Pagina 1 van 4

Hoeveel stof door luchtfilter is funest?

Geplaatst: zo okt 04, 2009 22:27
door erwindob
mmmm, dacht ik toen ik m'n luchtfilter er weer afhaalde na Bergeijk.

Ik had aardig wat stof vastgeplakt in de vettigheid aan de verkeerde kant van het filter tegen de luchtfilterkast van m'n tweetakt.
Op 2 smalle plekken in het filter was de binnenkant ook vies. Allebei aan de onderkant volgens mij. Misschien dat ie zelfs nat geworden is in die ene blubberbak?

Hoe snel moet ik me zorgen gaan maken??

Gelijk preventief lagers vervangen (big end / small end / krukas of deels)
Of eind van het seizoen (proberen te halen)

Ik heb nog geen andere geluiden uit het blokje horen komen.

Geplaatst: zo okt 04, 2009 23:53
door gassen
Ik zou zeker de zuiger even bekijken, dat zegt meer dan 1000 woorden.

Geplaatst: ma okt 05, 2009 07:46
door huskie
Je kunt iig de cilinder even liften, en de zaak geopend beoordelen.
Kijk, het is niet fijn, zilt/lucht mengsel door je 2taktje jagen, en je mag ook zeggen dat je eerder dient te vervangen. Maar dat doorrijden nog mogelijk is.
Ziet je bigendlager en smallend lager er nog glimmend uit, hebben ze geen noemenswaardige extra speling, dan is doorrijden geen probleem.
Loopt het soepel. hoor je geen gruis bla bla. Een gezond lager hoor je niet, een versleten lager wel, en oogt dof.
Btw Erwin, je proeftijden zien er goed uit. :)

Geplaatst: ma okt 05, 2009 11:39
door speedphreax
Met een tweetakt ben je natuurlijk vrij snel het haasje omdat je daar in ieder geval zeker weet dat het langs de krukas en zuiger komt. Bij een viertakt is dat toch anders al kan het daar natuurlijk ook.

Ik ga hem vanavond open halen. Blok staat al op de werkbank. Eerst maar eens de cylinder er af en dan goed kijken of je ergens anders nog sporen ziet (nokkenas, smallend, bigend en oliepomp). Ben benieuwd... De cylinder en zuiger zullen sowieso wel stuk zijn.

Geplaatst: ma okt 05, 2009 16:00
door KTM-Schuimpie
speedphreax schreef:Met een tweetakt ben je natuurlijk vrij snel het haasje omdat je daar in ieder geval zeker weet dat het langs de krukas en zuiger komt. Bij een viertakt is dat toch anders al kan het daar natuurlijk ook.

Ik ga hem vanavond open halen. Blok staat al op de werkbank. Eerst maar eens de cylinder er af en dan goed kijken of je ergens anders nog sporen ziet (nokkenas, smallend, bigend en oliepomp). Ben benieuwd... De cylinder en zuiger zullen sowieso wel stuk zijn.
Check de kleppen goed, dus er uit halen en controleren op beschadiging en afdichting... 1 korrel zand op de verkeerde plek en het is fout...

Lagering zou ik me minder zorgen om maken omdat de olie en het filters alles aardig tegenhoud...

Zuiger kan wel aardig auw plekken hebben misschien..

Geplaatst: ma okt 05, 2009 16:24
door speedphreax
Ja, de kleppen is ook wel iets wara ik me zorgen over maak. De zuiger is zeker stuk en de Nikasil zal ook wel weg zijn. Ik denk dat ik aan het eind zo'n 30% van het vermogen miste en bij het starten moest ik in z'n 1 meeduwen. Niet best

Re: Hoeveel stof door luchtfilter is funest?

Geplaatst: ma okt 05, 2009 16:38
door Rolando
erwindob schreef:..... Misschien dat ie zelfs nat geworden is in die ene blubberbak?
....
Heb ik iets gemist??? Was toch alleen maar stof.

Geplaatst: ma okt 05, 2009 17:08
door erwindob
Er was 1 stukje bij een boerderij met wat hobbels en een grote prutput. 2e ronde werd ik er langs gestuurd.

M'n zuiger ziet er niet beschadigd uit en op de drijfstang voel ik geen speling. Het lijkt dat ik er nog mooi vanaf kom.

Geplaatst: ma okt 05, 2009 21:19
door singlerider1
speedphreax schreef: Ik denk dat ik aan het eind zo'n 30% van het vermogen miste en bij het starten moest ik in z'n 1 meeduwen. Niet best
Is wellicht het gevolg van het overvolle luchtfilter?
Ik merkte bij de offroad-rit in Hapert ook dat in de tweede ronde wat minder paarden stonden te trappelen......het filter bleek 1a2 mm dikke stof/olielaag aan de buitenkant te hebben.

Geplaatst: ma okt 05, 2009 21:33
door GorilaZz
2takt is niet erg, die gaat steeds rijker staan/beter smeren met een dicht filter...

Geplaatst: ma okt 05, 2009 21:53
door erwindob
GorilaZz schreef:2takt is niet erg, die gaat steeds rijker staan/beter smeren met een dicht filter...
M'n bougie was idd best nat...

Geplaatst: di okt 06, 2009 10:33
door Gery400
voor een 4T is dit funest :cry:

mijn 2009 blok is momenteel in revisie
blijkbaar wat stof binnengeslurpt, met als gevolg:
-klepzittingen ingelopen
-zuigerveren en zuiger naar de botten

stof kan bij 4takten volgens mij geen kwaad voor de drijfstang

Gery

Geplaatst: di okt 06, 2009 12:10
door folie
Ai... Bij mij is het ook mis.... :cry:
Nog nooit zoiets gezien. Filter zat er trouwens goed op. De rand is gewoon schoon. Het is dwars door het filter heengegaan. :shock:

Overigens heb ik voor m'n gevoel niet eens veel stof gehapt. Ik kwam pas rond 12 uur aan en toen was het al behoorlijk leeg aan het lopen. Nog 3 rondjes gedaan, bijna geen man tegengekomen. 3 uur was het gedaan.

Ben benieuwd wat het voor m'n motortje betekent. 525 dus viertakt.
Had al 250-300 uur op de klok maar nog topfit. Is ook goed blijven lopen. Wie weet. Als het stof zo fijn is dat het door het filter kan is het misschien ook wel door de cylinder/kop heengewaaid. Ik hou het olieverbuik komende tijd in de gaten. Nou ja, hij was toch bijna aan nieuwe zuigerveren toe zullen we maar zeggen.. :roll:

Geplaatst: di okt 06, 2009 18:38
door JoeBaR
Gery400 schreef:
stof kan bij 4takten volgens mij geen kwaad voor de drijfstang

Gery
toch wel hoor , door de onderdruk die ontstaat door het sneller slijten van je zuiger en veren beland een deel van de stof bende (en slijpsel) in het carter en dus bij het bigend.

helaas dat die drijfstangsetjes zo achterlijk duur zijn. want al mocht die nu nog goed aanvoelen en je neemt het risico hem niet te vervangen , dan is de kans groot dat het bigend lager er later alsnog aan gaat door de nieuwe zuiger die er met zn volle compressie op staat te dansen.

Geplaatst: di okt 06, 2009 18:45
door speedphreax
Dan moet het eerst van onderuit het carter door de oliepomp en filter naar de krukas. Lijkt me niet echt dat het direct vanaf je cylinderwand op je bigend en smallend komt. Ik ga wel goed kijken naar de oliepomp. Als die netjes is en ik voel of zie verder niks aan de drijfstang dan geloof ik het wel. Of mis ik nu wat?

Geplaatst: di okt 06, 2009 20:59
door JoeBaR
ok , was maar om je te helpen ..


speling op je drijfstang voel je niet altijd met de hand , en je krukas draait door de olie , je bigend lager wordt inderdaad onder druk gesmeert en de olie gaat dan eerst door de pomp en dan het filter en vervolgens door de krukas naar het bigend .

krukasje draait ondertussen wel door de vuile olie onderin het carter lijkt mij .

verder is het mijn ervaring dat een motor ( voor mij meestal KTM 4t) die stof heeft gehapt meestal aan een nieuw drijfstangsetje moet .

ik hoop dat jij meer geluk hebt.

Geplaatst: di okt 06, 2009 23:18
door mmrizio
JoeBaR schreef: krukasje draait ondertussen wel door de vuile olie onderin het carter lijkt mij .
Nee toch? Dat geeft veel te veel weerstand en klopt de olie op tot schuim.

Aan de andere kant: Tegen jouw praktijkervaring dat het drijfstangsetje vervangen moet worden kan ik niet op.

Geplaatst: di okt 06, 2009 23:26
door speedphreax
JoeBaR schreef:ok , was maar om je te helpen ..
En dat wordt gewaardeerd hoor!


Aan de drijfstang voel of zie ik niets. Pistonpen is in ieder geval absoluut krasvrij en ook het smallend oog. Nokkenas heeft niets geleden en de kleppen zagen er gelukkig ook allemaal goed uit. Valt me nog wel mee. Morgen alleen nog even de oliepomp eruit halen en dan besluit ik of ik de drijfstang laat zitten.

Geplaatst: di okt 06, 2009 23:56
door gassen
Ziet er niet best uit

Geplaatst: wo okt 07, 2009 08:02
door huskie
Die cilinder mag even geplateau hoont worden. Daarna opmeten en nieuwe zuiger/veren erin.
Na de winter absoluut weer openmaken om het nogmaals te beoordelen, en zeker als je op vakantie je motortje meeneemt.
Nu je kleppen en zittingen nog bekijken.....

Geplaatst: wo okt 07, 2009 08:31
door KTM-Schuimpie
speedphreax schreef:
JoeBaR schreef:ok , was maar om je te helpen ..
En dat wordt gewaardeerd hoor!

Zie foto's:
http://picasaweb.google.com/erwino71/Za ... directlink

Aan de drijfstang voel of zie ik niets. Pistonpen is in ieder geval absoluut krasvrij en ook het smallend oog. Nokkenas heeft niets geleden en de kleppen zagen er gelukkig ook allemaal goed uit. Valt me nog wel mee. Morgen alleen nog even de oliepomp eruit halen en dan besluit ik of ik de drijfstang laat zitten.

Valt gelukkig mee zie ik?
Misschien Andre Motors even laten zien, dus met zuiger cylinder en blok even langsrijden? Die vervangt echt niets meer dan nodig is mijn ervaring. (cylinder even op laten meten daar?)

Geplaatst: wo okt 07, 2009 09:31
door speedphreax
Cylinder wordt waarschijnlijk een conversie naar 519cc door Thumperstore.com. Voor de rest doe ik zeker alles zelf. Kan ik prima en ik heb net een huis gekocht dus de prioriteiten liggen even ergens anders. Ik heb Andre overigens over die 519cc conversie gebeld maar dat deed bij hem geen belletje rinkelen.

Kleppen zag ik niets aan dus die heb ik alweer gemonteerd.

Geplaatst: wo okt 07, 2009 09:57
door gabe
ik had je 2e foto nodig om je luchtfilter op de 1e te herkennen. leuk sleutelklusje alleen jammer van de timing en dat er een emmer geld in moet.
succes

mooi complete setjes zijn dat op thumperstore. kon het helemaal niet.

Geplaatst: wo okt 07, 2009 17:19
door KTM-Schuimpie
speedphreax schreef:Cylinder wordt waarschijnlijk een conversie naar 519cc door Thumperstore.com. Voor de rest doe ik zeker alles zelf. Kan ik prima en ik heb net een huis gekocht dus de prioriteiten liggen even ergens anders. Ik heb Andre overigens over die 519cc conversie gebeld maar dat deed bij hem geen belletje rinkelen.

Kleppen zag ik niets aan dus die heb ik alweer gemonteerd.
Ik zou de kleppen ALTIJD even inschuren, indien ze van metaal zijn.... je kan namelijk zo ff niet zien of ze goed afdichten....

Geplaatst: wo okt 07, 2009 21:30
door Noppy
Ik hoorde Toine van Dijk tijdens zijn interview al roepen dat hij 3 luchtfiltertjes verbruikt had. Ik dach tnog "zo erg zal het toch niet zijn?".

Zojuist een blik geworpen in mijn luchtfilterkastje en die is idd goed vies/stoffig.

Ik had gelukkig de rand ingevet en er is niets doorgekomen, ook niet bij de randjes. Volgende keer toch maar een hoesje overheentrekken...