Frans Verhoeven met BMW in Dakar 2011!!!!!

Moderators: henk-v, Jo VdB, Zot, Rudy, Mars

henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

Ola Hollandia, we zijn ermee vertrokken!!

Na de lange verbinding die we gisteren na het podium nog moesten afwerken was ik maar net voor donker in het bivouac van Victoria, maar goed ook want ik had niet zo'n goed licht bij me om in het donker te rijden.

Vandaag was het vroeg opstaan om 3.30H want we hadden zo'n lekkere 566 km voor ons vooraleer we aan de proef konden beginnen. De eerste paar honderd vliegen er zo door maar dan sluipt de vermoeidheid er toch in door het vroege uur. Aan het eind van de liaison hebben we dan nog even de banden gewisseld. Ik kende het traject nog van vorig jaar toen we daar die problemen kenden met dat schuim in de injectoren door de sponsjes weet je nog ??

Van bij de start ben ik er volle bak tegenaan gegaan, het was een kwestie van zo lang mogelijk het gas openhouden om de springbulten waarmee de weg bezaaid lag te durven nemen. Dat ging me redelijk goed af en ik haalde enkele andere concurrenten vlot in tot ik achter de Amerikaan Cody strandde. Ik raakte hem niet voorbij en hoewel ik nooit omkijk zag ik in mijn ooghoelen op een gegeven moment mijn ploegmaatje Conçalves opdagen, die ging nog wat sneller en ik liet hem maar passeren als co-BMW rijder.

Even later vond de Portugees dan toch een gaatje en even later glipte ik ook onderdoor bij de Yankee zodat we beiden weer wat opschoven.

Het laatste stuk was echt wel tricky en nadat ik tweemaal was dwars gegaan heb ik wat gas terug genomen. Ik had de indruk dat ik mijn banden helemaal had opgebruikt en misschien te zwaar had belast en dacht even terug aan Despres twee jaar terug, die zag zijn Dakar verloren gaan in de eerste etappe door een bandenprobleem. Aan de aankomst gekomen waren mijn banden nog helemaal OK, het was dus echt de gravel die me parten had gespeeld. Geen probleem echter , de eerste top tien plaats is binnen en mijn planning is om elke dag een strak tempo te rijden zonder echt te gaan forceren. Ik ben tevreden dat ik vanavond aan de finish sta met een mooie uitslag die ik nu kan gaan verdedigen. Als je hoort dat Wuf van Ginkel al einde verhaal is, dat Alain Duclos nog op de proef staat met zijn Aprilia waarvan een wiel helemaal aan gort ligt. En dan spreek ik nog niet over Davis Casteu, mijn oude KTM en Vectra maatje die ergens rechtdoor is gegaan, recht het publiek in.

Morgen verwacht ik een hele snelle proef, Ik ga dadelijk aan mijn roadbook werken. ASO houd alles veel meer geheim dan vroeger, dit heeft te maken met de massale belangstelling die de Dakar hier oproept. ASO wil daarom de routes zoveel mogelijk geheim houden om de toeloop van de massa zoveel mogelijk te beperken . Daarom ook waarschijnlijk dat de Iritrack minder prijs geeft dan voorheen van de trajecten die de volgende dagen worden gevolgd. Argentinië en Chili is geen Afrika, deze mensen hebben access tot het internet en kunnen bij benadering exact bepalen waar ze moeten zijn om het spektakel van het jaar van op de eerste rijen te volgen. Ze maken er dan een uitstap van met de ganse familie en komen van heinde en verre bivakeren langs de wegen die ze vooraf zelf bepalen via hun GPS en route gegevens.

Ik ga mij proberen te houden aan mijn eigen planning, gisteren zat ik nog een hapje te eten met de Fransman Esquirol, winnaar van de Gilles Lalay Classic in 1999. Na tien jaar wou hij nog een keertje de Dakar meerijden met zijn vriend Bethys. Nu ligt hij in het ziekenhuis met weet ik veel wat voor kwetsuren. Hopelijk komt het goed met hem.

Tot morgen, hopelijk met meer goed nieuws .

http://www.fransverhoeven.com/[/img]
Laatst gewijzigd door henk-v op ma jan 03, 2011 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

Afbeelding

Maandag 3 januari: Cordoba - San Miguel (Motoren enquads)
Road section, 440 kmSpecial, 300 km
Start verbindingsrit Frans V: 05.30 h. LT/ 09.30 h. CET
Start DSS Frans V : 07.33 h. LT / 11.33 h. CET

10.00 - Goedemorgen Dakar liefhebbers, we kregen vanmorgen een bericht vanMischa Visser, de wizzard achter de begrijpbare Dakar Tracker en we laten U graag even zijn opmerkingen meelezen :

Goedemorgen Dakar fans,

Ik stuur jullie deze mail, omdat we afgelopen jaren contact hebben gehad over mijn "Dakar Live Tracking" pagina en ik jullie dit jaar opnieuw wil informeren over de status van de pagina.

Waar de organisatie elk jaar alle tijd heeft om de website te verbeteren moet ik elk jaar zo ongeveer opnieuw beginnen. Ik had (ondanks de ervaringen van afgelopen jaren) een klein beetje de hoop dat men met de nieuwe Dakar website eindelijk iets aan zou bieden wat mijn pagina overbodig zou maken. De website zag er veelbelovend uit, maar helaas lopen we weer tegen dezelfde problemen aan als in de voorgaande jaren: het is onmogelijk om de rijders goed te volgen.

En tja, na alle enthousiaste reacties van afgelopen jaar kon ik het opnieuw niet laten. Dakar heeft deze pagina gewoon nodig ;-)

Ik ben het hele weekend bezig geweest om een eerste versie online te krijgen. Alleen gisteren al ben ik van 's morgens vroeg tot 's avonds laat bezig geweest (en toen ik vannacht rond half 4 wakker lag heb ik zelfs nog wat dingen toegevoegd). Helaas kost het zoveel tijd dat ik me nu nog heb moeten beperken tot het live timing overzicht. Uiteraard ben ik van plan de komende dagen meer zaken toe te voegen. Ik moet dit wel in mijn avonduren doen, want overdag moet er gewoon gewerkt worden, dus ik hoop dat jullie nog een beetje geduld hebben ;-)

Ik hoop dat jullie weer net zo enthousiast zullen zijn als afgelopen jaren. Ik wens jullie in elk geval een mooie Dakar en natuurlijk een fantastisch nieuwjaar!


Met vriendelijke groet,
Mischa Visser


10.45 - We kunnen Mischa Visser, onze reddende engel niet dankbaar genoeg zijn voor zijn inzet en vernuftig inzicht in deze ASO chaos, hopelijk gaan we vandaag een beetje beter de stand van zaken kunnen volgen dank zij de aanpassingen die hij heeft doorgevoerd in zijn eigen MV Tracker. Nog even geduld, we moeten de links nog aanpassen maar daarna kunnen we weer als vanouds de race correct volgen. Blijkbaar is Mischa nog steeds bezig want de verbinding is wel erg langzaam. Als U de link aanklikt linksboven van Bikes Live moet U even geduld oefenen.

11.30 - De eerste rijders zijn al op pad gestuurd aan het vertrekpunt van de special van vandaag. Binnen enkele tellen zal Frans ook aan zijn dagtaak kunnen beginnen, zoals hij gisteren zei wordt het vandaag een snelle proef.

11.45 - Als we geluk hebben zouden we vandaag wel eens live beelden kunnen oppikken van de Argentijnse TV zenders , we plaatsen hier al een link om te zien of het zal werken : LIVE STREAM CANAL5
11.55 - Nog steeds geenIritrack die wat info verstrekt, we vragen ons toch af waarom elk jaar dit toch zo belangrijke instrument voor de duizenden volgers compleet wordt overhoop gehaald, volgens mij kunnen ze er zelfs niet meer aan uit, wees eerlijk ...... het is toch alweer een zootje !!
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

Afbeelding

12.43 - Even wat gegeten, anders kunnen we niet blijven doorgaan ..... Frans lijkt goed op pad vandaag. Met Despres als snelste man op het eerste CP en Coma als tweede zijn de debatten vooraan alweer geopend. David Casteu moet na zijn aanvaring met het publiek gisteren aardig wat tijd goedmaken en slaagt daar zo te zien ook wel in. Chaleco ruikt zijn vaderland al en ligt op een 4e plek met een achterdstand van 55". Die dekselse timmerman Olivier Pain is ook weer op de proppen gekomen en rukt op naar nummer 5. Dan krijgen we de BMW squad met Zé Helio en Frans Verhoeven op een goede 2'. Knuiman ligt op dit moment op een knappe 22e plaats met voor hem Ulevalsetter die moeite heeft met de kleinere motor en Mani Gyenes, de jonge Roemeen uit het Vectra team waarmee Frans twee jaar geleden zijn twee etappe zeges behaalde.

13.18 - Volgens onze twijfelachtige gegevens zouden De Azevedo en Casteu al voorbij het 5e WP zijn gekomen, het is echter zeer moeilijk volgen via onze Iritrack kanalen die sputteren ....

13.24 - Iritrack OOOHH Iritrack wat doe je toch !!!!"'(ç!è'()à"!'&"'-§!-!§-! Nu wordt via de Live Timing van Dakar.com de volgende stand door gegeven aan CP2 : Despres op 1 , gevolgd door Coma, Chaleco en Ze Helio, Ruben Faria verliest terrein en is al virtueel leider af op dit moment. Street Conçalves volgen tesamen met Pedrero Garcia maar van onze Frans Verhoeven uit het Brabantse land voorlopig nog geen spoor.

13.31 - Aan de bevoorrading, km paal 169 heeft Cyril Despres de snelste tijd gezet voor Coma en Chaleco. De kleine Braziliaanse BMW rijder Zé Helio volgde daar als vierde voor de vierde KTM man Faria. Dan volgen Conçalves en Pedrero Garcia . Frans zou zijn aangekomen aan de bevoorrading op een negende plaats met een tijd van 001:48:13 , dat geeft een achterstand van 00:04:19 op Cyril Despres.

13.44 - David Casteu nestelde zich zonet tussen de twee toppers in de totaalstand met zijn Sherco machine, David zal wel hebben gebaald wanneer hij gisteren rechtdoor het publiek in ging bij een haakse bocht en daardoor nogal wat tijd verspeelde. Frans zal zich moeten reppen om zijn tweede top tien plaats te behouden. Er is nog vaan alles mogelijk want we hebben nog een hele afdaling te goed, zo'n 100 km in totaal. Frans heeft zich wel voor 2 concurrenten gereden van gisteren, Conçalves en Pedrero Garcia. Ook is Faria niet ver af, slechts één luttel secondje ligt hij nog voor en ook de rest is nog niet veilig. Er kan nog veel gebeuren..... wie weet staat er dadelijk wel weer een politieman die de verkeerde weg wijst ????

13.55 - Het achterop komende verkeer heeft precies de goede lijnen gevonden en hier en daar komt er nog eentje voorbij in de voorlopige stand. Zo valt Frans net buiten de virtuele top tien op dit moment.

14.04 - Na de verplichte rust bij de pit/tankstop zijn Despres, Coma en Faria als eersten alweer aan het volgende WP gearriveerd. Volgens de profielmap van de route zou dit WP aan het einde van de afdaling liggen

14.18 - Frans V laat zich nog niet vloeren door de jongere garde, aan waypoint 7 doet hij nog altijd mee voor de knikkers. OP dit ogenblik nog als 7e .... er komen dadelijk echter nog enkele snellere rijders achter hem zodat hij nog enkele plaatsjes kan zakken. We missen echter zijn ploegmaat Zé Helio die nochtans voor hem was in de laatste tijdsopname en nu eigenlijk wat te lang achterwege blijft... Alles speelt zich echter af op een zakdoek zodat er nog verrassingen uit de lucht kunnen vallen vandaag.

14.30 - Ook Omroep Brabant begint nu aan zijn Live Blog, jammer dat de proef voor de motoren er bijna op zit. Frans Verhoeven is aan het laatste gedeelte bezig van deze etappe en hij houdt zich goed staande. Aan WP7 heeft hij een 8e chrono tot nog toe, dit geeft aan dat hij zich goed voelt want in deze relatief korte etappes heeft onze Poppelse Diesel niet zoveel tijd om op te warmen. De echte lange etappes vindt hij zich zelf ook beter presteren. Dat belooft voor de komende dagen... Cyril Despres heeft inieder geval alweer CP3 bereikt voor Coma die er 2'14" langer over doet.

14.33 - Lopes , zeg maar Chaleco .... is een goede derde op CP3 voor Faria. Deze zal echter nog enkele plaatsen moeten prijsgeven want hij doet nu al meer dan 5' langer over dit traject dan Despres. Paolo Conçalves echter houdt ook goed stand met zijn BMW450RR. Voorlopig is Garcia de laatste die zich heeft gemeld aan CP3.

14.37 - Frans heeft zich ook gemeld aan CP3 op een voorlopige 7e plek. Hij moet terug wat tijd toegeven op Faria maar blijft binnen top tien bereik als hij nu een tandje bijsteekt.

14.40 - Hoi Jasper, bedankt voor de info. Faria lijkt zijn etappe zege al te zijn kwijt gespeeld aan Despres wegens een snelheidsovertreding. Dit leverde hem 1 minuut straftijd op wat de voorlopige stand doet kantelen in het voordeel van zijn baas Cyril Despres.

14.45 - Iritrack lijkt echt wel te zijn opgestookt ergens in de Argentijnse binnenlanden ..... Toch is ons kleine BMW Braziliaantje Zé Helio ergens blijven haken want hij valt terug naar de voorlopige plaats 12. Frans lijkt zijn positie te hebben verstevigd hoewel .... 9 secondjes op Cody Quinn lijken niet echt geruststellend. Ook Garcia volgt nog binnen de 45" van Frans. Voor de Knuiman fans, Henk lag op CP2 op een 23e plaats.

14.49 - De voorlopige tussenstand aan WP10

1 002 DESPRES (FRA) KTM 003:09:13 00:00:00
2 001 COMA (ESP) KTM 003:11:07 00:01:54 00:00:00
3 011 FARIA (PRT) KTM 003:14:44 00:05:31 00:00:00
4 017 GONCALVES (PRT) BMW 003:16:21 00:07:08 00:00:00
5 010 PEDRERO GARCIA (ESP) KTM 003:18:01 00:08:48 00:00:00

14.53 - Despres is de allereerste om het ASS binnen te rijden, waarschijnlijk heeft hij daarmee ook de snelste tijd op de tabellen gezet. Coma volgde op 01' 49" en is de voorlopige tweede snelste van de dag.

14.55 - Faria laat een achterstand van 5' 42" afklokken, Frans lag op CP3 ongeveer anderhalve minuut achter op Faria, hij zou een kleine 20' na Faria moeten binnen lopen om hem te kloppen.

15.05 - Aan WP10 laat Frans voorlopig de 7e tijd optekenen voorlopig. Hopelijk kan hij het zo houden, dan klimt hij ook waarschijnlijk in het totaal klassement een paar plaatsen.

15.10 - Er zijn nu 8 deelnemers die de finish hebben overschreden, we wachten nu op Olivier Pain en Frans Verhoeven die tussen deze jongens komen in springen als ze hun snelheid hebben kunnen bewaren. Net nu valt de MV Iritrak uit wegens performance problemen .... (shit)

15.15 - We gaan nog even wachten maar volgens de ASO Iritrack zou Frans binnen gekomen zijn maar terug gevallen naar de tiende plaats. Dit is onder voorbehoud want de Iritrack gegevens zijn nog minder te vertrouwen dan andere jaren .....

15.41 - Het is weer een tiende plek geworden voor Frans, daarmee doet hij net hetzelfde als gisteren en legt hij de basis voor zijn Dakar 2011 die al stukken beter is gestart dan verleden jaar. Ook Henk Knuiman is binnen op een 21e plaats, de Noor Ulevalseter kan zijn draai nog niet vinden op de 450cc machine en verliest alweer 20' op deze etappe.

15.50 - Ondertussen is Bert Duursma hopelijk ook met zijn BMW GS op weg naar het noorden, eerst nog even kort overnachten bij de familie Santiago in Cordoba en dan proberen in één ruk morgen door te gaan naar San Salvador, hoewel dit geen lachertje zal zijn. Als de wedstrijdjongens al een hele dag op de motor zitten om van San Miguel het 752 km verder gelegen San Salvador te halen, dan kun je rekenen dat Berrt nog een flink stuk zal moeten gassen om daar ook te raken want hij moet eerst nog naar San Miguel toe. De wegen die hij neemt zullenb echter niet dezelfde zijn zodat hij ruim tijd kan goedmaken. In totaal zal ook hij een ritje mogen maken vanzo'n 900 km vooraleer hij San Salvador de Jujuy heeft bereikt. Vanaf dan kunnen we rekenen op perfect getimede sms berichten die ons de positie van Frans Verhoeven doorgeven. Zt hem op Berrt, Gazzze geven !!

17.00 - Bij wijze van experiment zou ik graag de medewerking vragen van de echte FV fans op de site, zoals U allen al wel heeft gemerkt zijn de Iritrack problemen alweer HET gesprek van de dag en het ziet er niet naar uit dat het beter zal worden. Omdat iedereen zowat zijn eigen persoonlijke infokanalen heeft heb ik een ticker geïnstalleerd die enkel de geregistreerde gebruikers kunnen aanspreken. Dit gebeurt via de link onder Nieuws .... FV LIVE DAKAR BLOG. Ik probeer snel ergens een andere link te plaatsen zodat het wat makkelijker is. Als iedereen nu een beetje zijn info wil delen komen we al een heel eind. Op dit moment is er een test sessie aan de gang , ik weet nog niet of het allemaal wel naar behoren zal werken maar wie niet waagt niet wint !!

Afbeelding
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

live blog gestart

Bericht door henk-v »

18.00 - Bij wijze van experiment zou ik graag de medewerking vragen van de echte FV fans op de site.
Zoals U allen al wel heeft gemerkt zijn de Iritrack problemen alweer HET gesprek van de dag en het ziet er niet naar uit dat het beter zal worden in de nabije toekomst of Mischa zou een wondertje uit zijn mouw moeten schudden. Omdat iedereen zowat zijn eigen persoonlijke infokanalen heeft heb ik een live blog via de link onder Nieuws geïnstalleerd zoals Omroep Brabant die enkel de geregistreerde gebruikers kunnen aanspreken. Dit gebeurt via de link links .... LIVE DAKAR BLOG.. Als iedereen nu een beetje zijn info wil delen met ons komen we al een heel eind. Op dit moment is er een test sessie aan de gang, ik weet nog niet of het allemaal wel naar behoren zal werken maar wie niet waagt niet wint !! We doen ons best !! Vooral de DIE HARD S die de ganse dag ingelogd zijn kunne nmisschien eenwoordje helpen zoals dat al vaker is gebeurd. De reacties blijven natuurlijk ook nog bestaan


webmaster in zak en as @ndreJ vraagt uw hulp om de correcte info te vergaren.
Afbeelding
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

Bert ziet er hier niet al te vrolijk uit, natuurlijk niet met al die problemen die hem zijn overkomen tot nu toe!!

Afbeelding
Dinsdag 4 Januari januari: San Miguel de Tucman - San Salvador de Jujuy (Motoren en Quads)
Road section, 231 kmSpecial, 521 km ( +/- 250 km special sector 1 / 170 km neutralisatie / +/- 150 special sector 2
Liaison, 66 km
Start verbindingsrit Frans V: 04.45 h. LT/ 08.45 h. CET
Start DSS Frans V : 07.45 h. LT / 11.45 h. CET 
09.25 - Goedemorgen...... of beter, niet zo'n goede morgen !! Ik wachtte gisteren tot laat om Frans nog aan de lijn te krijgen maar toen we vanmorgen de ranking even bekeken zagen we de oorzaak van deze radio silence ! Frans heeft een 10' straftijd gekregen , waarvoor is ons nog niet duidelijk maar we vrezen voor een speeding ticket. Deze tien minuten maken dat hij in het klassement omlaag duikelt naar een 24e plaats. drie plekjes achter zijn maatje Henk Knuiman.

09.40 - Vandaag zal Bert Duursma proberen de achterstand goed te maken en de Dakar karavaan in te halen. Hij overnachtte in Cordoba bij de FV fans, familie Santiago en wil als het even meezit vanavond bij het team zijn. Dan krijgen we hopelijk wat meer info over Frans die er flink van zal balen als hij hoorde van de penalty. 10 minuten is niet zomaar goed te maken, gelukkig zitten we nog in het begin van de rally en is er nog veel mogelijk.

09.50 - Volgens Frans was de special van gisteren weer erg tricky, met heel veel bochten en erg slippery, wel plezant om te doen maar je kan er zo maar mee uit de wedstrijd donderen. Een aantal van de 10 jongens die voor hem waren gestart hadden links en rechts al wat sporen getrokken en eentje was er ook al rechtdoor gegaan wat helemaal niet zo verwonderlijk is. Er waren er al over de tallud gevlogen maar de opdracht van BMW is strikt, geen risico's in dit deel van de wedstrijd. De motor loopt helemaal perfect, gisteren hebben we nog even iets aan de vering aangepast, de stand van de motor helt iets meer achterover en nu is het helemaal perfect. Het was vandaag echt goed merkbaar en hij loopt als een naaimachine. Met een top snelheid van 162 K/h mogen we niet klagen voor een 450 cctje dacht ik.

10.15 - Ook over de route van vandaag had Frans één en ander te vertellen: " We krijgen een hele lange dag voor de wielen van 731 km, we starten morgen met een verbinding van 100km dacht ik (moet 231 km zijn volgens ASO schema) . Dan krijgen we een 1e sector special van 250 km. Daarna volgt er een neutralisatie van 170 km om over de top van een berg van zo 'n 48 honderd meter ( 3378 meter ) te komen waar de lucht ijler wordt. Na een stuk te hebben gedaald is er nog een stuk special, zeg maar sector2 van 150 km en als laatste nog 66 km naar het bivouac toe. "

10.50 - We hebben vanmorgen ook nog wat nieuwe foto's binnen gekregen en met enkele die we al hadden gepubliceerd online gezet in de media onder DAKAR 2011. Daarbij ook wat materiaal van Marcel " de Rallymaniak" die al voor het zoveelste jaar ter plaatse de verslaggeving verzorgt voor een aantal Nederlandse teams en ook ons voorziet van bivouac foto's en interviews van Frans Verhoeven. Zo waren er ook enkele bij van Boy Olieslagers die ook anvoor de tweede keer met Frans Verhoeven meegaat. Nu Henk Vercoelen zich in de real-estate gestort heeft is Bert Duursma dan mentale raadgever in het team geworden.

11.10 - Nog 5 minuten voor de start van Cyril Despres die gistern zijn tweede zege op rij binnen haalde. Faria moest de bloemen inleveren wegens overdreven snelheid wat hem 1' straftijd opleverde.

11.22 - Dank zij de twitter feeds op onze LIVE BLOG kan U ook de tweets volgen van de andere Nederlandse en buitenlanders , deze komen in real time over uw scherm gescrolld zodat u niks moet missen van uw favoriete rijders. Kent U misschien iemand wiens tweets nog niet zijn toegevoegd, laat het ons dan snel weten.

12.05 - Frans zou onderweg moeten zijn naar het eerste WP. Coma, de lange Spanjaard heeft dit ondertussen al bereikt als snelste, waar zit onze vriend Despres ?

12.20 - Street neemt de leiding na het eerste WP voor BMW rijder Conçalves en Olivier Pain, ook Helder Rodrigues zet zijn run naar voor in. Op Frans moetn we nog even wachten, die startte pas op de 24s plaats door een penalty van10' die hij gisteren opliep.

Afbeelding
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

13.10 - We knipperen even met onze ogen enhet loopt alweer mis, Frans ligt aan WP1 op de 45 plaats in de buurt van Annie Seel, dat is niet wat je hem zou verwachten. Het lijk erop dat hij en flinke miskleun heeft begaan in de navifgatie en er zijn er nog die dezelfde weg op zijn gegaan. Zo verliest ook Despres veel tijd, is Knuiman al bijgebeend door Frans en Henkie was toch 1'30" voor Frans van start gegaan. Op dit ogenblik staat hij met een 53e tijd op de tabellen, dat moet beter kunnen. ....

13.12 - Zonet passeren beide Nederlanders langs WP2 , Frans en Henk liggen 26 en 27 maar ze zullen nog zakken in de ranking aan WP2, Voorlopig is Visser de beste Nederlander op de 15e plaats.

13.15 - Conçalves blijft het tempo hoog houden en spaart duidelijk zijn BMW niet, hij ligt aan WP3 aan de leiding met 2" voorsprong op Coma en 01'04" op Olivier Pain. Despres heeft tijd goed gemaakt en heeft nu een achterstand van 04'08".

13.25 - Top Tien is binnen aan WP3, op Frans is het wachten, Svitko was de laatste die zich heeft gemeld.

13.36 - Eindelijk heeft Frans zich ook gemeld aan WP3 op 11'34" van Conçalves, ook Knuiman heeft dit punt bereikt maar de snelste Nederlander is Teus Visser die op 06'23" doorkwam. Go Teus GO!!

13.45 - AlainDuclos, de zwarte Fransman die vroeger wel eens fungeerde als waterdrager voor Despres nadat Frans overstapte naar het Vectra team om zijn eigen kans te wagen rijdt nu op een Aprilia. Na de eerste etappe keek hij al tegen een onoverbrugbare achterstand aan door een foutje van zijn mechanicien, vandaag echter gaat Alain als een speer.

13.50 - Coma's Itirtrack skipt WP4 en 5 gemakkelijkheidshalve en springt plots naar WP6, zo kunnen wij ook winnen !!

14.10 - Net weer een staaltje mee gemaakt van ASO chaos, een aantal rijders vergeet wp4 en wp5 en komen wel onmiddellijk wp5 voorbij . Frans komt netjes aan wp4 en nu reglet alles zich weer op magistrale Franse wijze zodat de leiders mooi op kop bljven ..... Frans zakt weer netjes terug in het veld en noteert nu een 24e plaats aan WP4. Ondertussen zijn de leiders al weer lang verder.... Coma op 1 , gevolgd door Conçalves (geen broer van Rui) en Pain. Dan volgt Street op 03'052" die tijd moet prijsgeven na zijn snelle start. Despres heeft al een groot stuk van zijn verloren tijd goed gemaakt en volgt nu op 03.54"

14.15 - Het gaat vandaag nog FF duren denk ik zo, Frans is dan wel aan een inhaalrace bezig, als absolute verrassing pas op de 45e plaats langs WP 1 , dan naar de 34e bij WP 2 , vervolgens is hj doorgestoomd naar plek 30 ..... 27 en op dit ogenblik houden we de tracker in de gaten want hij moet alle moenten zijn stempeltje of electronisch seintje in zijn GPS gaan krijgen aan WP6 ...TOP.... Hij klokte zonet af op een 23e plaats. We blijven het beste hopen maar een top tien zal er hoogstwaarschijnlijk niet inzitten voor vandaag ... jammer.

15.05 - Frans is langs WP7 langs gekomen, momenteel ligt hij nog in een 19e positie maar daar kan nog verandering in komen. Knuiman is ook al voorbij maar nu moeten we wachten of Frans zijn opmars naar voor kan verder zetten

15.30 - Het begin van de neutralisatie ligt aan WP8, dat heeft Frans net bereikt op een 19e positie, vanaf hier is het 170 km geneutraliseerde traject gepland. Ook Henk Knuiman (26) en Teus Visser zijn aan dit stuk over het hooggebergte begonnen. Hopelijk hebben de jongens warme kleding bij, het kon wel eens enkele jassen verschil uitmaken met de temperatuur van vanmorgen.

15.45 - Paolo Conçalves, het kleine kwieke Portugeesje houdt netjes stand na Coma, hij is voorlopig de beste BMW rijder en maakt nog een mooie kans op de overwinning van vandaag. Ze Helio zit op de zevende plaats ook nog op rozen waar onze Frans verhoeven het vandaag heeft laten afweten op een voorlopig 19e stek bij het ingaan van de neutralisatie sector van 170 km.

16.15 - Vandaag was een vroeg startnummer geen voordeel ...

Na de veranderingen in het navigatie reglement zijn er toch wel enkele aanpassingen die sommige rijders parten zullen hebben gespeeld vandaag.
Vandaag zijn we voor het eerst in de zogenaamde "hors piste" sectoren beland. Dit zijn de specials waar geen weg te bekennen is en waar de rijders volledig op hun GPS navigatie moeten rekenen. Waar men vroeger al binnen afzienbare afstand een signaal kreeg dat men een WPS/WPM naderde is dit terug gebracht tot een radius van 400m. Daarbij komt dat men het Waypoint nu binnen de 90m radiuszone moet hebben "geraakt" vooraleer de GPS een nieuwe richting aangeeft. Vroeger was het voldoende om langs een WP te "scheren" binnen een radius van 200m om een volgende CAP te krijgen. Het begint dus meer op de bekende naald in de hooiberg te lijken die moet worden gevonden.
Natuurlijk is de opdracht het moeilijkst voor de leiders die de eerste virtuele naald moeten zoeken, later leiden meerdere tracks waarschijnlijk wel in de goede richting maar het is toch altijd weer gokken, als je zelf zeker van je stuk bent kan je beter doorgaan en jezelf vertrouwen. Winnaars beslissen zelf welke traject het juiste is, dat hebben we vorig jaar gezien wanneer Frans de raad van de politieman in de wind sloeg en hardnekkig zijn weg verder zette in die bewuste etappe die hij won maar later de zege mocht teruggeven wegens te goed volgen van de GPS.

16.30 - Het stuk neutralisatie duurt wel erg lang hoor, maar 170 km is natuurlijk ook niet niks....

17.20 - Als de leiders nu nog niet aan hun sector 2 van de special zijn ziet het er naar uit dat we vanavond pas laat klaar gaan zijn. We hebben wel goed nieuws zien voorbij komen over Berrt Duursma. Berrt zal het bivouac tegen 17.00H wel halen vandaag en heeft al zijn eigen Dakar verhalen kunnen beleven wanneer hij op weg naar San Sanvador plots werd staande gehouden door niet minder dan 5 politieagenten die hem prompt aan de kant van de weg zetten ....... om samen op de foto te gaan !! Ik zei het al Showbizzz Berrt is goed op weg. Even verder was het minder goed nieuws teon hij zonder benzine ging vallen en nergens is er in Argentinië nog benzine te krijgen. Een staking heeft al enkele dagen ht land in een strakke greep, gelukkig heeft berrt een behulpzame Argentijn gevonden die voor hem nog wat benzine wil gaan scharrelen. Hopelijk haalt hijhet bivouac vandaag nog.

17.30 - Ondertussen zijn de eerste motoren over de berg geraakt, Coma en Despres toch alvast. Ze zijn terug onderweg en daarbij heeft Despres nog een achterstand van 03'11" op Coma wat merkwaardig is want bij het ingaan van de neutralisatie was deze slechts 03'09". Ik dacht wel dat een neutralistie was was het woord zegt .... de wedstrijd wordt geneutraliseerd over 170 km. Hoe kan er dan een verschil zitten in de tijdverschillen ? ASO heeft toch regelmatig van die rare regeltjes die wij als normale Europeanen moeilijk snappen (zelfs wij Belgen hebben het er moeilijk mee als les petits Belges, de buren van de Fransen).


Paolo Conçalves is een van de enigen die stand houdt tegenover Coma
Afbeelding
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

18.15 - Ook Frans is aan zijn tweede sector special begonnen, hij zou in de neutralisatie zelfs tijd hebben goed gemaakt maar dat laten we an de specialisten van ASO (?) over. In ieder geval toch iets om vrolijk over te worden, hi wordt met stip genoteerd op de 15e plaats wat toch weer dichterbij een derde top tien plek komt. Om dat voor elkaar te krijgen moet hij echter nog flink wat minuten terug sprokkelen van enkele jongens voor hem. Teus Visser heeft hij al voor de neutralisatie opgepeuzeld.... nog een stuk of vijf te gaan.

18.38 - Marc Coma haalt naar alle waarszchijnlijkheid zijn eerste etappe binnen, hij is over het ASS (Arrivée Selecteur Speciale) gekomen met een 02'21" voorsprong op Despres die daarmee erg tevreden zal zijn na zijn grote achterstand eerder op de dag. Hij blijft daar naar de eerst berekeningen met 14" de leider in het klassement voor Coma. Ook de Fransman Pain((9) en de Portugees Faria zijn ondertussen aan de finish van de special.

18.44 - Paolo Conçalves wurmt zich voorlopig naar rang 3 maar er blijven nogal wat WP's blank, dit hoeft niks te betekenen, als er maar eentje blanco blijft zou ik me meer zorgen maken.

18.55 - De tijd die Frans nu laat opmeten is realistischer dan waarmee hij uit de neutralisatie kwam, dat is ondertussen alweer recht gezet zodat hij nu op eenachterstadn komt van 21'08". Er zijn nu 14 rijders langs WP11 dus kunnen we ons gaan rechtzetten om Frans te noteren, de beoogde top tien is gaan vliegen maar hopelijk kan hij toch nog wat concurrenten recupereren in de laatste stukken die weer steil de hoogte ingaan en daarna de afdaling met de finish in zicht.

19.05 - Frans Verhoeven heeft nu nog enkel de afdaling naar de finish te goed, nog een stukje klimmen nadat hij als voorlopige 15 e door WP11 was gekomen en dan vol gas naar beneden met die 450.

19.10 - Op enduro.nl kan U een verhaaltje lezen over de manier waarop ASO omgaat met de reglementen, zo was er het geval Seel waarbij menig neutraal volger de wenkbrauwen zal fronsen. Lees onder de alinea Erewoord
19.20 - Als we de virtuele rangschikking bekijken aan WP11 doet Frans vandaag een erg slechte zaak. Op dat moment lag hij al 41' achter op klassementleider Despres in de totale rangschikking. Er is nog niks gezegd over deze Dakar, maar om op deze kleppers na amper drie dagen 40' te verliezen zal het moeilijk worden om eenpodiumplek te behalen. De top tien of een top vijf zelfs moet nog binnen de mogelijkheden liggen. Natuurlijk is de Dakar niet voor niks de zwaarste aller rallys en dit jaar lijkt wel een topjaar te gaan worden.

19.25 - Frans zet een voorlopige 18e tijd neer in deze lange rit met veel onzekerheden. We zullen moeten wachten wat er allemaal is gebeurd tot we de man in kwestie zelf spreken. Hopelijk horen we hem vlug. Frans verloor vandaag 22'12" na een desastreuze start in het allereerste deel van de wedstrijd. We vermoeden dat hij een navigatiefoutje heeft gemaakt wat hem duur te staan is gekomen maar een euvel aan de BMW behoort ook tot de mogelijkheden, zeker omdat het later naar verhouding wel OK leek. Als we de tijd aftrekken van het verlies in de eerste twee WP's komt hij weer erg dicht bij de top tien.

bron; http://www.fransverhoeven.com/2009/
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

19.45 - Gelezen :

Een veldwachter, een pistool en de Dakar-medische service.
Ken je het plaatsje 'Rio Pinto'? Vast niet. Rio Pinto is een klein dorpje in het midden van Argentinië, dat ongeveer 150 inwoners en een veldwachter telt. Vandaag ging de Dakar door het dorp van 150 mensen waar zich wel 400 mensen verzamelden. Wat daar gebeurde is zo een verhaal dat zich rond een Dakar af speelt en of het waar is? Vermoedelijk zullen er ongeveer 400 getuigen zeggen van wel.
De veldwachter had nu de taak van zijn leven. Op een of andere manier moest hij voor de orde zorgen en erover waken dat de 400 mensen niet over de weg zouden gaan lopen. Hekken waren hier niet en ook niet eens een GSM-netwerk. Maar de veldwachter had alles goed onder controle. Totdat er toch iets mis ging.
Hoe het gebeurde weet niemand - maar opeens klonk er een schot van een geweer en viel de veldwachter op de grond. Het schot bleek uit zijn dienstwapen te zijn gekomen en de man had zich er mee in zijn been geschoten. Gelukkig was de Dakar hier. Een reddingshelikopter van de organisatie kwam en verzorgde de veldwachter.
Het verhaal van zijn leven - in het kleine Rio Pinto.


Of het waar is? Het is op dit moment overal in de Argentijnse media. En zoals ik al zei, naar verluidt zijn er 400 getuigen ...

Only in Dakar...

bron; http://www.fransverhoeven.com/2009/
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

Woensdag 5 Januari januari: San Salvador de Jujuy - Calama
Road section, 554 km
Special, 207 km - DSS/WP1-WP6/ASS
Start verbindingsrit Frans V: 04.30 h. LT/ 08.30 h. CET
Start DSS Frans V : 12.06 h. LT / 16.06 h. CET De karavaan laat vandaag Argentinië achter zich via de Paso de Jama in het Andesgebergte. Na de passage van de grens klimmen de deelnemers naar een hoogte van 4800 meter, net zo hoog als de Mont Blanc. Deze verbinding wordt in liaison gedaan, de special begint pas in het Dakar gekke Chili, na de grote oversteek. Daar wacht voor de deelnemers de verschrikkelijke de Atacama woestijn en is er een korte special op 3300 meter hoogte. Het terrein bestaat vooral uit steen.



10.13 - Heb eerst nog wat knutselwerk te doen, Mischa Visser heeft de geheimen van ASO weer ontrafeld en heeft weer wat aanpassingen gedaan aan zijn magische tracker. Hij heeft het voor elkaar gekregen om in ware F1 stijl de posities met rode en groen pijltjes voor ons weer te geven, stijgers en dalers kunnen op die manier onmiddellijk worden opgemerkt wat ons werk als would-be journalisten wel wat gemakkelijker maakt.

10.55 - Zoals U al wel hebt kunnen zien kunnen we vandaag pas laat aan de bak voor de verslaggeving van de 4e etappe. Deze etappe staat meer in het teken van de overgang naar Chili en het daarbij gepaard gaande oversteken van enkele toppen uit het Zuid Amerikaanse Andes gebergte. Enkel deze oversteek kan voor sommige deelnemers al voor hoofdpijn en andere ongemakken zorgen. Hoogteziekte is iets waarmee niet licht wordt omgesprongen want het kan ernstige gevolgen hebben, zeker op deze hoogte onder inspanning. De special start op 3.300 m wat gezien de omstandigheden voor verrassingen kan zorgen. Niettegenstaande al deze waarschuwingen zou het toch vooral een dag moeten zijn waar de deelnemers de schoonheid van de natuur in al zijn facetten kunnen bewonderen, van de diepe rode rotskloven rond Jujuy over de hoogte toppen van de Andes via droge zoutsteppes trekken en naar de Atacama woestijn waar de volgende dagen het zwaartepunt van deze Dakar rally zal liggen.

Afbeelding

bron; http://www.fransverhoeven.com/2009/
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

16.00 - Zo..... net nog enkele mensen aan het schrikken gebracht met een helemaal foute titel op de nieuwste nieuwsbrief van "Frans uit de Dakar" ...... Nou , wees maar gerust, Frans is er nog helemaal bij en nu begint het pas. Ik heb ik ieder geval iedereens attentie weer zodat we kunnen beginnen aan de 4e etappe Jujuy - Calama.

16.01 - 15 rijders zijn er an vandoor, nog enkele te gaan vooraleer Frans kan beginnen aan zijn eigen race die nu meer in het teken staat van een herstel race, zeker de komende dagen. Dan zal moeten blijken of er nog een fikse top klassering in zit voor de Brabander uit Poppel. Het eerste WP ligt na zo'n 20 km, we kunnen dus de tracker alvast opstarten zodat ie al wat warm kan lopen...

16.15 - Coma, Despres, Faria en Conçalves, zijn de eerste die WP1 hebben bereikt. Ze dalen nu naar de 3.000 m grens net voorbij het tweede WP. Viladoms (SPA) en Ze Helio (BRA), de teammakker van Frans zijn de volgende rijders die zijn gepasseerd. We moeten nog even geduld oefenen vooraleer Frans aan de beurt is.

16.25 - Na 20 km zanderige secties komt er een gravel strook waar Frans niet erg tuk op is, gezien de kans op valpartijen en schuivers daar meestal hoger ligt dan in het zand. Deze strook wisselt af met stenen en zelfs asfaltstroken. Aan km 81 ligt dan CP1. Daar zullen we al heel wat wijzer zijn geworden over hoe de toppers de condities van de hoogte verwerken. Wie er wel of niet bestand is tegen de hoogte van 3.400m en welk atleet zich het best heeft voorbereid. Dan hebben we het nog niet over de motoren die de ijle lucht als begrenzer zullen ervaren en waar de ECU mappings hier en daar wel voor verrassende resultaten zouden kunnen zorgen.

16.-27 - De top tien is nu voorbij en Chaleco Lopes, de Slovaak Svitko en de fransman Pain, lijken het best de hoogte de verwerken, zij klimmen het meest in de stand. De Slovaak Svitko klimt zelfs in dit korte stuk al met een tiental 10 plaatsen

16.35 - Frans Verhoeven is aan zijn steile opmars begonnen, hopelijk verslikt hij zich vandaag niet in de ijle lucht.... hij kwam als 13e door WP1 geflitst, hopelijk stonden er geen camera's opgesteld. Coma en Despres stoomden terwijl we dit schrijven al door WP2 en gaan nu de afdaling inzetten naar 3000 m.

16.37 - Op de LIVE BLOG kan U met ons live uw belevenissen meedelen en indo delen, ikzelf en JacDesert zullen daarbij uw moderatoren, of zeg maar begeleiders zijn. Klik op de link en U komt automatisch in de LIVE BLOG (deze link opent in een nieuw venster) terecht enkel klikken op het scherm, uw naam opgeven en klaar is Pietje....

16.45 - Coma, Despres en Faria houden stand en rondden zonet WP2, Viladoms volgt al op meer dan 3' ... Onze kleine Braziliaan Zé Helio staat ook al flink op achterstand met 05'40", en dat op 81Km. Daar ligt ook CP1

16.50 - Als Frans de snelheid kan aanhouden van de eerste 20k zou hij nu gemakkelijk de top tien in moeten duiken, er zijn al jongens die veel tijd verloren hebben op dit relatief korte stuk special. Afwachten is echter de boodschap...

17.10 - OP de live trackers van Nederlandse makelij lezen we momenteel dat Frans doorstoot naar de elfde plaats. De officiële ASO CP1 stand luidt echter dat hij nog op de voordien gemelde 13e stek rondhangt..... we wachten nog maar even af

17.12 - Achter Frans is nog een ander Nederlands duel aan de gang tussen Teus Visser en Henk Knuiman, Voor diegenen die echter menen dat Henk en Teus samenrijden .... ik denk het niet want ze zijn 30" na elkaar vertrokken en die tijd is nagenoeg hetzelfde, ze rijden dus nog steeds achter elkaar, Knuiman is enkel 3" uitgelopen.

17.22 - Het lijkt wel of de WP's enkele dagen geleden gezaaid zijn door ASO en dat ze er af en toe enkele overslaan ..... Coma en Despres zijn alweer op WP4 en lieten WP3 links liggen.

17.35 - WP4 geeft enkele verrassende nieuwe ontwikkelingen, Coma leidt nog steeds en is nu virtueel leider in het algemene klassement, Despres volgt daar op 23". Chaleco is ontwaakt in zijn eigenste vaderland en ook Pedrero Garcia verbeterde zich ten opzichte van de vorige tijdopname. Faria lijkt de verliezer van de dag te worden maar ook Ze Helio krijgt klappen met minuten achterstand. Conçalves laat zich dan weer niet optekenen door de Iritrack zodat ook zijn lot onzeker is. Zo dadelijk moet Frans langs WP4 komen.....

17.50 - Frans heeft één van zijn goede dagen, hij klimt nog enkele plaatsen maar er zitten nog enkele kleppers met Iritrack problemen rond te tuffen, die komen straks weer op de proppen natuurlijk als wij al beginnen te vieren met een mooie ereplaats. Coma wint de special voor Despres en neemt ook de leiding in het klassement over met een luttele 2"

17.55 - Met een gemiddelde boven de 100km/h hebben Coma en Despres hun etappe afgewikkeld, wat was dat met dat gebrek aan power op grote hoogten ..... Frans heeft een mooie ereplaats binnen zijn bereik. Als 8e passeerde hij WP4 en ondanks een Rodrigues die geen flikker geeft op de Iritrack vrezen we toch dat hij daar nog wel rond rijdt en wel in ongeveer dezelfde tijd als Frans. Hopelijk kan hij nog het bekende tandje bijsteken in de laatste rechte lijn zodat hij zijn beste resultaat kan behalen tot dusver.

18.18 - De euforie kan snel omslaan, waae we net dachten dat Frans een goed slag ging slaan is het nu bang afwachten als we Knuiman en Visser al wel zagen passeren aan WP5 maar niet van onze snelle Frans. Bij ASO wil dat niks zeggen maar vele volgers krijgen op dit moment zo'n akelig déjà vue gevoel dat we niet moeten uitleggen .....

18.26 - Oef..... 9e .... Dat was op het nippertje? Of toch niet ? Dat zullen we straks pas weten. Hij heeft wel een plaatsje moeten teruggeven maar Helder Rodrigues reed de hele tijd zonder Iritrack en komt nu als een duivel uit een doosje te voorschijn aan de finish.

18.55 - Velen onder de FV fans zullen enkele bange kwartiertjes achter de rug hebben maar gelukkig heeft Frans de finish weer gehaald, meer zelfs. We kunnen weer spreken van een klein succesje met de derde top tien plaats in deze nog jonge Dakar. Vandaag is hij ook de eerste BMW rijder uit het team en dat zal hem deugd doen. De anderen laten het precies een beetje afweten in het zicht van de Atacama. Jose Helio komt nog op 14 binnen maar Paolo Conçalves laat vandaag kostbare tijd verloren gaan en ging als 19e door de finish als de BMW leider in de algemene stand.

19.20 - Met Coma op de plaats waar hij hoort te staan kunnen we eens even stilstaan bij de mogelijkheden die Frans Verhoeven nog heeft om zijn klassement te redden. Coma en Despres zijn, alles weloverwogen en zonder rare wendingen buiten schot voor onze Nederlander. Chaleco Lopes echter is al een andere zaak, die volgt al op 20'12". Tussen Conçalves en Frans resten dan nog 25' die in principe in één enkele etappe kunnen worden goed gemaakt. Niet op iedereen in een enkele etappe natuurlijk maar we moeten nog niet wanhopen, onze Tricky Frans zijn liedje is nog niet uitgezongen. De komende week zal veel duidelijk maken in de Atacama woestijn die er nu aankomt.

19.35 - We sluiten de debatten voor vandaag, morgen zijn we er opnieuw ..... zo rond de klok van 09.00 h. Straks misschien nog een dagboekverhaal van Frans als hij erdoor geraakt met zijn Argentijnse Personal netwerk.
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

Zoals verwacht onder de rechtstreekse reportage was Frans niet erg spraakzaam na een etappe met zware gevolgen voor het klassement.

Na de penalty die hij 's avonds laat om de oren kreeg begon het al helemaal mis te gaan in de etappe naar Jujuy.

"Ik had niet verwacht om dit jaar ook weer straftijden op te lopen, ik probeer me zo goed mogelijk aan de normen en de snelheid te houden , ergens moet ik te laat op de remmen zijn gegaan maar sla me dood ..... ik zou echt niet weten waar of wanneer!

Omwille van deze zware tegenslag was ik vanmorgen nog altijd helemaal over de z...k toen we aan de start stonden en ik baal er nog steeds van eigenlijk. Ze stelden me achter Henkie Knuiman op , met nog anderhalve minuut en zo'n minkukel of twee daartussen!

Ik ben dan ook helemaal voluit van start gegaan, in de hoop dat ik daarmee wat tijd zou kunnen goedmaken, ik weet dat Henk altijd wat meer tijd nodig heeft om in zijn gezapige ritme te komen en had hem dan ook redelijk snel in het vizier. En daar is het eigenlijk al mis gelopen..... ik had enkel oog voor het achterwiel van Henk en die probeerde ook te vlammen om mij voor te blijven, die merkte bovendien dat de heli met de groet bol camera boven Fransje Verhoeven vloog toen hij omkeek en gaf nog maar een spuitje gas bij, helemaal overtuigd dat we op het goede pad zaten. Ik had natuurlijk zelf beter moeten uitkijken want Henk was toen al fout gereden..... en ik als een gek erachteraan. Toen we erachter kwamen dat ons spoor niet het juiste was, was het Argentijnse kalf al verdronken. In die smalle kloven waar je maar ternauwernood in kon draaien moesten we terug het juiste traject vinden en dat kostte ons wel een kleine 20'.

We zijn dan als een duivels paar te samen verder gevlogen en hebben erg veel tijd ingelopen, ook op de koplopers Coma en Despres en co.. maar toen we wat moesten zoeken naar een WP dat niet wou inklikken op onze GPS was het weer een bank achteruit. Zeker 10' hebben we liggen jardiniëren zoals ze op zijn Frans zeggen vooraleer het ding eindelijk omsloeg, en wij waren echt niet de enigen die zo stonden te sukkelen hoor. Ik hoorde van Jonah Street dat hij ook erg veel kostbare tijd had verspeeld om een WP te pakken waar hij toch naar eigen zeggen bovenop zat.

Nou , jammer.... ik heb nog gedaan wat ik kon en hou al bij al nog niet eens zo'n slecht gevoel aan de etappe zelf over. Het rijden ging super, dit beestje is al het beste waar ik op heb gereden, dat kan ik gerust zeggen en je kent het Brabantse spreekwoord dat we naar Amerika hebben geëxporteerd wel zeker : It ain't over till the fat lady sings !! En dat is nog lang niet"
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Donderdag 6 Januari januari: Calama - Iquique

Bericht door henk-v »

Road section, 36 km
Special, 423 km - DSS/WP1-WP14/ASS
Start verbindingsrit Frans V: 06.40 h. LT/ 10.40 h. CET
Start DSS Frans V : 07.41 h. LT / 11.41 h. CETDe deelnemers krijgen vandaag te maken met een grote verscheidenheid aan ondergrond. Dit vraagt om een speciale manier van rijden. Na de start beginnen we met een min of meer rotsachtig terrein, het oversteken van de 'salar' daarna zal veel tijd in beslag nemen. De dag wordt afgesloten met een wijd 'off track'-terrein van circa 100 kilometer met als slagroom op de taart de bekende afdaling naar Iquique en het strand, een afdaling van ruime twee kilometer met een hellingspercentage van 32 procent.

Afbeelding

09.55 - Goedemorgen Dakaristen ..... vandaag gaan we de woeste Atacama intrekken de hoogst gelegen woestijn ter wereld, en nog niet zo'n beetje. Er wacht vandaag een desert special van zo'n dikke 400 km. Het eerste dat ons opviel vandaag was de tijdstraf die Cyril Despres heeft opgelopen, 10' aan zijn strakke broek zal hem niet bevallen. We kennen Cyril zo'n beetje en hij zal furieus zijn over deze straf. Benieuwd wat dat zal brengen in een dag als vandaag. Hij zou wel eens erg gemotiveerd aan de start kunnen verschijnen. Despres is echter niet de enige die averij opliep gisteren, ook Olivier Pain, de jonge Franse timmerman kreeg een oor aangenaaid van 10' en valt terug naar de 12e stek. Zo zie ja maar dan iedereen al eens aan zijn beurt komt.....

10.05 - Frans Verhoeven start vandaag om 11.41H aan zijn lange special en we verwachten toch wel iets van hem vandaag. Nadat gisteren de eerste echte off-road stukken op zijn traject lagen wordt het vandaag weer van datte.... honderden kilometers lang. Als hij vandaag zijn beste navigatiehoedje opzet zou hij wel eens goed kunnen scoren. We spraken gisteren avond nog even met oudgediende Henk Vercoelen die na vele oorlogen aan het front nu eens een keertje vanuit zijn zetel thuis de Dakar volgt. " De Dakar wordt dit jaar gewonnen door het materiaal, wie dat het langste heel kan houden zal als eerste uit de bus komen, ik zei het al vroeger maar ik zeg het nog een keer .... een 450 cc'tje is niet gemaakt om een rally te rijden, met twee blokjes krijg je dit niet voor mekaar als je de hele tijd voluit moet gaan. Zo'n dikke 690, daar kun je 5 Dakars mee rijden, maar niet met een 450 blok. Je wil niet weten hoeveel van die lichte motoren er compleet werden vervangen de afgelopen jaren. Als Frans zijn blokkie heel kan houden maakt ie nog een goede kans om voorin te eindigen, zeg maar dat ik het gezegd heb, gesteld natuurlijk dat ie er het hoofd bijhoudt", aldus Henk Vercoelen die nog steeds het Dakar vuur brandend houdt.

10.57 - Naast een 14tal Way Points vinden we op de ASO tabellen ook 3 CP terug waar gestempeld moet worden, het is me echter niet bepaald duidelijk waar de tankstops zijn voorzien, er staat er slechts eentje op de kaart en die ligt vlak na de start. Waarschijnlijk is dit zelfs de start na de korte verbinding die de rijders moesten maken vandaag. De maps zijn duidelijk niet zo zorgvuldig op gemaakt dan andere jaren...... geld op ASO ?

11.10 - Gisteren kregen we door de beelden uit het bivouac al voldoende indrukken van hoe het daar in werkelijkheid moet zijn, altijd die strakke wind en dat schurende zand dat zorgt voor een erosie die dueizenden keer sneller gaat dan hier bij ons. Dit deel van de Atacama is een dorre, onvruchtbare lap grond van enkele duizenden vierkante kilometers waar geen Nederlander zou willen wonen, maar voor Chilenen is het hun vaderland en dat zullen we geweten hebben. De rood wit en blauwe vlaggen met de fiere ster wordt trots door dit oude indianenvolk getoond aan elke passant.

11.25 - Start van de eerste motoren, Coma en Despres binnen 120", daarna volgen de Chileense trots "Chaleco" en Olivier Pain. Frans verhoeven start na zijn oude ploegmaat David Casteu en zal deze direct het vuur flink aan de schenen leggen, gezien hun verleden ... Hopelijk heeft hij daarmee direct het goede ritme te plakken want als er eentje is waar hij een appeltje mee te chillen heeft is het deze flamboyante Nicois.

11.30 - Ook de LIVE BLOG is ondertussen gestart.... de echte Dakarkenners worden uitgenodigd om hun woordje mee komen spreken, er is bier en chips voor iedereen !!!

11.40 - Frans heeft ondertussen hopelijk ook zijn vliegende start genomen en is begonnen aan 423 km special om U tegen te zeggen. Het wordt zeker een lange zit voor de rijders, power zullen de meeste rijders wel voldoende hebben naarmate de km vorderen, het gaat immers steeds in dalende lijn vanaf 3.200m naar zee niveau.

11.55 - Het begint alweer als vanouds, geen betrouwbare gegevens van de track systemen, het lijkt wel of ASO zijn gegevens niet heeft gereset van een of andere rit van vorig jaar of zo ?? Net flitsten er een hoop namen op het beeld met FV pas op 13 maar dat geloven we nou eens niet hoor !! We nemen een valiumke en kijken dadelijk nog ne keer......

12.05 - OK dat ziet er beter uit, Frans naar plaats 7 op 5" achter Casteu. Dat wil wel zeggen dat Casteu die voor hem is gestart net iets sneller rijdt. Conçalves en Faria gaan wel sneller dan Frans. Op het eerste zicht missen we Pedrero Garcia en Viladoms vooraan.

12.15 - Via de LIVE POSITIONS Tracker van Mischa zien we nu ook dat Lopes en Rodrigues hun plaatse behouden, dat Despres en Coma een plaatsje klimmen en dat Pain er één moet toegeven. Knuiman en Visser blijven in elkaars buurt op respectievelijk 26 en 24.

12.17 - Frans wordt aan WP2 als voorlopige 7e genoteerd, met enkele snelle achtervolgers zal dit nog wel wat veranderen maar hij ligt goed in de wedstrijd na WP2.

12.23 - Dakarmaniacs: Frenchman Cyril Despres received a 10 minute penalty yesterday evening for an offence committed in the starting zone of special 4 #dakar Cyril Despres heeft de penalty gekregen voor een overtreding in de startzone van de special. Dan mag hij nog blij zijn dat hij er zo vanaf is gekomen. Pakweg ..... een Nederlander of een Belg had misschien zijn biezen mogen pakken en naar huis terugkeren in de vroegere jaren van de Dakar.

Afbeelding
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

12.40 - Ze Helio, de ploegmaat van Frans is erg goed bezig en klimt fors in de voorlopige dagstand, Als 16e gestart ligt hij nu op plaats 8. Coma lijkt problemen te hebben met zijn linkerpols. Na het 80km punt is de Spanjaard gevallen en ondervind last aan de pols, zijn stuur lijkt niet helemaal iin order te zijn maar waterdrager Pedrero lag op dat moment al teveel achter om zijn patron bij te staan. Op WP3 ligt hij nu 1'28" achter een ontketende Olivier Pain die ook de tijdstraf van 10' moet zien in te halen.

12.48 - 8 rijders passeerden WP3 en er ontspint zich een echte strijd. Pain rijdt een verdacht snel traject, wint een pak tijd en komt daarmee aan de leiding. Chaleco volgt nu op 45" voor Despres die 52" toegeeft. Frans nestelt zich voorlopig op de 7e plaats maar de tabellen wisselen voortdurend. Er komen nog snellere jongens achter hem zodat we op dit ogenblik nergens zeker van zijn.

13.00 - Coma is gestopt om reparaties uit te voeren aan zijn stuur, het oponthoud duurde een minuut of 12 en hij zet nu zijn weg verder, blijkbaar zonder verdere problemen.

13.05 - Frans verteert de wedstrijd goed en komt aan WP4 door in een zesde stelling. Coma verliest steeds meer tijd en volgt Pain op bijna 9 minuten.

13.10 - Met snelle Faria die zich tussen Frans wringt is het alweer een plaatsje naar achter voor onze ex Tilburger die nu door AS als Belg wordt bestempeld, Pain bereikte ondertussen WP5 en neemt 01'16" voorsprong op Chaleco Lopes en 01'22" op Despres. We wachten op Conçalves om Frans op WP4 naar de 8e plek te verwijzen.

13.30 - Viladoms legt Frans het vuur aan de schenen en wipte hem aan WP5 voorbij met 17". Dit brengt Frans terug op plaats 8 want hij had wel Ze Helio gepasseerd. Aan WP6 loop Chaleco in op Pain, de Chileen wil koste wat kost de zege behalen in zijn PATRIA CHILE, Despres zit op 01'14" op de derde plaats en profiteert vandaag van de val van Coma om zijn tijdstraf te minimaliseren.

13.45 - Daarnet hadden we even Berrt D aan de lijn. Eindelijk is Berrt terug op schema, hij arriveerde gisteren pas laat in het bivouac en kon Frans niet meer spreken voor meer dan een halve minuut. Hij ging erg vroeg slapen om vandaag fit te zijn want ze moesten erg vroeg op.Hij was nu via de assistentieroute op weg naar Iquique en zal straks in het bivouac eindelijk mee aan tafel kunnen schuiven en del uitmaken van het team.Ook zal hij 's avonds met Frans enkele dingen doornemen die voor ons belangrijk zijn, de dingen van de dag waar wij hier op wachten en het dagboek opnemen als Frans er de tijd niet voor kan vinden. Die moet zich namelijk voor de etappe van morgen beginnen te concentreren, zijn dagboek personaliseren en zorgen dat hij niks om zijn hoofd heeft

Afbeelding

14.03 - Het gaat snel vandaag, net zaten we nog aan WP5 en een ogenblik later duiken al 12 rijders op aan WP6. Frans ligt daar op de 8e plek en verliest terrein op Viladoms. Die is ondertussen ook Faria al bijgebeend en glijdt naar de 6e plaats. Street ligt nu achter Frans samen met Ulevalseter die stilaan op stoom begint te komen.

14.10 - Chaleco Lopes heeft Pain virtueel in tijd ingehaald en wordt de nieuwe leider aan WP7. Coma verbijt de pijn aan de pols en begint terug in te lopen op zijn tegenstanders. Despres laat nog niet in zijn kaarten kijken en blijft op anderhalve minuut hangen, wetende dat Chaleco in de wedstrijd achter hem rijdt maar problemen heeft met navigeren, dat is niet de sterkste kant van de Chileen. Zolang hij Despres maar kan volgen is zijn etappe bedje gespreid, dan wordt hij de winnaar. Of zou Pain nog van zich af kunnen bijten.

14.25 - Als is de leugen nog zo snel... de waarheid achterhaalt hem wel? Zo lijkt het als Pain nu weer de snelste wordt aan WP8. Chaleco ligt nu weer 9" achter in plaats van de 12" die hij daarstraks achter hem lag. Despres begint precies toch niet zo sterk te zijn dan we aanvankelijk wel dachten en Coma is aan zijn opmars bezig, alweer een volle minuut goed gemaakt op het leiderstrio. Ondanks alles geven de snelste rijders nog niet veel op elkaar toe, ook Rodrigues is al gepasseerd aan het WP met 03'54" achterstand.

14.35 - Frans steekt een tandje of twee bij. Hij heeft de snelste tijd neer gezet tussen de laatste twee WP's . Pain heeft een zware val gemaakt en heeft zijn noodknop ingeduwd: RACE OVER. Coma heeft even halt gehouden bij de ongelukkige Fransman maar is verder gereden. Frans is nog steeds als vijfde genoteerd aan WP8 en heeft Rodrigues en Faria gerecupereerd.

14.55 - Hopelijk brengt CP2 wat duidelijkheid, Lopez Chaleco en Despres zijn in ieder geval al gepasseerd, we wachten nu op Coma en Conçalves maar het zou net zo goed Frans Verhoeven kunnen zijn. Sinds hij het woestijnzand heeft geroken gaan er zoveel belletjes rinkelen dat hij wel lijkt te gaan vliegen.

15.00 - En daar komt ie dan door CP2 als voorlopige snelste; Frans Verhoeven !! Frans ligt plots bijna een volle minuut voor op Chaleco !!

We proberen nog wat rustig te blijven want er zijn nog vele km te gaan maar hoop doet leven en je kan beter vooraan rijden als je wil winnen zeg ik altijd maar !! Gaan we dit straks kunnen vieren ???

Gaan we straks vieren ???
Afbeelding

15.30 - Chaleco, Despres en Coma hebben CP3 al bereikt, dat ligt op zo'n 124 km van het ASS,de finish.

15.50 - Frans blijft aan de kop van de wedstrijd, Conçalves zet ook de tweede BMW G450RR op de tweede plaats met een achterstand van 01'03" , Chaleco Lopez Contardo moet nog meer inleveren met 02'35" en Despres volgt op 04'11".

16.00 - De enige Chileense hoop op de zege is al voorbij WP12 gestoven, gevolgd door Despres en Coma maar Frans blijft de leiding strak in handen houden, behalve op zijn ploegmaat de Portugees Conçalves. Paolo weegt ook maar de helft van Frans , droog aan de haak en zal misschien een top hebben van net iets meer !!

16.13 - Conçalves is genaderd tot op 24" van Frans aan WP12 terwijl de achterstand aan WP11 nog meer dan een minuut bedroeg. Zouden de teamorders niet luiden dat ploegmaats elkaar niet mogen aanvallen?

16.20 - Chaleco is al aan WP13 gepasseerd en radio Maray die alles live uitzendt knalt door alle boxen van elke toeschouwer. Ze bejubelen hun grote idool die voluit voor de zege gaat. Ze bijten hun nagels tot het bot af want ze moeten nog 12' wachten tot ze zeker zijn dat hij ook effectief de snelste is want dat was tot WP12 onze Frans uit Poppel (Be). Hopelijk kan hij het houden tot aan de finish.

16.37 - Nog 6 luttele seconden is de voorsprong van Frans aan WP13 op zijn teamgenoot Paolo Conçalves. De kleine Portugees legt onze grote Frans het vuur aan de schenen en zoals de trend zich nu verder zet gaat Frans net iets te kort komen aan de finish .

16.45 - WP14 net achter de rug, de voorsprong op Lopez is geruststellend maar op Paolo zeker niet ...... Die komt net voorbij met een voorsprong van 17" op Frans die terug naar de tweede plaats valt. Het is nog niet voorbij maar de laatste kilometers komen eraan en Conçalves rijdt al de hele dag zo'n strak tempo dat hij die niet meer kan terug pakken denk ik.

16.50 - Lopez en Despres zijn de eersten die binnen lopen aan de finish, wachten wordt lastig tot Frans en Paolo , de twee BMW kemphanen eraan komen ! Daarnet was de achterstand van Paolo Conçalves omgezet in een kleine voorsprong voor de Portugees. Zou Frans op zijn beurt hetzelfde kunnen doen en Paolo terug op achterstand zetten ???

17.02 - Frans moet het volgens de eerste berichten met 1 enkele seconde afleggen tegen Chaleco, Conçalves moet nog binnenkomen. Wat een afknapper zeg .... hij lag riant voor bij het laatste WP , wel 2 minuten ..... Hij moet ergens nog een schuiver hebben gemaakt of anders ergens een verkeerde inschatting hebben gemaakt. In ieder geval wordt het een podiumplek. Enkel Conçalves kan hem nog passeren en dat is een ploegmaat. Ik denk dat Berrt Duursma bij zijn eerste bivouacavond al dadelijk wordt verwelkomt met een SpeedBrain feestje !!

17.12 - 1 seconde, dat is het verschil tussen winst en verlies .... Frans heeft nog een val gemaakt in het laatste stuk van de etappe wat hem de dagzege kost. Ook Conçalves zal iets hebben meegemaakt want die komt nu slechts als 4e over de meet waar hij in de laatste rechte lijn nog aan de leiding lag.

17.22 - De val van Frans heeft geen zware gevolgen, hij houdt er wel wat pijn aan de rug aan over maar met een uurtje fysio zal dat wel opgelost zijn hoopt Frans die zich eindelijk kan positioneren waar hij de afgelopen maanden van heeft gedroomd.

17.36 - Volgens Berrt Duursma zijn er de laatste dagen grote verbindingsproblemen geweest met het Personal GSM netwerk. Nu we in Chili zijn aanbeland liggen de zaken hopelijk anders en kunnen we waarzchijnlijk beter contact krijgen met de Speedbrain basis in het bivouac van Iquique.

18.00 - Zonet werd de uitslag van etappe 5 herzien, de zege die Chaleco Lopez in de schoot leek te zijn geworpen gaat nu naar de Portugees Paolo Concalves die met 2'18" voorspron,g de etappezege pakt. Frans valt terug naar de derde plaats maar de zege is nu toch voor het BMW team met de Portugees.
De zege ontsnapt Frans met slechts 1 enkele seconde
Afbeelding

1.Conçalves
2.Chaleco Lopez
3.Verhoeven
4.Coma
5.Despres
6.Rodrigues
7.Faria
8.street
9.Ullevalseter
10.Pedrero Garcia

Paolo Conçalves wordt de eerste BMW winnaar na Frans in 2010
Afbeelding

bron; http://www.fransverhoeven.com/
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

12.40 - Ze Helio, de ploegmaat van Frans is erg goed bezig en klimt fors in de voorlopige dagstand, Als 16e gestart ligt hij nu op plaats 8. Coma lijkt problemen te hebben met zijn linkerpols. Na het 80km punt is de Spanjaard gevallen en ondervind last aan de pols, zijn stuur lijkt niet helemaal iin order te zijn maar waterdrager Pedrero lag op dat moment al teveel achter om zijn patron bij te staan. Op WP3 ligt hij nu 1'28" achter een ontketende Olivier Pain die ook de tijdstraf van 10' moet zien in te halen.

12.48 - 8 rijders passeerden WP3 en er ontspint zich een echte strijd. Pain rijdt een verdacht snel traject, wint een pak tijd en komt daarmee aan de leiding. Chaleco volgt nu op 45" voor Despres die 52" toegeeft. Frans nestelt zich voorlopig op de 7e plaats maar de tabellen wisselen voortdurend. Er komen nog snellere jongens achter hem zodat we op dit ogenblik nergens zeker van zijn.

13.00 - Coma is gestopt om reparaties uit te voeren aan zijn stuur, het oponthoud duurde een minuut of 12 en hij zet nu zijn weg verder, blijkbaar zonder verdere problemen.

13.05 - Frans verteert de wedstrijd goed en komt aan WP4 door in een zesde stelling. Coma verliest steeds meer tijd en volgt Pain op bijna 9 minuten.

13.10 - Met snelle Faria die zich tussen Frans wringt is het alweer een plaatsje naar achter voor onze ex Tilburger die nu door AS als Belg wordt bestempeld, Pain bereikte ondertussen WP5 en neemt 01'16" voorsprong op Chaleco Lopes en 01'22" op Despres. We wachten op Conçalves om Frans op WP4 naar de 8e plek te verwijzen.

13.30 - Viladoms legt Frans het vuur aan de schenen en wipte hem aan WP5 voorbij met 17". Dit brengt Frans terug op plaats 8 want hij had wel Ze Helio gepasseerd. Aan WP6 loop Chaleco in op Pain, de Chileen wil koste wat kost de zege behalen in zijn PATRIA CHILE, Despres zit op 01'14" op de derde plaats en profiteert vandaag van de val van Coma om zijn tijdstraf te minimaliseren.

13.45 - Daarnet hadden we even Berrt D aan de lijn. Eindelijk is Berrt terug op schema, hij arriveerde gisteren pas laat in het bivouac en kon Frans niet meer spreken voor meer dan een halve minuut. Hij ging erg vroeg slapen om vandaag fit te zijn want ze moesten erg vroeg op.Hij was nu via de assistentieroute op weg naar Iquique en zal straks in het bivouac eindelijk mee aan tafel kunnen schuiven en del uitmaken van het team.Ook zal hij 's avonds met Frans enkele dingen doornemen die voor ons belangrijk zijn, de dingen van de dag waar wij hier op wachten en het dagboek opnemen als Frans er de tijd niet voor kan vinden. Die moet zich namelijk voor de etappe van morgen beginnen te concentreren, zijn dagboek personaliseren en zorgen dat hij niks om zijn hoofd heeft

Afbeelding

14.03 - Het gaat snel vandaag, net zaten we nog aan WP5 en een ogenblik later duiken al 12 rijders op aan WP6. Frans ligt daar op de 8e plek en verliest terrein op Viladoms. Die is ondertussen ook Faria al bijgebeend en glijdt naar de 6e plaats. Street ligt nu achter Frans samen met Ulevalseter die stilaan op stoom begint te komen.

14.10 - Chaleco Lopes heeft Pain virtueel in tijd ingehaald en wordt de nieuwe leider aan WP7. Coma verbijt de pijn aan de pols en begint terug in te lopen op zijn tegenstanders. Despres laat nog niet in zijn kaarten kijken en blijft op anderhalve minuut hangen, wetende dat Chaleco in de wedstrijd achter hem rijdt maar problemen heeft met navigeren, dat is niet de sterkste kant van de Chileen. Zolang hij Despres maar kan volgen is zijn etappe bedje gespreid, dan wordt hij de winnaar. Of zou Pain nog van zich af kunnen bijten.

14.25 - Als is de leugen nog zo snel... de waarheid achterhaalt hem wel? Zo lijkt het als Pain nu weer de snelste wordt aan WP8. Chaleco ligt nu weer 9" achter in plaats van de 12" die hij daarstraks achter hem lag. Despres begint precies toch niet zo sterk te zijn dan we aanvankelijk wel dachten en Coma is aan zijn opmars bezig, alweer een volle minuut goed gemaakt op het leiderstrio. Ondanks alles geven de snelste rijders nog niet veel op elkaar toe, ook Rodrigues is al gepasseerd aan het WP met 03'54" achterstand.

14.35 - Frans steekt een tandje of twee bij. Hij heeft de snelste tijd neer gezet tussen de laatste twee WP's . Pain heeft een zware val gemaakt en heeft zijn noodknop ingeduwd: RACE OVER. Coma heeft even halt gehouden bij de ongelukkige Fransman maar is verder gereden. Frans is nog steeds als vijfde genoteerd aan WP8 en heeft Rodrigues en Faria gerecupereerd.

14.55 - Hopelijk brengt CP2 wat duidelijkheid, Lopez Chaleco en Despres zijn in ieder geval al gepasseerd, we wachten nu op Coma en Conçalves maar het zou net zo goed Frans Verhoeven kunnen zijn. Sinds hij het woestijnzand heeft geroken gaan er zoveel belletjes rinkelen dat hij wel lijkt te gaan vliegen.

15.00 - En daar komt ie dan door CP2 als voorlopige snelste; Frans Verhoeven !! Frans ligt plots bijna een volle minuut voor op Chaleco !!

We proberen nog wat rustig te blijven want er zijn nog vele km te gaan maar hoop doet leven en je kan beter vooraan rijden als je wil winnen zeg ik altijd maar !! Gaan we dit straks kunnen vieren ???

Gaan we straks vieren ???
Afbeelding

15.30 - Chaleco, Despres en Coma hebben CP3 al bereikt, dat ligt op zo'n 124 km van het ASS,de finish.

15.50 - Frans blijft aan de kop van de wedstrijd, Conçalves zet ook de tweede BMW G450RR op de tweede plaats met een achterstand van 01'03" , Chaleco Lopez Contardo moet nog meer inleveren met 02'35" en Despres volgt op 04'11".

16.00 - De enige Chileense hoop op de zege is al voorbij WP12 gestoven, gevolgd door Despres en Coma maar Frans blijft de leiding strak in handen houden, behalve op zijn ploegmaat de Portugees Conçalves. Paolo weegt ook maar de helft van Frans , droog aan de haak en zal misschien een top hebben van net iets meer !!

16.13 - Conçalves is genaderd tot op 24" van Frans aan WP12 terwijl de achterstand aan WP11 nog meer dan een minuut bedroeg. Zouden de teamorders niet luiden dat ploegmaats elkaar niet mogen aanvallen?

16.20 - Chaleco is al aan WP13 gepasseerd en radio Maray die alles live uitzendt knalt door alle boxen van elke toeschouwer. Ze bejubelen hun grote idool die voluit voor de zege gaat. Ze bijten hun nagels tot het bot af want ze moeten nog 12' wachten tot ze zeker zijn dat hij ook effectief de snelste is want dat was tot WP12 onze Frans uit Poppel (Be). Hopelijk kan hij het houden tot aan de finish.

16.37 - Nog 6 luttele seconden is de voorsprong van Frans aan WP13 op zijn teamgenoot Paolo Conçalves. De kleine Portugees legt onze grote Frans het vuur aan de schenen en zoals de trend zich nu verder zet gaat Frans net iets te kort komen aan de finish .

16.45 - WP14 net achter de rug, de voorsprong op Lopez is geruststellend maar op Paolo zeker niet ...... Die komt net voorbij met een voorsprong van 17" op Frans die terug naar de tweede plaats valt. Het is nog niet voorbij maar de laatste kilometers komen eraan en Conçalves rijdt al de hele dag zo'n strak tempo dat hij die niet meer kan terug pakken denk ik.

16.50 - Lopez en Despres zijn de eersten die binnen lopen aan de finish, wachten wordt lastig tot Frans en Paolo , de twee BMW kemphanen eraan komen ! Daarnet was de achterstand van Paolo Conçalves omgezet in een kleine voorsprong voor de Portugees. Zou Frans op zijn beurt hetzelfde kunnen doen en Paolo terug op achterstand zetten ???

17.02 - Frans moet het volgens de eerste berichten met 1 enkele seconde afleggen tegen Chaleco, Conçalves moet nog binnenkomen. Wat een afknapper zeg .... hij lag riant voor bij het laatste WP , wel 2 minuten ..... Hij moet ergens nog een schuiver hebben gemaakt of anders ergens een verkeerde inschatting hebben gemaakt. In ieder geval wordt het een podiumplek. Enkel Conçalves kan hem nog passeren en dat is een ploegmaat. Ik denk dat Berrt Duursma bij zijn eerste bivouacavond al dadelijk wordt verwelkomt met een SpeedBrain feestje !!

17.12 - 1 seconde, dat is het verschil tussen winst en verlies .... Frans heeft nog een val gemaakt in het laatste stuk van de etappe wat hem de dagzege kost. Ook Conçalves zal iets hebben meegemaakt want die komt nu slechts als 4e over de meet waar hij in de laatste rechte lijn nog aan de leiding lag.

17.22 - De val van Frans heeft geen zware gevolgen, hij houdt er wel wat pijn aan de rug aan over maar met een uurtje fysio zal dat wel opgelost zijn hoopt Frans die zich eindelijk kan positioneren waar hij de afgelopen maanden van heeft gedroomd.

17.36 - Volgens Berrt Duursma zijn er de laatste dagen grote verbindingsproblemen geweest met het Personal GSM netwerk. Nu we in Chili zijn aanbeland liggen de zaken hopelijk anders en kunnen we waarzchijnlijk beter contact krijgen met de Speedbrain basis in het bivouac van Iquique.

18.00 - Zonet werd de uitslag van etappe 5 herzien, de zege die Chaleco Lopez in de schoot leek te zijn geworpen gaat nu naar de Portugees Paolo Concalves die met 2'18" voorspron,g de etappezege pakt. Frans valt terug naar de derde plaats maar de zege is nu toch voor het BMW team met de Portugees.
De zege ontsnapt Frans met slechts 1 enkele seconde
Afbeelding

1.Conçalves
2.Chaleco Lopez
3.Verhoeven
4.Coma
5.Despres
6.Rodrigues
7.Faria
8.street
9.Ullevalseter
10.Pedrero Garcia

Paolo Conçalves wordt de eerste BMW winnaar na Frans in 2010
Afbeelding

bron; http://www.fransverhoeven.com/
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

Chili, het land van mijn Dakar dromen.

Het was vandaag een moeilijke etappe en ik ben er met goede moed aan begonnen, het was lang moeilijk,zwaar met veel navigatiewerk en dat is iets waar ik wel van hou.

Zo zie je dat alles uiteindelijk toch weer op zijn plaats valt, ik ben meteen gestart vanmorgen en ben volle bak achter Casteu aangegaan, wetende dat ik het daar moeilijk mee zou krijgen om dat gap met David dicht te rijden tot plots Paolo Conçalves voorbij kwam. Die had nog harder gereden en toen hebben we Casteu ingelopen die blijkbaar problemen had want die stond plots stil. Ik hoor hier ook net dat hij met een kapot blok staat maar daar ben ik niet zeker van. Misschien dat ie nog wel komt opdagen later op de avond.


bron; http://www.fransverhoeven.com/
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

Ook bij de hoofdsponsor van Frans worden zijn verrichtingen op de voet gevolgd. Dit is al direct bij binnenkomst te zien aan de levensgrote display van Frans die bij de ingang staat. Voor Dakar waren de verwachtingen, mede door Frans aangewakkerd, uiteraard hooggespannen. Na de ervaring met de BMW tijdens de editie van 2010 en de goede resultaten die Frans toen neergezet heeft, zou het dit jaar alleen maar mooier kunnen worden met het fabrieksteam van BMW/Speedbrain erachter.

Door een sponsor wordt een race als Dakar altijd dubbel beleeft. Je hoopt dat je veel in beeld komt en dat de naam Wilvo goed zichtbaar is en het liefst tot aan de eindstreep. We hebben bij de vrachtwagens gezien dat het met een beetje pech ook na een dag afgelopen kan zijn.

bron; http://www.fransverhoeven.com/
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Vrijdag 7 Januari: Iquique - Arica

Bericht door henk-v »

Afbeelding

Vrijdag 7 Januari: Iquique - Arica
Road section, 265 km
Special, 456 km - DSS/WP1-WP12/ASS
Start verbindingsrit Frans V: 06.15 h. LT/ 10.15 h. CETStart DSS Frans V : 11.19 h. LT / 11.19 h. CET

Dit jaar brengt le Dakar de deelnemers naar Arica, de laatste stad voor de grens met Peru. Een dag voor de rustdag staan er op het menu heel veel duinen waarvan de afmetingen toenemen naarmate de dag vordert. Doorheer de special zullen de renners een afwisseling van sensaties beleven. Na het surfen op de duinen, zullen de meesten van hen moeten worstelen met de onvermijdelijke zones plaatselijke fesh-fesh, of "Guadal ', zoals ze bekend zijn in dit deel van de wereld. Voor het slalomgedeelte later tussen de stof,droog gras, en en rotsige ondergronden is geduld voor "les concurrents" de beste bondgenoot.




09.51 - Na de ontgoocheling van ( vooral op het thuisfront ) over de misgelopen etappe zege was er bij Frans Verhoeven gisteren vooral de voldoening van de bevestiging dat hij nog steeds met de top kan meedraaien. bij BMW Speedbrain is er er zich maar dan terdege van bewust dat hij de wagonnetjes op de rails heeft gezet om deze lange weg naar de zege te gaan bewandelen. Natuurlijk had hij graag zelf de zege behaald maar de valpartij in de laatste kilometers deden deze kans de das om.

" Jazeker, ik ben super tevreden over de dag. ik wist al dat het een moeilijke dag zou worden maar ik wou er iets speciaals van maken, ik ken deze contreien nu al zo'n beetje, per slot van rekening kom ik hier nu al voor de derde keer." zo vertelde een erg ontspannen Frans ons gisteren avond laat nog voor hij onder de lakens kroop. " De ervaring dat je een terrein herkent is onbetaalbaar, en dat rendeerde vandaag enorm. Vooral dat treinspoor heeft me veel tijdwinst opgeleverd, ik vertelde al aan Marcel "the Maniac" dat ik met 146 km/h over de dwarsliggers denderde. Ja, dat is dan wel kikken als je dan naast je iemand voorbij gaat die ligt te zwalpen en te ploeteren door het zand. Olivier Pain probeerde dat ook maar hem bekwam het minder goed. Een eindje verder zat hij aan de kant, controle verloren over het stuur en zwaar tegen de grond gesmakt. Coma zat erbij en nog iemand om te zien of hij OK was. Later was er nog enige wrevel waarom ik niet ook was gestopt.... ik ben dadelijk naar de wedstrijd leiding gestapt of dat een probleem was maar ze wisten te vertellen dat ik helemaal niet hoefde te stoppen. Ik had er zelfs voordeel uit kunnen halen omdat ze dan gewoonlijk wat meer tijd teruggeven als je stopt. Als iedereen gaat stoppen danken we dat er een pic-nick wordt georganiseerd en dat is ook niet de bedoeling van de organisatie."

"Verder loopt de motor als nooit tevoren, onze BMW tjes kunnen werkelijk naast de KTM machine staan staan qua preformance en de balans is werkelijk formidabel te noemen. Nogmaals een grote merci aan diegenen die ons vorig jaar steunden toen ik mijn wil doordrukte om de speciale kunsstoftank te ontwikkelen. Dit maakt een groot verschil wat nu rendeert. Het was enkel jammer dat ik er op het eind nog afging.... ik dacht dat we er zowat waren en was helemaal verblind, de zon is hier zo fel. Dat geloof je niet maar ik ben gewoon verbrand achter mijn goggle glazen. Net andersom dan de coureurs of de skiërs heb ik nu rood omrande ogen van de zonnebrand. Door de lage felle zon zag ik ergens een heuvel of een verborgen steen niet tijdig en werd de lucht in gecatapulteerd doordat ik met het stuur links in mijn dijbeen ramde..... zeker 20 m vloog ik door de lucht met dat hellingspercentage mischien wel 50m hahaha, voordat ik een keiharde touchdown deed. Ik kreeg bij de sterren niet snel genoeg geteld en was helemaal van de wereld. Ik probeerde toch snel mijn motot terug te vinden maar het leek wel of ik 2 navigatietorens had zo was mijn hoofd door elkaar geschud.... Bij de aankomst ben ik toch maar even bij de doc langs geweest voor controle en naast een gescheurd spiertje in de rug, ik vreesde voor een ribbreuk en een pijnlijk dik been is alles in orde bevonden. Daarnet ben ik onder handen genomen door Ann, de masseuse; neen ....niet jou dochter... die van ASO, en ze heeft heel mijn rug en benen onder handen genomen zodat ik morgen weer helemaal fit ben voor de volgende opdracht. Het dubbel zicht is ook helemaal voorbij en ik heb weer helemaal een Speedbrain voor morgen!! Morgen zal ik toch wel even de boel aankijken, als derde starter ga ik Coma en Despres laten komen en aanpikken want ik wil eerst zien hoe ik me fysiek voel. Andere jaren ben ik soms wat te bruusk en enthousiast te werk gegaan, dit jaar wil ik gaan voor een sterk eindresultaat."

10.40 - Goede morgen België en Nederland , we zijn weer klaar voor een dagje Dakar

10.45 - Allereerst wat dienst mededelingen van het zenuwcentrum :

■de LIVE BLOG zal binnen een half uurtje starten, tot zolang kunnen de ongemodeeerde readers al onder elkaar hun ervaringen uitwisselen.
■Tegen de middag zullen de laatste foto's in de albums zijn geplaatst onder de media sectie.
11.38 - Een beetje later dan gepland maar er moet zoveel gebeuren zijn we klaar voor onze verslaggeving. Frans is ondertussen al van start gegaan voor zijn 456 km lange special van de dag. Benieuwd of hij zich gaat laten inlopen zoals hij gisteren zei via de telefoon..... of kan hij zijn ware aard weer niet bedwingen en wil hij weer voor winst gaan? Het zal vandaag moeilijker worden omdat de tenoren na hem starten en hem als blikvanger voor hem zien rijden ..... als ze snel genoeg zijn natuurlijk !!

11.45 - Gisteren kreeg ik ook nog de oorzaak van de penaltystraf van Despres te horen : hij zou eigenlijk bijna te laat aan de start zijn verschenen en zo zenuwachtig geweest zijn dat hij zonder thermische handschoenen was gestart .... zijn vergissing later opgemerkt en dan op zijn stappen zijn terug gekeerd om deze snel te halen. Dit is verboden en werd mild bestraft met 10' tijdstraf. bedankt voor de opmerking via het LIVEBLOG dat nu opnieuw aan het warmdraaien is.

11.50 - Ondertussen zijn er al een 30 tal rijders van start gegaan en kunnen we de eersten gaan verwachten aan WP1.

11.56 - Chaleco daagt als snelste op aan WP1 , zou Conçalves al zoveel tijd verliezen dan? We wachten op de volgende doorkomst van ..... Frans Verhoeven?

12.00 - We verwachten zo dadelijk Frans aan het eerste WP, Conçalves heeft al direct de juiste afslag gemist zo lijkt het wanneer hij na amper 20 km op meer dan 2' na Chaleco door WP1 komt. Dat beantwoordt aan de verwachtingen dat Frans zich vandaag niet zal laten opjagen. hij komt door op 33" van Lopez langszij WP1. Coma, Despres en consoorten moeten echter nog passeren ..... Conçalves maakt toch geen goede indruk vandaag , zou de champagne te overvloedig gevloeid hebben bij het Speedbrain team ?

12.05 - De drie eerste rijders zijn allen trager dan de volgende, navigatie probleem ? Rodrigues (1) , Despres op 05", Coma op 01'36" zijn alle drie sneller dan Lopez. Ook Faria nestelde zich net in de top drie ..... het blijft uitkijken op de Iritrack die steeds weer nieuwe leiders geeft.

12.20 - Frans zakt bij het eerste WP wel heel ver terug in de voorlopige stand met de 22e plaats maar uit andere gegevens kunnen we opmaken dat hij wel in het treintje meerijdt can Coma, Despres, Rodrigues en Conçalves. Op zich is er dus niks aan de hand.

12.40 - Wanneer de eerste rijders al richting WP4 gaan blijft het wachten op Frans aan WP3. Ook Coma heeft zich daar nog niet gemeld en dat baart de volgers zorgen.

Frans in zijn herkenbare stijl
Afbeelding
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

13.00 - Minder goed bericht voor de BMW fans, Ze Helio is slachtoffer geworden van een val na 55 km ,heeft om medische assistentie gevraagd en ligt wellicht uit de wedstrijd met een schouderprobleem. Naast Frans missen we ook Coma en Despres nog steeds aan het derde WP.

13.10 - Coma en Despres doken net op aan WP4 ,hopelijk is dit dadelijk ook het geval met Frans Verhoeven die we al een tijdje missen op de schermen van onze trackers ..... Yes daar is hij nu , vierde aan WP 4 voorlopig.

13.20 - Frans doet wat hij gisteren beloofde,hij pikte zich aan bij het treintje van Coma en Despres en verloor daarmee zeker 4 minuten, dat betekende wel dat hij in het begin sterk terugviel. Deze terugval zal zeker dadelijk wel stabiliseren en dan zal zijn opmars in het klassement wel terug beginnen. Zolang hij de wielen Coma/Despres volgt moet dat lukken ..... als zij niet in de fout gaan bij de navigatie natuurlijk !!

13.27 - Aan WP5 gaat Rodrigues nog steeds aan de leiding, Despres ligt 01'45" achter ham en Coma volgt nu op 02'51". Frans volgt nog steeds dit duo in hun spoor en heeft op Rodrigues al wel een achterstand van 07'.1" wat stilaan teveel wordt om goed te zijn. Voor het algemene klassement doet Rodrigues dan weer een goede zaak natuurlijk. Frans ligt op Lopez Contardo 20" voor en laat ook Conçalves achter zich. Dadelijk zullen andere snellere rijders nog wel over hem komen in de virtuele tussenstand......

13.48 - De Noor Ullevalseter die zich steeds meer begint te wennen aan de 450cc kruipt weer voor Frans aan WP5. Stilaan gaat de Noor beginnen meespelen voor de knikkers.

14.00 - Zo dadelijk komen we halfweg deze etappe, daar wacht de tankstop en de verplichte 15' pauze Frans heeft inmiddels 10e tijd aan WP5 maar we moeten nog even vooraleer de jongens aan CP3 arriveren. De LIVE BLOG loopt ondertussen ook alweer aardig vol en we komen handen en vingers te kort om alles in de gaten te houden en in goede banen te leiden. We willen U wel even melden dat er een maximum is aan de volgers op de blog, indien U erbij wil zijn moet U snel zijn!!

14.20 - Coma is niet aan zijn beste etappe bezig, aan WP6 of CP3 wat blijkbaar hetzelfde is is de nr1 en leider in het algemene klassement terug gevallen naar de 12 e plaats op 08"13" van leider Rodrigues, Frans Verhoeven liet daar de 9e tijd optekenen met een achterstand van 07'08".

14.35 - Flippende Iritracks aan alle kanten ..... het loopt weer vlotjes bij ASO maar we liggen nog altijd in de race.... zij het op achterstand vandaag. Frans valt aan CP3 terug naar de 12e tijd maar het blijft secondenwerk en alles is nog mogelijk om een volgende top tien plek in de wachtte slepen. De BMW jongens zijn diep gegaan gisteren want ook Paolo Conçalves is een beetje achterop geraakt met een tijd van 02.41.47 en een 14e plaats. Knuiman en Visser worden ook genoteerd aan WP6 met een 20e en 21e plaats.

14.45 - We kregen vanmorgen een kort berichtje van Mischa Visser die waar nachtwerk had verricht om het ASO kaf van het koren te scheiden. Hij had weer enkele foutjes kunnen oplossen en hoopt dat de MV Iritrack nu pas op volle toeren kan gaan draaien. Vindt U ook dat Mischa berenwerk verricht. steun hem dan via de donatie button, zo blijft hij gemotiveerd om onze Dakar leefbaar te houden en bespaart hij de verzekeringsmaatschappijen weer een hoop een uitgespaarde hartaanvallen en zo meer ..... Het is maar 5 € en je krijgt er zoveel voor terug !!!

14.55 - Zoals ik net al aanhaalde, de ASO Iritant blijft kuren vertonen en de MV tracker geeft Frans keurig als 9e aan het WP7 waar tot op dit moment volgens de ASO gegevens al 129 rijders zijn door gekomen. Ze kunnen me veel wijsmaken maar dat niet.

15.06 - Het lijkt wel dat de tijdwaarneming behekst is. Op deze manier kunnen we onmogelijk volgen en is elk commentaar natte vingerwerk. het lijkt wel alsof niet alleen de BMW crew gisteren avond aan de champagne is geslagen, ook de mensen van ASO waren uitgenodigd als je hun prestaties van vandaag ziet.

15.13 - Stilaan normaliseert de ASO Iritracker zich weer en krijgen we uitzicht op het verloop van de wedstrijd. Nog even geduld en de rijders komen aan WP8 waar we de tussenstand hopelijk weer correct kunnen meegeven. Frans rijdt op dit moment rond de tiende plek maar dadelijk weten we meer.

15.25 - Frans rijdt nog steeds samen met Coma en Despres, ze geven elkaar nu niet veel meer toe, het probleem voor Frans ligt erin dat de latere starters er ook een hoog tempo op nahouden en in het eerste deel van de etappe hun slag al hebben geslagen. Daardoor komen er naarmate de rijders de verschillende WP's passeren steeds meer voorbij Frans. Deze strategie kondigde Frans reeds gisteren aan omdat hij redelijk diep was moeten gaan in de etappe van gisteren. De valpartij op het eind deed hier ook geen deugd aan. We zullen blij kunnen zijn met een top tien plaats vandaag .... of zoals Frans zegt : Constant rijden is het belangrijkste in een Dakar.

15.45 - Gisterenavond heeft Boy Olieslagers het blok van de BMW G450RR met #16 vervangen. Deze service was vooraf ingepland omdat men drie blokjes kan gebruiken. Dit was volgens de tactiek van de Speedbrain Teamleiding het meest gepaste ogenblik om tot de eerste vervanging over te gaan. Bij Casteu liep dit gisteren bijna falikant af toen hij na de blokwissel van de avond tevoren tegen een kapotte versnellingsbak liep. Frans vertelde me echter dat hij het volste vertrouwen had in Boy Olieslagers die het blokje in enkele uurtjes netjes klaar zou hebben. De blokken hebben trouwens allen op de proefbank hun uurtjes al ingelopen zodat het risico op engine failure bijna nihil is.

16.00 - Frans wordt even terug geslagen aan WP9 met plots meer dan 12' achterstand op die nu leider wordt en ook 3' op Chaleco waarop hij net net nipt voor lag. Met nog een aantal km voor de boeg hopen we niet dat hij een dipje krijgt na de zware dag van gisteren.

16.13 - Aan WP10 / CP4 heeft Frans een achterstand van 12'53" op leider Faria en Helder Rodrigues die elkaar nauwelijks ontlopen. De volgende markering WP11 is slechts een boogscheut verder en ook daar zijn al een aantal rijders gepasseerd.... 5 man, we wachten op de doorkomst van Frans Verhoeven.

16.26 - Ook Frans meldde zich zonet aan WP10 met een achterstand van 12'53" op de leider, aan het volgende WP11 loopt deze nog op tot 13'14".

16.35 - Als we de CP4 notering via volgende link bekijken : RANGSCHIKKING ETAPPE CP4 kunnen we mooi zien hoe het veld uit elkaar is geslagen. Frans rijdt nu in niemandsland zoals in Blogland mooi is opgemerkt en met rijdt in werkelijkheid een 5tal minuten achter Faria en 9 voor Ullevalseter. Het lijkt wel Kuifje in Chili in plaats van in Afrika !

16.45 - We naderen de ontknoping van deze 6e etappe, Faria houdt stand en is duidelijk de snelste man vandaag, dat zal Despres niet zinnen. Frans blijft zich houden aan zijn voornemen en beperkt de schade, laat zich meedrijven met de flow zonder echt zelf aan te vallen. Op mijn vraag gisteren hoe je dat wel doet antwoordde hij dat je aan 95% moet rijden en niet aan110% wanneer je voelt dat de zege in je bereik ligt.

17.00 - De achterstand van Frans is opgelopen tot 16'37", toch een flinke kloof tussen hem en Lopez die nu al meer dan 7' bedraagt. Met ook Conçalves op meer dan 50' achterstand wordt Frans waarschijnlijk wel de eerste BMW rijder in de algemene rangschikking.

17.09 - De laatste voorspellingen wijzen erop dat Faria de tweede zege voor zich opeist, hij steekt daarmee zijn baas Cyril Despres naar de kroon die ook op twee overwinningen staat. Voor Frans wegen de laatste loodjes zwaar.....

17.16 - Faria gaat met de zege van de dag lopen, zijn landgenoot Rodrigues wordt nipt tweede op 50". Despres en Coma volgen daarna.

17.20 - Dadelijk verwachten we Frans Verhoeven aan de finish. De top tien is nog steeds mogelijk maar het zal een dubbeltje op zijn kant worden voor de BMW met het #16

17.25 - Frans is zonet binnen gekomen met 17'15" achterstand op Faria. De verwachting is dat hij nog kan terugvallen naar de 11e plaats. Alain Duclos lag aan WP12 slechts 27" achter hem en Frans maakte net direct aanstalten om het tempo op te drijven.

17.40 - Frans heeft zijn 4e top tien plaats beet. Ook in het algemene klassement doet hij een goede zaak, hij klimt naar plaats 8 en zit de Amerikaan Street en Jordi Viladomsnu op de hielen. Morgen goed uitrusten en dan wil hij na de rustdag weer een echte topprestatie neerzetten ..... heeft ie me persoonlijk beloofd gisterenavond ... op zijn plechtige communiezieltje !!!

17.50 - Misschien nog tot later vandaag, eerst een nieuwjaarsreceptie gaan afwerken en ondertussen de telefoon binnen handbereik houden ...... Het Crisiscentrum sluit voor 24h zijn deuren, tot zondag !

Afbeelding
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Veel Slapen op de rustdag.....

Bericht door henk-v »

Hej web m@ster,

Eindelijk gaat het wat beter met de telefoonlijnen, kunnen we ook een beetje bijpraten.

Wel , vandaag was echt wel een lastige dag voor me, die val van gisteren was echt wel een megaklapper en daar heb ik vandaag de gevolgen van mogen ondervinden, een dot van een bloeduitstorting op mijn linkerdij waardoor ik mijn voet met moeite kon terug op mijn staander krijgen, telkens ik mijn been moest zetten, dat zal je wel zien wanneer ze ons beiden hebben gefilmd, Paolo en ikzelf na enkele kilometers ... Ik probeer zo rustig mogelijk in mijn ritme te komen en moest de pijn wel verbijten. Na 10 clicks ongeveer botste ik op Paolo die aan de splitsing op en neer stond te schudden met zijn hoofd dat hij de weg kwijt was, terwijl ik gewoon zeker was dat ik juist zat. Even heb ik dan de kop genomen maar onze kleine was te gestresseerd en wilde sneller .... Hij is er dan weer over gekomen maar kreeg later problemen met de ontsteking of de batterij, ik weet het nog steeds niet. Hij is nu in ieder geval nog niet gearriveerd ( 09.30 gisterenavond) en verliest alle hoop op zijn goede klassement. Bij de CP heb ik mijn reserve batterij nog gegeven en ik was al eerder bij hem gestopt toen hij stilstond om hem te helpen maar uiteindelijk heeft hij toch uren stil gestaan in de woestijn.

Zo zie je maar weer, constant rijden is het enige belangrijke, kijk maar naar Henk. Die komt ook weer netjes de top 15 binnen wandelen zonder grote risico's, hij blijft constant rijden en dat telt in de Dakar. Natuurlijk is het jammer voor Paolo, dat is gewoon pech als je op deze manier je positie verliest maar hij ging me ook te keer de laatste dagen... Weet je nog dat hij er vorig jaar in Iquique ook zo spectaculair afstuiterde aan de tankstop .... los over de pick-up waar hij bovenop knalde !! Hij neemt altijd dat tikje meer risico dan wat je kan blijven nemen, veertien dagen lang. Het is echt een GP Motorcross geworden van 14 dagen met reeksen van 5 uur en langer.

Zoals vandaag is dat niet vol te houden, dan moet je al eens rustig aan doen, weet je wat dat is .... vandaag zeker 150 km fesh-fesh dat je er helemaal gek van wordt, het maakt het navigeren zo ontzettend moeilijk en je moet wel, anders raak je zo het noorden kwijt. Er wordt in deze Dakar ook veel meer tijd verspild aan het vinden van het juiste WP, soms ben je enkele minuten aan het cirkelen als een gier die zijn prooi niet vindt. Daarna hebben we dan weer minstens 100 km stenen gekregen, constant alert blijven, nooit even relaxed op de motor zitten .... dat maakt een mens moe, dat kan ik je verzekeren, zeker met zo'n dikke poot.

Afbeelding

Ja, van Zé heb je wel gehoord zeker, die is er ook af gestuiterd omdat hij even te lang op zijn roadbook keek, ping .... en daar lag hij, sleutelbeen kapot. Dat kan zomaar elke meter gebeuren. Zo ben ik nu al de enige BMW rijder met kans op een goede totaal uitslag, de kansen kunnen met de dag verkeren. Ik wil echter koste wat kost aankomen in Buenos Aires, niet zoals vorig jaar waar je enkele dagen voor de finish aan de kant moet.

Gelukkig draait de motor wel zo perfect dat het om bang van te worden is... dat kan zo niet blijven duren zou je denken. We hebben dit jaar echter zoveel ervaring opgedaan en zoveel kapot gereden om kapot te rijden dat we vrij zeker kunnen zijn dat ons materiaal bij het beste is wat er bestaat. Boy heeft gisteren het blokje vervangen en nog een uurtje gaan testrijden. Ongelofelijk, wat hij er allemaal voor over heeft om ervoor te zorgen dat mijn G450RR als een poesje blijft spinnen . Hij begint altijd als eerste aan mijn Beamertje en als de anderen al lang slapen zijn is hij nog bezig met de laatste check-ups om toch maar niks aan het toeval over te laten. Hij heeft echt een stap voorwaarts gezet en is één der meest professionele mechaniciens onder de motorrijders, zeker weten. Ik ben hem dan ook ontzettend dankbaar voor zijn inzet en onvermoeibare doorzettingskracht.

Morgen wordt het een lange slaapdag.... zoveel mogelijk uren ga ik proberen te slapen. Wolfgang heeft een hotelletje gehuurd dacht ik waar we kunnen douchen en onszelf opfrissen, ik weet niet of we daar ook slapen want de camper begint al aardig naar zweterige mannengeur te ruiken. In het hotel kunnen we ook wat laten wassen, dan kunnen we de dag daarop op ons zondagsbest aan de volgende zware etappe beginnen. Dat lijkt weer een echte monsteretappe te worden, de langste uit deze Dakar met een special van 631 km , in twee delen en 208 km verbinding er nog bovenop. Ik denk dat ik zaterdag mijn bed niet uitkom ......

Afbeelding

bron; http://www.fransverhoeven.com/
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

BO Motor Oil, iedereen volgt met ons mee

Bericht door henk-v »

Afbeelding

BO Motor-Oil is dit jaar alweer voor de 5e maal sponsor van Frans Verhoeven. Met veel plezier en vakmanschap wordt er elk jaar weer naar gestreefd om Frans naar Dakar te laten vertrekken met de juiste producten.

Veel producten in ons assortiment zijn ontstaan uit de testen die Frans met zijn motor heeft genomen. Diverse malen ging hij voor (o.a.) voor deze testen naar Marokko en Tunesië. Door de fantastische samenwerking tussen Frans en BO Motor-Oil hebben vele motorrijders nu profijt van het feit dat wij de juiste olie kunnen leveren, ongeacht de omstandigheden waar de motor zich in verkeerd.

Vorig jaar werd tijdens de Dakar nog duidelijk hoe belangrijk het is dat de motor van de juiste kwaliteit olie is voorzien. Tijdens een loodzware etappe, waarbij de motor zo heet werd dat de olie begon te koken, bleef desondanks de motor wel 'als een poesje spinnen' zoals Frans dat uitdrukt.

Ook Boy Olieslager, de vaste monteur van Frans is zo enthousiast over deze producten dat hij sindsdien onze oliën ook in zijn eigen bedrijf, OS Racing, met grote tevredenheid gebruikt.

Buiten het feit dat wij blij zijn met Frans, en hij met ons, is het elke dag weer spannend wanneer alle medewerkers (maar ook de vrouwen en kinderen, besmettelijk virus?!) weer aan de buis gekluisterd zitten. Zit ie er nog heelhuids op, doet de motor het naar behoren, maar bovenal: als hoeveelste komt ie binnen in het bivak?

Ook hier in Nederland slaat de vermoeidheid toe, toch elke avond te laat naar bed dankzij Allart en Sebastiaan, fantastische verslaggeving!

Frans, wij wensen je vanuit hier nogmaals enorm veel succes, plezier en mooie ritten toe. Dat het allemaal maar "goed gesmeerd' mag verlopen. Tot in Buenos Aires!!!

bron; http://www.fransverhoeven.com/
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Zondag 9 Januari: Arica - Antofagasta (Quads en Motoren)

Bericht door henk-v »

Afbeelding

Road section, 208 km
Special, 631 km - DSS/CP1-CP2-CP3-Cp4/ASS ingekort tot 272.68 kmStart verbindingsrit Frans V: 04.45 h. LT/ 08.45 h. CETStart DSS Frans V : 07.43 h. LT / 11.43 h. CETDe langste klassementsproef van de rally staat vandaag, de dag na de rustdag op het menu, verdeeld in twee getimede secties. Wie zal gerecupereerd zijn van de eerste zware week. De finish van de eerste sectie is langs de oevers van de oceaan na een duik vanaf de duinen. Het tweede deel gaat over snel terrein. Opnieuw worden de motoren en quads gescheiden van de auto's en trucks.

09.40 - Goedemorgen allemaal .... wat zich aankondigde als de zwaarste rit uit editie 2011 wordt door de ASO monopolisten alweer gedegradeerd tot een zondagsrit voor de doorsnee endurist die een keertje naar Tunusië trekt om wat in de woestijn te gaan rondbaggeren .... Vanmorgen kwam het volgende, toch wel verrassende bericht dat de Special van vandaag wordt in gekort van 631 km die hij oorspronkelijk lang zou zijn tot een luttele 272 km.


Change for stage 7

The planning of the Personal Dakar Argentina Chile has been designed from tough to tougher; next week will be full of difficulties for the rally raid contenders. After two very hard stages that forced a significant amount of contenders to only reach the bivouac during the rest day in Arica, the rally raid organizers have decided to start the second week of race by removing the second part of the 7th special stage between Arica and Antofagasta.So, after a 272.68 km special stage, the rally raid contenders will drive in liaison up to the bivouac.Although the 7th stage will remain really difficult, the adjustment - made possible by the way the rally raid has been designed with two special stages on certain days - will allow contenders to recover and get into the pace of an intense second week of race.


10.30 - Na de onthoofding van deze etappe zullen we het vandaag snel geklaard hebben. volgens ASO blijft het nog steeds een aartsmoeilijke etappe maar we kunnen ons alweer niet van de indruk ontdoen dat Frans Verhoeven hier niet over gaat juichen. Het zijn net in deze loodzware etappes dat hij zich in zijn sas voelt. Hoe kunnen er nog verschillen worden gemaakt als de hele Dakar een aaneenschakeling wordt van stukjes van 300 km of minder. Of zoals hij het zelf al aanhaalde in een interview met Marcel Vermeij, het is net één grote motorcross geworden, altijd maar voluit gaan. Zo wordt het begrip rally-raid iets helemaal anders.

10.40 - Gisteren op de rustdag kregen Frans en de jongens uit het Speedbrain Team de kans om uit te slapen in een klein hotelletje in Arica, aan de kust van de Stille Oceaan. Frans maakte daar gretig gebruik van om héééééeel lang te slapen en belde me rond half twee plaatselijk tijd nadat hij net zelf zijn linker dijspier had gemasseerd die een reusachtige bloeduitstorting vertoont. Verder ging hij nog een half uurtje in gesprek met de mensen die op dat moment bij ons online waren in de LIVE BLOG, U kan deze binnen gaan als U (HIER) of op de link aan de linkerkant van deze pagina klikt. Dan kan U live mee volgen via allerlei live twitterlinks wat er allemaal gebeurt in deze etappe en nog zelf mee commentaar geven ook, leuk voor diegenen die in zichzelf een beter commentator hadden gezien dan pakweg Allard Kalff of Sebastiaantje....

10.56 - Het blijft bij vele deelnemers een dagelijkse geseling, de Iritrack ook bij Henk Knuiman die zijn apparaat niet zag functioneren bij de start eergisteren, kwestie van stroomvoorziening die niet constant was. Zou dit een "foefje" zijn van de Iritracks .... af en toe de spanning even laten wegvallen ? Zo blijft het wel spannend voor ons op het thuisfront en kan de organisatie een beetje "schipperen" met de tussenstanden.

11.05 - Frans sloeg gisteren even zijn zijn laptop facebook open in het hotel en werd verrast door een foto over een verblijf in Japan dat hij al lang vergeten was. Toen hij 16 jaar oud was behoorde hij al tot de top in het BMX / TRIAL rijden, hele dagen en vakanties kende hij maar één ding. Op dat ASCO' tje van hem trainen, trainen, en nog eens trainen. Jazeker, het talent had ie alvast en door zijn training werd hij één van de allerbeste in zijn sport en dat werd opgemerkt door door Gerrit Does ondermeer werd uitgenodigd om in Japan enkele weken opnames te gaan maken voor een MX film.

11.44 - Frans is zonet aan zijn getimede selectie begonnen van de 7e etappe. Zijn ambities zal hij misschien moeten bijschroeven want van de 631 oorspronkelijk geplande kilometers resteren er nog maar 272.68 Km door de ingreep van de organisatie.

12.15 - Frans komt dadelijk aan WP1 , Faria verliest verrassend veel tijd in dit eerste stukje (02'08") wat voor de snelle KTM waterdrager van Cyril Depres niet normaal is. Hij moest gisteren ook al zijn zege teruggeven van vrijdag omdat hij aan de tankzone de rusttijd niet had gerespecteerd van de voorgeschreven 15'. Die illegaal gesprokkelde tijdswinst tijd is hem nu terug afgetrokken en startte dus vandaag na Rodrigues ( die de zege krijgt maar niet de broodnodige publiciteit) en Despres.

12.28 - Frans blijft op de 10e plek aan het eerst WP maar hij heeft al een flinke achterstand opgelopen op Despres, 02'37". Er zullen er nog aardig wat over hem heen gaan in deze voorlopige tussenstand. Jammer dat de etappe is gehalveerd, het had er zo eentje kunnen worden als die van donderdag, erg lang en naar het einde toe kwam Frans er beter en beter door !!

12.33 - Despres heeft in de rustdag naar zijn laatste motorblok gegrepen. KTM heeft beslist dat het blok moest worden vervangen en zo moet hij dan met dit blok de hele week nog door !! Zou dit een goede reden zijn geweest van KTM om aan de organisatie clementie te vragen en de proeven wat minder zwaar te maken ??

12.40 - Op dit ogenblik zijn er 7 rijders CP1 gepasseerd na 91 km. Despres' nieuwe KTM blokje loopt voortreffelijk en gaat aan de leiding. Cyril zweette vrijdag in de 6e etappe water en bloed in het laatste stuk wanneer zijn motor vreemde vibraties begon te vertonen. Hij durfde naar eigen zeggen het gas niet meer helemaal open draaien omdat hij vreesde dan de motor helemaal op te blazen. Hij durfde ook niet te stoppen omdat anders de motor wel eens definitief de geest zou kunnen geven. Het was een mirakel dat hij de eindmeet had behaald, zo zei hij zelf tegen Gerard Holz van de Franse televisie. Daarop besloot de KTM crew dan maar de motor te wisselen met het laatste veroorloofde exemplaar.

12.51 - Als Street geen Iritrack problemen heeft wordt Frans al 7e in het voorlopige tussenklassement.

13.17 - Lopez Contardo neemt de eerste plaats over van Despres en Rodrigues, Coma verliest 02'34" op Chaleco en de de Slovenen Jakes en Svitko liggen ook sterk in de wedstrijd. Hopelijk is ook Frans aan zijn remonte begonnen in deze 282 km special. De laatste binnenkomer Svitko ligt op 05'29"

13.35 - Frans is aan een opmerkelijke opmars bezig, hij concentreert zich vandaag op het klassement en heeft Viladoms op achterstand gezet. Op dit moment ligt hij in het virtuele klassement nog 8'41" achter op de Spanjaard met de Yamaha. Street laat zich op de Iritrack niet zien, anders heeft Frans ook hem al opgepeuzeld in het klassement. Voorlopig moet Frans enkel passen voor Svitko die een beetjes dichterbij sluipt.

13.38 - Na de tankstop tussen WP3 en WP4 zijn de renners weer volop in de wedstrijd gedoken. Er rijden nu twee koppeltjes in de kop van de wedstrijd, Despres en Rodrigues passeren CP2 om 09.25.18 en daarachter Chaleco en Coma die 4' later door dit punt reden. In tussentijden maakt dit dat Lopez als eerste gaat voor Despres, Coma en Rodrigues. Faria die achter hen rijdt. De onderlinge verschillen lijken groter te worden dan de vorige dagen.

14.00 - 09'33" is de achterstand van Frans aan WP4. Hij is terug sneller dan Svitko geworden maar Conçalves is hem gepasseerd in de rangschikking van de dag. Hij ligt daarmee voorlopig op de 9e plaats. Van Street en Viladoms nog geen spoor op dit moment. De 6e plaats komt sneller in zicht dan we hadden gedacht.... Hopen maar dat hijzelf en de Beamer zich goed houden vandaag en de rest van de week. De achterstand op de Yamaha man bedraagt nog 03'04".

14.11 - Jonah Street staat aan km149 aan de kant met motorproblemen, daardoor schuift Frans al één plaats naar boven in het klassement. Nu Viladoms nog wat meer onder druk zetten en de top vijf wordt nog een vooruitzicht dat haalbaar wordt.

14.15 - Ook David Casteu heeft niet zijn beste Dakar, vorig jaar al afgevoerd met een beenbreuk heeft hij na zijn versnellingsbak probleem ook vandaag al weer problemen met de Sherco en ligt op grote achterstand.

14.17 - Lopez Contardo, bijgenaamd "Chaleco" (naar het grote zware Chileense vest dat zijn vader al droeg en wiens bijnaam hij erfde) vergrootte zijn voorsprong stevig tot 04'12" en leidt ook in de wedstrijd zelf voor Coma die Despres voorbij springt en Rodrigues. Frans kwam door aan WP5 op een negende plaats met 10'04" achterstand op Chaleco.

14.32 - Viladoms volgt al op 10'30" van Frans Verhoeven, dit betekent dat Frans goed op weg is om naar de zesde plaats te schuiven van de algemene klassering. De achterstand vanmorgen bedroeg nog 12'20". Hij dient dus nog 01'50" goed te maken op Jordi, zijn voormalige team genoot bij KTM.

15.00 - Met 7 rijders langs WP5 begint het erop te lijken dat Frans kan opklimmen in de voorlopige stand. Lopez, Coma, Despres enz... Svitko zit Faria op de hielen zodat we hopen dat ook Frans de kloof op de Portugees kan dichtrijden.

15.04 - Frans blijft in zijn gewone gangetje op plaats 9, verliest wel 13'33" op Chaleco wat redelijk veel is. Chaleco rijdt wel door zijn achtertuin wat een groot voordeel is. De gebaarde Chileen hoeft zelfs maar eenblikop het roadbook te werpen en hij weet perfect waar hij rijdt. Dit wordt vandaag het Chaleco festival.

15.14 - Despres komt na 03h 32'06" als eerste door de finish maar Chaleco wint de etappe met ruime voorsprong. Despres heeft toch weer Coma ingehaald en wordt alsnog tweede voor Rodrigues die vierde wordt.

15.25 - De LIVE BLOG heeft hoe langer hoe meer mensen online die zelf enorm veel feedback leveren die we dan hier op de live verslaggeving weer kunnen gebruiken dank aan allen die meewerken om deze site de meest bezochte te maken van Nederland

15.39 - Frans loopt binnen aan het eindpunt van de dag op een voorlopige 9e plaats. Benieuwd of hij deze stek weet te behouden. Svitko komt vandaag wel erg sterk op de proppen en wordt een bedreiging voor Frans in het klassement.

15.51 - We kunnen er nu wel van uitgaan dat Frans alweer een top tien plaats heeft binnen gesleept. Ook zijn algemene klassement begint er hoe langer hoe beter uit te zien met de zesde plek in aantocht. Aan dit tempo gaat ie nog heel vroeg eindigen dit jaar. TOP .... Viladoms verliest teveel tijd op ons Fransje en daardoor stijgt hij nu naar de zesde plek.

16.03 - Knuiman en Visser zijn ook binnen gelopen in het ASS. Knuiman op 32'47" en Teus op 33'37" , daarmee wordt Knuiman 14e door de terugval van Jonah Street en schuift Teus Visser ook mee door naar de 15e plaats van het klassement.

16.25 - De top twintig van de 7e etappe

Pos. N° Name Hours Time
1 3 LOPEZ CONTARDO Francisco (CHL) 11:04:45 03:29:45
2 2 DESPRES Cyril (FRA) 10:59:06 03:32:06
3 1 COMA Marc (ESP) 11:04:30 03:33:30
4 4 RODRIGUES Helder (PRT) 11:03:59 03:38:59
5 11 FARIA Ruben (PRT) 11:09:29 03:40:29
6 25 SVITKO Stefan (SVK) 11:14:04 03:41:04
7 17 GONCALVES Paulo (PRT) 11:27:48 03:43:48
8 6 ULLEVALSETER Pal Anders (NOR) 11:24:48 03:43:48
9 16 VERHOEVEN Frans (BEL) 11:28:50 03:45:50
10 10 PEDRERO GARCIA Juan (ESP) 11:37:50 03:47:50
11 15 CODY Quinn Alexis (USA) 11:37:37 03:49:37
12 18 FARRES GUELL Gerard (ESP) 11:38:23 03:53:23
13 33 DE AZEVEDO Jean (BRA) 11:46:32 03:55:32
14 43 JAKES Ivan (SVK) 11:34:05 03:57:05
15 14 DUCLOS Alain (FRA) 11:45:02 03:59:02
16 28 KNUIMAN Henk (NLD) 11:56:02 04:02:32
17 37 VISSER Teus (NLD) 11:56:22 04:03:22
18 8 VILADOMS Jordi (ESP) 11:43:11 04:04:11
19 40 PROHENS Felipe (CHL) 12:04:26 04:09:56
20 24 STANOVNIK Miran (SVN) 12:04:40 04:10:10
21 50 SERRADORI Mathieu (FRA) 12:06:24 04:10:24
22 29 PELLICER Jose Manuel (ESP) 12:06:37 04:11:07
23 21 CZACHOR Jacek (POL) 12:05:00 04:11:30

Afbeelding

bron; http://www.fransverhoeven.com/
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

MISCHA VISSER DAKAR TRACKER .zondag, 09 januari 2011 09:10 Mischa Visser Nieuws - Laatste nieuws .Ik wilde jullie even op de hoogte brengen van een aantal wijzigingen in de Dakar Tracking pagina. Afgelopen week had ik al een paar opties toegevoegd en daar zijn er vandaag weer een aantal bijgekomen. (Nieuwe links onderaan deze pagina)



Filters
• Er wordt nu standaard een top 15 getoond met daarbij de geselecteerde auto of combinaties uit het geselecteerde land. Het is mogelijk om de top 50 op te vragen door bij de landcode een * in te vullen (en dit te bevestigen door op enter te drukken).
• Er kan op meerdere (maximaal 3) landcodes gefilterd worden door de landcodes kommagescheiden in te geven in het country veld. Het is ook mogelijk om meerdere voertuigen (maximaal 5) te volgen door de deelnemernummers kommagescheiden in te geven in het driver veld
• Door op een rijder te klikken wordt die rijder automatisch geselecteerd om te volgen.

Overzichten
• In het "live timing" overzicht worden de doorkomsttijden van alle waypoints doorgegeven. Vaak zijn de posities interessanter dan de tijden en daarom heb ik een overzicht "live positions" toegevoegd. Hier is een stuk duidelijker te zien hoe een rijder het doet ten opzichte van de concurrentie. Binnen beide overzichten wordt standaard gesorteerd op "stage positions". Het is ook mogelijk om live te volgen hoe het overall klassement eruit ziet door te sorteren op "overall positions".
• Omdat de iritrack tijden niet altijd even betrouwbaar zijn heb ik ook een "checkpoints" overzicht toegevoegd. Als iritrack het af laat weten, worden de doorkomsttijden hier vaak wel geregistreerd, dus in geval van twijfel kan het best even naar beide overzichten worden gekeken.
• De officiële dag- en tussenklassementen zijn onder het nieuwe item "standings" terug te vinden. Helaas kloppen de gegevens van de officiële Dakar site niet, dus het is lastig om deze overzichten kloppend te houden. Ik doe in elk geval mijn best. Als je op item "standings" hebt geklikt wordt standaard het tussenklassement getoond. Door "stage standings" te kiezen wordt het dagklassement (inclusief mogelijke penalties) weergegeven.
• Als laatste heb ik de pagina "summary" toegevoegd. Ik kwam vandaag op het idee om een totaaloverzicht te maken waarin de standen van alle etappes getoond worden op de manier zoals dit ook in het "live positions" overzicht gebeurt. In dit overzicht is goed te volgen hoe de deelnemers het ten opzichte van elkaar doen tijdens de hele Dakar rally.

Ik hoop dat jullie iets met de overzichten kunnen en dat ze opnieuw iets toevoegen aan jullie Dakar beleving. Geniet van de komende week en wie weet tot snel.
Met vriendelijke groet,
Mischa Visser
PS: Ik heb een aantal snelkoppelingen aangemaakt om rechtstreeks naar de diverse pagina's door te starten:

Motoren
http://dakar.visser.it/bikes-live/
http://dakar.visser.it/bikes-positions/
http://dakar.visser.it/bikes-stage/
http://dakar.visser.it/bikes-standings/
http://dakar.visser.it/bikes-summary/

Quads
http://dakar.visser.it/quads-live/
http://dakar.visser.it/quads-positions/
http://dakar.visser.it/quads-stage/
http://dakar.visser.it/quads-standings/
http://dakar.visser.it/quads-summary/

Auto's
http://dakar.visser.it/cars-live/
http://dakar.visser.it/cars-positions/
http://dakar.visser.it/cars-stage/
http://dakar.visser.it/cars-standings/
http://dakar.visser.it/cars-summary/

Trucks
http://dakar.visser.it/trucks-live/
http://dakar.visser.it/trucks-positions/
http://dakar.visser.it/trucks-stage/
http://dakar.visser.it/trucks-standings/
http://dakar.visser.it/trucks-summary/


http://dakar.visser.it

Afbeelding
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

ANTOFAGASTA AAN DE STILLE OCEAAN

Bericht door henk-v »

Hoi André,

Kom net binnenrijden en dacht.... ik bel even nu het nog kan voor de pers mosquitos komen aanzwermen... hahahah!

Wel, vandaag begon erg raar, nadat we de proef echt opkwamen ben ik beginnen aanvallen op Ullevalseter die voor me gestart was. Ik kreeg hem in min vizier en kon hem later passeren. Ik reed toen niet helemaal op 100% omdat ik Paolo wou laten naderen zodat we beiden zouden kunnen profiteren van elkaar. Het klikt steeds beter met de Portugees en mezelf en we hebben net de hele liaison samen gereden, terug naar het bivouac. Na 160 km kwam hij eindelijk bij me, hij was ergens over de kop gegaan en overnieuw moeten beginnen... hij valt wel wat veel ja, maar hij rijdt dan ook ontzettend hard soms.

Ik had ondertussen ook Viladoms bijna ingehaald, die had zijn rem kapot gereden op zo'n verborgen rots en moest snelheid milderen. Zelf had ik wel geluk toen ik mijn achterband helemaal had open gereten aan een scherp rotsblok dat ik te laat had opgemerkt. Met Paolo kwam ik dan aan de tankstop waar we wat oplapwerk probeerden te verrichten en samen reden we verder na de pauze.

Paolo reed zo'n beetje rechts voorop toen de wind plots draaide en we net in een fesh-fesh stuk kwamen. Ik plots vol in de stofwolk, visibillity plots zero , en ikzelf van hero ook naar zero.... ik knal recht op enkele stenen die ik normaal gewoon vrolijk ontwijk en daar lag ik. Niet hard gelukkig, maar door de cementwolk die de neerdalende fesh-fesh veroorzaakte zag ik enkele minuten heééelemaal niks meer. Mijn bril helemaal vol, het lijkt wel van dat kleverig cementstof dat je niet kan afkloppen en er helemaal moet afpoetsen. Ik zal straks mijn BO All Cleaner weer nodig hebben, gelukkig had de Beamer weinig of geen schade buiten de demper die een flinke deuk vertoont, straks even laten wisselen door Boy. Naderhand had ik nog minstens een kwartier nodig om terug in mijn normale ritme te komen en nu nog proef ik het smerige stof in mijn mond, neus, oren... zeg maar overal waar het niet prettig aanvoelt.

Het laatste stuk was dan weer zo technisch.... op een gegeven moment zag ik Paolo terug te voet achter zijn motor aangaan die naar beneden rolde en ik ben zelf ook ergens helemaal terug gemoeten, single tracks zoals je op enkel de Erdsberg X-treme Enduro tegen komt. Onwaarschijnlijk moeilijk, daar gaan er velen nog lopen vloeken vanavond en er zijn er zeker die dat werk niet gaan aankunnen, benieuwd wat ze daarmee gaan doen als het echt laat wordt.

Na dit technische deel hebben we nog even geprobeerd wat terrein goed te maken op de anderen en ik denk wel dat dit ook is gelukt met alweer een top tien plaats. Ik ben ervan overtuigd dat er mannen voor mij staan die nog blokken gaan te kort komen en dan tikken de officials er 40' bij . Dat is mijn beste kans om nog dichter te schuiven in het klassement. Boy doet er alles aan om onze machientjes helemaal tip-top te houden en Wolfgang loopt hier nog altijd met zijn grootste BMW smile op zijn gezicht. We kunnen niet anders dan tevreden zijn op dit ogenblik en het ziet er momenteel niet naar uit dat daar snel verandering in komt. Mechanisch loopt alles nog steeds prima en fysiek heb ik naast mijn bloeduitstorting ook geen hinder van pijntjes of kwaaltjes her en der.

Oei, nu moet ik gaan ophangen, daar komt de voltallige Nederlandse persmeute aanlopen, Natasj en Marcel voorop, met de blocnotes en de microfoon al in de aanslag .... we spreken morgen weer, daag !!!
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Maandag 10 Januari: Antofagasta - Copiapo

Bericht door henk-v »

Afbeelding

Road section, 268 km
Special, 611 km - DSS/CP1-CP2-CP3-CP4-CP5-CP6-CP7/ASS
Start verbindingsrit Frans V: 05.05 h. LT/ 09.05 h. CETStart DSS Frans V : 08.51 h. LT / 12.51 h. CET

De etappe van vandaag is samen te vatten in drie verschillende phases, de opeenvolgende moeilijkheden in deze etappe en de daarbij gepaard gaande problemen kunnen een domino-effect teweeg brengen bij de rijders die ergens een foutje maken, het kleinste foutje in navigatie kan grote gevolgen krijgen als men van vallei, via een andere vallei naar de volgende vallei manoeuvreert. Het is daarom ontzettend belangrijk vandaag om de subtiele navigatie commando's te volgen op het roadbook bij de start van deze special. De immense open landschappen zullen de keuzes niet gemakkelijker maken want landmarks zijn zeldzaam, tijd goedmaken zal risicovol en niet eenvoudig zijn langs de oude mijn hellingen in het midden van de special. Het laatste deel van de dag bestaat uit een lange duinenzone waar goed overzicht belangrijk is. Het is het best deze aan te vatten zolang er daglicht is, anders wordt het een lange nacht.

09.00 - Goedemorgen FV fans en andere Dakar liefhebbers - Start van de dag



Na de rustdag heeft ASO gewoonlijk wel een primeur, dit keer kwam deze een dag later .... Ook volgend jaar keren we in Le Dakar terug naar Zuid Amerika. De primeur zit in het feit dat het niet enkel Argentina en Chile zullen zijn maar ook Peru dat wordt toegevoegd aan de landen waardoor men de route plant. Start: Buenos Aires .... Finish: Lima



09.20 - We hebben vanmorgen al even het laatste interview online gezet , hier links van deze pagina, van Frans Verhoeven met Marcel Vermeij dat hij gisteren net na ons gesprek gaf. Voor de rest is het nog een hele zit vooraleer de jongens aan de special van vandaag beginnen. Ze zijn net vertrokken voor de verbinding van 268 km naar het DSS (Départ Selecteue Sélectif) waar de echte wedstrijddag pas zal beginnen. Het viel echt op gisteren bij de beelden hoe bijv. een Cyril Despres zijn zenuwen niet de baas blijft in de minuten voor de start wanneer hij nog aan zijn bril ging prutsen met trillende handen. De vorige dagen had hij ook al eens zo'n ervaring met zijn handschoenen die hij was vergeten. Niet echt stress bestendig, onze snelle man uit Andorra. Frans is gewoonlijk wel rustig voor de wedstrijd, hij warmt zich nog even op om goed voorbereid van start te gaan met dat ouder geworden lijf van hem. De anderen zijn steeds jongere snaken die dat oudje graag zouden willen passeren , maar dat is soms moeilijker dan gedacht.

12.05 - Vandaag krijgen we de tijd om eens normaal te lunchen..... hoewel, De namen die de Iritrack van Mischa al begint te spuien voorspellen niet veel goeds voor onze levensbelangrijke organen vandaag. Frans als 11e aan de start ipv als 8e ?? Gelukkig hebben ze het mij ASO dit keer voorlopig nog wel op de rails, of is het de voorbode van hun creatieve breinen ....

bron http://www.fransverhoeven.com/2009/
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

12.31 - Binnen enkele minuten start de special, we hadden Frans nog aan de lijn vanmorgen, zij het dan enkel met enkele SMS berichtjes, hij had er het volste vertrouwen in toen hij uit het bivouac vertrok voor een lange rit.

12.40 - 6 motards zijn er ondertussen op weg gestuurd voor een special van maar liefst 508 km op de weidse terreinen in de Atacama van Chili. Het wordt vandaag bijltjesdag , hou het maar in de gaten..... Hopelijk blijft Frans alles heel houden en zien we een mooie finish voor de man van Poppel.

13.12 - Despres rekent op zijn laatste motorblok dat het niet zal stuk gaan en gaat voor de aanval. Hi jis de snelste aan CP 1 voorlopig voor Coma en Lopez.

13.18 - Conçalves is weer als een duivel uit een doosje vertrokken en zet na 8 rijders de beste tijd neer van 27'16" .... 52" sneller dan Despres. Faria wordt er als 8e genoteerd op al meer dan 03'55" van Paolo C. We verwachten zo dadelijk Frans Verhoeven ook aan het eerste way point. Zou hij Faria aanvallen vandaag ?

13.30 - De aanval op Faria is wel ingezet, maar dan met veel voorbehoud. Frans passeert WP1 met een achterstand van 03'11" op Conçalves, maar met een voorsprong van 44" op Faria, zijn eerste concurrent. We houden ook nog even Svtitko in de gaten maar merken op dat deze al een volle minuut op Frans heeft goed gemaakt. Hij kwam door in zesde positie.

13.35 - Despres is al voorbij WP2 voor Lopez maar snelle jongen Conçalves moet nog komen. We maken ons wel een beetje zorgen over het feit dat Conçalves voor Frans gaat uitrijden. Bij een eventueel mechanisch defect kan hij van geen nut zijn als hij kilometers voor Frans uit gaat rijden.

14.00 - Slecht nieuws voor Frans en BMW .... We zijden al dat Conçalves dikwijls te snel wil rijden en de inkt is nog maar net droog of hij heeft een smakker gemaakt en heeft zijn sleutelbeen waarschijnlijk gebroken. Op deze manier kan hij helemaal van geen nut meer zijn voor Frans die waarschijnlijk bij de Portugees heeft halt gehouden, gezien zijn achterstand. Hij wordt voorlopig niet genoteerd bij de top 13.

14.02 - Ondanks het feit dat Conçalves CP1 heeft bereikt met een gebroken sleutelbeen hebben we nog geen nieuws van Frans.

14.17 - Frans Verhoeven belt net vanuit de proef dat net zijn motor is vast gelopen. Na de oversteek van een weg was het plots over !!

WORDT DIT EEN ZWARTE MAANDAG VOOR BMW

14.25 - Frans laat ons weten dat hij wacht op de assistentie die hopelijk nog iets kunnen regelen, op deze manier wil hij niet uit de wedstrijd worden gekegeld. Wellicht kan hij nog iets met de motor die net 1 km verder staat van Paolo Conçalves die ook heeft moeten opgeven na een val.

14.35 - We vermoeden dat Bianchi Prata, de laatste BMW rijder die op de 38e plaats was vertrokken ondertussen bij Frans is geraakt. "Elk nadeel heb z'n voordeel" zei ooit een bekende Nederlander en het voordeel van dit nadeel is dat Frans volgens eigen zeggen vlakbij een weg staat. Net bij het oversteken van die weg liet zijn blok het afweten. Nu kan hopelijk de assistentie via deze weg nog hulp gaan bieden. Dat zal wel straftijd kosten en veel manuren maar dan is er tenminste nog de hoop dat ie morgen aan de start kan verschijnen.

14.56 - Zonet hadden we weer contact met een gelaten Frans Verhoeven vanaf CP1. Hij is tot daar geraakt en zag net nog net hoe Paolo Conçalves met de heli werd afgevoerd. Hij begint nu aan het wisselen van het blok..... blokje van +/- 40 kg ... moet kunnen binnen twee uur !! Dan zou hij nog een uurtje of twee werk hebben om de klus te klaren.

15.05 - De wedstrijd gaat ondertussen verder zonder onze BMW man, die is ondertussen druk om zijn Beamertje terug aan de gang te krijgen. Coma gaat van zijn kant aan de leiding aan WP5 waar de volgende tankstop is. Hij heeft 2'12" voorsprong op Despres en al 04'22" op Lopez Contardo. De Aprilia piloot blijft nipt voor de eerste Yamaha uit het klassement, Helder Rodrigues. Svitko en Fria zijn de enigen die verder al zijn gepasseerd.

15.28 - Of er ooit überhaupt stalorders waren of zijn geweest bij BMW weten we niet zeker, maar Bianchi Prata lijkt gewoon verder te stomen zonder om te kijken. Hij is niet gestopt om Frans bij te staan of te helpen blijkbaar.

15.50 - Vragen via SMS worden niet meer beantwoord ..... Frans is te druk bezig of heeft beide handen nodig om het blok terug op de juiste plaats te hangen. We hebben de hele klus hier al zeker driemaal gevisualiseerd en beginnen nu zo ongeveer virtueel met het vastdraaien van het tweede blok ..... in de allerbeste omstandigheden natuurlijk, bij een koffietje in de zetel.....Frans zit daar in het midden van de woestijn te sleutelen in het stof .... ga maar na wat dat moet zijn ...

15.58 - Coma en Despres lossen elkaar niet. Coma is in het prille begin van deze etappe naar Despres toe gereden en blijft nu netjes in zijn buurt rijden. Op die manier bouwt hij zijn voorsprong uit met ongeveer 2 minuten en kan hij zijn zwaarste concurrent close in de gaten houden. Ze rijden nu op WP slechte enkele seconden uit elkaar..... Vanuit workshop CP1 nog geen nieuws..... Coma en Despres zijn ook nog maar net half wedstrijd, er kan dus nog veel gebeuren..... Hopelijk krijgt Frans zijn Beamer snel terug aan de praat.

16.14 - Het is nog wat vroeg maar we beginnen al aardig zenuwachtig te worden .... we beginnen te vermoeden dat Frans in de laatste fase zit van zijn blokwissel pitstop en hopen op een snel bericht vanuit CP1.

16.50 - Frans zal moeten voort maken wil hij nog voor donker thuiskomen.... Na 50km stond hij al stil, dat maakt dat hij na een eventuele reparatie nog een slordige 450km voor de boeg heeft. Het is in Chili nu nog net geen13.00h, dan moet hij hard rijden om voor donker binnen te komen.... gesteld dat hij nou de Beamer aan de praat heeft, en zover is hij nog niet.

17.12 - Het blijft lang akelig stil aan de andere kant van de lijn, i dit een goed of een slecht teken.... we begrijpen natuurlijk volkomen dat Frans niet even zijn blokje in het zand gaat leggen als hij zijn telefoon hoort, maar we zouden wel graag op de hoogte blijven van de gang van zaken.... Zouden Boy of Berrt meer weten?? Even proberen !!

17.25 - Coma - Despres - Rodrigues, dat is de tussenstand op WP8, maar Lopez Contardo is al de hele dag onder de radar aan het rijden zoals Liefhebber al de hele Dakar doet. We vermoeden dan ook dat hij hier ergens moet tussen hangen.

17.44 - We vermoeden stilaan dat het toch niet zo van een leien dakje loopt om ff een blokje te vervangen in volle woestijn ..... Toch moeten ook wij zo nu en dan de inwendige mens versterken.... wat voor bikkels we ook zijn .... tot straks .

18.23 - We komen net van tafel en zien dat Frans toch terug op pad is met zijn andere krachtbron. Hij passeerde een tijdje geleden WP2 met een achterstand van 4h 21'21" , niet zomaar iets dat je nog snel kan overbruggen maar we zijn al lang blij dat hij nog in de wedstrijd zit. Afwachten nu hoe de officials hierover denken. .... Zouden ze dit blok gewoon aanvinken als blok nr # 3 voor # 16 : Frans Verhoeven.

18.41 - We zitten net als vorig jaar weer naar ons scherm te turen naar iemand die ver achter alles en iedereen aan zijn etappe probeert af te werken. Ook toen was het na een blokwissel on the fly dat we tot laat in de avond moesten wachten op Frans Verhoeven die er steeds weer in slaagt om heroïsche bravourestukjes op te voeren in de Dakar. Er blijft echter nog een flinke hap te gaan vandaag, na WP4 blijven er nog zo'n 350 km te gaan, moeilijk precies te zijn met die ASO Maps dit jaar.

18.55 - Coma wint deze etappe voor Despres en Lopez, voor Frans wordt het nog wat bikkelen vooraleer hij aan slapen kan denken, dit gaat af van de rusttijd van morgen maar daar zal hij wel vrede mee kunnen nemen.... Zelf passeerde hij zonet WP4 ... nog een stuk of 8 WP's te gaan. Gaat ie toch wel zijn Xenonlampje op zijn Beemer kunnen gebruiken denk ik.

19.16 - Frans is op dit ogenblik op weg naar de volgende verplichte tankstop, Daar heeft hij 15' de tijd om te checken hoe de motor het doet. Berrt Duursma geeft ondertussen snel door dat hij mag rekenen op een minimale tijdstraf van 6 uur voor ongeoorloofde assistentie in de proef.

19.45 - De schattingen over het uur van aankomst lopen uiteen van 22.30 H tot ver na twaalven, we zullen al blij zijn als hij even over de klok van middernacht Nederlandse tijd het bivouac kan binnen rijden. Dan blijft er in ieder geval nog wat rusttijd over en kan Boy nog wat sleutelen om onderhoud aan de Beemer G450RR verrichten.

19.55 - Het crisis-centrum in Weelde (BE) is zoals altijd weer sneller op de hoogte van de ontwikkelingen in de wedstrijd dan de mensen in de wedstrijd of het bivouac. Dit heeft heel dikwijls te maken met de telefoonlijnen die al dan niet werken. Gewoonlijk is het netwerk dat door veel Belgische GSM operatoren wordt gebruikt heel erg geschikt om een min of meer gewaarborgde verbinding te verzekeren. Frans en ikzelf gebruiken United Telecom, en zo konden we daarstraks elkaar spreken alsof hij in Poppel thuis aan tafel zat ,terwijl hij op 1 km afstand van CP1 stond te wikken en wegen wat het verstandigst was om te gaan doen, op 15.000 km afstand....

20.31 - De tussentijd tussen WP4 en WP5 begint echt wel te lang te duren nu, zou er toch alweer iets zijn mis gelopen of is Frans nu in het wagen verkeer terecht gekomen ??

Afbeelding
Plaats reactie