Ik heb een 300 exc uit 98 op het oog. Nou heb ik de desbetreffende motor gisteren bekeken en een paar zaken vielen mij op:
- De demper was bij de overgang naar de pijp iets aangesmeerd met iets van gun gum. Lijkt me verder geen kwaad te kunnen toch?
- De aansluiting van de bocht op de cilinder was aardig vet en zwart, bocht was ook wel wat te bewegen (komt natuurlijk ook door de veerbevestiging), dus daar zal ie iets lekken. Bocht heeft waarschijnlijk een keer een tik gehad, waardoor ie niet helemaal netjes aansluit. Motorisch hoeft dit verder geen problemen op te leveren lijkt mij toch?
- Aan de rechterkant van de cilinder zit iets van een kapje, weet niet precies hoe dit heet, maar het is zeg maar een soort van verdikking op de cilinder. Deze is onderlangs iets afgekit. Kan dit kwaad denken jullie?
Volgens zeggen heeft de motor een onlangs een beurt gehad en sindsdien is er circa 6 uur mee gereden.
Een reactie van de kenner zou mij reuze helpen!
ktm 300
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 98
- Lid geworden op: ma mei 16, 2005 21:26
het vol stoppen met gun gum heeft mi niet zo veel zin; alles beweegt en trilt, dus dit zal zo weer los gaan; een "paardenmiddel" dus
tussen de bocht en de cilinder hoort een afsluitring te zitten, die ervoor moet zorgen dat de (meeste) uitlaatgassen via de demper weg lopen; deze ring kan in de loop der jaren zijn kracht hebben verloren waardoor er geen goede afsluiting meer is; deze ring vervangen is een idee
als de uitlaat een tik heeft gehad,kan er een deuk in zitten, waardoor de uitlaatgassen minder goed wegstromen; dit is van groot belang op het rendement van de motor.
het kapje wat jij bedoelt is de powervalve; de kit kan erop duiden dat het kapje stuk is;
ik denk dat de uitlaat inderdaad is ontzet met een val oid, waardoor hij niet goed meer aansluit aan de voorkant en de achterkant; hierbij is ook het kapje geraakt; misschien is het beter een andere uitlaat te monteren
van de beurt zou ik vragen of er een nota van is
tussen de bocht en de cilinder hoort een afsluitring te zitten, die ervoor moet zorgen dat de (meeste) uitlaatgassen via de demper weg lopen; deze ring kan in de loop der jaren zijn kracht hebben verloren waardoor er geen goede afsluiting meer is; deze ring vervangen is een idee
als de uitlaat een tik heeft gehad,kan er een deuk in zitten, waardoor de uitlaatgassen minder goed wegstromen; dit is van groot belang op het rendement van de motor.
het kapje wat jij bedoelt is de powervalve; de kit kan erop duiden dat het kapje stuk is;
ik denk dat de uitlaat inderdaad is ontzet met een val oid, waardoor hij niet goed meer aansluit aan de voorkant en de achterkant; hierbij is ook het kapje geraakt; misschien is het beter een andere uitlaat te monteren
van de beurt zou ik vragen of er een nota van is
Een KTM 300 van 1998 heeft een behoorlijke boodschap gedaan. Als je dan nieuw begint met Offroad rijden lijkt mij een jongere motor die technisch beter in conditie is een betere investering. Je wilt tenslotte veel rijden en niet veel sleutelen als je net rijdt.
Bij een bepaalde leeftijd zegt de term "net gereviseerd" niet alles meer. Het spul is dan versleten en voos.
Koop goedkoop en sleutel duur of........ vul zelf maar in.
Bij een bepaalde leeftijd zegt de term "net gereviseerd" niet alles meer. Het spul is dan versleten en voos.
Koop goedkoop en sleutel duur of........ vul zelf maar in.
www.redski-offroad.nl
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
-
- Berichten: 336
- Lid geworden op: wo apr 29, 2009 20:59
Ben het er helemaal mee eens. Heb zelf een exc 300 uit 2004 en dat vind ik
voor een competitiefiets al oud genoeg.
voor een competitiefiets al oud genoeg.
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: za okt 31, 2009 14:26
Dank voor jullie reacties. Zelf heb ik natuurlijk ook liever iets jongers. Maar aangezien ik net 'beginner' ben (na vroeger wel wat crossertjes te hebben gehad) wil ik niet meteen een 'dure' fiets aanschaffen. Daarom de keus voor een wat oudere, en goedkopere fiets, waar ik iig mee de weg op kan.
Maar ik begrijp jullie verhaal uiteraard. Het gaat mij puur om de fun, af en toe op zaterdag het bos in of het maisland op. Heel intensief gebruik is dus op dit moment niet mijn bedoeling. Dan is de keuze voor een wat oudere fiets niet zo verkeerd toch?
Iemand een idee voor een richtprijs, wat een 98-er mag kosten?
Hoor het graag!
Maar ik begrijp jullie verhaal uiteraard. Het gaat mij puur om de fun, af en toe op zaterdag het bos in of het maisland op. Heel intensief gebruik is dus op dit moment niet mijn bedoeling. Dan is de keuze voor een wat oudere fiets niet zo verkeerd toch?
Iemand een idee voor een richtprijs, wat een 98-er mag kosten?
Hoor het graag!
Sorry, maar dat vind ik prietpraat (op zijn Nederlands) of zever (op zijn Vlaams)...Herr DRénérZéele schreef:Ben het er helemaal mee eens. Heb zelf een exc 300 uit 2004 en dat vind ik
voor een competitiefiets al oud genoeg.
Alles hangt af van het onderhoud !
Mijn EXC 2001-model (november 2000 gekocht) is dan niet in "showroom-staat", maar is motorisch tip-top (steekt intussen al 2 x nieuwe drijfstang in, 3de zuiger, 3de krukas, 2de nokkenas, ...) en ook lagers worden vervangen wanneer dat nodig is.
Ik ben er van overtuigd dat vele jonge moto's er slechter aan toe zijn.
Een nieuwe moto is me het geld niet waard
Jo VdB
ben het meestal met je eens, Jo....Zou je deze moto ook nog kopen als je hem niet kendde en de verkoper er 3000 zeuro voor vroeg???
He, effe wat anders; morgen Bilstain?
He, effe wat anders; morgen Bilstain?
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
-
- Berichten: 336
- Lid geworden op: wo apr 29, 2009 20:59
Ben het wel met Pruus eens. Zou je deze moto ook nog kopen als je hem niet kende en de verkoper er 3000 zeuro voor vroeg???Jo VdB schreef:Sorry, maar dat vind ik prietpraat (op zijn Nederlands) of zever (op zijn Vlaams)...Herr DRénérZéele schreef:Ben het er helemaal mee eens. Heb zelf een exc 300 uit 2004 en dat vind ik
voor een competitiefiets al oud genoeg.
Alles hangt af van het onderhoud !
Mijn EXC 2001-model (november 2000 gekocht) is dan niet in "showroom-staat", maar is motorisch tip-top (steekt intussen al 2 x nieuwe drijfstang in, 3de zuiger, 3de krukas, 2de nokkenas, ...) en ook lagers worden vervangen wanneer dat nodig is.
Ik ben er van overtuigd dat vele jonge moto's er slechter aan toe zijn.
Een nieuwe moto is me het geld niet waard
Jo VdB
Verder snap ik je opmerking over dat een nieuwe moto je het geld niet waard is niet helemaal, als je ook schrijft dat je een 2001 model in 2000 gekocht heb...? Lijkt me nieuw toch?
Ik heb mijn 2004 model in 2009 gekocht, een 300 2T, (tweedehands dus, een nieuwe fiets is me het geld wel waard alleen heb ik het geld niet...) een competitiefiets die meestal gebruikt worden in extreme omstandigheden en waarmee tot het gaatje wordt gegaan ( zo gebruik ik hem tenminste wel, en ik ben onderhand oud genoeg om te weten dat ik niet uniek ben...) ik weet niet precies hoe het onderhoud tot 2004 is geweest (jajaja, altijd perfect...), en hij is ook niet in showroomstaat, maar wordt wel met liefde gebruikt en onderhouden, maar om kort te gaan, ik vind nog steeds dat dergelijke motoren met 5 jaar wel op leeftijd beginnen te komen, en het dus een beetje uitkijken wordt met kopen.
Best Jo, alles hangt af van het onderhoud, maar als je die geschiedenis niet precies kent zeg ik: Dat is geen prietpraat, dat is realisme.
Vriendelijke groet van
Dick.
Net terug van 5 dagen London, dus nu pas een antwoord.
a) ik heb mijn moto inderdaad nieuw gekocht indertijd
b) het is natuurlijk altijd beter als je de voorgeschiedenis kent van de motor of als er aankoopbonnen kunnen voorgelegd worden van onderdelen die dan ook effectief vervangen werden
Een nieuwe moto is me het geld niet waard...want de laatste jaren heb ik zowat alle nieuwe crossers/enduro's deftig kunnen testen (en dan spreek ik oa over Yamaha, KTM, TM, BMW, Beta, Husaberg, GasGas, enz.) en die nieuwe moto's kunnen niet meer als mijn "oude" moto.
En toen ik sprak over "prietpraat" bedoelde ik dit over de uitspraak "Heb zelf een exc 300 uit 2004 en dat vind ik voor een competitiefiets al oud genoeg. Want, waarom zou een goed onderhouden motor van amper 5 jaar oud niet meer deugen voor competitiegebruik ? Collega's van een Frans tijdschrijft testten onlangs nog 2 Honda crossers tegenover elkaar, een nieuw model en een tweetakt met stalen kader uit 1994. Vaak bleek die oude brommer even goed als de nieuwe 4-takt ...
Mijn bedoeling was niet om tegen schenen te schoppen.
Wel wil ik mijn ervaringen delen en mijn mening ventileren dat het absoluut niet nodig is van elk jaar een nieuwe fiets te kopen omdat die "zoveel beter" is.
Jo VdB
a) ik heb mijn moto inderdaad nieuw gekocht indertijd
b) het is natuurlijk altijd beter als je de voorgeschiedenis kent van de motor of als er aankoopbonnen kunnen voorgelegd worden van onderdelen die dan ook effectief vervangen werden
Een nieuwe moto is me het geld niet waard...want de laatste jaren heb ik zowat alle nieuwe crossers/enduro's deftig kunnen testen (en dan spreek ik oa over Yamaha, KTM, TM, BMW, Beta, Husaberg, GasGas, enz.) en die nieuwe moto's kunnen niet meer als mijn "oude" moto.
En toen ik sprak over "prietpraat" bedoelde ik dit over de uitspraak "Heb zelf een exc 300 uit 2004 en dat vind ik voor een competitiefiets al oud genoeg. Want, waarom zou een goed onderhouden motor van amper 5 jaar oud niet meer deugen voor competitiegebruik ? Collega's van een Frans tijdschrijft testten onlangs nog 2 Honda crossers tegenover elkaar, een nieuw model en een tweetakt met stalen kader uit 1994. Vaak bleek die oude brommer even goed als de nieuwe 4-takt ...
Mijn bedoeling was niet om tegen schenen te schoppen.
Wel wil ik mijn ervaringen delen en mijn mening ventileren dat het absoluut niet nodig is van elk jaar een nieuwe fiets te kopen omdat die "zoveel beter" is.
Jo VdB
-
- Berichten: 336
- Lid geworden op: wo apr 29, 2009 20:59
Beste Jo,
Volgens mij zijn we het helemaal niet zo oneens.
Ik hoef (en kan..) niet elk seizoen op een nagelnieuwe motor
te rijden. Ik weet wat die van mij kan en dat is nog steeds meer dan dat
ik kan en ik weet ook hoe het staat met het onderhoud. Ook mijn motor
is niet in showroomstaat maar op alle punten die er toe doen zit het wel snor.
Daar kan ik nog wel een paar jaar mee vooruit en ga wat dat betreft dan
ook met een gerust hart de enduro's langs.Jij hebt je motor nieuw gekocht dus je kan de hele geschiedenis van dat ding dromen.
Maar mijn punt is dat ik niet zo snel een competitie fiets van 11 jaar oud zou kopen waar ik de onderhoudsgeschiedenis niet van ken.
En een motor die op verschillende plekken met kit is bewerkt wordt ik helemaal niet zo happy van. Is niet mijn manier van onderhoud.
In dat geval zou ik liever nog even doorzoeken naar een nieuwere en er
dan maar wat meer geld aan uitgeven.
Verder hoop ik dat je een fijne tijd hebt gehad in Londen.
Vr Gr
Dick.
Volgens mij zijn we het helemaal niet zo oneens.
Ik hoef (en kan..) niet elk seizoen op een nagelnieuwe motor
te rijden. Ik weet wat die van mij kan en dat is nog steeds meer dan dat
ik kan en ik weet ook hoe het staat met het onderhoud. Ook mijn motor
is niet in showroomstaat maar op alle punten die er toe doen zit het wel snor.
Daar kan ik nog wel een paar jaar mee vooruit en ga wat dat betreft dan
ook met een gerust hart de enduro's langs.Jij hebt je motor nieuw gekocht dus je kan de hele geschiedenis van dat ding dromen.
Maar mijn punt is dat ik niet zo snel een competitie fiets van 11 jaar oud zou kopen waar ik de onderhoudsgeschiedenis niet van ken.
En een motor die op verschillende plekken met kit is bewerkt wordt ik helemaal niet zo happy van. Is niet mijn manier van onderhoud.
In dat geval zou ik liever nog even doorzoeken naar een nieuwere en er
dan maar wat meer geld aan uitgeven.
Verder hoop ik dat je een fijne tijd hebt gehad in Londen.
Vr Gr
Dick.