Pagina 1 van 1

(Weer) 'n 4-takt of 2-takt

Geplaatst: za okt 17, 2009 09:24
door Dion
Hallo luitjes,

Zit te denken aan een andere motor :D , heb nu een 4 takt (TM 400) maar hoor om me heen steeds meer rijders praten over de voordelen van een 2-takt. Wat zou een reden kunnen zijn om in ieder geval GEEN 2-takt te gaan rijden....?

Geplaatst: za okt 17, 2009 10:59
door gassen
Langere afstanden overbruggen , geen "geëmmer" met mengen onderweg, motorkarakter van de 4 Takt , geluid.

Geplaatst: za okt 17, 2009 14:18
door Bakkertjedeeg
gassen schreef:Langere afstanden overbruggen , geen "geëmmer" met mengen onderweg, motorkarakter van de 4 Takt , geluid.
Geen vet geslagen boegies en wat te bedenken van de stank op de kleren.

Geplaatst: za okt 17, 2009 14:49
door CrazyWezel
een pluspunt van een 2takt:

dan krijgen de ijsberen het niet meer koud! :lol:

[/offtopic]

zuigertjes die nogal eens vervangen moeten worden?

Geplaatst: za okt 17, 2009 14:54
door klomp
CrazyWezel schreef:een pluspunt van een 2takt:

dan krijgen de ijsberen het niet meer koud! :lol:

dat zal de doorslag geven! :D

Geplaatst: za okt 17, 2009 15:31
door speedphreax
Motorkarakter past misschien helemaal niet bij je. Voor mij was de stap van 525 4t naar 450 4t al reden om er minder plezier in te hebben. Komt blijkbaar nogal nauw.

Geplaatst: za okt 17, 2009 16:11
door Herr DRénérZéele
Relaxed pruttelen zit er niet meer in.
Een 2T staan altijd in "race-mode".

Geplaatst: za okt 17, 2009 16:25
door melkboer marco
Bakkertjedeeg schreef:en wat te bedenken van de stank op de kleren.
2 takt stinkt niet, met de juiste olie ruikt het zelfs lekker!!!!!!

Geplaatst: za okt 17, 2009 17:42
door CrazyWezel
ik ben t met de melkboer eens.. :)

Geplaatst: za okt 17, 2009 19:14
door Herr DRénérZéele
Niets mooier dan de geur van verbrande 2T olie op een mooie benevelde ochtend in de vallei van mijn huis in de spaanse pyreneeen. Dan moet ik altijd even huilen van ontroering....

Geplaatst: za okt 17, 2009 22:46
door Redski
wat te bedenken van de stank op de kleren.
Lekker belangrijk als je de hele dag in de modder speelt en dat dan je kleren stinken. Waarschijnlijk sterker naar zweet dan naar 2 takt dampen.

Vetgeslagen bougie?? Zeker 15 jaar geleden dat je 2 takt hebt gereden?

Levensduur zuiger. 100 uur probleemloos, en bij de 2e zuiger even het blokje los. Dan is de gemiddelde 4 takt aan zijn 4e zuiger toe, met een koprevisie.

Het is maar wat je het fijnst vindt rijden en waar je voor je gevoel het snelst op bent. Voor mij is dat een 2 takt, voor mijn bankrekening ook :wink:

Geplaatst: zo okt 18, 2009 00:23
door speedphreax
Redski schreef:Vetgeslagen bougie?? Zeker 15 jaar geleden dat je 2 takt hebt gereden?
Mwah... Ik kan me nog een akkefietje in Polen uit 2008 herinneren waar we nog elke dag een paar keer de bougies hebben moeten vervangen bij een drietal motoren.

Uiteindelijk bleven ze het beste lopen op een vooroorlogse kaars uit een Lada.

Geplaatst: zo okt 18, 2009 01:23
door CrazyWezel
die bougie's die vet slaan kun je een heel eind wijten aan de kwaliteit en soort van 2takt olie die je gebruikt.. zo laat synthetische olie niet veel rotzooi achter, omdat deze niet verbrand, wat mineraal olie dan weer wel doet, en rotzooi achterlaat

Geplaatst: zo okt 18, 2009 11:51
door erwindob
Het enige nadeel dat ik kan bedenken zijn de stukjes over de weg tussendoor met 80km/u wat niet echt constant wil lopen. En inderdaad het olie mengen als je niet toch al uit jerrycans tanks.

Ongevraagd voordeel:
je mag zelf remmen (ipv dat de motor dat voor je doet) waardoor single track bospad veel soepeler gaat.

Sommige mensen (die niet in de rem durven knijpen :twisted: ) vinden dit ook een nadeel.

probeer gewoon is een 2takt, ik was in een paar minuten verkocht bij een testdag terwijl t me helemaal niks leek.

Geplaatst: zo okt 18, 2009 21:32
door Redski
Mwah... Ik kan me nog een akkefietje in Polen uit 2008 herinneren waar we nog elke dag een paar keer de bougies hebben moeten vervangen bij een drietal motoren.
Daar heb je een punt. Bij een tweetakt zul je in Polen voor het fijne een iets andere sproeier moeten gebruiken dan vol gas op een Nederlandse maisplak. Bij mij volstaat het 1 stand armer zetten van mijn gasnaald.

Geplaatst: ma okt 19, 2009 22:00
door Dion
Denk dat de "probeertip" de uitslag maar moet gaan geven......voor wat betreft onderhoud hoor ik idd dat het nogal wat van die eurojongens kan schelen.......

Als het dan een 2-takt moet gaan worden, wat is dan een goede keuze....KTM300??

Geplaatst: ma okt 19, 2009 22:19
door erwindob
Ik zag bij Bon motoren een overjarig 2008 nieuwe Huskie 250 voor 6 mille.
Erg fijne fiets, zo'n WR.

Een e starter heeft op een 2t niet zoveel toegevoegde waarde.

Geplaatst: ma okt 19, 2009 22:49
door RvD
Moet zeggen dat ik met mijn 525 uit '07 geen problemen heb gehad (nieuw gekocht, goed onderhouden). Heb nu een 300 exc aangeschaft.
Olie mengen zie ik niet als een probleem.

Heb even een '09 versie mogen rijden. Vooral het lagere gewicht vindt ik een voordeel. Het minder afremmen op de motor is effe een beetje wennen (maar dat is bij m'n 125 niet anders).
Klein voordeel vindt ik dat als je de gas dichtdraait zo'n 2 takt minder duikt en minder zoekerig wordt (slaan in het stuur en sporen opzoekt met het voorwiel).

Geplaatst: di okt 20, 2009 02:40
door Herr DRénérZéele
Dion schreef:Denk dat de "probeertip" de uitslag maar moet gaan geven......voor wat betreft onderhoud hoor ik idd dat het nogal wat van die eurojongens kan schelen.......

Als het dan een 2-takt moet gaan worden, wat is dan een goede keuze....KTM300??
Ik ben nog steeds als een kind zo blij met mijn 300EXC :D

Geplaatst: di okt 20, 2009 12:59
door barry!
Veel dingen zijn wel te overzien qua verschillen.

Belangrijkste teweeg reden waarom ik niet terug ga naar 2takt. Ik houd niet van het 2takt motor karakter. Met een 2takt kun je niet rustig rijden (moeilijk) en is vermoeiender

Geplaatst: di okt 20, 2009 22:19
door patricksku
barry! schreef:Veel dingen zijn wel te overzien qua verschillen.

Belangrijkste teweeg reden waarom ik niet terug ga naar 2takt. Ik houd niet van het 2takt motor karakter. Met een 2takt kun je niet rustig rijden (moeilijk) en is vermoeiender
Maar als ik rustig wil rijden koop ik een weg motor :roll:
Een 2-tact is nou eenmaal fel :twisted: ,en dat is toch wat je wil lekker tekeer gaan in het bos[ op je motor :oops: ] of op een baantje, zodat als je afstapt zoiets hebt van shiiiitttt,, :P :P :P :D :D dat is kikken.
Ik rij ook 2-Tact :P

Geplaatst: wo okt 21, 2009 12:41
door barry!
Oh maar een 4takt kan ook fel en agressief zijn.

Alleen 4takt is vergeefelijker en minder vermoeiend (over het algemeen).
wanneer je euh... vermoeid bent zeg maar :wink:

Ik heb ook gekeken naar de terugstap van 4 naar 2takt. (wel begonnen op 2 takt).
Dit vanwege de kosten en de simpelheid, lekker licht blablabla.
Maar het motorkarakter staat mij totaal niet aan. En dat is toch wel het allerbelangrijkste van een fijne motor hebben.