Frans Verhoeven met BMW in Dakar 2011!!!!!

Moderators: henk-v, Jo VdB, Zot, Rudy, Mars

henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Frans Verhoeven met BMW in Dakar 2011!!!!!

Bericht door henk-v »

Wij zijn al enige tijd met Frans Verhoeven in gesprek betreffende onze gezamenlijke passie, nl. het rally rijden met een BMW motorfiets.

Afbeelding

Samen met Frans en een groepje ondernemers hebben wij plannen gemaakt om Frans te kunnen laten deelnemen aan Dakar 2010 op een BMW G 450 X.

BDM heeft inmiddels een sponsorpakket samengesteld mbt motorfietsen, onderdelen en zendtijd op RTL. Echter Dakar deelname is kostbaar en Frans is daarom nog opzoek naar geinteresseerde bedrijven die via deelname van Frans aan Dakar 2010 hun bedrijf willen promoten.

Wanneer u meer van wilt weten van de sponsor mogelijkheden, kunt u contact opnemen met Henk Vercoelen, zelf meervoudig Dakar deelnemer.

Henk behartigt alle sponsorzaken voor Frans, zijn telefoonnummer kunt u bij bert duursma opvragen

(op de foto Frans Verhoeven aan het stunten op de BDM G450X)

http://www.duursma-bmw.nl/
Laatst gewijzigd door henk-v op zo dec 26, 2010 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Frans "supermakkelijk" door de keuring

Bericht door henk-v »

Buenos Aires: Frans gleed "supermakkelijk" door de keuring in het parc "RURAL" in Buenos Aires. De laatste uren hebben "de drie musketiers" aardig

wat moeten sleutelen om tijdig klaar te zijn maar onder het motto "Eén voor allen .... Allen voor Eén" hebben ze de klus geklaard. De nieuwe prototype kunststoftank zit erop tot grote voldoening van rijder Frans Verhoeven die we gisterenavond net voor de keuring aan de lijn hadden. "De Beemer is echt HEEEEELEMAAL klaar nu, gewoon perfect. Ik ben zo blij dat we het tankproject hebben doorgezet met dank daarbij aan de sponsoren van dit speciale project BDM en G&A Motors.

Waar er voordien nog wat twijfels waren over de hoeveelheid brandstof die we konden meenemen en de kwetsbaarheid van de extra tanks is deze twijfel nu helemaal weg. De jongens van Behego, Startwin en Kumagaya hebben zichzelf overtroffen. Hier staat nu een product waar we nog veel plezier aan kunnen gaan beleven. Samen met Bert Duursma heb ik dit project doorgeduwd hoewel het budget hiermee op losse schroeven kwam te staan maar het resultaat is er dan ook naar! " Omstreeks 16.00 stonden ze klaar om te worden gekeurd, wel een beetje zenuwachtig natuurlijk maar alles verliep zo vlot dat ze binnen de kortste keren weer buiten in het zonnetje stonden. Na de keuring was de opluchting groot, de belofte om wat fotomateriaal aan het thuisfront te sturen was snel vergeten zodat de webmaster tot diep in de nacht vruchteloos wachtte op fotomateriaal dat er niet kwam omdat "De Drie Musketiers" hun eerste en laatste pre Dakar feestje aan het bouwen waren.
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

Misschien ben ik te stress gevoelig maar op dit ogenblik zou ik graag de eerste tijden op het eerste referentiepunt zien opdagen. Met alle tijdsverschillen lijkt het weer een flinke rekensom te worden. Als ik zo de foto's zie van mensen die slechts enkele meters hebben gereden vooraleer hun bolide in rook opgaat of deelnemers die zelfs voor de start is gegeven al te voet staan ..... jawadde !! Voor mij mag het beginnen !!

Terwijl ik even opkijk naar mijn Iritrack scherm floept de starttijd van 007h50'00 van Marc Coma plots naar 009h30'00 ....... Nog wat geduld oefenen dus! ASO als vanouds met de Franse slag ...Routewijziging
Ten gevolge van lokale overstromingen, zullen diverse doorwaadbare plaatsen over rivieren niet haalbaar zijn. Als gevolg hiervan, waren de organisatoren om veiligheidsredenen, gedwongen de start te verplaatsen naar het 52 km merk op de route. Bijgevolg zal de eerste special tussen Colon en Cordoba voor de motoren slechts 168 km lang zijn en 199 km voor auto's en vrachtwagens ... Dit betekent dat de starttijden voor elke categorie zijn uitgesteld met 30 minuten. De eerste special zal daarom starten om 9.30 uur lokale tijd (12,30 GMT), met de winnaar van de motoren categorie van 2009, de Spanjaard Marc Coma (KTM).Het lijkt er al sterk op dat het startnr 8 van Frans niet wordt opgepikt door de Iritrack, hopelijk krijgen we dadelijk wel wel wat info doorgeseind over zijn positie.De Canadees Hatton met het nr 74 heeft al 150 km meer op zijn teller dan de rest, zelfs voor het vertrek van de special ! Hatton was zijn stempelkaart vergeten in het bivouac en moest een U-turn maken om deze nog ff te gaan ophalen.PROBLEMEN VOOR FRANS NA 200 KM, we komen er dadelijk op terug.

14.10 - Henk meldt me net dat Frans hem belde dat de motor niet lekker liep na ongeveer 200 km, Hij is dan gestopt en heeft van alles geprobeerd om het euvel op te lossen.... bougie vervangen, CDI kastje vervangen .... uiteindelijk lijkt het probleem nu in het gasklephuis te zitten. Frans zou nu weer moeten rijden als alles goed is. We hopen dat alles alsnog goed komt in deze eerste etappe.

14.30 - Als we Frans op dit moment niet kunnen tracken op Iritrack kunnen we alleen maar hopen dat dat te wijten is aan de stekkers die hij heeft uitgetrokken in de hoop het mankement te kunnen opsporen. Op dit ogenblik is er geen enkele manier om erachter te komen of Frans rijdt of niet. Henk heeft niet de mogelijkheid om de positie van Frans op te sporen en wij zien ook enkel de Iritrack gegevens.

14.46 - HéHé.... eindelijk is Frans op de lijsten verschenen, zij het met een pak vertraging! Hij heeft al een achterstand van 38 minuten opgelopen, los van de tijdstraf die hem nog boven het hoofd hangt door het niet tijdig aan de start verschijnen ? We zullen het reglement er eens op moeten napluizen om te zien wat voor gevolgen dit gaat hebben.

14.58 - Dakar.com meldt nu ook dat Frans problemen heeft gekend. Ze melden dat onze nr 8 is moeten halthouden om een reparatie uit te voeren maar dat hij daarbij toch al een 40 tal minuten (38 om precies te zijn) heeft verloren. Hij doet er nu alles aan om een deel van de verloren tijd in te lopen is zonet het 25 km punt gepasseerd. 15.06 - Terwijl we hier proberen de whereabouts van Frans te achterhalen zijn de leiders al bijna aan het eind van de eerste special. Coma leidt de race voor Despres met 35" en Casteu die op 1'14" volgt. Henk Knuiman heeft al een klein gaatje moeten laten en ligt op een 13e plaats met een achterstand van 04'54". Op het 100 Km punt lag Frans op een 116e positie, niet echt een lekker gevoel dus met een achterstand van 09'32". Hopelijk komt er geen extra tijdstraf bij zodat het achteraf gezien allemaal nog zou kunnen meevallen.

15.12 - Despres knabbelt aan de achterstand op Coma maar ook Casteu presteert naar behoren op zijn Sherco en volgde op km 195 nog goed op een derde plaats. Ook hij doet meer dan de schade beperken en komt terug tot op 26 seconden van Coma.

15.30 - Irittrack werkt weer met een verversingstijd van een dikke tien minuten lijkt het wel, Frans is nog niet gesignaleerd aan CP 1. De zenuwen slaan weer toe !! Voorlopig echter nog geen alarmsignaal van Henk uit de assistentiewagen zodat we erop vertrouwen dat de Beemer nog loopt. Ondertussen lijkt het dat Casteu deze eerste etappe op zijn naam schrijft voor Despres en Coma, sterke prestatie van Casteu .... hoewel de uitslag nog niet vaststaat. Er komen nog enkele sterke concurrenten achter hem.

15.33 - De achterstand waartegen Frans op dit moment tegenaan kijkt is 17'14". We hadden het liever anders gezien maar okay..... daar zullen we mee moeten leven. Er blijven nog een 60 tal kilometer te gaan waarbij hij enkel het roadbook in de gaten moet houden en voor de rest volgas kan gaan. Navigeren hoeft hij niet echt te doen, daarvoor zijn er hem al genoeg rijders vooraf gegaan. Met een beetje geluk blijft de achterstand rond de 15 minuten zodat we toch nog hoopvol mogen zijn voor de rest van de Dakar.

15.40 - Boy en Henk vragen net via de telefoon vanuit het Argentijnse binnenland of Frans nog bolt, de twee volgers in de Ford assistentietruck moeten afgaan op de informatie die vanuit het thuisfront komt om te weten hoe de etappe zich ontwikkelt. Gelukkig kwam Frans net op dat moment voorbij CP 1 geraasd en kunnen we beiden gerust stellen.

15.50 - Voor Frans is de kaap van de 157 km nu ook gerond, hij verliest wel iets aan terrein, mede omdat er waarschijnlijk druk verkeer is en de rijders beter en beter worden naargelang Frans naar voor toe rijdt. Henk Knuiman ziet snellere rijders voorbij gaan in het dagklassement en ligt op dit moment op een 13e plaats.

16.00 - Stilaan wordt het dramatisch voor het verdere verloop van deze Dakar voor Frans. Volgens Gert van www.deijnedakar.nl zou er voor elke minuut dat er te laat wordt geklokt één extra minuut straftijd wordt aangerekend. Dat wordt een klus om dit nog recht te zetten. De strategie zal misschien wel moeten worden aangepast als vanavond de wonden worden gelikt ...en de minuten achterstand worden geteld.16.15 - Het is akelig lang wachten en de seconden worden minuten ..... De achterstand loop verder op.....

16.23 - Frans passeert CP 2 maar kijkt tegen een steeds grotere achterstand op..... 28'13". Nog zo'n 25 kilometer te gaan voor het eind van deze special. Benieuwd naar de reactie vanavond....

16.40 - Zoals Gert opmerkte zou de straftijd volgens het reglement 22P1.9 wel kunnen oplopen tot 1 uur en 16 minuten .... daarbij komen nog de minuten achterstand waarmee hij nu sowieso zal binnenlopen.
16.50 - Zonet heeft Frans zijn special afgewerkt met 34'18" achterstand. Hoewel dit geen vrolijke dag is zijn we toch opgelucht dat deze special achter de rug is. De balans zullen we later vanavond wel opmaken ....

17.10 - We hebben het reglement er eens op nagelezen en raken niet echt wijs uit het wirwar van regeltjes. We geven U het uittreksel over de "timing" integraal mee zodat de verschillende meningen later op de avond misschien tot een vergelijk kunnen komen. Niet dat ASO of de FIM rekening gaan houden met onze mening maar zo kunnen we de hoop nog levendig houden dat Frans nog kans maakt om minstens enkele goede dagklasseringen bij elkaar te rijden.
Hier kan U zelf de reglementen nakijken met betrekking tot de timing : reglement_moto_timing.pdf 208.78 Kb 02/01/2010, 17:21 19.25 - Nog steeds geen officiele uitleg over de problemen van Frans, volgens Marcel Vermeij van Rallymaniacs zou het te wijten zijn aan de benzine, misschien aan het octaangehalte. We hopen U later meer te kunnen vertellen ........

http://www.fransverhoeven.com/2009/
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

zaterdagavond 23.40 - Eindelijk hebben we contact kunnen leggen met het bivouac in Cordoba.

Een zenuwachtige Henk Vercoelen verstaan we slecht door de lawaaierige achtergrond maar na enkele ogenblikken gaat het beter. Door de tijdsdruk is er niet voldoende getest met de nieuwe tank, zeker niet in Argentijnse omstandigheden...... (lees maar met Argentijnse benzine). Of er misschien andere oplosmiddelen gebruikt of niet gebruikt worden dan in Europese raffinaderijen weet ik vooralsnog niet maar na een tijdje liep de motor van Frans niet meer naar behoren, eerst werd gedacht aan het gasklephuis maar pas in het bivouac is de ware reden aan het licht gekomen. De sponsjes die het klotsen van de benzine in de tank moeten tegengaan en voor die reden in de tank zitten zijn gaan oplossen door de benzine. Dit werd op een gegeven moment zo erg dat Frans zich na de proef ( die hij gelukkig nog net kon afwerken) op sleeptouw heeft laten nemen door Redbull Romaniacs Organisator Martin Freinademetz die de ondankbare taak op zich kreeg om Frans naar het eind van de proef te slepen. Enkele honderden meters voor het bivouac heeft hij dan zijn BMW'tje gewoon gestart en is stationair langs de controlepost gereden.
Op een gegeven moment was het een dubbeltje op zijn kant zegt Frans nog; " Ik heb mijn motor tweemaal op een helling moeten duwen omdat hij enkel nog stationair liep, ik dacht dat het einde verhaal was maar heb toch door gezet omdat dit gewoon niet kan. De motor is gewoon goed, ik had in normale omstandigheden met Casteu moeten wedijveren om de overwinning vandaag en daar baal ik verschrikkelijk van, ik heb er eigenlijk geen woorden voor. Het enige dat we ons kunnen verwijten is dat we ons niet voldoende hebben geïnformeerd over de brandstof specificaties in Zuid Amerika. Dat is voorlopig het enige dat ik erop kan zeggen. Wat de strafmaat betreft van het late vertrek bij de proef, daar heb ik nog niks van gehoord maar als ze me die minuten ook nog eens dubbel aansmeren kan ik een goede klassering wel meteen vergeten.
De drie musketiers, Frans, Henk en Boy waren op het moment van ons contact volop bezig met alles grondig schoon te maken: de tank, de injectiepomp en alle andere onderdelen of leidingen die met de brandstof in aanraking zijn geweest om er morgen gewoon weer keihard tegenaan te gaan. Wat Frans nog het ergste vond was de gemiste kans. Hij had een erg snelle etappe verwacht maar dat was alleen in het begin maar zo geweest. Later was het traject veel meer technisch geworden waar hij zich had kunnen laten gelden en misschien wel een eerste succesje had kunnen boeken.
De laatste info die we kregen vanuit het ASO klassement is zo dat Frans op een 101e plaats wordt geklasseerd met een achterstand van 34'18", als dit zo blijft gaan we op beide knietjes een rozenhoedje bidden zoals ze in België erg vroom plegen te doen en achten ons gelukkig. Straks volgt er alweer een nieuwe start van een echte Dakar etappe en Frans is er nog steeds bij !!

Afbeelding
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

10.00 - Casteu en consoorten zijn ondertussen bezig aan hun eerste liaison (verbindingsstuk) van 56 km die hen naar de DSS (départ stage spéciale) brengt. Op de info kaartjes boven kan U zelf zien wat voor traject de piloten vandaag tegemoet gaan. De spéciale zelf is 355 km lang en is voor de tweede dag op rij ontdubbeld van de wagens en trucks om ongevallen te vermijden. Deze rijden dus een andere route die een 60 tal kilometer langer is. Na de special volgt er nog een lange verbinding van 276 km naar het bivouac. We merken ook dat de special ons vandaag al naar hogere oorden brengt, zo tegen het 50 km punt rijden de deelnemers al op 2.000m hoogte wat al voor verrassingen zou kunnen gaan zorgen hoewel er later nog andere pieken zullen komen. Men weze alvast gewaarschuwd.....
Afbeelding
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

11.30 - Terwijl de eerste motoren zich op het dagtraject hebben begeven is het voor Frans Verhoeven nog wel even wachten. Hij kan pas aan zijn dagtaak beginnen om 08.15:30 plaatselijke tijd. Tel daar 4 uur bij en we komen op 12.15 H vooraleer Frans vertrekken kan. De piloten van 1 tot 10 starten met tussenpozes van 2 minuten, dit wordt gehalveerd vanaf piloot 10 en vanaf piloot 21 wordt dit gereduceerd tot slechts 30 seconden. Dit houdt in dat Frans moet gaan laveren tussen tragere piloten. Dan kan het twee kanten op, als het zicht goed is kan hij wel volop gassen maar als de wegen stoffig zijn zoals gisteren door Carlos Sainz werd aangegeven wordt het een lastig en gevaarlijk karwei om vlotjes door het veld heen te snijden. Afwachten en duimen is voorlopig de boodschap.

12.15 - Coma gaat na het eerste stuk van de special aan de leiding, de verschillen zijn nog miniem, Casteu volgt met zijn zwarte Sherco op 4 luttele seconden en een verrassende Luca komt hier door met 8" achterstand. Despres lijkt zijn dagje niet te hebben en zakt enkele plaatsjes weg in de voorlopige stand. Alles is echter nog zeer voorbarig na 50 km goedlopende pistes. Frans staat nog nagelbijtend te wachten op zijn start die nu alle ogenblikken kan gaan gebeuren ........

12.20 - De achterstand die Despres nu al heeft opgelopen hoeft nog geen zorgen te baren maar het wijst er toch op dat alles mogelijk is in deze Dakar. Anderhalve minuut is nog geen drama maar er zijn al Dakars betwist op minuten aan de eindmeet. Ook Henkie Knuiman probeert zich te handhaven in het topgeweld maar we weten allen dat Henk een beetje tijd nodig heeft om een tempo op te pikken, straks zal hij wel sneller gaan rijden. Net voor Frans is ook de Sherco van de Fransman Joannin van start gegaan. Hier zal Frans al snel aan kunnen zien hoe het gesteld is met de conditie van zijn Beemer. "Hij loopt als een trein, ik kan met gemak de dikke 690 KTM bijhouden als het motortje genoeg benzine krijgt" zegt hij in het interview met Marcel Vermeij van rallymaniacs ( klik hier voor het interview en Frans dagboek ). Op dit ogenblik verschijnt het nr 8 in de startlijst. Hij is vertrokken met een verschil van 1H 15' 30" na Casteu. We zijn benieuwd hoe groot het verschil straks zal zijn.

12.30 - Familiale plichtplegingen zullen mij later vanmiddag van de PC weghouden, ik hoop later op de dag nog terug te komen met vers nieuws over de etappe. Momenteel kan ik echter nog geen afscheid nemen van mijn info schermen en blijf voorlopig de ontwikkelingen nog op de voet volgen ....

12.40 - Zware onweersdreiging en later buien op het ogenblik van het vertrek. Aan het begin van de special is het hopelijk wat beter. Ondertussen heeft Luca Manca de leiding overgenomen, hij leidt na 90 km met minieme voorsprong op Casteu die alles uit de kast haalt om dit jaar zijn slag thuis te halen. Coma volgt op bijna een halve minuut van Luca en Jonah Street steekt ook weer zijn neus aan het venster op een 5e voorlopige plaats.

13.10 - Een opgeluchte Henk Vercoelen meldt net telefonisch dat de BMW opnieuw helemaal tiptop loopt na het débacle van gisteren, ze hebben tot laat in de avond alle sponsjes uit de tank verwijderd en daarna met 30 l benzine de tank schoon gespoeld. Nog steeds is het en raadsel wat de oorzaak heeft kunnen zijn maar het team heeft er nu alle hoop op dat hat vanaf nu enkel beter kan worden. Het regent echter zwaar en onweer is ook dichtbij, groot verschil met gisteren wanneer Henk zich nog met crème moest insmeren tegen zonnebrand.

13.15 - Eerst Coma, dan Luca .... nu is het weer Casteu die de beste papieren kan voorleggen na de 90 km marker. Hij is 18" sneller dan Coma en vergroot de voorsprong op Despres tot 02'07", Luca valt voorlopig terug naar plaats 5. Van Frans vooralsnog geen spoor. We verwachten hem toch wel door de achterste gelederen naar voor te zien rijden in de loop van deze special. Het is ijdele hoop om vandaag al en knalprestatie te verwachten, gezien de zware weersomstandigheden maar we hebben hoop op een goede prestatie vandaag.
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

13.25 - Nadat de eerste 109 rijders het eerste checkpoint zijn gepasseerd beginnen zich weer onweerswolken te verzamelen boven team Frans Verhoeven. Frans heeft nog niet van zich laten horen wat stilaan verontrustend wordt. Hij moet toch geacht worden om in het achterveld een aantal tragere rijders te passeren. We vrezen alweer het ergste ...

ASO bericht 8 - Tough times for Verhoeven! ...
Dutch rider Frans Verhoeven (BMW) is stopped at km 8 of the day's special stage and is waiting for his assistance... even if he does not have much hope of getting back into the race.

13.30 - Volgens ASO berichtgeving staat Frans stil na 8 km in de special en heeft hij zelf weinig hoop om terug in de race te raken. Hij wacht op assistentie.

13.35 - Verschillende bronnen maken melding van het feit dat de explosafe sponsjes niet de oorzaak kunnen zijn geweest van het falen van de BMW gisteren. Deze zijn uit aluminium en zijn bestand tegen benzines. Het zou veeleer in het brandstofsysteem zelf zitten wat een veel groter obstakel zou kunnen zijn, gezien het feit dat Frans op dit ogenblik stil staat op de proef. Zuid Amerikaanse benzine heeft een heel andere samenstelling (meer ethanol) die wel eens nefast zou kunnen zijn voor injectie systemen zoals deze van de BMW ??? Hoop doet leven maar er is hoe langer hoe minder hoop !!
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

opmerking : De vulling in de tank van Frans is geen aluminium, maar een kunststof spons achtig materiaal. In Europese benzine soorten heeft dit materiaal zich al vele jaren bewezen. Blijkbaar bevat de Argentijnse benzine veel alcohol en kan dit materiaal daar niet tegen.
De veronderstelling dat een BMW injectie systeem daar niet tegen zou kunnen is onjuist. Ook in Argentine rijden zeer veel BMW motorfietsen rond zonder problemen.

13.55 - Een kort telefoontje van Henk Vercoelen bevestigde het vermoeden dat al in de lucht hing. Ze zijn nu op weg naar Frans maar blijkbaar heeft Frans de handdoek in de ring gegooid en is de motor stuk gegaan na 8 km op de proef. Henk heeft nog een sprankeltje hoop maar we vrezen dat deze Dakar afgelopen is voor het team Frans Verhoeven.
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

19.45 - Plichtplegingen in familieverband achter de rug ..... Frans belt net dat er 12 Argentijnse mechanics bezig zijn om de Beemer block te vervangen en zodoende toch nog de proef minstens te beëindigen. Zonet hebben ze met een los zaagblad het blok kunnen loszagen zodat ze kunnen proberen het nieuwe block te steken en de proef alsnog af te werken.

19.50 - Het komt hard aan als je tijdstraffen krijgt voor snelheidsovertredingen, dat hebben we vorig jaar kunnen ervaren met Frans. Dit jaar zijn op dag twee Coma en Henkie Knuiman de dupe van dit reglement, Coma krijgt 22' aan zijn been, Henk zelfs 28'. dat zet hem nu op 50'50" achterstand op een 35e plaats. Frans probeert nog steeds zijn BMW aan de gang te krijgen....

20.00 - Toen Frans ons enkele uren geleden meldde dat het 'over and out' was hadden we niet veel hoop meer. De Argentijnse fans en zijn eigen team in de personen van Boy Olieslagers en Henk Vercoelen hebben hem echter weten te overhalen om alsnog te proberen het motorblok te wisselen om de proef af te werken. Momenteel lijkt het of ze daarin gaan slagen. Het klassement is al meer dan om zeep maar enkele bloemtuilen moeten nog in het bereik van onze sympatieke Brabander liggen. Binnen enkele minuten hopen we hierover uitsluitsel te kunnen geven...

20. 30 - Ondertussenis het wel duidelijk dat het probleem bij Frans dit keer niet de benzinetoevoer is zoals gisteren maar de versnellingsbak. Dit meldde Frans ons toen we geen toegang hadden tot het internet en dus ook niet in de mogelijkheid daar informatie over te geven. Frans was toen dit probleem zich voordeed nog maar een 8-tal km op de proef en informeerde een ASO info team over zijn probleem. Hij dacht dat hij hierme ook zijn opgave officieel maakte maar dat was buiten Henk gerekend die vliegensvlug via de GPS coördinaten de lokatie van Frans naderde om hem ter hulp te snellen. Vanaf dat moment zijn ze met man en macht bezig geweest om de motor terug in de race te krijgen en het is tot op heden niet duidelijk hoever ze daarmee staan. In principe moet het mogelijk zijn om een blok te wisselen in de proef en een dag later terug aan de start te staan.

20.40 - We wachten vruchteloos op verdere informatie vanuit het Argentijnse binnenland zowel Frans als Henk nemen geen telefoons op, is dit goed of slecht nieuws ??

20.45 - Frans vanuit Argentinië .... "Wat ik hier meemaak is gewoon ongelooflijk, ze hebben zelfs een lam geslacht voor ons terwijl de rest van het dorp aan de motor sleutelde . Wat we hier meemaken is een verhaal op zich, niemand die dit geloofd !! Het blok is vervangen. Op dit ogenblik is Boy nog even een proefrit aan het maken. Ik ben me nu aan het omkleden en kan zonder ongelukken binnen 5 minuten terug vertrekken. Met de kilometeres die ik nog voor de boeg heb hoop ik rond of iets na middernacht het bivouac te bereiken, ongelooflijk!" Hopelijk kan hij dan morgen opnieuw aan de start verschijnen voor een nieuwe etappe.

20.55 - Een emotionele Frans Verhoeven meldde vorig bericht snel via de telefoon, hij kwam bijna niet uit zijn woorden en vertelde me nog dat de laatste uren een verhaal zullen gaan worden die nog lang mee zullen gaan. " Wat wij hier heb meegemaakt is gewoon niet te beschrijven, dat moet je hebben meegemaakt om te geloven. Ik vertel het later allemaal nog wel ......"
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

23.45 - Het blok lijkt nu wel helemaal ingelopen en presteert zoals we het gewoon zijn van zijn andere ervaringen met BMW. Op geen enkel moment heeft een motortje hem ooit in de steek gelaten gedurende heel het jaar dat er is getest. Nog even en de proef is achter de rug ....... hout vasthouden nu, maar dan volgen er nog eens een dikke 275 km verbinding naar het bivouac toe.

23.50 - CP is bereikt, tijd : 08:25:30 ....volgend doel ??? Het wordt met de snelheid die er nu inzit wel erg cru....... waarom kon dit vanmorgen niet gewoon ?

00.00 - ASO video update http://www.youtube.com/watch?v=_JCqmnEP ... r_embedded


00.10 - Zoals Gert in de reacties aangaf wordt het tijd om ons om de strafmaat te gaan bekommeren......

1.Maximale tijd voor de proef is 10 uur .
2.Frans heeft die al ruimschoots opgebruikt.
3.Tijdstraf is een minuut extra voor elke minuut overschrijding.
4.Tijdcontrole aan het einde van de proef sluit om 03.38 uur dus dat is no problemo.
5.Als Frans voor deze tijd finished zit hij sowieso nog in de wedstrijd.
6.Daarnaast mag je ook nog starten na de sluiting van de tijdcontrole als je je maar voor het sluiten van de tijdcontrole bij de start van de volgende meldt.
00.17 - Het lijkt nu wel of Frans zit helemaal alleen op de track (), hij passeerde net de 258 km . Ik verdenk hem er zelfs van de tankbeurt te hebben overgeslagen op 229 Km en gewoon doorgaat op zijn élan. Nog even volhouden champ en aan een zware dag komt toch nog een einde !! Die verbindingsrit half in het donker wordt nog genieten en morgen komt er een nieuwe dag.

00.25 - Afhankelijk van de vermoeidheid na zo'n dag verwachten we Frans zo rond 03.00 CET in het bivouac, dat is dus 23.00 H in Argentinië, waarschijnlijk net op tijd om z'n Argentjnse T-bone te grillen en onder de wol te kruipen. Boy en Henk zullen de rest wel afhandelen en de bike tiptop prepareren voor een kort etappe morgen. Het eerste echte zand komt eraan en we zijn er zo langzamerhand klaar voor.

00.30 - Nog even voor alle duidelijkheid, het zagen aan het blok was een heel verhaal. Zoals sommigen onder jullie weten zit er een as doorheen het motorblok waarmee ook de achterbrug is bevestigd. Daardoor krijg je maar één enkel scharnierpunt van de achterbrug waarop tegelijk het aandrijftandwiel is bevestigd. Daar moet iets misgelopen zijn.... dat is vast gelopen en onze mecano's kregen er geen beweging meer in. Daar is dan wat Argentijnse voodoo aan te pas gekomen in de vorm van wat losse zaagbladen, waarschijnlijk gedrenkt in schapenbloed en kippepluimen totdat de locals er uiteindelijk toch in geslaagd zijn de as vrij te maken zodat er een nieuw blokje kon worden ingehangen. Toen dit geklonken was kon Frans opnieuw vaart beginnen maken.

01.10 - Het lijkt nu wel erg lang te duren vooraleer Frans de finish van de specil heeft bereikt. Mijn Iritrack geeft hem nog steeds niet aan wat hij eigenlijk al wel een tijdje had moeten zijn ...

01.40 - Iritrack is ondertussenin slaap gevallen hopen we, de ASO dakar.com site meld Frans met de volgende resultaten. Er wordt nu wel echt getwijfeld of Frans getankt heeft bij de laatste tankstop .... misschien was die al wel verlaten op het moment dat hij er passeerde , wie zal het zeggen ? Het wordt bedtijd, we zien morgen wel verder.



Pos No Naam Make Tijd Verschil Penalty
148 008 VERHOEVEN (NLD) BMW 15:03:00 09:12:15 02:38:00
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

maandag, 04 januari 2010 09:50 @J .Stage 3 - La Rioja > Fiambala Monday, January 4

· Liaison : 259 km
· Spéciale : 182 km
· Liaison : 0 km
· Total : 441 km

The white pit
Het is op de derde dag van deze uithoudingswedstrijd dat de deelnemers voor het eerst echt getest worden. De verandering in de context van de wedstrijd is dan ook radicaal: van aarde naar zand, een partij witte duinen van bijna 30 kilometer lang! In dit nieuwe landschap zullen ze ook het klimaat voelen veranderen en zich op moeten gaan maken voor de bekende zandstormen, de Atacama komt dichterbij.


Grotere kaart weergeven
http://www.fransverhoeven.com/2009/inde ... &Itemid=50

10.00 - Weinig geslapen, veel gedubd..... en plots een telefoontje van het Argentijnse bivouac. Henk : "@ndreJ, weet jij wanneer Frans moet vertrekken? We kunnen het hier niet vinden?." Even de ASO pagina's erbij gehaald waar we ons nr 8 terugvinden onder starttijd 009h 51'00". Dat is wel aan het begin van de special, daar gaat eerst nog 259 km aan vooraf natuurlijk. De winnaar van de proef van gisteren verlaat het bivouac om 05.00 ARGT wat maakt dat Frans een kwartiertje geleden aan zijn verbindingsrit zou moeten zijn begonnen als alles goed is.

10.30 - Er wacht vandaag 441 km waarvan eerst al 259 km verbindingsrit. Vanaf dan wordt het lastig en wordt het een echte special. Het is wel een korte special maar entje die heftig is met een ketting van aaneen gesloten duinenrijen naar het eind van deze proef. Een extra bijkomstigheid die het de deelnemers moeilijk kan maken zijn de zandstormen die in deze buurt geen zeldzaamheid zijn. Gelukkig kunnen de traagste deelnemers na hun finish recht het bivouc instappen, geen verbindingsrit na de special.
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

13.15 - Met 3 CP's wordt het vandaag een eerste test op verschillende ondergronden, van het gravel naar de duinen pistes en dan weer via gravelpistes met steenslag terug naar de witte duinen die voor sommigen wel eens zwaar op de maag zouden kunnen liggen vanavond.

13.20 - Met al meer dan een half uur op de urenteller is Fretigne nog steeds niet gepasseerd aan het 38 km punt, raar ..... maar ook de anderen zijn er nog niet langs gekomen, zal wel weer een Iritrack foutje zijn.

13.33 - Despres, die gisteren nog ontspannen in een interview verklaarde dat het nog maar net begint, lijkt toch stilaan op dreef te raken. Hij neemt de snelste start van de leiders en pikt 1 secondje van Coma maar al 1'17" op Casteu. Fretigne ligt al 02'45" achter het KTM duo. Frans ziet de rij starters voor zich korter worden en voelt de adrenaline al beginnen stromen, nog een kwartiertje en hij gaat de special op.

13.45 - Op dit moment zijn er 95 motards gestart, Frans zal nu zeer snel op de startlijst komen om een eerste proef zonder zorgen af te leggen.

SPECIAL ATTENTION FOR FRANS VERHOEVEN

8 - A reward for stubbornness and patience...
After suffering engine problems after 7 km of the 2nd special, Dutchman Frans Verhoeven (BMW) had to wait a long time for his assistance team before finally getting back to grips with the special after a halt of more than 8 hours!... As a result, after reaching the CP at 19.50, Verhoeven eventually finished the 2nd special at 20.47, arriving at the bivouac in La Rioja at 00.19. The Dutchman will therefore be starting the 3rd special today at 09.51...

(red website) : De beloning voor volharding en geduld...

De Nederlander Frans Verhoeven (BMW) moest als gevolge van motorproblemen lange tijd op hulp wachten van zijn assistentie vooraleer hij eindelijk de draad kon opnemen van de special. Na een wachttijd van meer dan 8 uur kon hij terug op pad. Als resultaat kon Verhoeven, na het halen van het CP om 19.50, uiteindelijk de finish halen om 20.47h. Het bivouac in La Rioja bereikte hij pas om 00.19. Daardoor kan hij vandaag wel gewoon weer starten in de 3e etappe om 09.51H

13.51 - GOOOOOO FRANS GOOOOOO !!!!!!!!!!!

14.00 - De terugval van Fretigné is merkwaardig te noemen, zou zijn Yammie ook problemen hebben of buiten zijn tegenstanders het feit dat David met de merkwaardige neus de proef heeft moeten openen. We verwachten alle momenten Frans te zien verschijnen aan het 38 km punt terwijl de leiders al aan het eerste CP gekomen zijn.

14.25 - Coma zet de puntjes op de i en rijdt Despres na 74 km op bijna een halve minuut. Casteu heft al meer dan 2' verloren. We wachten nog op Frans die zo meteen voorbij het eerste referentiepunt moet gaan komen, benieuwd welke tijd Frans daar kan scoren. De teller van Iritrack blijft staan op 49 gepasseerde rijders.

14.38 - Het duurt inderdaad lang als je wacht op iets dat je liever sneller ziet gebeuren, geduld is een goede deugd en we hopen nog steeds dat het tij gaat keren voor Frans Verhoeven en dat hij dadelijk zijn verdiende plaats in de dagklassering kan gaan opnemen.

14.40 - Eindelijk resultaat, Frans komt aan km 38 door als 17e, hij verliest wel 6 minuten maar dat is niet meer dan logisch met het drukker verkeer waarmee hij nu te maken heeft.

14.45 - Bekende rijders zoals Ullevalseter, Pain, Macek, Faria..... Biancha Prata (ook op de BMW) liggen nu al achter op Frans tijdschema die zichzelf heeft terug gevonden. We wachten in spanning op het 1e CP, Knuiman ligt daar al bijna 18 minuten achter op Coma. Laat ons hopen dat Frans de neergaande spiraal heeft omgebogen en in plaats van achterstand ook de tijdsopnames in zijn voordeel kan gaan ombuigen.

14.50 - Als Frans niet teveel hinder ondervindt van voorliggend verkeer zou hij wel eens de verrassing van de dag kunnen worden, het probleem voor hem is de afstand van deze special. De afstand is niet lang genoeg om zware tijdverschillen te laten optekenen, we zullen moeten wachten tot de etappes zwaarder gaan worden om Frans spectaculaire sprongen te zien maken in het algemene klassement. Dat wil niet zeggen dat hij vandaag al één en ander kan rechtzetten en bewijzen dat de Beemer toch een goede keuze was.

15.00 - Despres, Coma en Casteu blijven elkaar het leven zuur maken, op km punt 117 heeft Cyril zijn twee belagers meer dan 5' aangesmeerd. In feite wil dat zeggen dat Despres zijn tijd dat hij later is vertrokken heeft goedgemaakt en nu 1 minuut is uitgelopen op Coma die net 2' voor hem startte. De drie leiders hebben hun eerste duinenpartij achter zich gelaten en maken nu een grote cirkel boven 2.000 m hoogte die hen weer terug zal brengen naar een hoge erg sectie (duinrug) van 30 km om hen naar de finish van deze special te voeren.

15.12 - Faria, een der waterdragers van Despres schijnt ook niet zijn beste dag te kennen, als 44e met 50' achterstand op zijn kopman zal hij niet veel kunnen betekenen mocht er iets fout gaan bij de leider uit Andorra. Frans zou die wel eens snel kunnen gaan inlopen .......

15.20 - CP 1 is bereikt voor Frans als één der betere rijders uit het pak, gezien de omstandigheden.... Hij ligt nu 12e op 11'15" van Despres !!

15.25 - Frans gaat nu weer alsof hij nooit anders heeft gedaan , ik hoop dat de anderen niet allemaal stilstaan want daar begint het wel op te lijken. Van een 146e startplaats is hij nu al opgeklommen naar de 12e snelste tijd, hoeveel rijders hij daarvoor heeft moeten passeren is onmogelijk te becijferen maar we hopen dat dit nog niet het einde is van een mooie dag. Natuurlijk heeft hij wel tijd moeten laten aan Despres en consoorten maar " It ain't over untill the fat lady sings !!! "

15.33 - Enig zoekwerk op de Iritrack leert ons alweer wat bij ..... je kan ook zien hoeveel rijders er al zijn gepasseerd en voor Frans waren dat er 76, hij passeerde als 77e rijder. Dat betekende dat hij al iets van een 70 rijders had opgeraapt in die 74 km. Fraaie prestatie van de man uit Poppel !

15.45 - Een der smaakmakers van de eerste dagen, de Pool uit het Orlen Team Przygonski schijnt vandaag zijn Calvarieberg tegen te komen, hij ligt al op bijna 1 uur achterstand. Zo zit U maar dat de Dakar nooit over is...... elke dag gebeuren er weer nieuwe dingen ...... volhouden is de boodschap !!

15.47 - Cyriel Despres loopt verder uit op zijn naaste belagers, waar eerst Coma en Casteu hem naar de kroon staken komt nu Helder Rodrigues met zijn Yamaha de neus aan het woestijnvenster steken. Despres ligt al bijna 12' voor op Casteu en 13' op Marc Coma. Net voor ze terug de woestijn induiken voor nog een zware duinenpartij ligt de wedstrijd weer helemaal open.

15.50 - Olaf H. maakt er ons attent op dat het al een hele tijd stil is op ASO - breaking news. Uit ervaring weten we dat dit dikwijls niet veel goeds te betekenen heeft. Zo is er bijvoorbeeld Jordi Viladoms die al sinds km 38 niet meer op de Iritrack verschenen is. Laat ons echter nog geen voorbarige conclusies trekken, gisteren was Frans ook lange tijd onzichtbaar ..... bleek achteraf dat ze lekker lamsboutjes zaten te eten terwijl ze de banden met de locals wat nauwer aanhaalden ( )

16.00 - Ook CP3 heeft Despres al achter zich gelaten met ruim 12' voorsprong op Casteu, dit zijn voorlopig de eersten die het laatste stukje special inzetten. Despres lijkt echter de grote winnaar te worden van deze relatief "korte" special die toch zware gevolgen lijkt te gaan krijgen.

16.10 - Cyriel Despres haalt de etappe binnen, met vlag en wimpel zouden we durven zeggen, volgens ASO info zou hij geprofiteerd hebben van een technisch falen bij Coma, maar dat hoort bij de wedstrijd weten we sinds enkele dagen. Rodrigues komt binnen op 10'40" en Casteu verliest 12'13". Als Frans de snelheid kan blijven houden die hij daarstraks had kan hij vandaag een erg mooie prestatie neerzetten en in de top tien eindigen.

16.13 - Frans passeerde net de 117 km grens, hij heeft echter geen plaatsen meer kunnen inlopen wat ons enigszins verontrust. Het hoeft echter ook geen probleem te zijn want hij zal wel furieus van start gegaan zijn om zo vlug mogelijk een aantal tegenstanders te grazen te nemen. Op dit ogenblik verliest hij 17'45" tegenover Despres die hier een eerste kloofje had geslagen op Lopez. Hopelijk kan Frans nu gelijke tred houden en het verlies beperken , dan zit een eerste dikke top tien plaats er toch nog in !!

16.30 - Er vallen zware klappen in dit korte ritje (?) Ook Fretigné is van de radar verdwenen en sukkelt ergens tussen km 117 en 160 met een fikse achterstand van bijna anderhalf uur. Ook Knuiman kijkt tegen een grote achterstand aan van ongeveer 1 h en 10'. Henk zit nu op hetzelfde deel van de special dan Frans. Verhoeven kwam op de 117 km passage door als 44 e passant, in het algemene klassement zal dit nog geen grote potten breken maar voor het vertrouwen moet dit toch al een flinke boost zijn.

16.39 - In de coulissen van de verschillende fora wordt geopperd dat Viladoms wellicht Coma heeft moeten bijstaan toen die een mechanisch defect had. Dat is nu eenmaal de functie van een waterdrager ( zie Frans Verhoeven toen hij als water carrier fungeerde voor Despres die dan ook won) Feit blijft dat Viladoms niet meer voorkomt na km 38.

16.40 - Rally over for Viladoms...
Spain's Jordi Viladoms (KTM) fell off his bike at km 70 on today's stage and complained of thoracic pain. He was directly taken to the bivouac of Fiambala where, fortunately, the medical staff did not diagnose any severe injury. However, the Spanish competitor will remain under observation as a precaution.

Jordi Viladoms crashte na 70 km en klaagde over borstpijnen, hij werd onmiddellijk naar het bivouac van Fiambala gebracht waar de medische staff gelukkig geen zware verwondingen vaststelde. Jordi blijft voorlopig wel onder toezicht als voorzorgsmaatregel.

17.00 - Frans heeft er nog maar één meer kunnen oppeuzelen na zijn vorige markeerpunt. Hij kwam voobij met een achterstand van 22'18" maar dat is nog altijd op schema voor een top tien klassering, de anderen lijken ook meer tijd te verliezen naarmate het einde nadert. Hopelijk heeft Frans zijn krachten en navigatie talenten gespaard voor het laatste deel van deze proef. Het is bijna ongelooflijk maar hij passeerde er net als 27e rijder. dat betekent dat hij bijna 120 deelnemers is gepasseerd. Wie heeft er nu nog vragen bij de capaciteiten van de BMW G450X ?

17.05 - In deze laatste duinensectie wordt het echter nog een hele klus, we weten natuurlijk ook niet hoe het er daar ter plekke uitziet maar ..... gewoonlijk hoef je niet echt te navigeren rond de 20e plek. Het gaat er dan meer om dat je het terrein moet kunnen lezen ..... en laat dat nou net één van de specialiteiten zijn van Frans. Gewoon goed vooruit kijken en je route al vooraf bepalen. dan kan je strak door de duinen rijden en veel tijdswinst boeken.......... (wishfull thinking van de webmaster ook natuurlijk )

17.10 - Zonet de kaap van CP3 ook gerond al blijft nu hij steken op de 11e plaats. Het zijn nu ook niet meer de minsten die hij moet passeren, het is niet voldoende dat ze je Sentinel horen, je moet ook gewoon een stuk harder gaan dan hen. Het zal toch niet waar zijn zeker dat deze prestatie niet woedt beloond met een top tien notering ! Zover is het nog niet en ik twijfel eraan of het zover zal komen. De mensen die Frans kennen ( en zo zie ik er veel ingelogd) kunnen getuigen dat hij zich niet gewonnen zal geven. Hij zal er alles aan doen om nog verder op te schuiven in de rangschikking en zal op die manier geschiedenis gaan schrijven in deze Dakar.

17.20 - Het laatste stukje duinen gaat recht naar het bivouac toe ..... Henk en Boy zullen Frans wel staan opwachten en hem begroeten als de keizer van deze etappe. Op dit ogenblik zullen ze wellicht al wel zover zijn ...... Iritrack zou zijn naam beter veranderen in Iritant !!

17.21 - top - Frans is net gearriveerd in het Bivouac van Fiambala. Met een achterstand van 24'26" moet hij het natuurlijk afleggen tegen Despres en nog 9 anderen, maar die hadden dan ook de niet te onderschatte voordelen van het vroege vertrek. We zijn in ieder geval tevreden over zijn prestatie, meer zelfs.... we zijn er trots op!!

17.30 - Voorlopig nog geen nieuws van andere Nederlanders, Knuiman en Fretigné gaan net het laatste stukje van de special in en lopen weldra binnen. Snijders moet nog voorbij km 160 komen ... Frans is zich aan het opfrissen en is mentaal alweer helemaal opgeladen. Dat gaat nog vonken geven in de rest van de Dakar. Morgen op een deftige plaats aan de start en dan de aanval kiezen als hij voelt dat er iets inzit voor hem, andere mogelijkheden zijn er niet meer.

18.15 - De toppers die al binnen zijn hebben er geen goed oog in, de wind steekt op en deelnemers die nu komen binnen rijden zijn helemaal aan het eind van hun latijn.

Ook Frans is erg diep gegaan en wist te vertellen dat hij nog niet veel zulke zware etappes had gekend in de Dakar hoewel ze toch relatief kort was, lood en loodzwaar noemde hij het.

Knuiman had problemen die hij nog niet goed kon thiswijzen maar hij vermoedde dat het wel eens een koelprobleem zou kunnen zijn.

Ook Casteu is van mening dat er nog een hoop levende lijken het bivouac gaan binnenrollen later op de avond. Laat ons vooral hopen dat hij dit virtueel bedoelde !!

18.30 -
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Stage 4 - Fiambala > Copiapo

Bericht door henk-v »

Stage 4 - Fiambala > Copiapo Tuesday, January 5
· Liaison : 394 km
· Spéciale : 203 km
· Liaison : 32 km
· Total : 629 km fv_new4VECTO briefing stage

Welcome to the Atacama
De organisatie heeft veel geïnvesteerd om vandaag goed te waken over zijn deelnemers.Vandaag zal niet alleen de grens over gestoken worden naar buurland Chili, op de karavaan wacht ook een ware sluipmoordenaar. Met het bereiken van het Andesgebergte zullen de deelnemers ook een hoogte gaan bereiken van maar liefst 4000 meter! Hoogteziekte zal voor velen een nieuwe ervaring zijn die niet licht mag worden genomen. Aan de Chileense kant wacht de deelnemers de beruchte Atacamawoestijn. Zand, zand en nog eens zand en dat zal de komende dagen niet veranderen! De rillingen zullen vandaag niet enkel van de koude komen, ook het woeste landschap zal menig "shiver" langs de ruggegraat laten lopen van pure natuurlijke schoonheid.

deze route brengt de karavaan over de hoge toppen van de Andes waar niet echt goed berijdbare wegen voorhanden zijn. Het is niet onwaarschijnlijk dat de Dakar karavaan weer in colonne over de grens met Chili wordt gereden zoals vorig jaar.

08.00 - start live verslag 4e etappe

Vannacht probeerde Frans nog contact te leggen via SMS, bellen lukte blijkbaar niet maar op sommige rijdstippen moeten webmasters hun ogen sluiten om van de hoofdpijn van het wachten verlost te raken ....... U kan zijn korte bericht nalezen in zijn dagboek van gisteren.

catamarca Vandaag wacht een etappe waarmee we wat moeilijkheden hebben over de aanpak ervan. Hoe zal dit gaan aflopen, het is dan wel een Dakar maar nu wordt het tricky. De start van de proef zelf ligt wel pas na 394 (asjeblieft zeg !!) maar de reden daarvoor is het oversteken van de Catamarca bergketen. Pieken met toppen boven 6.300 m zijn er geen uitzondering en hoogteziekte is hier geen onbelangrijke factor. Iemand die daar het slachtoffer van wordt heeft pas een probleem. Gelukkig gaat het wel snel over als je terug op lager niveau komt maar ondertussen kunnen er al rare dingen zijn gebeurd.

08.30 - Stilaan is er ook meer duidelijkheid over de oorzaak van het falen van de motor eergisteren, er zijn overal gissingen verschenen en iedereen heeft er een eigen mening over. Het blijft een vaststaand feit dat Frans nog steeds erg tevreden is over zijn G450X. Het euvel had niks met het blok zelf te maken want dat liep nog prima zoals we al eerder hoorden in BMW kringen. Gisteren liep het nieuwe blok om te zeggen "zo uit de krat", bijna niet ingereden wel zo snel dat de helft van de Argentijnse toeschouwers vanmorgen langs de drogist moest om een hoestdrankje ..... zo snel ging ie !!

Lees hierna even wat er precies is misgelopen :

Frans_Verhoeven_033De reden van vastlopen was niet de zuiger, het motortje liep nog prima. De uitgaande versnellingsbak-as is vastgelopen op de swingarmas, die daar doorheen loopt.
Hoe dit heeft kunnen gebeuren is (nog) onbekend. Mogelijke oorzaak is bijv een defect swingarm lager of losgelopen swingarm-steekas bout.
Men heeft de swingarmas door moeten slijpen om het blok te kunnen demonteren.
Regelementair mag je 2 extra blokken meenemen, en die hebben we dus ook bij ons. Na vanavond is er dus nog 1 reserve blokje over.
Er was dus niets aan de hand met de versnellingsbak, althans niet als oorzaak, maar een probleem met de swingarm as.

08.50 - Aanpassingen in de vierde etappedakarlogo2010

Om de race zo fair mogelijk te laten verlopen heeft de organisatie ASO beslist om één en ander aan te passen aan de etappe van vandaag.
Door het grote aantal deelnemers die de proef van gisteren ( tijdstip vrijgave bericht 00.22 ) nog niet hebben beëindigd bij het invallen van de nacht, en het gegeven dat vandaag de Andes wordt over gestoken, dit alles heeft ASO doen besluiten om de start uit te stellen tot 05.30 ipv 04.00 (uitstel van 1.5 uur).

Ook wordt de finish verlegd naar het 3e CP, daarmee wordt de special 40 km korter.

09.00 - Vanuit het bivouac kwamen ook eerder al berichten dat er weer mist zou hangen in Fiambala, de Andes is de Dakar precies niet zo goed gezind...... We herinneren ons dat ook vorig jaar al problemen waren gerezen met mist in de vroege morgen, met uitstel tot gevolg. Dit alles heeft tot gevolg dat de start van de proef zo pas rond 15.30 van start zullen gaan.... dat wordt vanavond de late shift vrees ik, hoewel de aankomst toch wordt verwacht rond de klok van zes vanavond.

09.30 - Net als vorig jaar heeft Mischa Visser er ook dit jaar weer een erezaak van gemaakt om de Iritrack te verbeteren. op de site http://tenharkeldakar.nl/ krijgt U no nonsens info, sneller dan die van Iritrack. Alles is netjes overzichtelijk en opvraagbaar in de verschillende klassen met een gedetailleerd oog voor de Nederlanders. Mischa is de IT specialist met de flexibele oplossingen waar ze bij ASO vruchtloos op zoek zijn.

12.00 - Net had ik een redelijk lang gesprek met Henk vanuit het bivouac. Ondanks pogingen langs onze kant maar ook vanuit Argentinië was telefoon verkeer gisteren quasi onmogelijk. Henk en Frans kochtten of huurden beiden een telefoon van de organisatie van een plaatselijke provider en dat blijkt hopeloos te zijn. Henk moest net via alle hoeken van het bivouac lopen om een beetje bereik te vinden voor dit gesprek. Hij drukte me echter op het hart dat het echt wel de bedoeling is om zo goed mogelijk informatie aan het thuisfront te bezorgen maar enkel de sat phones blijken te werken en daar staat natuurlijk een prijskaartje tegenover. Vandaag zal het waarschijnlijk alweer een probleemgeval worden met de oversteek van de Andes. Ook het grote aantal oproepen vanuit een gebied dat niet bezaaid is met GSM masten zal hier wel toe hebben bijgedragen. We hebben sbs3nieuwe afspraken gemaakt zodat hopelijk vanaf nu betere communicatie mogelijk is.

12.05 - Ondertussen heeft SBS, de Australische websitemet de fantastische engelstalige voice over het dagelijkse stukje proza in scene gezet. Om de tijd te doden kunnen we dit erg aanraden. Ondertussen moeten Boy en Henk nog een uurtje wachten vooraleer zij het bivouac kunnen verlaten ......
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

12.15 - Argentijnse benzine schijnt toch problemen te veroorzaken door een andere samenstelling. Niet alleen de BMW scheen in het begin last te hebben van de samenstelling van de benzine, ook andere merken zoals KTM en Yamaha klagen nu plots over allerhande probleempjes. Veelal is het de koeling die problematisch is, ik heb de indruk dat deze Dakar nog niet helemaal gaat lopen zoals de meesten dachten en dat er wel eens enkele outsiders kunnen opstaan en van zich gaan laten spreken...... Om maar eventjes het lijstje der favorieten na te gaan .....

1. casteu3We beginnen gemakshalve met Frans : die is voor het klassement kansloos geworden met een achterstand van 13:49'31" even vermelden dat hij gisteren nog maar eens even een extra penalty heeft gekregen van 15 minuten, peanuts dus !! Wie maalt er nu nog om een kwartiertje meer of minder. Hij staat nu netjes op plaats 111.
2. Net niet uitgeschakeld door een groot sportief gebaar van Coma ...... David Casteu , die door de grote, brave Spanjaard werd gekickstart toen hij helemaal hulpeloos in de pampa stond te turen en te wachten op zijn waterdrager Ludovic Boinnard die zelf in zware moeilijkheden verkeerde. Zonder Coma was het over geweest voor het klassement bij de Sherco boy. We verwachten nog wel eens wat dergelijke capriolen bij David Casteu.
3. knuiman3Marc Coma...... liep een tijdstraf op in etappe 2 van 22 minuten maar duikt toch alweer de top tien binnen na gisteren. Marc had ook wel een dosis geluk nodig en flinke longen om zijn eigen dikke KTM terug draaiende te krijgen toen hij weigerde te starten na het akkefietje met Casteu.
4. Jordi Viladoms heeft de strijd al moeten staken na een crash die er vreselijk uitzag maar al bij al nog meevalt voor de ex team maat van Frans Verhoeven.
5. Henkie Knuiman, Henks fans zagen hem al een vette ereplaats in de wacht slepen maar na 3 dagen ziet het er toch ff anders uit voor "Canon Henkie" met zijn KTM. De 28' penalty waarover hij zo pissig was na dag 3 zijn nu klein bier vergeleken met de achterstand die hij gisteren heeft opgelopen. Al na 30 kmbegon zijn machine zwaar te lopen en wat Henk ook probeerde, niks hielp meer..... luchtfilter, bougie vervangen het hielp allemaal geen dooie moer ! Henk ligt nu op de 32e plaats en moet zich opnieuw een weg naar de top rijden wat niet gemakkellijk zal worden onder deze omstandigheden. We duimen toch nog voor Henk.
6. fretigne3David Fretigné, nog zo'n Franse hoop in bange dagen ..... ook David liep gisteren behoorlijke averij op en was klaar om de handdoek in de ring te gooien. Een kortsluiting in het electrische circuit van zijn Yamaha heeft hem grote achterstand bezorgd. Ook hij heeft al het mogelijke geprobeerd, CDI kastje vervangen, kabelboom gecontroleerd en uiteindelijk ook vervangen. Na anderhalf uur is hij kunnen vertrekken en eindigde op een teleurstellende 42e plaats na zijn zege in de vorige etappe. Zijn positie in het GC is ook niet meer van die aard om Despres te verontrusten, David ligt met een achterstand van 1h35"19" nu op de 20e stek.
7. Ook de Pool Przygonski die de eerste dagen van zich had laten spreken kijkt plots na een relatief korte etappe tegen een achterstand van 1h48'16".

Afbeelding

Afbeelding

Zo kunnen we nog even doorgaan, dit helpt Frans wel geen meter verder maar in een Dakar is alles mogelijk en er zijn nog vele etappes op komst waar hij kan schitteren en tonen dat de BMW een goede keuze was, dat hebben we gisteren kunnen ervaren. Waar iedereen problemen had met overhitte motoren hebben we Frans daar niet over horen klagen en hij had nog wel een speciale langere gaskabel laten monteren door Boy Olieslagers om sneller te kunnen gaan !! Tongue out

13.45 - _RU22908_RU22831We maken ons stilaan op om het verslag van de komende etappe aan te vatten. We hopen dat er aan de akelige radiostilte die ASO nu al de hele morgen volhoudt weldra een einde gaat komen en geven U alvast een portretje mee van Frans Verhoeven die gisteren de BMW G450X duchtig de sporen gaf !! De satelliet verbindingen van dakarpress.nl stellen ons in staat om af en toe enkele mooie shots met jullie te delen. Dat Leon van dakarpress.nl af en toe ook in de bres moet springen heeft hij bewezen door ook een prentje van zichzelf mee te sturen.

14.00 - Met het late vertrekuur en de inkorting van de proef van vandaag tot 163 km ( finish verplaatst naar CP3) rekenen we er toch op dat de toppers voor 18.00 NED tijd binnen zullen zijn. Er wacht hen echter wel een lange zandbak nadat ze vanaf 2200m eerst nog naar 3.000m hoogte klimmen over rotsachtig gebied en waarschijnlijk ook lage temperaturen. Daarna gaat het snel bergaf over een gravelsoort piste die dan overgaat naar de zankbak van de dag over een lengte van +/- 60 kilometer tot de voortijdige finish.

15.45 - dssJonah Street heeft net zijn gashandle open gedraaid voor de proef van vandaag. Nu is het de beurt aan Toreador Coma ...... daarna Ullevalseter, de blonde Viking en dan komt Fransje Verhoeven aan de bak.

15.47 - frans_dakar_et3Dakar2010_start_349Het lijkt er op dat de woordvoerder van de oude kaff, de motorbende waarmee Frans Verhoeven op regelmatige tijdstippen de buurt onveilig maakt, gaat poulen op de rituitslag. De "Geit", U allen wel bekend zet zijn dollars op Despres maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat vandaag ene Jonah Street en Frans Verhoeven erg goed uit de hoek gaan komen!! Despres rijdt op safe, Coma maakt een foutje en Street krijgt vrij baan als hij Frans voor zich kan houden ..... dat is mijn scenario voor de dag !!

hiernaast - BLIKKEN SPREKEN BOEKDELEN

16.00 - Het is nog wel ruim te vroeg maar toch beginnen we al de tracker in de gaten te houden want, jawel..... hoop doet leven !!! Despres is nu een half uurtje onderweg en kan alle momenten een richttijd gaan zetten, daaruit kunnen we hopelijk al een en ander opmaken voor de volgende rijders.

cp116.03 - Cyril Despres zet een tijd neer van 27'14" , eens kijken wie daaronder kan gaan ? Helder Rodrigues heeft hier al een achterstand opgelopen van 01'33"

16.09 - Casteu (+57") wurmt zich tussen Despres en Conçalves (+01'04") die landgenoot Rodrigues verder verdringt.

16.15 - Als je de tijd van Despres optelt bij de starttijd van Frans moet hij nu zowat het eerste CP voorbij komen ........ Nog steeds maar 6 namen op het scherm ...

16.20 - Oei, Street voldoet niet aan de verwachtingen, hij verliest ook al meer dan 3' , net zoals Alain Duclos (3'55"), nu gaat het er spannen ....

16.22 - Coma is nu wel de snelste man in het veld met 05" voorsprong op Despres. Chaleco Lopes en Manca nestelen zich ook in de kop van het peloton.

16.25 - Frans is doorgekomen aan CP1 met een tijd van 12.20'25" Dat geeft een achterstand van 04'16" . Een kleine tegenvaller dus ....op een voorlopige 16e plaats.

16.35 - Op deze hoogte is alles onvoorspelbaar, sommige mensen functioneren moeilijk of helemaal niet meer. Het kan ook zijn dat Frans geen onnodige risicos meer wil nemen met het oog op latere eventuele etappe overwinningen. Als je de doorsnee van de etappe bestudeert lijkt het me echt geen pretje om in deze korte afstand van 3.200 m naar 1.800 meter af te zakken. Als je nu teveel van je motor vraagt kan je het later op de dag bekopen. De beelden van het traject van gisteren liggen nog vers op mijn netvlies. Ik reken op het gezonde verstand van Frans. Straks zal je hem zien tekeer gaan !!

16.40 - Halfweg de proef is Casteu gepasseerd, hij heeft er nog nog steeds de goeie snelheid in zitten en zet Despres nu op een minuut. Lopes, Conçalves en Rodrigues verliezen weinig terrein. Het wachten is op Marc Coma.

16.45 - Ook na 83 km is Coma de snelste van de toppers, of het genoeg is zal moeten blijken met 01'02" voorsprong op Casteu en 01'11" op Despres.

16.53 - cp2Despres heeft inmiddels CP2 bereikt in een tijd van 1h12'57". Frans moet het km punt 83 nog halen.

16.55 - Terwijl Casteu nu wat verliest op Despres en Goncalves ook CP2 voorbij is wachten we nog op Frans die nu dadelijk toch het 83 km punt moet bereiken.

17.00 - 7 minuten en 34 seconden is het verlies voor Frans op Coma bij km 83 op een voorlopige 15e plaats. Inmiddels is Despres wel terug opgerukt naar de kop van de wedstrijd en heeft Casteu (+28") achter zich gelaten met nog een goede 52 km te gaan.

17.10 - Coma blijft sterk presteren en klopt de tijd van Despres op CP2 met 01'25".

17.17 - Frans achterstand loopt nog op, hij ligt nu op 10'31" achter de snelste man, Marc Coma en kwam door na 01h22'03" op de voorlopig 13e plaats. Dit wordt echter al direct gecorrigeerd naar plaats 16. Waarschijnlijk rijden ze met enkele jongens samen en worden de tijden onmiddellijk aangepast aan de hand van de passages.
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

17.32 - Despres ligt in de laatste rechte lijn naar de finish maar Coma heeft toch wat kunnen afknabbelen van zijn achterstand, benieuwd wat het uiteindelijke verdict gaat zijn. Wat Frans betreft, zoals hij gisteren helemaal "total loss" was volgens sommige bronnen is hij wellicht niet voldoende gerecupereerd om vandaag alweer spijkers met koppen te slaan en moeten we toch wat geduld oefenen en hopen dat hij er morgen weer zal staan. De proef is nog niet afgelopen maar de achterstand is al dermate groot dat een topklassering er voor vandaag niet meer inzit of ze moeten vooraan een collectieve aanval krijgen van navigatieblindheid !!

17.33 - Casteu heeft het hem toch weer gelapt om zijn grote rivaal (geen beste vrienden) te passeren in het laatste gedeelte van de proef. Hij rijdt de Andorra man met Parijse roots op 1'10" en houdt er zo de spanning steeds weer in. Conçalves ( ook op de BMW) en Rodrigues bevestigen hun goede conditie. Nog even in beraad houden dat Coma nog niet binnen is en met de beste papieren op weg was in vorige CP's.

17.40 - Coma pakt de zege voor Casteu en Despres, Lopes is volopig een goede vierde bij de blijde intrede in zijn moederland Chili. Grote Marc knijpt nog enkele seconden meer af van de achterstand die hij heeft dor zijn zware penalty wegens speeding en houdt samen met Casteu de leider onder druk. Despres zal de overwinning niet in de schoot geworpen krijgen en kan zich nog aan heroische gevechten verwachten. Het wachten is op Frans Verhoeven ..... Duclos en Manca zijn ook reeds binnen.

17.50 - Bij het voorlaatste merkpunt was Henk Knuiman sneller dan Frans Verhoeven, zo zal Frans vandaag ook niet de snelste Nederlander worden.

17.56 - Frans is binnen gekomen op een voorlopige 15e stek met een achterstand van 13'28". Daar zou Henk Knuiman wel eens onder kunnen duiken want diens achterstand was slechts 10'26" op de vorige passage.

18.00 - We wachten nu op Henk Knuiman die binnenkort gaat finishen, hij heeft nog wat tijd om de beste Nederlander van de dag te worden maar hij moet zich wel haasten.

18.06 - Onze alerte Dakarvolgers hebben ondertussen alweer uitgevogeld dat Fretigné op het CP2 niet voorkomt, herinner U de zware gevolgen dat dit vorig jaar had voor autocoureur Al Attiyah die zijn biezen kon pakken na een gemist checkpoint. Hopelijk komt het voor David niet zover.... " mais le Dakar, c"est le Dakar n'est ce pas ?"

18.11 - Frans valt vandaag toch weer de eer te beurt van snelste Nederlander, Knuiman is in het laatste stuk toch door de knieën gegaan zodat Frans hem terug is kunnen passeren in de tijd, een schrale troost van de dag maar desalniettemin de beste Hollander !!

Etenstijd nu ...... smakelijk!!

19.00 - Na de proef van vandaag moesten de rijders nog de verbinding afleggen van de overige 40 km die zijn ingekort op de etappe plus de 32 km die waren voorzien. Zonet kregen we een telefoontje - alweer bijna onverstaanbaar - van Boy en Henk die op zoek zijn naar Frans die nog niet in het bivouac schijnt te zijn aangekomen. Dat op zich hoeft helemaal geen probleem te zijn want Frans kan gewacht hebben op Henk Knuiman of iemand anders om samen de verbinding af te werken.


Vorige jaren durfden ze wel eens een terrasje doen, zo op weg naar het bivouac en wie weet komen ze hier nooit meer weer !! Nog geen reden om ons zorgen te maken.
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

Stage 5 - Copiapo > Antofagasta Wednesday, January 6

· Liaison : 90 km
· Spéciale : 483 km
· Liaison : 97 km
· Total : 670 km

Danger zone
De regio heeft een kwalijke reputatie omwille van de vele goud en kopermijnen. Fysieke en mentale weerbaarheid wordt hier vandaag op de proef gesteld op weg naar Antofagasta. Het eerste gedeelte van de special is open maar bezaaid met rotsen, het is daarom vooral zaak om goed geconcentreerd te blijven en de focus nooit te verliezen . Later op de dag zullen de deelnemers het moeten uitvechten met elkaar in de fesh-fesh, hier Guadal genoemd. Op het eind van deze dag zullen de verschillen oplopen en het besef om in een echte endurance race te zitten zal plots zwaar worden voor diegenen die het Dakar avontuur te licht hebben opgevat.

09.55 - Een goede morgen Dakar verslaafden ..... een beetje later dan gewoonlijk maar de winter eist zijn tol, ook in de Noorderkempen.

10.06 - Vele deelnemers hebben de etappe van vandaag met een groot rood of misschien wel zwart kruis aangestipt! Dit wordt er een waar velen onder hen al dagen, sommigen weken van wakker liggen. Daarom wordt ze ook door ASO aangegeven als de DANGER ZONE. Ze krijgen vandaag de langste special uit deze Dakar onder de wielen, de kilometerslange proef slingert zich langs de goud en kopermijnen streek en kondigt zich zowel fysiek als mentaal aan als de etappe bij uitstek waarmee geschiedenis kan worden geschreven.

10.00 - Na een relatief korte aanloop met de verbinding van 90km gaat het al dadelijk bergopwaarts over snelle pistes maar de weg is lang en verraderlijk vandaag. De plioten zijn nu nog onderweg naar het DSS , na een korte pauze neemt daar de winnaar van gisteren, Marc Coma als eerste de start om 11.15 Nederlandse tijd . Frans Verhoeven gaat als 17e weg, 25 ' later en .... 1 minuutje voor Henk Knuiman.

11.05 - Om even op de vraag van Petermaxi te antworden, het zijn zo ongeveer dezelfde sites die jullie ook in de gaten houden al moet ik zeggen dat Iritrack altijd de laatste is die de info brengt. Misschien is de refresh time van de pagina afhankelijk van ieder PC op zich maar de site van Mischa Visser( http://www.tenharkeldakar.nl/ ) is altijd net iets sneller. Daarbij komt natuurlijk de SMS berichtgeving van ASO zelf waarop onze man uit Apeldoorn, Bert Duursma van BDM ( nota: Bert heeft net zijn zaak verkocht aan Simako en wil een nieuwe carrière gaan uitbouwen, zie www.bertduursma.nl) een abonnement op heeft en mij dadelijk de nieuwe info doorstuurd. Op die manier kunnen we nog sneller reageren dan Iritrack. Natuurlijk moet je wel regelmatig de pagina vernieuwen wat op het eind van de dag een hele klus wordt voor je browser. Het Amerikaanse advrider.com forum is ook wel handig als je info over andere rijders wil opzoeken. Als laatste reddingsmiddel durf ik al wel eens de telefoon nemen en Henk of Boy oproepen maar de Argentijnse provider Personal maakt geen positieve publiciteit met hun manklopende service. Anders is het behelpen en koffiedik kijken.

11.15 - Coma en Casteu zijn onderweg voor maar eventjes 483 kilometer special. De rij wachtenden is nog lang en de dag wordt korter ......

11.54 - Frans is inmiddels ook onderweg, hij nam net de start toen ik Henk aan de lijn kreeg met de melding dat gisteren alles voortreffelijk verlopen was. De motor draaide vanmorgen alweer als een naaimachientje en het is eindelijk een keertje een normale temperatuur. Waar het de laatste dagen dik in de dertig graden warm was is het hier in Chili parallel met de Stille Oceaan goed om te vertoeven, niet te warm... ideaal weertje.
Het was wel weer een erg korte nacht geworden maar toch hij Henk nu wel eventjes 4 uur kunnen slapen. Dat brengt zijn totaal aan slaapuren sinds het vertrek in Buenos Aires op 13 volle uren! Ik sprak enkele dagen geleden nog over de Argentijnse vakantiegangers maar in denk dat ik die kelk toch aan mij laat voorbijgaan hoor! Ze reden nu richting Antofagasta zo'n 80 à 100 km weg van de route om het bivouac te gaan opzoeken.

12.00 - Na 53 km is Despres de virtuele leider voor Coma en "Chaleco" Lopes. De Sherco van Casteu kan het tempo op dit moment niet aan of heeft David zijn traditionele inschattingsfoutje gemaakt? Hij volgde hier op 2 minuten.

12.10 - Despres, Coma en consoorten hebben naar mijn mening de tankstop al bereikt en zullen daar wel een poosje halthouden. De laatsten in de rij der motoren moeten hier straks elkaars handje vasthouden en hopen dat ze het vandaag zullen redden wanneer straks de Hummers en de giant trucks hen zullen gaan inhalen !! Ik hoop dat ze allen hun sentinel hebben getest voor de start.

12.12 - Het korte stukje naar CP2 lijkt tricky te gaan worden, Despres en Coma zijn er nog niet opgedaagd ....... "tricky" was dat niet net iets voor Frans !! Kom op man, vandaag kan je nog eens vlammen. Henk zei dat hij er echt voor wou gaan.

12.20 - Zoals Bas alert opmerkt klopt er iets niet met de "Iritant", deze geeft namelijk aan dat de eerste rijders CP1 al voorbij zijn na 30 minuten, dan helpen die restrictoren op de KTM niet echt .... wat een snelheden zeg !! Beter de site van Mischa ( http://www.tenharkeldakar.nl/2010/ ) in de gaten houden, daar klopt het wel altijd, maar hij moet wel de gegevens binnen krijgen natuurlijk van de organisatie. Hij heeft ook geen glazen bol

Afbeelding

12.25 - Niels van www.rallymaniacs.nl heeft alweer een mooi shot van Marcel gekregen vanuit Chili van ons aller BMW man. Die willen we jullie absoluut niet onthouden ....... Goh Fans Goh .........
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

12.30 - Nog steeds geen leven in de Iritant, straks zijn we al 3 CP's voorbij vooraleer er info is, wat een toestanden zeg !! Zou er weer een heli gecrasht zijn van de organisatie ?? Ik dacht trouwens dat de GPS lokatie van de rijders werd opgepikt door satelliet en doorgeseind naar Parijs. Het zou ook kunnen dat eerst alles wordt geprocessed in het zenuwcentrum in het bivouac.

12.50 - Dit wordt nog een stressy dagje ..... Heeft er iemand het mobiel nummer van Etienne Lavigne bij de hand. Ik had het in mijn andere mobieltje staan maar dat ben ik kwijt geraakt ..... liefst geen van de Argentijnse provider, dat lukt toch niet.

13.00 - Volgens ons live reactie kanaal onderaan het artikel zou alle communicatie gaan via een " communicatiecentrum", dat ze steeds opbouwen in het nieuwe bivak.
Mischien dat daar de kneep zit. Ik meen me te herinneren dat dat door een Nederlands (!) bedrijf wordt gedaan. (WHOOPS)
Andere bronnen melden dan weer dat de rijders aan het hamsteren zijn in de vele oude goudmijnen langs het traject. Wie weet sponsoren ze zich zelf wel rijk op deze etappe!

13.30 - Blijkbaar weten sommigen meer dan wij ..... waar halen jullie die verse info vandaan, de itirtrack is hier nog steeds zo dood als een pier !!

13.36 - Okay , we zijn weer helemaal mee, klein altzheimer probleem hier aan de basis ..... Frans passeerde CP1 als 17 e en loop zo dus 4 plaatsen in. Na CP2 is hij opgerukt naar een 12e plek op 12'16" van leider Coma die een aanval van Lopes, de Chileense furie op de Aprilia moet afslaan.

13.43 - We hebben ons licht even opgestoken bij de IT specialist Misha Visser van de tenharkel site en geven U snel zijn visie op het hele Ititrack verhaal.

Helaas ben ik (met live timing) ook afhankelijk van iritrack. Ik heb een koppeling met iritrack, maar presenteer het allemaal net iets anders. Voor mijn gevoel een stuk overzichtelijker zonder al die flash poespas ;-)

Naast live timing heb ik net als andere jaren ook een "stage" overzicht (zie rechts bovenin). Als je daarop klikt zie je de tussenstand van de etappe met de officiële checkpoints. Deze gegevens worden blijkbaar wel bijgewerkt (het is me opgevallen dat dit soms ook niet gebeurt).

Maar ja.. mocht irritrack het niet doen, probeer het dan eens via "stage". Daar vind je de data die je ook op de site van Dakar terug kan vinden, alleen is het daar niet te doen om een totaaloverzicht te krijgen.
Misschien kan je het beste een melding op de site plaatsen dat als irritrack het niet goed doet (zoals nu) dat men naar de "stage results" kijkt. Ik zat eraan te denken om hier ook iets over op de pagina te zetten, maar heb nu helaas geen tijd (zit hele dag op werk).

13.45 - Op stage results klikken is dus de boodschap : http://www.tenharkeldakar.nl/2010/index ... 1&track=-1

13.48 - Henk Knuiman volgt nog op redelijke afstand van Frans, die is nog niet uitgeschakeld voor de dagelijkse bloemtuil van beste Nederlander. Tussen de twee zit een verschil van een kleine 5 minuten.

14.00 - Het euvel lijkt opgelost, Iritant is terug online maar we blijven tenharkeldakar.nl hoger inschatten en hebben hem bij onze favorieten gezet! Ook kan U straks een directe link vinden naar de alternatieve Dakar tracker, links van onze live reports.

14.05 - Aan kilometer 187 ligt het veld nog steeds dicht bij elkaar voorin, Coma loopt niet echt weg van Despres met slechts 43" en ook Chaleco Lopes beperkt de schade. Zo dadelijk hopen we Frans te spotten maar het lijken snelle pistes te zijn. Hopelijk kan hij genoeg topsnelheid halen om door te zetten.

14.10 - Dit zijn absoluut de beste links om de snelste info te krijgen

Live Timing (obv iritrack):
http://dakar.visser.it/bikes-live/Stage Results (obv dakar.com):
http://dakar.visser.it/bikes-stage/14.15 - Frans houdt zijn 12e plaats vast maar verliest beetje bij beetje wat meer terrein, hij heeft nu wel Przygonski en Street op zijn hielen, allebei dikke KTM's . Het zijn natuurlijk zijn virtuele hielen want de twee KTM rijders zijn beiden voor hem vertrokken. Hij houdt echter wel gelijke tred met hen wat een goed voorteken is. Frans komt naarmate de wedstrijd langer wordt beter want omdat hij geruime tijd in Frankrijk heeft verbleven, vergaat het hem als de wijn..... hoe ouder , hoe beter !

14.38 - Na 244 km ligt Coma nog altijd maar 1 minuutje voor op Despres die natuurlijk geen enkele reden heeft om aan te vallen. Lopes verliest wat meer terrein maar de dag is nog lang en er kan nog van alles gebeuren op deze langste der proeven. Het fesh fesh of in het Chileens "Guadal" kan nog voor grote tijdsverschillen gaan zorgen later. Casteu geeft met de regelmaat van een klok seconden prijs op de leiders. We zijn nu met de leiders halfweg de proef.

15.00 - Eten aan de laptop is echt geen goed idee, het is wel noodzakelijk en zo heb ik mijn bivouac maar opgezet ... We wachten op de doorkomst van Frans aan km 244. Hij moet er nu gaan aankomen. TOP .. Hij is nog steeds 12e met 17.40 achterstand op Coma. Hij knabbelt echter wel secondjes van de achterstand op zijn voorliggers af. Hopelijk krijgen we nog een spannende finale.

15.15 - Net als gisteren blijft voor Fretigné alweer een CP blank. Gisteren bleek het loos alarm te zijn, met de andere Nederlanders gaat het goed. Toch is Liefhebber die op een mooie 37 plek startte precies in moeilijkheden. Vruggink die eergisteren kennis maakte met en gezellige Argentijnse dame die hem tutoyeerde en hem al dadelijk bij zijn voornaam riep zit er goed bij. Ook Myriam laat zich alweer van haar sterkste kant zien en rolt rustig verder samen met Richard de Groot en Thomas De Bois ( Thomas is ook een sponsor van Frans trouwens, daarom dat hij erbij is om Frans te controleren )

15.37- Marc Coma houdt de vaart in zijn KTM en komt met een supertijd van 4h 05' 29" door bij CP3, voorlopig nog als eerste. Despres volgt nu op ei zo na 6 minuten van Coma. Zou deze nu al resoluut kiezen voor de aanval om toch nog kans te maken op de eindzege ? Despres geeft echter nog geen krimp tegenover de andere belagers en is virtueel tweede in de wedstrijd. De hele top vier is op dit moment nog hetzelfde, al lopen de verschillen een heel klein beetje op. Hopelijk kan Frans nu zijn snelheid vasthouden en nog wat klimmen in de rangschikking.

15.50 - Nog steeds maar een vijftal rijders gepasseerd aan het derde CP. We beginnen stilaan de tijd van Frans te benaderen ..... Druppelsgewijs komen de rijders langs CP3. Luca Manca, de rijzige Italiaan is de volgende die komt bijtanken in de pitstop op 18'35" van Coma.
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

17.56 - Verdorie .... een plaatsje gezakt, dat wordt dan toch geen top tien plek waarschijnlijk. Die dekselse Jonah Street heeft waarschijnlijk meer pk's onder de motorkap en is hem voorbij gegaan.

18.01 - Einde verhaal voor de oude ploegmakker van Frans, David Casteu is met een heli afgevoerd na een crash. Er wordt gesproken over een beenletsel na een crash op km 395. Geen twijfel mogelijk, de medics evacueerden hem onmiddellijk naar het bivouac.

18.10 - Frans is binnen als 12e, 30' achterstand is een mooi resultaat op deze lange proef maar we hadden hem graag binnen de top tien zien eindigen vandaag. Olivier Pain blijkt een echte PITA (pain in the ass) en Street heeft goed gebruik gemaakt om toe te slaan in de laatste rechte lijn met zijn PK overschot. Coma blijft wel achter Frans vandaag met 8 minuten. Lopes sluipt naar de tweede plaats met een eerste Chileense zege in de 32e Dakar.
Afbeelding

18.20 - ETENSTIJD ..... TOT LATER

19.00 - Onze tweede vaderlander Henk Knuiman is voorlopig in geen velden en wegen te bekennen. Gisteren hoorde ik al van Frans dat zijn trainingsmaat het niet meer zag zitten en helemaal teneer geslagen in het bivouac rondliep. Hopelijk raakt hij toch de dag door en kan hij de rustdag halen om zijn mentale batterijen op te laden. Mechanishe probleem is natuurlijk ook mogelijk zodat hij hopelijk tijdig uit de reuzen Atacama zandbak kan raken. (later vernemen we dat Henk zijn wiel heeft afgestaan aan Luca Manca die dat eerder had gedaan voor Coma, tja .... als je achteraan komt ben je de klos natuurlijk, Henk moet Manca voor proberen te blijven dan kent hij dat probleem niet)

19.05 - Ook Jakes, de Slovaak is Frans in extremis nog voorbij gestoken. Het is moeilijk om definitieve klassementen op te maken vooraleer een groot deel van de rijders het ASS zijn binnen gereden, ze hebben dan nog ruim de tijd om het bivouac te bereiken en normaal gebeurt er daar niks meer. ook hier staat echter een limiet op en je moet het bivouac bereiken en je stempeltje echt wel ophalen. Er zijn ooit rijders geweest die langs de verkeerde kant het bivouac binnen reden en vergaten hun stempel op te halen. De volgende morgen was de tijdslimiet verstreken en ....... dag Dakar !!

19.40 - Mirakel !! de telefoon doet het gewoon in Chili ..... net hadden we Frans al aan de lijn met een kort gesprekje uit het bivouac. Geen rare dingen vandaag gebeurd en goed kunnen rijden..... dat was de teneur van het verhaal. We zetten het even om en dan kan U het straks lezen in zijn dagboek vanuit Antofafsta

20.30 - Er lijken nogal wat mensen last te hebben van de klassementen en de rangschikkingen en zo verder ....

Als Frans aankomt zijn er natuurlijk nog andere rijders op het traject die sneller kunnen gaan dan hij, daarom ook dat de Iritrack of Mischa's site regelmatig worden vernieuwd om deze nieuwe info te verwerken. Als je gaat wisselen tussen de verschillende tabs snap je het ongetwijfeld wel na een tijdje.

Wanneer je schakelt naar de overall stand zie je Frans telkens naar achter schuiven naarmate er meer piloten binnen komen omdat hij die grote achterstand heeft opgelopen in de tweede etappe, zo'n halve dag ongeveer, nu al 14 en een half uur. Daarin zitten ook nog de penaltys die hij zo kwistig vergaard heeft. Morgenvroeg kan je eigenlijk pas de juiste stand zien als er geen straftijden meer bijkomen.

bron; http://www.fransverhoeven.com/
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

Afbeelding

de motor vrienden van de ''oude kalf'' uit bladel en omstreken wensen Frans nog succes
Laatste berichten van Antofagasta

woensdag, 06 januari 2010 23:46

Weelde (Be) : Net nog eventjes Frans aan de lijn om ons allen hier een fijne avond te wensen, het gaat ook mentaal weer de goede kant op met hem . Die tegenslagen die je zo op je bord krijgt nadat je je Dakar dromen die waren uitgekomen dank zijn de tomeloze inzet van "de motorvrienden" al bijna na twee dagen kon gaan opbergen. Je zou voor minder van streek raken.
"Nu krijgt ik toch nog de kans om me in de kijker te rijden voor mijn sponsoren die het mogelijk hebben gemaakt om hier te zijn." Hij was er nog even stil van over de wijze waarop zijn team, met name Henk en Boy hem toch hebben kunnen overhalen om verder te gaan zondag na alle onverwachte moeilijkheden.
"Anders had ik nu hier niet gestaan in deze Atacama woestijn waar het eigenlijk nog allemaal moet beginnen. Als je ziet waar ervaren rijders allemaal tegenaan lopen zeg, alles is nog mogelijk in de top twintig .... Alleen niet meer voor mij. Het verschil is echt zooooo enorm groot dat ik daar ook niet bij mag stilstaan. Zo'n ritten als de komende drie dagen moet ik zo goed mogelijk proberen uit te buiten maar het wordt lastig om een podiumplaats te halen, als je na de top tien vertrekt rij je zowat de hele dag in het stof en dan krijg je zo'n zaken die David Casteu vandaag overkomen. Hij probeerde dichterbij Lopes te komen want die strijd onder de 450's is ook hard en zag geen steek voor zijn casteu_outogen. Chaleco moest dan een flinke kei vermijden die op de route lag en daar ging David vol over. Hij ging over de kop, zeilde een tiental meter door de lucht en kreeg dan de voetsteun van zijn Sherco in zijn dijbeen. Een open wonde van 30 cm met vrees voor een slagader open gereten. Ik dacht niet dat zijn been gebroken was. Daarom ook dat de heli die snel ter plaatse was hem onmiddellijk heeft verdoofd en een voorlopige hechting heeft moeten doen anders had het ‘r slecht uit gezien voor hem. "
"Henk Knuiman is nu net het bivouac binnen komen rijden, ik denk dat die op de vrachtwagen heeft gewacht om een wiel te krijgen dat hij had gegeven aan Manca. Een rare situatie want Manca had dat helemaal niet moeten doen voor Coma, hij zit niet in dat team. Daarom denk ik dat er later overleg is geweest met Henk om een wiel af te staan voor Luca".

Afbeelding

David Casteu
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

Frans vanuit Antofagasta
woensdag, 06 januari 2010 20:18 @J Dagboek - Dagboek Dakar 2010


fv_dagboek18.50 H Antofagasta : "Hallo @ndreJ, met Henk hier ..... wacht even" ......... (Frans komt net het bivouac binnenrijden)
" Hallo, Tricky Frans.... Oh jij bent het @ , ja vandaag liep het weer gewoon lekker soepel. We vetrokken vanmorgen naar hoger landschap maar dat is geen probleem met mijn injectie. Dan loopt de motor gewoon hetzelfde. Het probleem was dat er zo'n dikke mist hing die zo'n brij achterliet op je bril dat ik gewoon telkens weer mijn glazen moest schoonmaken om verder te kunnen. Tussen al dat verkeer heb je daar toch wel wat meer last van dan wanneer je vooraan meerijdt. Die Faria kwam me met zo'n rotvaart voorbij en ik kon gelijk aan de kant voor een poetsbeurt. Daar moest Herman Progrip nog wat op vinden, zou helemaal top zijn !! Op het technische stuk kon ik gelijke tred houden met Faria's KTM, maar als er dan weer een paar van die strepen aankwamen werd ie alsmaar kleiner en reed zo van me weg. Jammer dat het alweer zo'n snelle pistes waren, het hoeft ook niet veel te schelen want met 10 km meer topsnelheid ben je op 2uur gewoon 20 km verder op zulk terrein en dat is op de technische delen nooit te recupereren. Dat is iets voor volgend jaar, dat krijgen we nog wel voor mekaar.
wheeling_jo
Berichten: 218
Lid geworden op: wo jul 26, 2006 21:05
Locatie: Haaltert

Re: Frans Verhoeven met BMW in Dakar 2010

Bericht door wheeling_jo »

Prachtige verslaggeving ... ik kijk uit naar de rest ... doe zo voort !
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

Stage 6 - Antofagasta > Iquique Thursday, January 7
· Liaison : 180 km
· Spéciale : 418 km
· Liaison : 0 km
· Total : 598 km fv_new6VECTO briefing6 stage6

Heading North
Vandaag worden de inspanningen gelijk verdeeld over de special. In het "hors piste" gedeelte zal stof de rijders tot grote voorzichtigheid aanmanen. De langere en snellere stukken in het middelste deel van de special zal diegenen die in het klassement meespelen voor de overwinning dwingen om de snelheid hoog te houden, zij worden echter gewaarschuwd om genoeg energie te bewaren voor het einde van de dag. Dan volgt er nog een duinenzone naar Afrikaanse maatstaven van een goeie 50 kilometer lang.... Na een laatste beklimming volgt dan echter een beloning die mee kan tellen op de schaal der hoogst denkbare beloningen ..... Iquique ligt aan de voet van de duinen met daarachter de oceaan als een schitterend panorama.

09.00 - Goedemorgen Darkaristen ...... en en speciale good morning aan Big Daan uit New Zealand, great to have fans down under !!

09.30 - De rijders hebben net het bivouac verlaten in Antofagasta en begeven zich nu naar het DSS, le Départ . Ze leggen eerst nog een afstand af van 180 km vooraleer ze dit bereiken en vooral de nationale superman van Chili, "Chaleco" Lopes zal hier met volle teugen van genieten. Zijn bijnaam heeft hij geërfd van zijn vader die in de 80er jaren altijd met een grote sweater (amerikaanse trui) rondliep in de paddocks, hij was namelijk ook al in de motorsport verwikkeld.

09.39 - Frans zal vandaag weer redelijk vroeg aan de bak kunnen, hij was gisteren aan de telefoon optimistisch over het verdere verloop zoals we ook konden horen via rallymaniacs.nl . Het meeste hebt U al kunnen lezen in zijn dagboek maar het is altijd leuker als je de man live kan horen, niet dan ??

10.05 - Er wachten vandaag vele CP's en andere markeerpunten op de 418 km lange proef. De verschillende ondergronden wisselen elkaar snel af en zullen de rijders die meespelen in de top van het klassement alweer dwingen om de risico's niet te schuwen. Hopelijk blijven we gespaard van zware valpartijen zoals Casteu, de nr 2 uit het klassement gisteren overkwam rond km 400. De Fransman uit de buurt van Nice kon zelf zijn noodbaken nog activeren na een zware crash met veel bloedverlies uit een gapende wonde die zijn voetsteun had veroorzaakt toen zijn motor op hem terechtkwam. Waarschijnlijk redde hij daarmee zijn eigen leven.

10.20 - Een schuwe blik op het GC vertelde ons daarnet nog steeds niet veel goeds. Frans ligt nu in comfortabel in een 87e positie met nog een kleine 8,5 uur goed te maken om in de top 50 te komen. Daar hadden we ons eerlijk gezegd iets anders bij voorgesteld, pakweg een dag of 7 geleden!

10.30 - Gelukkig is er nog de dakarpress.nl service die ons dagelijks voorzien van de meest fantastische plaatjes, van de honderden shots die dagelijks op hun server worden geladen vanuit het woeste Argentijnse en Chileense binnenland plukten we naast die van Frans dit keer ook enkele andere merkwaardige beelden van de etappe van gisteren

11.00 - Nog een uur en 15' geduld ....

tankstop12.00 - Het is aanschuiven aan de tankstop die aan het begin van de proef is opgesteld. De meesten dikke gulzige motors snakken al naar 30 liter verse benzine om de proef aan te vatten.

dss12.21 - Zoals beloofd hebben we nog snel de links naar Mischa's Trackers geplaatst aan de linkerkant van de pagina vooraleer de hel weer losbreekt. Chili zwaait alweer met de vlaggen want hun leeuw is al losgelaten over de Atacama , gevolgd door Despres die er vandaag zeker weer de kantjes zal afrijden en weinig risico nemen. Derde is Fretigné die alsomaar CP's lijkt te missen maar waar je latern nooit nog van hoort, rare jongens die Fransen ....

12.25 - Het is nog even wachten op Frans voor zijn lange dag begint...... Wel te rusten BigD !!

12.30 - Nog enkele plaatsen naar voren schuiven en het 3 .... 2 ..... 1 .... GO ! ! zal klinken voor Frans. De tien eersten van gisteren zijn al onderweg !

12.40 - Net na Jonah Street ging Frans de proef op, beter zo dan andersom. Op deze manier hopen we dat hij naar de man uit Oregon (US) kan toerijden en zo zijn tempo oppikken, er zijn wel een aantal snelle pistes maar er zit ook een aardig stuk zwoegen door het zand bij, vooral later op de dag. Dat het geen makkie zal worden staat vast, gisteren vielen de verschillen naar verhouding nog reuze mee, maar de dagen gaan tellen en de reserves beginnen op te raken op bij meer onervaren rijders.

12.54 - Laat ons hopen dat de rijders vandaag niet al te veel hinder ondervinden van de "Camanchaca", de dikke slijkmist uit de streek en jarenlang het enige vocht dat er valt te bespeuren in deze onherbergzame streek. Het plakt overal anvast en met het opgooiende stof is het en lastig te bestrijden probleem. Alain Duclos en enkele andere rijders moesten hun goggle afnemen voor de veiligheid om minstens iets te zien, gevolg was dat ze nu met rood doorlopen oogjes rondrijden.

13.03 - Met een tijd van 41'55" is Despres gepasseerd aan CP1, wat dit zal betekenen voor zijn temp weten we pas later als meerdere rijders dit punt zijn voorbij gekomen. Het Lopes rijk is precies niet van lange duur, eigenlijk had hij de beste kaarten om als eerste dit CP te bereiken, hij heeft dus zijn 2 minuten voorsprong al moeten afgeven op Happy Cyriel.

13.15 - De gap tussen Despres en Lopes is al erg groot, bijna 15', Lopes volgt pas als laatste in de lijst en moet nu al Rodrigues, Ullevalseter en Conçalves voor laten gaan. Er gaan vandaag weer flinke klappen vallen.

13.20 - Je zou haast denken dat Lopes de weg in zijn achtertuin niet weet, of zou hij een jong donker scharreltje hebben zitten in de woestijn ?? Dat zou alvast veel verklaren !! Wink

13.28 - cp1Nu zie ik pas dat ook Fretigne dezelfde weg is opgegaan van "Chaleco", gelukkig zijn er beiden weer bij . Na 68 km zijn er toch al flinke tijdverschillen te noteren. Die dekselse Jakes uit Slovakia weet zijn niet KTM toch alweer goe d naar voor te sturen, hopelijk kan ASO tegen volgend jaar de motoren via reglementaire aanpassingen toch wat gelijk stemmen. Op deze manier is het een ongelijke strijd zoals ook Frans al aangaf in zijn interview met Marcel V.

13.30 - Despres lijkt toch weer de slimste, Lopes heeft wel degelijk een verkeerde binnenwegeltje genomen (dacht het hier thuis wel te weten in zijn achtertuin) ennam daarmee een hele resem anderen op sleeptouw waaronder David Frétigné (Yamaha) en Alain Duclos (KTM), de Portugezen Paulo Goncalves (BMW) en Ruben Faria (KTM), en ook de Noor Pal Anders Ullevalseter (KTM). Enkel Cyril doet zijn huiswerk goed en volgt het roadbook zoals het hoort, wat zou Frans doen ??

13.36 - Frans lijkt ook de foute richting te hebben gekozen, hij blijft immers nog altijd onvindbaar op onze schermen ...... Er zijn inmiddels 17 mensen gepasseerd, schrijf maar op dat Frans de foute afslag heeft genomen, net als Lopes en zijn maatjes !! Coma is wel al doorgekomen in 4e stelling..

13.44 - Despres behoudt zijn voorsprong op Rodrigues, Ullevalseter nog steeds op drie ..... Van Frans nog geen spoor maar de assistentiejongens Henk en Boy hebben nog geen alarmkreet gehoord van Frans. Hij zal misschien via een alternatieve route CP1 proberen te bereiken of zou hij zoals Fretigné de afgelopen dagen gewoon niet worden opgetekend en dan straks toch hoog in het klassement eindigen ? Ik vrees van niet !

14.02 - 37'40" , dat is de achterstand van Frans aan CP1 , we zullen later meer proberen te vernemen naar de oorzaak van deze grote achterstand, Henk en Boy hadden er daarnet ook geen verklaring voor.

14.30 - Het onbekende probleem dat heeft gekend lijkt van de baan, hij verliest nu nog wel terrein maar dat is normaal tijdverlies dat ingecalculeerd kan worden. Hij passeerde op Mischa's Tracker op 40'21", het lijkt wel of hij er steeds weer de spanning wil inhouden. Ik heb het we liever aan de kop van het klassement, dat is wel net iets leuker om volgen! We kunnen voorlopig geen verbinding krijgen met Ford nr 620 zodat we van Henk ook geen info ontvangen.

cp2tankstop14.41 - Despres lijkt nu toch wel zijn finale slag te hebben uitgedeeld bij CP2, met Rodrigues in zijn spoor (+02'09") die niet echt veel gevaar oplevert voor het GC en Lopes op meer dan 12' stevent hij af op een riante voorsprong die hem in staat moet stellen deze Dakar veilig thuis te brengen. Hij neemt hier een verdiende pauze om dadelijk weer te gaan vlammen naar CP3, zo'n 57 km verder. Ik verwacht dat hij toch wel zal proberen het grootst mogelijke voordeel uit deze situatie te puren.

14.48 - Despres mag dan wel in zijn sas zijn, Coma steelt de show door als snelste zijn stempel te halen op CP2. Hij is verdorie nog 3'21" sneller dan Cyril Despres. Kom op Frans, maak nog wat goed !!

14.55 - De rijders met achterstanden van om en bij de 30 ' zijn paal 153 gepasseerd. Het zal nog wel even duren vooraleer we Frans daar gaan zien.

15.05 - Het lijkt er inderdaad op dat Frans heeft moeten sleutelen, 40' in een enkele CP is wel heeel erg veel omgereden. Hij heeft ook geen waterdrager en is dus geheel afhankelijk van zijn eigen capaciteiten als "Mc Gyver". Het is nu wel zo dat hij alles kan maken als het enigszins mogelijk is. Laat ons hopen dat er nog ergens een ei uit de kast valt en dat hij ons nog kan verrassen vandaag.

1cp25.10 - De onfortuinlijke Luca Manca is naar het hospitaal gebracht na een val op km 14. Gisteren kreeg hij nog een grote onderscheiding van Coma aan wie hij zijn achterwiel afstond. Good Luck Luca !!

* Info del dakar.Piloto italiano Luca Manca en estado grave internado en H. del Cobre de El salavdor. Volcò en km 14.

15.18 - Het lijkt wel dat er telkens er een valpartij is gesignaleerd, de verbindingen een tijdje on hold worden gezet. Hopelijk komt hierin snel verandering want we willen weten waar ten eerste Frans uithangt en ten tweede wat de kwetsuren zijn voor onze sympatieke grote Italiaan die gisteren naast zijn grote voorbeeld Coma stond te blinken.

15.21 - Het lijkt wel de radio stilte van gedurende WO II, oudere surfers kennen dat nog wel. Toen werden computers nog met kolen of hout gestookt en via de telefoonlijnen verbonden. ASO begint er echt Franse normen op na te houden dit jaar .... §&'(&"è§(")!é($µùµ$ù$ùr (gecensureerd)

15.26 - Het helpt als je eens goed vloekt ..... Frans komt door in op km 153 als voorlopig 58e maar moet daar al verschillende Nederlanders laten voorgaan. Zo zijn Gerben Vruggink (50), Myriam Pol (39) en Liefhebber (21) daar sneller dan hij.

15.29 - De Iritrack is terug aangeslaan geloof ik, nu is Frans plots ook al aan CP2, ja.... voorlopig nog als 23e maar daar komt nog wel verandering in. Het euvel lijkt Embarassedtoch wel opgelost, hij verliest in verhouding niet veel tijd extra zodat we ervan uitgaan dat alles weer loopt zoals weleer. Met 46' achterstand heeft hij wel geen zicht meer op een ereplaats. Enkel de nationale bloementuil ligt nog in de weegschaal of nemen we genoegen met die van Brabant !!

cp315.35 - Voorlopig zet ASO Cyril Despres nog op de eerste plek bij CP3 en hij zal daar ook wel als eerste zijn doorgekomen, het is echter wel wachten tot pletwals Coma eraan komt om de prijzen uit te reiken, hij gaan in sneltreinvaart verder en neemt stelselmatig vele minuten terug. Rustig blijven Marc, anders ontploft er dadelijk weer zo'n mousse in je achterwiel en geen Manca meer om de stukken te lijmen en van Henkie Knuiman is al heel de dag geen spoor te bekennen.

15.40 - Ook bij CP2 is Liefhebber ( nu op 21) nog een vol kwartier eerder doorgekomen dan Frans, we wachten op de volgende Nederlander, Myriam Pol. Het wordt nog een hele klus om beste Nederlander te worden vandaag maar het is ook nog niet helemaal over !! Er komen nog moeilijke kilometers aan.

15.42 - Cry Via Twitter wordt de toestand van Luca Manca levensgevaarlijk genoemd, laat ons een kaarsje branden voor de Italiaanse belofte.

15.50 - Coma alweer de snelste op CP3, Despres kan zijn tempo niet halen maar op deze manier vormt zelfs Coma geen bedreiging voor de Andorees. Over Frans komen we via de SMS service van Bert Duursma te weten dat hij als 24e is doorgekomen op CP2. Er komen echter nog snellere rijders achter die hem in de totaalstand gaan passeren. Hij is nu in ieder geval weer op topsnelheid !!

16.01 - Aan km 292 knabbelen de achtervolgers een beetje weg van achterstand op Despres. Zo naderen allen in verhouding evenveel op Cyril die misschien ook wel niet onfeilbaar is vandaag ( Na Coma dan wel, die er nog aan moet gaan komen. ) Laat het ons hopen zodat er nog wat spanning overblijft als we de laatste week straks ingaan na de rustdag zaterdag.
Reacties lezen (69)
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

16.05 - Iemand die Spaans deftig kan vertalen ..... in verband met de situatie van Luca Manca ??

está conectado a un respirador artificial, pero la organizacion no ha dado más info al respecto, en maray tampoco han dicho nada nuevo.

16.18 - We vermoeden hier stilaan dat Henk Knuiman pech heeft gekend in het begin van de etappe, hij komt nu toch terug sterk opzetten en bezet en voorlopige 29e plaats op CP2 ... We verwachten straks Frans Verhoeven aan CP3

16.25 - We hebben even gewacht omdat ons Spaans niet is als onze moedertaal maar het vermoeden wordt bevestigd via allerlei twitterkanalen, Manca wordt kunstmatig beademd en zou een schedelfractuur hebben opgelopen bij zijn val.

16.40 - Frans passeerde net CP3 maar ondertussen is er geen spoor meer van Coma die van de radar verdwenen lijkt te zijn. Terwijl ASO hem nog steeds als leider opgeeft aan CP3. In hun "breaking news " sectie zien we hem niet op de track systemen. Na km 195 is hij van de aardbol verdwenen.....zou het weer een bandenprobleem zijn waarover we reeds eerder in dit verslag gewag maakten ? Of gewoon Irietje kapot !

16.50 - Na 359 km gaat de Beemer van Frans nog steeds als verwacht, geen topsnelheid zoals de zware jongens maar gebrand op een goede prestatie heeft hij nu het gas er vol op zitten. Henk Vercoelen verzekerde me net vanuit het bivouac nog dat het motortje perfect liep vanmorgen, de kinderziektes zijn er nu allemaal uit en beiden, Boy evengoed als Henk zelf hebben er het volste vertrouwen in dat Frans met deze G450X aan de streep gaat komen. Ze wachten in het bivouac aan het strand in Iquique waar ze tegen een 300 meter hoge duin opkijken waar straks de eerste rijders van moeten gaan afdalen, dat wordt nog een kunstje voor "Tricky Frans" .

Deze heeft een voorlopige 21e stek op het 292 Km punt en verliest niet zo veel terrein meer op de leiders zodat hij automatisch wel in gaat lopen op de jongens voor hem. Despres is ondertussen onderweg naar het bivouac waar de eindmeet ligt maar komt zwaar onder vuur. Rodrigues heeft namelijk de leiding overgenomen ( onder voorbehoud dat Coma nog opduikt) in de vorige tussenstand en lijkt de dagzege te gaan pakken. Het scheelt maar 10 luttele seconden maar dat kan voldoende zijn voor de Portugees op de Yamaha. We houden echter nog steeds Coma in ons achterhoofd want via de site van Mischa leek die bij CP4 nog een voorsprong te hebben van 06'28" op Rodrigues die we bij ASO niet terugvinden ??? Mischa krijgt die gegevens immers automatisch binnen van ASO en die liegen niet !! Ik bedoel de gegevens natuurlijk hé, ASO durft al wel eens liegen toch ??

17.13 - Dakar.com meldt dat Coma wel degelijk nog aan de leiding ligt met een voorsprong van om en bij de 7'.

17.15 - We willen niet op de vreselijke berichten over Luca Manca gaan vooruitlopen, we zullen wachten tot ASO officieel een communiqué uitgeeft over de toestand van Luca.

17.27 - De eersten lopen nu het bivouac binnen, Despres is er alvast bij en doet een goede zaak. Ook Rodrigues is al gesignaleerd en Lopes heeft ook nog een deel van zijn tijd kunnen goedmaken.

17.29 - Iritrack bevestigde zelf net ons vermoeden dat tenharkeldakar.com alweer meer competentie vertoonde dan dakar.com zelf. Coma ligt effectief nog steeds virtueel aan de leiding, gesteld dat hij de eindmeet haalt wordt hij de glorieuze overwinnaar van de dag met een mooie voorsprong.

17.36 - We hebben maar even gewacht voor de zekerheid maar Coma wordt toch de winnaar van de etappe, hij ging vanaf het prille begin in de aanval en een korte navigatiemisser konden hem niet tegenhouden om het ganse veld aan diggelen te rijden. Hij is behoudens pech en ander onheil de beste uit het pak. Despres kon de kleine achterstand die hij in het laatste stuk had nog ombuigen naar 4" voorsprong en de tweede plaats claimen voor Rodrigues maar 10' verlies op Coma moet hem toch mentaal niet lekker zitten. Lopes, onze nationale held staat net naast het podium van de dag, voorlopig want er kunnen nog kapers op de kust komen. Fretigné verliest alweer veel terrein.

17.40 - Frans bereikte net CP4 met een achterstand van 58' op leider Coma, hij passeerde er als 21e rijder maar dat zal nog wel worden bijgesteld als er nieuwe passages volgen. Op CP3 moest hij in ieder geval Knuiman en Liefhebber nog laten voorgaan. Daar was het verschil nog respectievelijk 8 en 9 minuten. Dat wordt harken Frans om eerste Nederlander te worden.

18.09 - Km 393 voorbij en nu wordt het dadelijk genieten voor Frans als hij de immense duinen afdaalt om in het bivouac te komen ..... in de verte de oceaan voor hem. In de laatste sectie moest hij maar een minuutje extra toegeven wat aanduid dat ze nu in het meer technische gedelte zijn gekomen, zand, zand en nog eens zand moeten we hebben !!

18.25 - Als 25e voorlopig geklasseerd bij CP 4 moest Frans nog 6' goedmaken op Knuiman, dat is bijna onmogelijk maar waar een wil is is een weg.

18.30 - Frans is net binnen gekomen bij het bivouac, zijn achterstand bedroeg 1h 05'00" wat een heleboel is, maar het was dan ook een lange en moeilijke proef. Met de plaats zal hij niet echt tevreden zijn maar we hebben ook nog geen informatie over de oorzaak van de vertraging.

18.41 - Om 19.00h heeft admin (ikke dus) een vergadering. Ik vertrouw erop dat julie de rest wel zelf kunnen afhandelen in de reacties, dan zie ik jullie vanavond weer voor het dagboek van Frans.
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

even wat mooie plaatjes om de werkdag te beginnen


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

bron; http://www.fransverhoeven.com/
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

Afbeelding

Dagboek van frans

Hoi allemaal, hier Frans Verhoeven aan de boord van de Stille Oceaan in Iquique, Chili. Even een korte update van de dag.
De proef begon goed, alleen erg moeilijk navigeren zo met dat stof van mijn voorliggers, je kon gewoon niet van de rijlijn afwijken door de grote bulten en gaten die overal zomaar opdoken. Als je vooraan start zoals vorig jaar heb je daar veel minder last van omdat in het begin de piloten om de 2' weggaan en wij om de minuut of slechts 30' vanaf plaats 20. Het begin lag mij ook niet bepaald goed omdat het zo snel was. Daardoor kwamen de dikke bakken me om de oren gevlogen alsof het een lieve lust was. Zo was net die vervelende Svitko me komen passeren op een recht stuk toen er een WPM aankwam, een gemaskeerd waypoint dat je moet pakken omdat je anders geen nieuwe cap krijgt op je GPS. Omdat ik vol in het stof zat volgde ik die eerstejaars Slovaak die een foute afslag koos en ik erachter aan, niet bewust van de fout. Voor ik erachter kwam dat dit niet goed zat waren we al een heel stuk verder en gingen we lopen zoeken als een stelletje zombies waggelend achter een konijn met z'n twintig man. Ja, die waren door ons slenter gedrag natuurlijk allemaal terug komen aansluiten.

Wanneer eindelijk zo'n 5 km verder het waypoint werd gevonden konden we weer aan de bak maar dat was mijn probleem. De KTM's schoten me voorbij op het eerste lange rechte stuk dat we voor onze kiezen kregen en ik kon geen kant op met al dat opgooiend stof dat je zicht gewoon totaal blokkeert. Daar baalde ik echt van en heb me toen even moeten vermannen, ik ben zelfs gestopt om rustig te plassen en toen mijn dipjesbui was overgetrokken ben ik er terug voor gaan staan en aan de achtervolging begonnen. Eenmaal terug in mijn eigen ritme liep het lekker, kon ik plaatsen beginnen goedmaken. Van de 80e aan CP1 klom ik naar de 63e aan het tweede CP waar zich voor mij net een ongeval had voor gedaan. Conçalves, de andere BMW rijder die zo'n 60 kg weegt en daardoor wel genoeg topspeed heeft om mee te kunnen met de toppers was met Fretignè in duel gegaan om als eerste het CP te bereiken, dan hoef je namelijk niet in het stof van je voorganger te vertrekken na de tankbeurt en het kwartiertje rust. Hij moet ergens een obstakel niet hebben opgemerkt, heeft het geraakt en is over een Toyota Jeep van de organisatie gekatapulteerd, op zijn schouder terecht gekomen en zijn sleutelbeen en waarschijnlijk ook zijn pols gebroken. Einde dus voor de Portugees op zijn Beemer die er helemaal verhakkeld bijlag.
Ja, het verhaal van Luca Manca is natuurlijk al lang bekend, de verhalen hier zal ik maar niet herhalen want daar wordt je echt niet vrolijk van maar Helder Rodrigues is er helemaal kapot van, Luca reed ook samen met ons wel eens een enduro zoals die van Sardinië en zo. Het is een kleine hechte familie en als er eentje iet ergs voorheeft leef je toch altijd mee met hem en zijn familie. Ik hoop maar dat het nog goed komt met hem.
De proef was ook echt gevaarlijk, je moest op het pad blijven maar dat ging niet als je wilde passeren, dan moest je uit de geul klimmen om uit het stof te komen en dan begeef je jezelf op niemandsland. Dat is hier bijna een mijnenveld van obstakels die niet in je roadbook staan. Het waren wel erg vaak lange stukken vervelend veel rechtdoor en supersnel maar de gaten en bulten stonden dikwijls slecht aangegeven op het roadbook, zeker als je wat wilde gaan off-roaden naast het voorgeschreven pad.
Enkel het laatste stuk was er een om handen en vingers af te likken, langs een echte Dakar duinensectie van 20 km liep het echt nog eens als vanouds en toen ik boven op de top de finish bereikte lag daar die fabelachtig mooie afdaling, uniek gewoon. Zeker 4 km steil naar beneden naar het bivouac toe dat aan de rand van de oceaan ligt. Een onbeschrijfelijk gevoel om zo een etappe te beëindigen. De proef was in mineur begonnen maar de apotheose was in ieder geval formidastisch.
Nu is het tijd voor een lekkere douche, een massage en dan lekker mijn 5 seconden tentje in drie minuten opzetten (?) om de broodnodige rust te nemen want morgen komt er nog een flinke brok topsport op ons af. Henk en Boy hebben hopelijk niet al te veel werk aan mijn raspaardje want dat liep vandaag voortreffelijk en luisterde gewillig naar al mijn wenken. Jullie horen me morgen weer , Doei !! "
Plaats reactie