ministerie van Financiën. De
vergoedingen of huren zullen in
beginsel marktconform zijn. Er is
geen sprake van sterke
prijsverhogingen. Defensie heeft
geen beleid door middel van
beprijzing bestaand medegebruik
onmogelijk te maken.
4
In het Tweede Structuurschema
Militaire Terreinen (SMT) is bepaald
dat rijden met four wheel drive
voertuigen en off the road motoren
niet is toegestaan, behalve op enkele
plaatsen waar dit historisch zo is
gegroeid. Tevens is in het SMT
aangekondigd dat waar mogelijk een
einde wordt gemaakt aan lawaaiige
sportactiviteiten op defensieterreinen.
Vaak staan deze activiteiten op
gespannen voet met
natuurdoelstellingen en met andere
vormen van recreatie. Die spanning
neemt nog toe door de verscherpte
milieuwetgeving en de toenemende
behoefte aan extensieve recreatie.
5
Op dit moment is er sprake van
motorsport op de volgende terreinen:
– ISK Harskamp: Er wordt geen huur
geheven. Het terrein wordt zeven
dagen per jaar gebruikt van 08.00 uur
tot 17.00 uur. Het gebruik is
opgezegd, maar wordt niettemin
gedoogd totdat de voorziene
alternatieve locatie beschikbaar is.
– Arnhemse Heide: De huur bedraagt
€ 4.427 per jaar. Het terrein is het
gehele jaar in gebruik op zaterdagen
van 13.00 uur tot 17.00 uur en op
zondagen van 09.00 uur tot 13.00 uur.
Daarnaast is het terrein in de
zomermaanden in gebruik op
woensdagen van18.00 uur tot 21.00
uur. Per jaar zijn er zes
wedstrijddagen van 08.00 uur tot
18.00 uur.
– Weerterheide: de huur bedraagt
€ 1.089 per jaar. De gebruiksperiode
is onbepaald. Het terrein wordt elke
zaterdag en zondag gebruikt en er zijn
drie weekeinden per jaar wedstrijden.
Er wordt gezocht naar een
alternatieve locatie. Als die
beschikbaar is kunnen de
motorcrossactiviteiten op dit terrein
worden beëindigd.
– Oirschotse Heide: de huur bedraagt
€ 864,91 per jaar. De gebruiksperiode
is onbepaald. Het terrein wordt vijf
dagen per week gebruikt ten behoeve
van de jeugd tot en met 21 jaar. Er
worden motoren gebruikt met een
motorinhoud van maximaal 125 cc.
6
Het oefenterrein Havelte-West is niet
meer beschikbaar voor motor- en
autosport. Het oefenterrein
Baggelhuizen waar dergelijke
activiteiten werden gehouden is
inmiddels afgestoten door Defensie.
De motorsportvereniging SALZ in
Amersfoort heeft de activiteiten
enkele jaren gelden verplaatst van het
oefenterrein Oude Kamp naar een
niet-defensieterrein.
7 en 8
De bestrijding van wildcrossen en het
beheer van kwetsbare
natuurgebieden zijn een gezamenlijke
verantwoordelijkheid van overheden
en terreinbeheerders.
Defensie heeft daarom een
terughoudend beleid bij het toestaan
van niet-natuurgericht recreatief
medegebruik en handhaaft de regels
consequent. Waar Defensie het
medegebruik door motorsporters
beëindigt, wordt in overleg met
betrokken partijen gestreefd naar
vervangende voorzieningen met als
doel illegale praktijken zoveel
mogelijk te voorkomen. Defensie stelt
zich dan ook constructief op bij
verplaatsingen van
motorsportactiviteiten naar terreinen
die minder belangrijk zijn voor
natuurwaarden en natuurgerichte
recreatie.
9
Ja.
Tweede Kamer, vergaderjaar 2009–2010, Aanhangsel 1768
Bron: https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 0-831.html
831
Vragen van de leden Knops en Algra
(beiden CDA) aan de staatssecretaris
van Defensie over het aan banden
leggen van motorsport op
Defensieterreinen. (Ingezonden
9 november 2009)
1
Is het waar dat u in toenemende mate
het gebruik van Defensieterreinen
voor het beoefenen van motorsport
aan banden legt, door het helemaal
niet meer toe te staan, circuits die op
Defensieterreinen liggen te sluiten, of
door de mogelijkheden tot en de
frequentie van het gebruik te
reduceren? Zo ja, waarom?
2
Is het bovendien waar dat de huur op
sommige locaties sterk verhoogd
wordt? Zo ja, op welke locaties en
waarom? Wordt hiermee beoogd het
bestaande gebruik feitelijk onmogelijk
te maken?
3
Is het waar dat u het niet meer
toestaat om één of twee keer per jaar
een «off-road-rit» op verschillende
terreinen te organiseren? Zo ja,
waarom?
4
Hoe verhoudt deze praktijk zich tot
het in het Structuurschema Militaire
Terreinen geformuleerde beleid dat
«op sommige plaatsen waar dit
recreatieve gebruik historisch is
gegroeid het voortgezet kan worden
zolang er geen (toenemende)
strijdigheid optreedt met belangen
van natuur, milieu en andere
recreatie.»?
5
Kunt u een overzicht geven van alle
locaties waarop momenteel gebruik
plaatsvindt, tegen welke huur en
intensiteit van gebruik; alsmede een
overzicht van locaties waar u in de
toekomst voornemens bent het
bestaande gebruik te reduceren of af
te schaffen?
6
Kunt u tevens een overzicht geven de
terreinen die in het nabije verleden
nog beschikbaar waren voor het
beoefenen van motorsport, maar die
daar inmiddels voor gesloten zijn?
7
Bent u bekend met het feit dat het
aantal Nederlanders dat de
motorsport beoefent jaarlijks groeit,
tot nu al ruim 20.000 sporters?
8
Ziet u een maatschappelijk rol voor
Defensie weggelegd om het
historisch gegroeide gebruik van
Defensieterreinen voor de beoefening
van motorsport te continueren, om zo
ook wildcrossen te voorkomen en
kwetsbare natuurgebieden te
ontzien?
9
Bent u bereid deze vragen vóór de
plenaire behandeling van de
Defensiebegroting te beantwoorden?
Antwoord
Antwoord van staatssecretaris De
Vries (Defensie) (ontvangen
30 november 2009)
1 en 3
In de beleidsregel recreatief
medegebruik van defensieterreinen
(Staatscourant, 21 december 2005) is
bepaald dat niet-natuurgericht
recreatief medegebruik, zoals motoren
autosport, niet wordt toegestaan
tenzij wordt voldaan aan de volgende
voorwaarden:
– het medegebruik is niet schadelijk
voor de natuur en of het milieu;
– het medegebruik is niet schadelijk
of hinderlijk voor het natuurgericht
recreatief medegebruik;
– er zijn geen alternatieven in de
omgeving beschikbaar.
De beleidsregel is tot stand gekomen
tegen de achtergrond van de nieuwe
Natuurbeschermingswet en strookt
met het beleid voorrang te geven aan
natuurgericht medegebruik zoals
wandelen en fietsen. Verder is in de
beleidsregel opgenomen dat
bestaande vormen van
niet-natuurgericht medegebruik
zorgvuldig zullen worden beëindigd.
2
In situaties dat het niet-natuurgericht
medegebruik nog niet kan worden
beëindigd, zal het medegebruik een
formele basis moeten hebben. De
medegebruiker heeft in die gevallen
een overeenkomst met de Staat via
het Rijksvastgoed- en
ontwikkelingsbedrijf (RVOB,
Tweede Kamer der Staten-Generaal 2
Vergaderjaar 2009–2010 Aanhangsel van de Handelingen
Vragen gesteld door de leden der Kamer, met de daarop door de
regering gegeven antwoorden
KVR38610
2009Z20908
0910tkkvr831
ISSN 0921 - 7398
Sdu Uitgevers
’s-Gravenhage 2009 Tweede Kamer, vergaderjaar 2009–2010, Aanhangsel 1767
voorheen de Dienst Domeinen) van
het ministerie van Financiën. De
vergoedingen of huren zullen in
beginsel marktconform zijn. Er is
geen sprake van sterke
prijsverhogingen. Defensie heeft
geen beleid door middel van
beprijzing bestaand medegebruik
onmogelijk te maken.
4
In het Tweede Structuurschema
Militaire Terreinen (SMT) is bepaald
dat rijden met four wheel drive
voertuigen en off the road motoren
niet is toegestaan, behalve op enkele
plaatsen waar dit historisch zo is
gegroeid. Tevens is in het SMT
aangekondigd dat waar mogelijk een
einde wordt gemaakt aan lawaaiige
sportactiviteiten op defensieterreinen.
Vaak staan deze activiteiten op
gespannen voet met
natuurdoelstellingen en met andere
vormen van recreatie. Die spanning
neemt nog toe door de verscherpte
milieuwetgeving en de toenemende
behoefte aan extensieve recreatie.
5
Op dit moment is er sprake van
motorsport op de volgende terreinen:
– ISK Harskamp: Er wordt geen huur
geheven. Het terrein wordt zeven
dagen per jaar gebruikt van 08.00 uur
tot 17.00 uur. Het gebruik is
opgezegd, maar wordt niettemin
gedoogd totdat de voorziene
alternatieve locatie beschikbaar is.
– Arnhemse Heide: De huur bedraagt
€ 4.427 per jaar. Het terrein is het
gehele jaar in gebruik op zaterdagen
van 13.00 uur tot 17.00 uur en op
zondagen van 09.00 uur tot 13.00 uur.
Daarnaast is het terrein in de
zomermaanden in gebruik op
woensdagen van18.00 uur tot 21.00
uur. Per jaar zijn er zes
wedstrijddagen van 08.00 uur tot
18.00 uur.
– Weerterheide: de huur bedraagt
€ 1.089 per jaar. De gebruiksperiode
is onbepaald. Het terrein wordt elke
zaterdag en zondag gebruikt en er zijn
drie weekeinden per jaar wedstrijden.
Er wordt gezocht naar een
alternatieve locatie. Als die
beschikbaar is kunnen de
motorcrossactiviteiten op dit terrein
worden beëindigd.
– Oirschotse Heide: de huur bedraagt
€ 864,91 per jaar. De gebruiksperiode
is onbepaald. Het terrein wordt vijf
dagen per week gebruikt ten behoeve
van de jeugd tot en met 21 jaar. Er
worden motoren gebruikt met een
motorinhoud van maximaal 125 cc.
6
Het oefenterrein Havelte-West is niet
meer beschikbaar voor motor- en
autosport. Het oefenterrein
Baggelhuizen waar dergelijke
activiteiten werden gehouden is
inmiddels afgestoten door Defensie.
De motorsportvereniging SALZ in
Amersfoort heeft de activiteiten
enkele jaren gelden verplaatst van het
oefenterrein Oude Kamp naar een
niet-defensieterrein.
7 en 8
De bestrijding van wildcrossen en het
beheer van kwetsbare
natuurgebieden zijn een gezamenlijke
verantwoordelijkheid van overheden
en terreinbeheerders.
Defensie heeft daarom een
terughoudend beleid bij het toestaan
van niet-natuurgericht recreatief
medegebruik en handhaaft de regels
consequent. Waar Defensie het
medegebruik door motorsporters
beëindigt, wordt in overleg met
betrokken partijen gestreefd naar
vervangende voorzieningen met als
doel illegale praktijken zoveel
mogelijk te voorkomen. Defensie stelt
zich dan ook constructief op bij
verplaatsingen van
motorsportactiviteiten naar terreinen
die minder belangrijk zijn voor
natuurwaarden en natuurgerichte
recreatie.
9
Ja.
Tweede Kamer, vergaderjaar 2009–2010, Aanhangsel 1768
Bron: https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 0-831.html