Pagina 1 van 1
Honda Radical 2-stroke
Geplaatst: di jun 10, 2003 19:47
door Huertecilla
In een grijs verleden reed Jean Brucy op een experimentele Honda 250 cc. twee-takt achter toemalige winnar Cyril Neveux op zijn XRV750R aan.
Hij eindigde knap voorin.
Een paar jaar later zag ik in Engeland grijs geïmporteerde noppenfietsen met een van dit ding afgeleid blok. Het ding had daar onder kenners de reputatie als beste trail-bike ooit.
Heb daarna nooit meer iets over dit model noch blok gehoord of gezien; is alleen voor de Japanse thuismarkt in produktie geweest.
Weet iemand iets meer? Ben zelfs het type vergeten, dus zoeken lukt ook niet erg.
Geplaatst: di jun 10, 2003 20:25
door Rudy
Heete hij niet iets van exc 400 ofzo (had dacht ik injectie op 2 takt :! ) er heeft in de moto73 wel eens wat over ingestaan.
Geplaatst: wo jun 11, 2003 01:20
door Huertecilla
Was een 250 Rudi.
Had inderdaad injectie, maar belangrijker vernieuwing was dat deze motor bij deellast met zelfontbranding liep. Door een variabele klep in de uitlaat werd door een verbeterde vullingsgraad de compressieeindtemperatuur hiervoor hoog genoeg.
Met WOT ging de ontsteking erbij om schade door detonatie te voorkomen.
Dat cruciale zelfontbrandingsdeel ben ik in de motorpers nooit tegengekomen.
Wil graag weten wat er verder met dit principe en dit model gebeurd is. Zou zo'n fiets zelf ook niet vervelend vinden

Geplaatst: wo jun 11, 2003 01:58
door Huertecilla
Tis nacht en dus een brainwave zowaar!
Het systeem heet Activated Radical Combustion en de PD-fiets de EXP-2.
Daarna was het niet moeilijk:
http://www.motorcycle.com/mo/mchonda/exp2_tech.html
Dus, Rudy, je had gelijk. De EXP-2 was 440 cc.
De latere productie-versie echter was een 250. Dáár heb ik echter nog niets van kunnen vinden. De zoektocht gaat verder....
Geplaatst: wo jun 11, 2003 09:32
door huskie
Die twee grafiekjes zeggen veel over een 2takt. Bij stationair vonkt een 2takt dus vaker niet dan wel. Daarmee creeert ie dus een teveel aan mengsel dat hij pas verbrandt als je meer gas gaat geven. Een rookwolk als gevolg.
Als ik mijn 2takt goed heb lopen, dan 4takt hij als ik langzaam rij. Als ik hem armer zou hebben staan, wat dus eigenlijk voor de verbranding beter zou zijn bij stationair, dan is hij erg nerveus. Dus een 2takt tunen is een groot comprise.

Geplaatst: wo jun 11, 2003 13:16
door Rudy
Zat aardig in de buurt met mijn exc 400

. Geen tijd omm hele verhaal te lezen (zit op school , ga zo ff leren vor volgende pw om 14:20

)
Geplaatst: wo jun 11, 2003 18:19
door Rudy
Simpel gezegt gaan hun het vervuilen wat een 2-takt doet dus tegen(met al het milieu verhaal erbij). Ideal voor een trial motor lijkt me.
Ik heb me zelf ook vaker afgevraagt wat er met dat soort technieken gebeurt is. Ik heb ooit ook een verhaal gelezen in de Moto73 over een injectie systeem wat tumic (bedrijf van eigenaar van care inovation team) ontwikkeld had. Ze hebben een injectie op een Honda cr250 gemaakt wat ook nog echt vermogen mee te winnen was (als iemand intresse heeft kan ik artikel wel ff opzoeken).
Aprilia heeft tegenwoordig op een scooter trouwens wel injectie (maar dat werkt met een soort extra hulpzuiger).
Geplaatst: wo jun 11, 2003 23:29
door Huertecilla
OK!
Tis de CRM250AR. Helaas houdt het daarbij op, want op één stukje tekst voor de Australische markt na kom ik alleen maar info in het Japans tegen en díe taal beheers ik niet.
Geplaatst: wo jun 11, 2003 23:39
door Rudy

Deze?
Geplaatst: do jun 12, 2003 10:40
door Huertecilla
JA!
Had af-fabriek een wonderlijke kleurstelling met vaag paars, blauw, gele stickers en goudkleurig blok.
Zijn er via het grijze circuit een aantal naar Europa gekomen.
Geplaatst: zo jun 15, 2003 15:20
door Gast
De 'bron' in Europa gevonden met hulp van een Honda expert
http://www.leisuretrail.co.uk/